engel duiktank

hallo
niet meteen maar na verloop van tijd begint de gelcoat scheuren te vertonen
en dat zou door de polyester komen
normaal staat het ook op de bussen tot welke temp hij geschikt is
maar denk er aan dat een zwarte romp al snel heel warm wordt door de zon

gr raf
 
Raf,
mijn 206 is gemaakt van polyester uit een blik 24 jaar geleden.
Weet het merk niet maar de boot is nog goed en zonder scheuren hoor.
Ik denk dat wij ons daar niet bang over hoeven te maken.
Maar dat die boot na een paar dagen van binnen niet uitgehard is is niet goed.
Die polyester had al lang hard moeten zijn en ook terwijl de romp nog niet open was.
Ik zou het wel schoon maken mat aceton en dan opnieuw lamineren.

Hein
 
hallo Hein

ik sprak inverband met 1/1 yachten
onze modellen zijn altijd steviger % gewijs dan die echte boten

gr raf
 
Hoi Raf,
bij 1:1 noemde ze het toch osmose.
Daar zijn veel boten die daar nog last van hebben.
Insluitingen van vocht tussen de lagen in.

Hein
 
hallo hein

dat is nog iets anders
als dat gebeurt dan scheurt het altijd verder tijdens de vorst ,doordat ijs uitzet
wat ik bedoel is dat gewoon de polyester meteen knapt en er een scheur over blijft

gr raf
 
gelukkig heb ik daar met mijn 1:1 jacht geen last van:)(niet zelf gebouwd)
ik las net: gelcoat is dat een laag die echt nodig is of is dat alleen voor de strakke afwerking? ik ken het proces bij speedboten wel... dan is het gelcoat in de mal,matten erin en dan volpompen met hars.(1 shell van de speedboot)
ik werkte juist anders om eigenlijk;) een schuim mal en daaromheen polyester matten en dus uiteindelijk een celcoat?

mvg abel
 
hallo

dan moet je een topcoat zetten inplaats van gelcoat
gelcoat is bedoelt om in een mal te gebruiken
gelcoat kan je kleuren met pigment en gelcoat is NIET water doorlatend
polyester lekt niet als een mandje maar is wel water doorlatend en dit komt door de glasvezels die er in zitten
je legt dus in de mal een laag gelcoat van een bepaalde dikte (niet dikker gaan want dan krijg je krokodillen)en daar kan je nog een tweede laag over zetten als deze nog net plakt
krokodillen dat komt doordat door de dikte de MEK onder de gelcoat wordt weg gezogen door de bovenste laag (niet 100% goed gemengt)

als de gelcoat nog kleeft dan kan je droog de eerste laag glasweefsel er in leggen en met de hand aan drukken
nooit terug op heffen want dan kan het zijn dat je de gelcoat los trekt
dus stuken zo knippen dat je ze in een keer kan neer leggen
nadien in soppen met polyester en laten drogen tot ze weer kleeft
dan kan je kiezen of je legt nog een laag weefsel of je gaat voor polyester mat
doek geeft geen struktuele stevigte maar glasmat maakt je boot wel stevig
"met die doek is het niet helemaal waar maar te moeilijk om er op in te gaan in een topic"
je kan daarna kiezen om meerdere lagen mat te leggen allemaal op de nog klevende polyester (dat is nat in nat werken en de beste manier)
wil je een gladde binnen kant dan bestaat er afwerkings doek maar dat wordt zelden gebruikt
de doek voldoende doordrenken en daarna laten uitharden en ontmallen en je model is klaar
voor een mal juist hetzelfde en ook met gelcoat beginnen ,eventueel met aluminium L profielen verstevigen ;dat hangt af van de grote van het model

dus nooit gelcoat als eind laag zetten dat werkt niet en je plamuur geeft ook problemen daar er parafine in gelcoat verwerkt zit en daardoor voor een slechte hechting zorgd

gr raf
 
update:)
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat is ook wel een beetje de bedoeling;) ik ben exentriek en dat is terug te zien in het model. ik vond het gister trouwens erg gezellig en leerzaam.

mvg abel
 
hallo abel

heb je boot ook gezienen je hebt zeker info genoeg gekregen
ik weet niet of je de type23 heb horen varen
die grijze met die hoge toren
daar zit ook een tandwiel vertraging in en die maakt dus echt veel lawaai
zeker bij boven water vaart is het een gekrijs van je welste
ook hier gaat een BL motor in komen te zitten
ik denk det zelfde type als ik als hoofd motor voor de fox gebruik
want hij moet een grote propeller rond krijgen

gr raf
 
dat heb ik zeker:) wat voor type motor zit er in de fox dan? ik wil mn sub eigenlijk ook redelijk hard kunnen laten varen op periscoop diepte. welke set-up is daar dan het beste geschikt voor? zou iemand misschien voor mij een ''onderdelen'' lijstje kunnen maken zodat ik weet wat ik allemaal nog moet aanschaffen?:)

mvg abel
 
Back
Top