Enigma bouw/foto verslag

Okeej... helder. Gek dat CC zoiets niet zelf bedenkt.

Aurora? Heb inmiddels een flink aantal Jeti ontvangers en omringende meet-modules.
De aurora was al verkocht. Laat zich bovendien niet omkatten naar jeti.

Met de Evo MPX liep het vandaag weer geheel spagaat. Ondanks de hulp van Johan, zijn instructie.
Het lijkt wel of mixers blijven hangen. Niet doen wat ze moeten doen. Ben er geheel klaar mee. Niet mee te werken. Johan heeft een hogere versie software, daar draait Jeti niet meer op. Zitten er bugs in mijn versie... en is met al dat geëtter en gemier m'n antenne ook nog een afgebroken...

De bouw van de Enigma gaat pas verder als het probleem van de zender is opgelost. Heb een aanbod voor een goede MX-22 staan binnen ons F5B-clubje, waarvan de historie bekend is, en op Jeti.

Staat ook regelmatig het een en ander aan MX-jes op eBay.de

Het echte wachten is echter op de nieuwe Jeti zenders. Maar dat zal nog wel flink een flinke tijd duren.

De Wilco laat zich er verder prima vliegen. Lukt het mij om hem nog even op te voeren met de budget motor. Ook een reductiekast PG4/33 moet ik nog hebben.

Laatst bewerkt:
Ik houd me aanbevolen voor die evo...............mocht je hem wegdoen.................zonder jeti spul.

Als het zo ver is tip ik je wel. Heb ook nog een 40/41Mhz staan. Zit zelfs een scanner module op. Dat was een dure.
Op de basiszender kan werkelijk elke module worden geprikt. Van kristal tot syntheet... Jeti of Assan hack... maar dat wist je wellicht al.
En de wereld aan synthesized 40mhz ontvangers.... voor de bootjes...

Heb net even de zender aan de PC geprikt. Even een herstel ronde. Geloof dat het heeft gewerkt....

Kijk zie je nu, Alles via de pc op te lossen. En dan snel die M-link erin, dat werkt perfect.

Ik kan mij perfect redden met die MPX cockpit SX, daar zit alles in wat ik nodig heb/nodig denk te hebben.

Hier nog even een foto-update rolroeren...
[post386]

@Theo. Met de M-Link is het vast weer wat geavanceerder op de PC?
Bij de oude v2.8x was dat nog niet mogelijk iets live in te stellen... kan je zowat alleen maar een back-up terug zetten...

Had aanvankelijk M-Link gewild in 2009... maar dat schoot toen niet op... dus werd het Jeti...

Kijken weer even de kat uit de boom. Nu ditmaal met Jeti... schiet ook niet op...

Ziezo... zendertje doet weer normaal.

Heb nu de juiste afstellingen, uitslagen via een test setup voor de flap. Ruderhoorntje à la Gerben. Minimale perforatie van de vleugelhuid. Prachtig.
Alleen de speedstand niet haalbaar met de Evo in deze setting. Klopt dat Johan?

Butterfly: Aileron 20 mm, Flap 30 mm (beide uitslagen kunnen geminderd worden, zijn nog wat extreem)

Hoogte is nog niet afgesteld. Juiste waarden komen later, maar mixers werken.

Zweefstand is in een een vliegfase 'Thermiek' opgelost, via 'Geber > Flap' met een vaste setting. 4 mm naar onder. Via Geber kan ik geen speedstand er in krijgen. De flaps up (+ mee lopende ailerons) willen alleen naar beneden klappen. Dus dat vergeten we maar even.

Flaps lopen proportioneel met een % mee met rolroer. Rolroer up geeft een beperkte uitslag flap up... rolroer down loopt beter mee door de beperkte uitslag.

Kan de vleugelafbouw afgesloten gaan worden.

Al vast wat plaatjes...

Doorvoer van stuurstang door vleugelhuid...

full

Kijkje in het servogat. Alles provisorisch, stangetjes om te testen, werkt wat makkelijker...
Servodraden kleur gecodeerd op de signaaldraad en zo vlotjes, om te testen...

full

Testopstelling...

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bas, speedstand kan ook prima met een Evo. Bij geber>Flap moet je dan een negatieve waarde ingeven, dan gaat de achterlijst omhoog.

