Enigma bouw/foto verslag

En dan hier wat plaatjes van de afgelopen acties..

De stand van de prop is dus zo...

full



Vleugelstekkers zijn zo opgelost... greepje er aan...

full



Ontvangerunit naar concept Gerben...


full


full


full



En het schakelaartje waaraan alles is aangehangen

full



De stekkers zoals Jos en Gerben al hadden aangegeven... met plus en min over twee stekkers... de servo's kleur gecodeerd. Stekkers zijn gekrompen met een krimptang, gesoldeerd aan de MPX stekker

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bas,

2 tips:
De schakelaar: ik zie dat je de plus en min schakelt. Beter is de min gewoon door te solderen en de plus over beide contacten te laten schakelen, zo heb je een stuke redundantie in je schakelaar. Alle merk schakelaars zitten ook zo gesoldeerd, voor de veiligheid.

Heb je nog een soort trekontlasting/beveiliging op je stekkers in de ontvanger richting schakelaar? Ik doe meestal een tapeje over de stekkers richting achterkant ontvanger, werkt perfect.

De schakelaar kort ik meestal in, zodat hij net boven de romp uitsteekt. Hoe minder hoe beter, kan hij niet per ongeluk aangeschakeld worden. Dat kan een defecte ontvangerlipo schelen.
Heb je aan de achterkant van je plakje nog een verdikkung, zodat de lipo klem komt liggen tegen de rompbodem. Zo kan je plankje niet verbuigen bij de hoge g-krachten.

Gerben
 
Schakelaar: Minpool? Dat zal ik doen!
Inkorten doppie... moet nog gebeuren.. gaat redelijk (te) licht.. een diep ontlaadde lipo ligt zekers op de loer!

Zit nog geen vulstukje op het uiteinde... nog niet aan toe gekomen... wel voornemens aan te brengen (balsa).
Plaatje laat zich ook gemakkelijk uitbouwen. Helemaal top!

Maar er moet nog een randje aramide worden aangebracht. Daar bij het weg slijpen van het multiplex plaatje blijkbaar een vouw afgevlakt heb. Daar nog een stukje mat voor de zekerheid, tegen breuk of barst.

Ben dus nog wel even zoet :p

Yep... Stekkers... zoals al gemaild had... nog te zekeren met een teepje.

Ik was ieder geval blij dat het allemaal netjes paste.
 
Laatst bewerkt:
Weer vorderingen met de Enigma. Vleugelboutgaten gisterenavond opgevijld en vanmiddag afgevuld met lamineer exoxy, iets opgedikt met een weinig glasparels en rovingsnippers er tussen gepropt.
De vleugel heb ik goed kunnen richten op de staart.

Voor het volgieten heb ik wat langere boutjes genomen met een sluitend krimppkousje er om heen als bekisting. Vleugelhuid en romp goed afgeplakt en schroefdraad flink van PVA voorzien zodat alles na het uitharden weer te lossen is. De verzonken kopbouten moet ik dan opnieuw invrezen.

Vraag? Lengte accukabels. Wat is de maximale lengte. Wat is een geschikte lengte, en ingekort nog goed werkbaar. Kabellengte pakket 110mm
Dan... het Turnigy accupakket kan staand zonder problemen in de romp worden gezet. Is liggend beter, gezien de dreunen bij de landingen? Dan moet ik of de romp bewerken, of het accupakket bewerken.
Pakket is een 4S 3600mAh 30-40c
 
De kabels moeten zo kort mogelijk.
Gewoon even uitmeten, vergeet de Unilog sensor er niet tussen te hangen.
Bij mij zit de sensor naast de regelaar, dus voorin.
Vanaf de regelaar gaat de kabel in een lus naar voren, haaks in de sensor en dan zit de voorkant van de sensor net onder de vleugelopening.
Bij mij zitten de stekkers haaks om ruimte te besparen maar dat moet je zelf even bekijken.
Hou 1 a 2 cm meer kabel over dan je nodig denkt te hebben, inkorten kan altijd, bijplakken wordt lastig.
Bij kleinere vermogens is de kabellengte minder kritisch.
Ga je richting de grens van de regelaar dan alles zo kort mogelijk houden.

Stand van het pakket maakt niets uit.
Bij ons zitten de uitgangen (kabels) aan de bovenkant, dat is het makkelijkst in en uitpluggen.

GJ
 
Dank GJ...

