En nog een Charter

Ben benieuwd naar de reactie op de club.

Ben benieuwd of je Charter er van dichtbij net zo goed uitziet als op de foto's!

Maak je niet al te druk over het leren solderen. Als je dit voor elkaar krijgt, krijg je dat solderen ook wel onder de knie. Zie je problemen, dan mag je altijd even bellen.

Proost!

Hey Danny,

:) Nou, van dicht bij ziet het er wel wat minder uit hoor. Maar ben toch heel tevreden. Alleen de randen, vleugeltips ed vond ik lastig.

Zal hem binnenkort een keer meenemen.

Groeten,
Freek

Kan bijna niet geloven dat het er van dichtbij minde ruitziet, op de foto`s ziet het er zeer strak uit.
En die randjes, tja daar loop ik ook nog wel eens mee te klooien :yes:

Hey Berto, bedankt voor het vertrouwen :).

Verder tijd voor een kleine update.

Hoogteroer en richtingsroer zijn aan stabilo en kielvlak gelijmd en geborgd met de bekende sateprikkers. Vervolgens moest er weer wat folie worden weggesneden om te kunnen lijmen:

full

En intussen zijn stabilo en kielvlak met 30 minuten epoxy aan de romp gelijmd. Begint op een vliegtuig te lijken.

full

Dat was em weer.

Volgende stappen zijn bevestigen vd hevels, solderen van servostangen, monteren motor, tank, ontvanger (+accu) en onderstel en dan ben ik er
wel zo'n beetje. Het einde van de bouw komt langzaam in zicht :cool:.

Groeten,
Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
Ff moeten zoeken naar het draadje, kon de afgelopen weken weinig doen ivm een verhuizing. Intussen weer aan het kijken wat er moet gebeuren om de Charter af te maken. Ben begonnen met de eerste oefeningen in het solderen. Heb een 60W soldeerbout en harskernsoldeer. Allereerst een poging gedaan een servodraadje te solderen, ben er best tevreden over:

full

Daarna een poging gedaan een 1,2 mm draad (eerst de draad goed geschuurd) aan een kwiklink te solderen. De draad eerst nog vertind. Op zich lijkt het wel goed vast te zitten alleen ziet het er niet uit. De draad is ook veel dunner dan de kwiklink. Voorbeeld van voor:

full

Na:

full

full

Hebben jullie nog tips? Hoe krijg ik de ruimte tussen de draad en de kwiklink netjes opgevuld? Ik heb wel verschillende draadjes over solderen gelezen op zich, maar kan hier even niet mee verder. Ik ga denk ik nog wat pogingen ga doen het proefstukje netter te krijgen en dan soldeer ik de boel definitief vast. Het lijkt nogmaals wel erg goed vast te zitten.

Groeten,
Freek

bijde gedeeltes goed verhitten met een bout,
dat de tin er langzaam in laten lopen.
ik gebruik ook altijd nog van dat speciale vet.

gr,

Kwiklinkschroefstukje rechtop (in een plankje, met passend gaatje) zetten .. als je een "derde handje" hebt daar mee de stuurstang rechtop vast zetten in de daarvoor bestemde opening (en anders vast (laten) houden met "vaste hand") ... het hulsje goed warm stoken en vol laten lopen met soldeer, nog even goed door laten warmen en dan rustig laten afkoelen ... en het zit als een huis ...

Wat ik (denk te) zien zit goed vast. Ziet er alleen uit alsof je te lang blijft verhitten. Bij het snoertje zorgt dit dat het tin tever in het snoer komt en bij de kwiklink verbrand het harskern. het snoer in elkaar draaien en dan tegen de bout houden, dan iets tin ertegenhoude en als je ziet dat het tin in de draad trekt bout en tin weghouden. Als je dat zo doet zie je dat het tin niet of nauwelijks onder de isolatie komt en dat is zoals het hoort. Voor de kwiklink zoals je gedaan hebt eerst de stang vertinnen dan soldeerbus erop schuiven. Nu de bout tegen het geheel houden gelijk met het tin, heel even wachten tot het tin in de bus kruipt dan bout en tin eraf halen. Opletten dat je het werkstuk stil houd tot het zover afgekoeld is dat de tin weer gestold is, doe je dit niet krijg je een zeer slechte soldering.
Succes.

Ps. Stephan heeft het over soldeervet, dit alleen gebruiken op plekken waar je de resten goed kun wegspoelen. Dus zeker niet voor draadjes en electronica:snipersmile:

Laatst bewerkt:
ik vertin altijd de stang (zoals jezelf al gedaan hebt)
vervolgens vertin ik ook de huls, dit doe ik door de soldeerbout tegen de buitenzijde te houden en de tin in het gaatje steken, als de huls ook vertint is dan kun je de stuurstang er langzaam in laten zakken en vervolgens af laten koelen.

succes

Hoi Freek,

Ik geloof dat ie nu echt bijna af begint te komen...... Goed om te zien dat je (ook) bij deze onderdelen geen risico's neemt.
Mogelijk nog een dingetje waar je op moet letten:
Ik zie dat je met harskernsoldeer werkt. De hars uit de soldeer werkt bij de juiste temperatuur als reinigings en vloeimiddel. Maak je de boel echter te heet dan verbrandt de hars en vormt dit een vervuiling (zwarte troep in de tin) van de soldering die lastig weg te krijgen is. Probeer de tempratuur dus niet te hoog te laten oplopen.

