Enigma bouw/foto verslag

:p Haha... Heb niet eens tijd voor vliegen! Is wat!
Het moet af en toe echt in de daluurtjes gebeuren.

Maar ik ben nu wel degelijk een eind op streek hoor... accu's solderen en laadkabels... dat is het wel zo een beetje. Maar daar kom ik zelfs deze week niet aan toe...

Gerben en GJ,
Voorlopig even de diode er niet in. Ontvangerplankje past dus nu goed, nieuwe lipo er in en een extra balsa stutje voor de G-krachten op te vangen tegen doorbuigen.
Verder derde bout verlijmd. Vleugel dus nu mooi recht op romp. Even niet te tapen met Kapton e.d.

Tijd om draden in te korten. etc.

De rinkern (ontstoring) heb ik uit de servodraad van de regelaar gehaald, scheeld iets in gewicht. De draad kan ik vlechten. De logger komt achterin.

Wat vraagjes weer.
De accu. Een Turnigy 3.6 4S. De uitkomende draden klemmen tegen de vleugel op zo een manier dat deze knellen tegen de scherpe rand van de binnenste beschermmantel als ik het pakket insluit met de vleugel. Dan zit er nog niet eens klitteband onder. Té veel klemmend tussen de vleugel en romp... dat moet ook weer niet...

Ik overweeg dan het pakket nieuw in te pakken met krimphoes. Daarmee kunnen de cellen zelfs gerieffelijk liggend ipv staand in de romp worden geplaatst omdat de draden wat handiger uit het pakket worden geleid...

Dradenlengte. 10 cm in totaliteit? Hmmm... Dat is aardig kort! Welke lengte marge heb ik met mijn stroomhoogtes op 4s? Wat is hier wijsheid jongens?

Laatst bewerkt:
Bas, dat plastic onder de draden kan je met een tangetje wel wat bewerken, wat buigen.
En anders gaat dat wel vanzelf.

Je kan het opnieuw inpakken maar lijkt mij overbodig.

Draadlengte..
Ik zou eerst een alles in de romp leggen, kijken of je alles nog wel aan kan sluiten met een bepaalde draadlengte, te lang is ook lastig in de romp te proppen.

Vanaf mijn pakket lopen 2 draadjes, het ligt ook aan het pakket hoe lang ze zijn.
Maar mijn Dymond 3600 4S is de min draad incl stekker 3cm, gemeten vanaf het pakket.
De stekker zit daar haaks op gesoldeerd.
De plus is 4 cm, de stekker zit daar recht op gesoldeerd.
Dan loopt de + accudraad naar de 400A sensor en vanaf de sensor loopt een 5cm lange draad naar de regelaar, ook weer met haakse stekker.
De min van de accu gaat naar de min van de regelaar met een 3cm lange draad.
Haakse stekker.
De Schulze had 4 extra condensatoren, volgens de ingenieurs bij AEG is dit onzin maar als iedereen het doet doe ik het ook maar.

Met deze setup kon ik 470A trekken en de motor kon 6 seconden volgas lopen, dit heb ik meerdere malen gedaan.
Bij wedstrijden zat ik op 370A piek (zeer korte aanlooppiek door 5:1 vertraging) en dan zakte ik snel terug naar veel minder stroom.
Motorloop was bij 1750 W/min minimaal 32 seconden, vaak meer.
Dus gemiddeld zat ik onder de 3500 watt vermogen.

GJ

Ik heb het accupakket nieuw verpakt. De uitgaande stroomdraden iets lager gezet. Het pakket heeft een printplaat als soldeer punt. Dat is weer mooi. De draden komen nu handiger uit het pakket.
Er moest heel wat hitte in om een mooi soldeerbadje te maken om de draden goed in te soppen.
In nieuwe krimpfolie gezet. Het pakket kan nu op de zijkant liggend geplaatst worden.

Heb de kist met nog niet ingekorte draden op de CG gezet. Die draden zijn ook aardig zwaar. Accu moest flink naar achter. Zeer neus lastig.
Ik denk dat de logger ook op het ontvangerpakket zet, heb ik meer ruimte om met de accu te schuiven. Scheelt ook weer een beetje.

In de staart moest met 23 gram worden aangezet (via weegsetje met gewichtjes) op het stabilo gelegd.

Het gewicht zonder extra ballast is 1730 gram... zware bak dus... Accu 3.6 mAh 4S weegt 400 gram

Laatst bewerkt:
Ik snijdt meestal de voorkant open, keer de draden om, zodat ze richting het midden van de voorkant van het pakket eruit komen en tape de voorkant weer dicht.

