Het spantje weegt 14 grammekes op de huistuin&keukenweegsachaal. Komt natuurlijk nog de kwak 'lijm' bij.
Ik overweeg Araldite industrielijm in te zetten. Heb nog een paar tubes in de ijskast. Die moeten eens op, 2026 en 2022 meen ik. Heb er ook een speciaal pistool voor en de bijbehorende mengtuitjes. Twin-tube eenmaal open, kan je het goedje na gebruik gevoegelijk wegknikkeren.
Ik hoop dat het sowieso nog goed is, ander kan het linea recta de container in.
Viba heeft een arsenaal aan lijmsoorten. Daar heb ik de Araldite ook vandaan. Daarbij leveren ze ook ook cyano-acrylaatlijmen speciaal voor alu-kunststof hechtingen. Dat zou ook iets kunnen opleveren. Maar dan moet ik ze maandag maar eens even bellen en me laten informeren.
http://www.viba.nl/page/search_results.php
http://www.viba.nl/project/files/tds2022-en.pdf
Het voordeel van het grote oppervlak is dat je de lijm de gelegenheid geeft te hechten. Sterkte van lijm meet men naar afschuifsterkte. Om het reactiekoppel van de motor op te vangen (en het gewicht bij het het landen...) Ben Marks loskomende spantjes in de Hawk niet vergeten!
Het schroefdraad geeft extra hechtingsoppervlak, zeker met schroefdraad en nog een paar haakse sleuven. Het lijmverband is nu 1 cm hoog achter de 'borst'. Overigens.. vergis je niet in schroefdraad. Zaag een sleuf in een moer, klem een bout met de moer goed vast in een bankschroef, zodat de moer samenknijpt om de bout. Zet er een dop op met een meter pijp... even hangen en je hebt de bout in een handomdraai in een platte knoop.
Ontvetten is een must, gelijk het wegnemen van de oxidehuid. Ja, ja... Ik ben geïnformeerd.
Verder zou je zelfs stiften/pennen kunnen aanbrengen dwars door de romp. Loeivast krijg je het vast en zeker...
Overigens wordt er zeer veel verlijmd in aluminium. De verbindig is vaak sterker dan een las, treedt er geen thermische vervorming en belasting op waardoor stress-points in het metaal kunnen ontstaan.
Audi's chassis worden al jaren verlijmd...het frame van de Lotus Elise.
Verwacht wel dat er een prijskaartje aan de 'superglue' hangt
Daar waar gelijmd gaat worden breng ik denk ik nog extra roving aan in de neus. Het immers nu maar een smal randje