Enigma bouw/foto verslag

Hier bij een impressie van wat stappen parallel aan wat Gerben heeft getoond bij zijn Enigma...

Werktekening voor heveltje (Adobe Illustrator CS 5.1)

full

Hevels in de maak...

full

full

full

Stangetjes in de maak...

full

Fresen...

full

Verlijmen... passtukje om de servo haaks te verlijmen... zet je in positie tijdelijk vast met CA aan de tape om het zaakje te bekisten...

full

En dan netjes afgewerkt in sito...

full

Nog even testen of alles werkt naar behoren en dan servo's definitief vastplakken...

full

Ziezo... hierbij dan rol en flap verlijmd... hoera! Weer een stap verder!

full

full

In m'n forumfotobakje staat iets meer.. en nog wat beschrijving...

Laatst bewerkt door een moderator:
Bas,

Ziet er weer netjes uit.
Waarom al die busjes en solderingen en draadbussen? Ailerons kun je gewoon M2 draadstang nemen, kwiklink aan 1 kant, haaks of z-bochtje aan de andere kant. Dat extra bochtje in de aileron aansturing snap ik ook niet helemaal? Voor de flaps h2b ik 2mm verenstaal gebruikt, aan beide kanten haaks omgezet, simpel en doeltreffend.
De aileronservohevel lijkt me erg lang, heb je zo niet veel teveel uitslag? Beter mechanisch optimaliseren en 100% of liever nog 125% servoweg gebruiken, dan mechanisch veel uitslag en dan volledig teugdraaien in de zender, dan gebruik je de kracht van de servo niet en heb je meer speling.

Mogen we hem vliegend bewonderen in Wijk?

Gerben

Hallo Gerben,

Jazeker :p... maarehhhh...
Ailerons: Had geen draadstang meer... maar dit bij bakken had liggen... knik is omdat de hevels loodrecht in elkaars verlengde staan. Toekomstig door een enkel stangetje kunnen worden vervangen... met een GJVO-touwtakeling als borg... dat is de slankste oplossing. Bij de Wilco heb ik zelfs geen draadeind gebruikt op de clip... maar een soldeerverbinding...

full

Servohevel te lang? Kan de close-up factor zijn... Steekt amper boven de de huid uit. Getest... haal net de vereiste uitslagen. Rol 20mm up met rolroer-marge. Ook hier dus redelijk het optimum. 125%... nee niet bij MPX... Met de jeti ontvanger kan je nog wat tunen... maar zat wel op het maximale van wat de servo leek te halen...

Flaps: Het lukte mij niet om met tang of bankschroef 100% nauwkeurig een U te vouwen... heb er een paar geklopt... met 3 brillen op de neus...
Eigenlijk moet je daar een tang voor hebben. Anders moet ik maar een z-tang bewerken... dus het schoot niet op.

Met een busje is het een fluitje van een cent.. 2 gaatjes in een stukje hout (55 mm afstand)... en hopla alles staat gericht. De flapstangetjes zijn uitneembaar onder een bepaalde hoek. Grootste krachten die erop komen zijn voornamelijk duwkrachten.

De hevels, scharnierpunt op 4 mm van de scharnierlijst, gemeten vanaf de vleugel. Ook hier toch ook een beetje trial and error met een dummy constructie van tape en styreenplaat.

Uitslag momenteel 28 mm en net aan op te voeren tot 30 mm onder MPX condities. Mocht ik overstappen op een andere zender... is het een en ander haalbaar...

Alles is mooi spelingsvrij en star. Goed genoeg voor de eerste vlucht?

Heb vandaag wat tijd om aan de kist te besteden. Was servodeksels aan het snijden uit epoxyplaat. Dat is dus ook bijna klaar. Daarna kan ik de kabelboom 'opnetten'

Van HK heb ik m'n 360 mAmp Rhino accuutjes binnen. Dat zijn kleine pakketjes.. scheelt een hoop met de 600-tjes.
Bandenwarmers voor de toekomstige heater. Dan ga ik kijken of ik ook zo een mooie lipo-grill kan fixen (zonder te puffen).
Verder heb ik m'n budget motortje binnen. Voor het geld een prachtig uitziend blokje. Toekomstig voor de Wilco.
Hopelijk heeft GJ nog een reductiekastje voor me kunnen ritselen.

