Enigma bouw/foto verslag

Ohw! Mario! Maar dat klinkt heel beschaafd! 16 x 17B... Hmmm! Perfect.
Rap is ie ook! Nice rig! Donders, ik krijg de kriebels.
Hier in het noorden stond een aardig briesje... gaat als een mes door de boter.

4x ventilatiegaten geboord... uit het handje... 5,5 mm... Zoals het er uit ziet gaat dat goed koelen. Voldoende vlees in het alluminium om de sterkte te behouden.

Hierbij de resultaten van vanavond

full

En nog even op z'n plek

full

Binnenzijde van de flens. Sleuven met de hand iets opgeruimd. Op een freesbank was het natuurlijk een stuk strakker gegaan, maar heb ik helaas niet ter beschikking.

full

@jitze. Boutjes zitten niet in de weg. Dat is juist zo mooi. Het past er allemaal netjes tussen. Als gegoten! Propmeenemer zit op nabij 3 mm van het lager. Dat is beter dan de ruim 1 cm als ik was overgegaan tot standaard inbouw.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoo, ik ben ook weer thuis na een lange dag.
De Enigma van Mario vliegt top. Alle instellingen goed voor elkaar, prop past goed bij het model, prima. Iets van 2.5kw bij de start en 2.3 in de stijgvluchten. Eerste vlucht alles gecontroleerd en tikje getrimd (paar trimtandjes up), 2e vlucht vloog Mario er zo meer weg, zoals op de video te zien is. Eerste rakjes werden al gevlogen, zag er goed uit (blijkbaar is een Voodoo een goed trainingsmodel ;) ).

's middags nog even bij de Goudse (Boskoop) langs geweest en 2 vluchtjes met de B08 gemaakt, lekker even "spelen" met de B08. Paar F5B foldertjes uitgedeeld en veel mensen uitgenodigd voor de Dutch Nationals in Valkenburg.
Was weer een leuk dagje en het weekeind is pas halverwege :):)

Groet,
Gerben

Vernuftige motor mount hoor Bas :yes:

Misschien nog wel wat anti rotatie gaatjes boren haaks op het schroefdraad ter hoogte van de felsrand in de romp, dit zal tevens een betere hechting geven op het toch al niet zo makkelijk te verlijmen aluminium.

Hoi Bas,

Wat weegt dat brokje aluminium huisvlijt nou?
Als ik er erover nadenk kan hij nog wel wat korter, minstens de helft van het schroefdraaddeel zou er nog wel vanaf kunnen. Als je bedankt dat het gemiddelde spantje 2-3mm dik is, de dubbele gfk motorspantjes 5-6mm, heb je hier wel extreem veel lijmoppervlak. Als 3-4mm achter de "borst" laat zitten, heb je al behoorlijk veel lijmoppervlak. Totaal iets van 7mm schat ik.

Groet,
Gerben

Het spantje weegt 14 grammekes op de huistuin&keukenweegsachaal. Komt natuurlijk nog de kwak 'lijm' bij.

Ik overweeg Araldite industrielijm in te zetten. Heb nog een paar tubes in de ijskast. Die moeten eens op, 2026 en 2022 meen ik. Heb er ook een speciaal pistool voor en de bijbehorende mengtuitjes. Twin-tube eenmaal open, kan je het goedje na gebruik gevoegelijk wegknikkeren.
Ik hoop dat het sowieso nog goed is, ander kan het linea recta de container in.

Viba heeft een arsenaal aan lijmsoorten. Daar heb ik de Araldite ook vandaan. Daarbij leveren ze ook ook cyano-acrylaatlijmen speciaal voor alu-kunststof hechtingen. Dat zou ook iets kunnen opleveren. Maar dan moet ik ze maandag maar eens even bellen en me laten informeren.
http://www.viba.nl/page/search_results.php
http://www.viba.nl/project/files/tds2022-en.pdf

Het voordeel van het grote oppervlak is dat je de lijm de gelegenheid geeft te hechten. Sterkte van lijm meet men naar afschuifsterkte. Om het reactiekoppel van de motor op te vangen (en het gewicht bij het het landen...) Ben Marks loskomende spantjes in de Hawk niet vergeten!
Het schroefdraad geeft extra hechtingsoppervlak, zeker met schroefdraad en nog een paar haakse sleuven. Het lijmverband is nu 1 cm hoog achter de 'borst'. Overigens.. vergis je niet in schroefdraad. Zaag een sleuf in een moer, klem een bout met de moer goed vast in een bankschroef, zodat de moer samenknijpt om de bout. Zet er een dop op met een meter pijp... even hangen en je hebt de bout in een handomdraai in een platte knoop.