Hallo Johan,
Dat werkt dus bij mij niet. Dan gebeurt er gewoon helemaal niets. Wat ik ook doe...
Kan de oer mixer zijn... dat met die ikoonjes... of iets anders stoort?
Ik heb je recept trouw gevolgd. Dat is denk ik echt een probleem van de software versie...
De mix van de hoogte reageert wel... zucht... (Via de servo monitor te checken)

In de zuordnung, eerste knop, heb ik in het submenu Geber de knuppel op de Spoiler gezet (pijltje omhoog), (niet op flap/rpm)

Gr Bas

PS: Ik zal eens een kostenplaatjeonderzoekje doen naar de M-Link spullen. Want als die zender daarmee wel werkt kan het goedkoper zijn dan een gebruikte MX-22? Heb immers nog een tweede zender liggen. Software kan ik zelf updaten vanaf v2... Zeg maar 250 euro verder...

Laatst bewerkt:
Volgens mij zit er tussen versie 2.8 en 3.41 niet zoveel verschil dat dit verklaard. Verschil zit voornamelijk in het M-Link gebruik. Maar ik heb je een aangepaste tutorial flaps gestuurd. In mijn vorige zat nl geen speedstand in en waren de uitslagen naar boven niet geprogrammeerd.

Hallo Johan. Ben je zeer erkentelijk. Wat je mij echter schreef heb ik bij herhaling uit en ter na getest. Maar het weigert gewoon dienst in deze versie software... thermiek stand had ik al geprogrammeerd, maar een negatiefstand van die instelmogelijkheid wil niet reageren. (zo lang ik al bonje met de zender heb...)

Gewoon maar mee leven vrees ik. Ben er nu zo vaak tegenaan gebotst.
Straks mikken op de DS-16...

Laatst bewerkt:
Waarom zo moeilijk doen over een speedstand als de Enigma geen speedstand nodig heeft, speedstand is gewoon neutraal.

Klop 100%! Dat had had ik reeds gelezen in de Lindinger manual van de Evo Max III.
Daar wordt eveneens geschreven dat een speed stand omstreden is...
Johan schreef mij dat de Surprise ook geen speedstand als dusdanig heeft.

...

We laten het erbij... ik krijg mijn handen toch nog wel vol aan sierlijke lussen door het firmament... meten met de maten die je hebt... zeggen ze dan...

Laatst bewerkt:
. Maar het weigert gewoon dienst in deze versie software...

Naar mijn bescheiden mening onmogelijk.... Het is wel zo dat je bij de Evo/Pro op verschillende plaatsen dingen kan instellen, op een of meer daarvan klopt het bij jouw instellingen niet.Ik herinner me dat ik bij mijn laatste programmeersessie volledig opnieuw moeten beginnen heb om een enigzins deftige basis te krijgen... kan zeer frustrerend zijn...

Conform de logica zou het moeten werken... maar dat doet het vooralsnog niet.
Ik ga in de oermixer wroeten... (onder de eerste knop)...

Laatst bewerkt:
Wim... Magie van de ondoorgrondelijke Mixer... Resultaat... een speedstand in een vliegfase... (Deja vu?) met snapflap via hoogteroer... ik vraag me af of dat zinvol is...
Genoeg weer voor vandaag!

Zondag alle servo's kunnen verlijmen. Zitten netjes op hun plek. Met uitslagen zoals het moet. Ook geconstateerd dat beide flaps in het scharnierdoek ongeveer 7 mm zijn ingescheurd... vanaf het midden gezien... doordat niet secuur is gefreest.
Vewacht niet dat het verder zal scheuren, maar ik breng lokaal toch een paar plakkertjes aan. Plaats vanavond nog wel een paar plaatjes van het reslutaat...

Zondag alle servo's kunnen verlijmen. Zitten netjes op hun plek. Met uitslagen zoals het moet. Ook geconstateerd dat beide flaps in het scharnierdoek ongeveer 7 mm zijn ingescheurd... vanaf het midden gezien... doordat niet secuur is gefreest.
Vewacht niet dat het verder zal scheuren, maar ik breng lokaal toch een paar plakkertjes aan. Plaats vanavond nog wel een paar plaatjes van het reslutaat...

Dat had ''mijn'' enigma ook op 1 aileron. Het was in de fabriek al gerapareerd met siliconen.

Aja! Natuurlijk! :p Da's beter dan met Oracal autofolie om de druk op te vangen!
Doch...dan moet je wel speciale kwaliteit hebben... geen sanitairebadkuipentegelafdichtkit...

Optie lui: weet je welke dan moet nemen?
Optie actief: snor ik wel op... is iets over op het forum...

Bas, gewoon de sanitairversie nemen, wit of transparant.
Zoveel kracht staat er niet op hoor, en ik heb er aquariums van 120x60 mee gelijmd, dat vraagt wel wat meer kracht dan een dom rolroertje.

GJ

Môôôôôi... daar heb ik nog wel een tubetje of tig van...
Zo nu ga ik even wat saaie plaotjes uitkader'n... tot zoot...
Daarna servodeksel maken...

Back