23gr lood???? Hoe kan dat nou, met Kira 5S F5B kwam ik zonder lood prima uit, en dan ligt de accu nog niet helemaal achterin. Weliswaar met een 5S pakket met 500gr.
Dat 4S pakket moet toch onder je achterste vleugelboutje kunnen schuiven, zodat je motor-accu verder naar achter kan? Op hoeveel mm heb je je zwp gelegd?

Gerben

Ik wist niet hoe het pakket in elkaar stak. Dus zorgvuldig ontdaan van alle verpakking.
Kon zo de binnenste wikkel goed trimmen en goed bij de kontakt vlakken komen om te solderen. Draden kommen nu netjes naar buiten en niet schuin naar boven. Het ziet er weer netjes uit. Turnigy pakket is veel netter gebouwd dan de PolyQuest pakketten!

CG op 72 mm. Ja, ja... Zover had ik de accu nog niet naar achter gedrukt. De Unilog had ik gisteravond binnen in de flank getaped met Velcro. Die moet dus op een ander plekkie. In de achterbak valt dus nog wat te her indelen.

Wellicht kan de regelaar recht gesoldeerd worden ipv met een verende lus. Dan komt deze ook weer wat meer naar de CG toe daarmee minder hefboom gevend.
Zit er dus nog die aardige massa aan koperdraad in. Zal ook weer en beetje schelen als dat wat is ingekort.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Welnu... de in de weg zittende Unilog hups naar voren met kabels en al. Accu liggend naar achter tot exact aan de uitsparing in de romp van de vleugellug, dus onder de derde vleugelbout, dan komt het CG goed uit op 72 mm. Hoi! Voldoende schuifmarge lijkt me. Alle zware kabels voorin...
Heb hier een dikke losse PolyQuest standaard kabel. Die weegt 20 gram. Is dus vast nog wel 20 gram in de neus te winnen.
Zal het totaalgewicht wel ergens rond de 1700 gram blijven hangen?

De kist is inmiddels RTF! Hier even een foto-update... extra virgine... ottima condizione... nog niet gemaidend

full

full

Detail servocovers... afgeplakt met Oracal automotive folie

full

Fraaie Dutch F5B piama!

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Nice!

Alle instellingen in de zender ook klaar?
Speedstand-zweefstand
Flinke downmix bij butterfly etc?
Wat weegt hij vliegklaar?

Gerben

De zender... klapstuk! Ben daar niet happy mee. Modi welliswaar met Johan uitgekloven... De motorschakelaar zit voor mijn doen ongelukkig. De instellingen zitten er wel in. (Vlieg mode 2)... Maar een scherp oog is nog wel gewenst hoor?!
Zenderaanpak... Dus ben in gesprek met Frank... en/of de nieuwe Jeti...

Gewicht... Romp 1.255/1.261 gram (accugewichtvariabele van de herverpakte 3.600 mAh met ingekorte kabels), vleugel 492 gram. Maakt de zwaarlijvige doch fris ogende kist 1.753 grammekes zwaar...

Laatst bewerkt:
492gr accu, betekent dat 5s?

Motorschakelaar is toch te verhuizen, als dat nou het hele probleem is...desnoods een nieuw gaatje in de behuizing boren...

Gerben

Nee... 4S! De ene accu weegt 410, de ander 416 gram...
Motorspant woog amper iets... verder heb ik nog wat weg geslepen.. betonijzeruitvoering?

Ga de zenders denk ik verkopen. Heb twee evo's. Theo had mogelijk interesse in een ervan. (40/41mhz sythesized met frequentiescanner, de ander omgebouwd naar Jeti met Mini-Box)... Theo wil hem ombouwen tot MPX 2,4 Ghz.

In extra gaten boren heb ik nooit zo een zin. Wellicht moet er een langere hevel op... Ik hoop dat ik het weekend weer even tijd heb om te oefenen op de Wilco. Denk dat het enige is dat helpt... Oe-fe-nen... in lengten van dagen...

Laatst bewerkt:
Alles ligt klaar voor de eerste vlucht.... op de zender na.
Heb nu een door Corrien opgekalefaterde MX-22 weer binnen... daar heb ik nu weer 100% vertrouwwen in. Jeti hack module gaat maandag in de bestelling...
Denk bij RC-Easy in Duitsland

Domper... aanstaande F5B vergadering kan ik er helaas toch niet bij zijn.
Familie verplichtingen.
Ik hoop dus op en patent dagje met GJ of Gerben te kunnen afspreken... of een gezellige klappropmeute bij elkaar...
Sterren stonden het afgelopen jaar echt niet gunstig... veel voor m'n kiezen gehad... laat 2012 beter verlopen.

Back