Enigma bouw/foto verslag

Eerste vlucht moest ik hem van Gerben een beetje hoog wegzetten voor de zweeftaak 8-O

UniLog-Diagramm-3%29--P----H-vom-16-6-2011.gif

400mtr, mooi uitgangspunt voor de Thermiektaak :)
En gelijk thermiek, zie je wel dat het werkt ;)

Aandachtspuntje wat ik in de logs zie: constante invlieghoogte, daar zit nog wat variatie in. Gooi je logs een door het F5B analyse programma'tje van Roy G, staat op f5b.co.uk.
Kun je de samenhang tussen raktijden en invlieghoogten eens bekijken.

Groet,
Gerben

Heej die thermiekcoach... dank voor de waarden! Het was van mij ook een bijzonder luie vraag naar de ervaringsleer binnen ons cluppie.
Het trainings meet systeem werkt? Goed zeg! Idd anders sta je maar wat te flapperen.

Gerben 44 met de Enigma? Donders! Er wordt hard getraind. Moet ook!

Servo hoogteroer is netjes ingebouwd. Uitslagen zijn voorbeeldig, en er loopt niets aan. Moest nieuw servodekseltje maken. Om een of andere reden is het epoxyplaatje zoek... is wat.

@Gerben... waar stond ook al weer jou plaatje van de ontvanger-/accuhouder?
Van Mario heb ik gevonden. Dan heb ik beiden als inspirerend voorbeeld.

Stroom voor de unilog... wordt deze afgetapt van de ontvanger... of een splittertje na de BEC? Wat is handig of gebruikelijk?

Ingebouwd gaan voorlopig worden... Unilog,een stroomsensor en temp-sensor.
Hoe ziet een limiter er uit? Hebt' er iemand een plaatje van?

Bas, er zijn een paar manieren om de unilog te voeden.
Ik zal je wel laten zien hoe het zit.
De limiter is geen apart apparaatje, je mag het wel kopen... 75 euro ;-) dan zet ik het wel aan.
Maar eigenlijk zit het al in de unilog, je stelt de limiter in via een Excel sheet (wel de macro's aanzetten).

GJ

Is goed. Ik wacht af!

Hier nog even wat plaatjes ter illustratie...

Sleuf voor het verzonken ruderhoorntje is uit gerefreesd. Kritisch klusje. De huid van het roer is flinterdun... je bent er zo doorheen... ja dus... een miniscuul puntje... Daar waar gelijmd wordt, is de gelcoat weg gekrast. Op lak kan je niet lijmen...

full

En verlijmd. Iets uit het centrum om de stang ruimte te geven. Het gaatje is zo geboord dat de stang net niet de huid raakt... op een haar na...

full

Het afdekplaatje is gemaakt uit twee laagje fight-skin. Zeer dunne autoclaaf gebakken epoxyplaat. Het laat zich snijden en knippen. Schaar is in een handomdraai bot...
Staks afgeplakt met een stukje witte Oracal automotive folie

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bas, de pulsdraadjes hebben natuurlijk allemaal hun eigen pin maar de + en - zijn gezamelijk.

GJ

Dat wist ik... zo zit het ook in m'n Wilco, maar ik meende te zien dat Gerben de pulsdraadjes ook had gekoppeld... :yes:
We fröbelen vrolijke verder!

Hmmmm GJ... zit er bij dat setje elektriek voor mijn nu ook een optokoppler?
Mijn regelaar is optoloos...
Moin, moin... zit dat SM (...'watt's' in a name...) verhaal half door te kauwen...

Ennnnuh... als er opto by proxy gekoppeld wordt... zit deze dan tussen ontvanger en UnLog... of tussen UnLog en regelaar...? Of maakt dat geen barst uit? Gezien potentieel doorfikken...

Ieder geval kan ik met een R6 gaan werken ipv met de R8... heb ik ook een kortere antenne...

Laatst bewerkt:
R6 is minder gevoelig dan de R8.

Ik heb het als volgt:
Ontvanger > SM-optokabel > Unilog > Regelaar

Omdat de GX200 Bec heeft, hoef je de minkabel (het losse bruine draadje aan de stroomsensor) niet aan te sluiten, gewoon isoleren en los laten hangen. Wel even opletten, dat optotje is enigszins gevoelig, leg er geen lipo ofzo bovenop of tegenaan, dan willen ze wel eens stuk gaan.

Heb je die hoogteroerservo aan beide zijden van het kielvlak verlijmd?

Groet,
Gerben

Hallo Gerben,
Wederom dank voor de wijze elektro-woorden. BEC voeding is me bekend. Ik leg het rode stekker/draadje opzij en gaat er een kousje overheen.

Wat maakt de opto zo gevoelig? Elektromagnetisch spanningsveld of drukbelasting? Het is even een weetje waar ik rekening mee zal houden!

De BECjes hebben jullie alle in de buurt van de ontvanger. Hmmm...

Bij 35/40 band kan de BEC het signaal beïnvloeden. Ik moest niet alleen de Turnigy BEC enigzins tactisch plaatsen, ook een LRP BEC gaf toch een storende puls. Dat had ik bij m'n motorkist ondervonden.
Deze heb ik nu aan het begin van het jaar met de R6 gevlogen. Dat ging voortreffelijk. Geen glitches. Had ik met MPX ook niet echt...
Reden was de constante ruzie met de lange antenne en mijn assortiment bijziende brillen.
De R6 had een goed bereik. Ik had heb met de R7 die in m'n Wilco zit ook al gemerkt. In m'n e-Hawk (R5, outdoor) heb ik ook perfect bereik. Die heb ik in de de bergen echt op sodemieters grote hoogte geloodst... kleiner dan een cm.. voor m'n gevoel. Pijngrens voor de ogen en de hersenen. Bleef goed luisteren naar het signaal.

De R6 is wat compacter. Verder kan je ze dus uitpakken uit het boxje?! Dat scheelt weer in omvang? Krimpkousje... Hummm...

Staartservo? Die is verlijmd aan het bovenste deel van de kast en aan de beugeltjes. Dat zijn de delen waarop de servo berekend is om de torsiekrachten op te vangen en te verdelen. Heb hem onderin niet verlijmd. Dus tot aan de tape stukjes. Onderste deel heeft geen draagkracht. Is flinter dun braggel-plastic, broos als de neten. lijm je dat vast, breekt het bij torsie. Heb al in het verleden ruzie met zo een servokastje gehad. Gaat gewoon aan gruzels.

Wat ik wel kan doen is een 'torsiebar' aanbrengen. Een stukje epoxyplaat van boven naar beneden verlijmen. In lijn met het ruder-stangetje. Heb zeer dunne plaat liggen. Bijna geschikt voor voor de Kopieermachine (autoclaaf gebakken)
Twee drupjes aan de uiteinden, en een rupsje over het servokastje. Een stripje weegt nog geen gram, de treksterkte is zeer hoog.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Weet niet of Eneloopjes daar verbetering in brengen.
Heb geen NiMh's meer in kisten... in de buurt van digiservo's.:onweer:
Wel in m'n zender. Dat gaat prima...

Laatst bewerkt:
Back