Succes

Heren,

Bedankt voor de reacties en nog een voorspoedig 2010 toegewenst!

@ Dirk: zo'n derde handje heb ik wel, is op zich erg handig. Rechtop zetten gaat vrij lastig omdat de draad waar dat kwiklinkschroefstukje aan moet worden gesoldeerd niet uit het vliegtuig gehaald kan worden. Het kwiklinkschroefstukje is te dik om door het buisje te trekken zodat ik alles "op zijn plek" aan het vliegtuig eraan moet solderen. Ik moet dan dus de hele romp op zijn kop zetten. Ik ga het echter wel eens proberen.

@ Huibert: ik denk dat je gelijk hebt dat ik het te lang verhit. Harskern lijkt idd verbrand, tin zit trouwens net niet tegen het snoer:D. Ik merkte in eerste instantie dat ik vrij weinig soldeer had toegevoegd aan de kwiklink. Daarna maar even blijven verhitten om meer soldeer toe te kunnen voegen, met onderstaand resultaat. Denk dat ik wat dikker harskernsoldeer ga kopen om wat sneller soldeer toe te kunnen voegen, heb nu 1 mm. Wil 1,5 mm proberen.

@ Supagloo: Hey Danny thx. Ik heb een 60 W bout, misschien beetje teveel van het goede, of ik moet sneller werken, daarom ga ik ook 1,5 mm harskernsoldeer voor de kwiklink proberen. Zie ik je vanavond nog?

Groeten,
Freek

60 Watt is prima hiervoor, al is het niet perse het vermogen van de bout wat bepalend is. Belangrijker is het dat de bout een voldoende dikke tip heeft die voldoende warmtecapaciteit heeft.

Vooraf vertinnen is niet nodig. Beide delen licht opschuren, plaatsen, verwarmen met bout en daarna de tin erop.

Johan (Plotterwelt) heeft ooit eens mooie foto's gemaakt hoe dit netjes te doen, helaas staan die niet meer op het forum.

Zie ook dit draadje:
solderen

en deze:
solderen-soldeerhuls

De soldering die je nu hebt, ziet er op het oog prima uit hoor. Het ietwat zwartige van de hars kun je gewoon wegborstelen en kan verder geen kwaad.

Hey Hezik, bedankt, dat geeft het duwtje in de rug :). Die draadjes ken ik idd.

Gr,
Freek

P.S. aan je gegevens te zien ben je geen lid meer bij dit forum. Toch wel erg jammer vind ik, heb iig veel aan je tips gehad.

Pfoe, ik moest wel erg ver terugzoeken om dit draadje weer terug te vinden. Ook de charter onder een laag stof vandaan gehaald. En nee, hij heeft nog steeds niet gevlogen, sterker, is nog helemaal niet af. Ik heb het de afgelopen maanden druk gehad vanwege studie naast de baan en de modelbouw even "on hold" moeten zetten. Gelukkig blijft het enorm kriebelen en heb ik veel zin de draad weer op te pakken. Over een week of twee heb ik weer meer tijd, en gaan er ook weer updates komen. Intussen ook een wishlist opgebouwd, maar dat is gevaarlijke toekomstmuziek.

Gr,
Freek

idd, ha ha. Maar goede hoop dat hij binnenkort vliegwaardig is. Waar ik me nog een beetje zorgen om maak is de geluidsproductie icm de eisen van de vliegclub. Maar daar kom ik later nog wel op terug.

Freek

@ Johan, ik kijk in veel draadjes mee, en die van jou is er ook een van ;). Ben wel een beetje jaloers ha ha.

Maar goed, terug naar mijn eigen gestuntel. Heb de draad weer een beetje opgepakt. Begonnen met het solderen van het onderstel. Had wat zilversoldeer gekregen van een vriend en de tip gekregen met ijzerdraad en brander aan de slag te gaan.

Het resultaat is er niet naar :nooo:. Allereerst een opstelling in elkaar gefreubelt en solderen maar:

full

Eerst zilversoldeer geprobeerd maar dat leek nergens op, vloeide echt totaal niet. Daarna maar harskernsoldeer, ging iets beter, nummer 1:

full

en nummer 2:

full

Ziet er niet uit vind ik. Spul vloeide ook niet lekker, alleen maar losse korrels. Ben een beetje bang dat solderen niet mijn hobby gaat worden :(.

Denk dat ik alles eigenlijk het beste eraf kan slopen, schoonmaken en opnieuw proberen. De boel lijkt overigens wel aardig vast te zitten, dat dan weer wel:rolleyes:. Ik denk dat ik het hier maar even bij laat.

Goede tips zijn natuurlijk welkom!

Gr,
Freek

Als je eerst de losse delen vertind en daarna omwikkeld en soldeerd gaat het waarschijnlijk een stuk beter. Bij dit soort grof werk is S39 of soldeer pasta ook een zeer goed vloeimiddel. Na het solderen je werstuk goed schoonspoelen omdat hier bijtende stoffen (zoals zoutzuur) inzitten.

Back