Ontvetten is een must, gelijk het wegnemen van de oxidehuid. Ja, ja... Ik ben geïnformeerd.:yes:

Verder zou je zelfs stiften/pennen kunnen aanbrengen dwars door de romp. Loeivast krijg je het vast en zeker...

Overigens wordt er zeer veel verlijmd in aluminium. De verbindig is vaak sterker dan een las, treedt er geen thermische vervorming en belasting op waardoor stress-points in het metaal kunnen ontstaan.

Audi's chassis worden al jaren verlijmd...het frame van de Lotus Elise.
Verwacht wel dat er een prijskaartje aan de 'superglue' hangt
Daar waar gelijmd gaat worden breng ik denk ik nog extra roving aan in de neus. Het immers nu maar een smal randje

Laatst bewerkt:
Bas,

je hebt er geen 100 pk motor aan hangen he.
Niet gaan over engineren.
Spantje met gewone epoxy verlijmen is meer dan genoeg, eventueel zoals Mario zegt, wat gaatjes in de draad boren.

GJ

Bas inderdaad zoals GJ ook al zegt niet gaan overdrijven, als je alles zo aan gaat pakken vliegt je Enigma pas in 2015 :rolleyes:

Gerben heeft er alles gewoon op de standaard (wel met wel een dikker schotje) manier in zitten met een 4.5KW aandrijving en dat voldoet prima.

Je hebt nu een bulletproof schot met direct daar achter een gfk rompje van max 1mm wand dikte ;)

Gr,

Mario

Neej... GJ... zeker niet. Maar het geeft stof tot nadenken... voor een ieder naar ik mag hopen...
Er zijn natuurlijk snellere wegen om tot een doel te komen.
Maar de constructie is beter dan die alu huisvlijtverhapselingen die ik op RC-Groups ben tegen gekomen.

Yeeep! De sterkte van de ketting wordt bepaald door de zwakste schakel.... en breekt je staart... bij de landing :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Mooie dynamische worp Mario :):)

Zou leuk zijn als we nog eens een foto kunnen maken met alle 5 de F5Bmigma's...

Groet,
Gerben

... Audi's chassis worden al jaren verlijmd...het frame van de Lotus Elise. ...
En onze Fokker F27 was het eerste, bij mij weten, vliegtuig dat gelijmd werd. Geen kerfwerking, geen verzwakking, geen thermische verandering etc. Wel ontzettend goed het oppervlak voorbewerken. Daar zal Ernst Grundmann wel e.e.a. over kunnen vertellen.

Laatst bewerkt:
Vanavond nog even een paar vluchten maken en kijken of de nieuwe posities van de schakelaars bevallen, posities gisteren waren helemaal ruk namelijk.

Gerben als je zin hebt ben je uiteraard welkom.

Mario, bedankt voor de uitnodiging, wel verleidelijk maar ga het niet redden.
Vandaag is bouwdag, heb nog een hoop te doen. En na de korte nachtjes ook er maar eens op tijd in vanavond...

Groet,
Gerben

Er zijn inmiddels al 2 ongelukjes gebeurd met Enigma's / Evo's.
Rompjes zijn slecht leverbaar, enorme levertijden.
Nou kan ik wel een mal maken en dan voorzichtig wat rompjes soppen maar wie heeft er interesse in een romp?
Aan materiaal zit er zo'n 30 euro in en dan komen daar nog de kosten van de mal bij, die zal op een euro of 80 komen.

Ik maak ze dan wel alleen in het wit, ga niet met kleurtjes rommelen.
En je moet niet al te veel haast hebben.

Laat maar weten of het interessant is.

GJ

In ieder geval geen structurele foutjes.

Morgen eens kijken of ik nog een stuk geplastificeerd spaanplaat heb liggen waar ik de deelplaat van kan maken.

GJ

Back