Volgende constructie stap is de ontvanger/accumodulle en aansluitingen van accus, logger en sensoren. Het zou prachtig zijn als ik de maiden in Wijk Aalburg kan doen!

Komende dagen zit ik vol in m'n tijd. Ga de motor van de Lancia Fulvia 1600 Sport onder handen nemen (zie avatar). Hoop dat het meevalt... en ik slechts zuigerveren hoef te vervangen... anders wordt het opboren... Ik maak wel een paar off-topic plaatjes :rolleyes:
En is het weekend te besteden aan familiezaken.

Hier nog even wat plaatjes Gerben...

Mate waarmee de servohevel uitsteektboven de vleugelhuid...

full

De servoafdekkingen van rolroer en flap...

full

full

Off topic... volledig!... Off niet?

Dit weerhield mij vandaag te knutselen aan de Enigma...
sinds 2007 in de wacht... eindelijk mee aan de slag (met dank aan Martin Willems)

Morgen alles nameten met de mechanicien en de boeken erbij

full

full

Kop van een Lancia narrow V4 1600 motor... wat doet wat!

full

In chigue gezelschap... uithijgen van de ingreep...

full

Ik moest het even tonen... volgende week haal ik het weer weg...

On topic...

Servokabels gisteren avond nog even kunnen solderen...

full

Een flapservostang is nu geborgd met de GVJO-CA-takelmethode...

full

Hagh... dat was een klus vandaag... Stink nog naar de ontvetter.
Kramp in de handen van het gesleutel. Moet een nieuwe set overmaat zuigers in komen. Grensgevalletje, dus maak je zoiets 100% goed.... Kop laat ik dan ook maar loodvrij maken. Echt geen Avionik(s) dit jaar?!
Italianen gaan volgende maand massaal met vakantie. Ik hoop dat ik m'n onderdelen bijtijds binnen krijg... anders wordt het september... brrrrr....

Zo ik gaat een schetsje maken voor de ontvangermodulle... en eens even inlezen op de logger, shunt etc...

Zo, we kunnen weer verder...

Vraagje? Heeft de 'signaal' draad (geel) van de Castle Creations BEC een functie? Het gaat om de draad die nar de ontvanger wordt geleid. Of is het een loze draad.
De Jeti RX-6 die ik hier heb liggen heeft een separate voeding... rood en zwart.

Verhip! Als ik de RX-6 wil gebruiken, heb ik geen ruimte meer voor de unilog aan te stekkeren...:mrgreen:

Laatst bewerkt:
Volgens mij is die gele draad v/d ccbec nodig om hem te kunnen programmeren.

De regelaar lus je door via de unilog, dat scheelt je alvast weer 1 aansluiting.

Dat lees ik nu ook net. Dat echter alleen met een extern Castle-USB kabeltje...
Om het voltage te veranderen...

Ik zou de RX-6 ook nog kunnen voeden via de EXT. data-poort. Haal dan het signaal stekkertje los... mocht dat kunnen gaan interferreren...

Ik zou de RX-6 ook nog kunnen voeden via de EXT. data-poort. Haal dan het signaal stekkertje los... mocht dat kunnen gaan interferreren...

Las net even de handleiding van de rx-6, maar volgens mij zie ik daar uitdrukkelijk in staan dat je niet via de ext poort mag voeden.

Ik had net de ontvanger even open... dwz die viel vanzelf uit elkaar...
Dan zie je direct dat er spanningsbrug voor de plus en de min zijn aangelegd voor de servo's/voeding
Daar is de EXT. niet direct mee verbonden. Grote stromen kan de EXT. poort niet trekken...
Heb inmiddels de stroomvoorziening bestekkerd die standaard op de spanningsbrug is aangesloten...

Tja, 6 kanaals ontvanger, 5 servo's en de motor/unilog dan moet je dus creatief zijn met de spanningsvoorziening.

Het beste is om in de kabel naar de vleugel een verloop aan te brengen en wel zo dat je de spanning via minimaal 2 servo stekkers de ontvanger in laat lopen. Als er dan 1tje los raakt ben je enkel 1 servo kwijt maar niet de stroom voorziening. De vleugel kan je dan voeden via de andere 2 servo stekkers, meer dan zat.