Inmidelels al weer 1x pakketje ontvanger naar z'n gootje.
Schakelaartje heeft aangestaan... Lader geeft aan... Batery voltage to low. Dat was te verwachten.
Die kan gevoegelijk met een grote boog de container in... heerlijk nieuw... wist dat het ging gebeuren.
Ben ik even blij dat ik er 2 besteld had.
Kan dus nu pakketje 2 in gaan solderen. Dubbel werk. Die constructie bevalt me totaal niet... alles doorgesoldeerd... is dus vierkant vragen om ellende... Keep it simple make it stupid. :mrgreen:
 
Laatst bewerkt:
Mijn spulletje had ook aangestaan maar pakketje deed het nog prima hoor.
Je kan kijken wat ie doet, weggooien kan altijd nog.
Wel even erbij blijven met laden...

Alles doorsolderen is de beste manier, hoe meer stekkerverbindingen, hoe meer kans op storing.

GJ
 
Dat is in theorie wel waar... (bij vliegtuigen is alles gestekkerd)... maar zo schiet het ook niet op.
Nee hij heeft aangestaan sinds Wijk en Aalburg denk ik...

Nee... hij is echt dood als een pierlala... en staat een beetje bol... 1.8v is end of life...
 
Laatst bewerkt:
Als ie bol staat is ie echt dood.

Bij echte vliegtuigen wordt alles modulair gebouwd en moet het ook uit elkaar kunnen.
Als ik ga kijken wat ik met mijn werk voor storingen krijg is het 80% storingen door connectoren, slecht of geen contact.
Het liefst zou ik helemaal geen stekkers hebben in mijn model.

Oh... tip..
sluit een felle led aan op je schakelaar, als ie aanstaat dat je dat dan ook echt ziet.
Felle 3mm led met klein weerstandje doet wonderen.

GJ
 
LED? Heel goed plan. Ik heb nog wat sloop-LED's liggen op oude printplaten.
Wellicht zit daar ook nog wel een weerstandje bij dat ik er af kan peuteren.
Maar van wat voor waarde moet ik uitgaan? Kleurtjes...
 
Als je hem achter je schakelaar zet, dus voor de BEC dan heb je ongeveer 8 Volt.
Weerstandje van 270-330 ohm is dan OK.
Zet je hem achter je bec dan heb je daar 5-5,5 Volt, 150 tot 180 ohm is dan OK.
Ik zou hem direct achter je schakelaar zetten, voor de BEC.

GJ
 
Tsja, vandaar het advies je schakelaar in te korten, is de kans dat je je model per ongeluk aanzet een stuk kleiner.
Als je hem zelf aanzet en nooit uit...dan wordt het lastiger en kan een fel ledje inderdaad helpen. Of je nou stekkers hebt of solderingen, je moet even hobbyen om het ontvangerpakket te vervangen, zeker als hij zo in de krimpkous zit zoals je gedaan had. Is de zekerste verbinding en alleen daarom al de moeite waard.

Accu: Ik leg ze meestal zo plat mogelijk op de bodem, stukje klittenband eronder tegen het verschuiven en op de accu een stuk schuim geplakt wat net boven de rompopening uitsteekt, zodat de accu bij het opleggen van de vleugel meteen klemligt.

Leidraad voor draadlengte accu: maximaal 20cm TOTAAL (+ en - opgeteld). En dat gaat sneller dan je denkt, meet maar eens na. Hoe hoger de stroom, hoe kritischer dit wordt.

Gerben
 
Hmmm.... bij Okaphone in Groningen hadden ze knipper-LED-jes!
Bereik van 3v t/m 9v. Daar hoeft dus geen weerstandje tussen! Verbruik moet ik even nameten. Maar vergelijkbaar met een normale LED?
 
Laatst bewerkt:
40 mA als hij aan is.
Hij zal ongeveer de helft van de tijd uit zijn dus verbruikt hij de helft.

Ik zei trouwens niet voor niets een felle led, een gewone led geeft diffuus licht, dat is lastig te zien met zonlicht.

GJ
 
Mwah... Hij is behoorlijk pittig. Zonlichttest heb ik nog niet gedaan. De led in m'n zaklampje is wel feller... kan je beter niet in turen. Hadden ze niet liggen.

Een ander oplossinkje tegen ongewenst aan zetten kan een stukje stug polyesterfolie zijn. Als het ware een lusje om de knop. Dat duw je weg en zet je het 'aan'. Bij uit floept je het er weer onder... Kan een proefje doen... ook zoiets is niet heilig...
 
Bas, niet te veel nadenken, bouw dat ding nou eens af.
Ledje moet voldoen, en routine.
Gewoon leren je model uit te doen na het vliegen.
Mijn model gaat meteen als ie geland is uit, voorkomt aanslaan van de motor als ik ergens achter blijft hangen met de zender en mijn zender gaat dan piepen, zodat ik weet dat ik uit moet kijken, dat de prop nog aan kan slaan.

Willy heeft een stukje klitteband wat in de schakelaar valt, een soort stropje wat hij om de romp doet bij transport.


GJ
 
Back
Top