In het geval van de 6 polen multiplex stekker, dus 2 rode en 2 zwarte draden aansolderen en de andere 2 rode en zwarte draden aan je ontvanger accu circuit koppelen.

Jos ik heb een extra voedingskabel, dus kom net uit... De RX-6 laat zich net wat compacter inbouwen dan de RX-8... daar de 8 een nogal lange antennes heeft die je dan elegant moet zien op te vouwen...

Had gister een mailtje naar Gerben (prive adres) gestuurd hoe dat nu zit met het laden van het Rhino pakketje... zijn verhaaltje over de ontvangerunit was me niet 100% duidelijk.
En aangezien ik niet dagelijks F5B ontvanger unit plankjes zit te fabriceren... dus het weer weloverwogen moet...

Maar ik vermoed dat hij slechts zijn balancer stekker heeft verlengd. Laden van de accu gaat verder op normale wijze via een BEC of UNI stekker... alleen niet genoemd...

Ik zat al te dubben of ik de plussen en de minnen kon groeperen in bruggen. De signaal polen als losse stekkers in te pluggen? Maar twee draadjes per pool volstaan dus? Dat scheelt draden brij in het stuk naar de ontvanger. Had ik overigens ook in de vleugel willen doen, daar kan dat ook. Maar heb het toch allemaal maar op de MPX stekker laten uitkomen.
De plus en de min draden heb ik met het solderen eerst gegroepeerd gesoldeerd in een hulsje, daarna aan de stekker gesoldeerd. Dat gaat beter en netter dan 1 voor 1 aanbakken.

Wat de zwakste schakel in de ketting is weet ik niet. Stekkers mogen in geen geval losraken (nog soldeerverbindingen). Zaak is dus die delen vrij te houden van trekbelastingen... stekkers eventueel te borgen...

Laatst bewerkt:
Bas,

Ik heb je een mailtje gestuurd.
Na inpluggen van alle stekkers in de ontvanger plak ik maastal een paar tapejes over de stekkers, zodat ze niet uit de ontvanger getrokken kunnen worden bij bijvoorbeeld het lospluggen van de vleugel. Scheelt weer.
Ik gebruik ook maar 2 plus en 2 min draden naar de vleugel. De 2 andere kanalen gaat alleen de pulsdraad richting MPX vleugelstekker, de plus en min zijn daar uit de servostekker gewipt en verwijderd.

Ennuh, bakken doen we niet aan he, alleen mooie glanzende solderverbindingen :) .

Gerben

Loodhoudende harskernsoldeer. Is in principe niet meer toegestaan in Nl, maar nog wel te vinden. Met de harskern heb je geen. Ander vloeimiddel nodig. S39 is bagger en móet je direct wegflikkeren. Gerben

S39? Haha... Da's dakgootenpijpenfitterssoldeer... maar het is toch een goede vraag. Ook eens een keer aan m'n broertje gevraagd... is profi TNO elektrotechneut... hij beschikte over een schilderspallet aan tinnen heb ik begrepen...
Dus geen eenduidig antwoord... noch over themperatuur instelling van het Weller soldeerstation...

In de radiozaken is nog zeker wel soldeer oude stijl te vinden. Had begrepen dat dat nog even zo blijft? (Okaphone, Groningen)

Ik heb zelf nog een aantal rollen liggen.
Merk LUX, code S-Sn60Pb40 diameter 1,5 mm. Ik heb er ook een van Stannol, maar gek genoeg vloeit die minder prettig dan van LUX. Beiden 'Radiolot'

Vast ook nog bij Conrad.de te bestellen.

Zo... de lipo accu ligt aan de balancer kabel. Mooi stekkertje gefabriekt!
Het geheel slaat nog geen witte rook uit!

DANK JE WEL GERBEN!!!! Voor het prachtige schemaatje!

Lader kan geen 360mAmp aan wel 350. Dus laadstroom op 0,4 en begrenzing dan maar op 350 mAmp...

Volgende onderdeel is de servostekkergroep naar de vleugel... Het plankje is nog in karton, maar alles gaat passen.

Laatst bewerkt:
Back