Enigma bouw/foto verslag

Volgens de bank staat het bedrag, zoals ik al heb laten zien op een afschrift, op een rekening in Bulgarije.

Nu gewoon verder met het Enigma draadje.

Zijn er al wat meer mensen die hem vliegend hebben??
Foto's? Filmpjes??

GJ
 
Gisteravond met de Enigma naar de tandarts geweest, na het flutter incidentje.
Bleek dat de DES428 al zijn tandjes nog had, verassend genoeg.

De tandwielen in de DES zien er groot en stevig uit, stevigste gearsetje wat ik ooit in een micro servo gezien heb. Een beetje minder was de oorzaak van het probleem. Het derde tandwiel na de uitgaande as (waar de hevel op zit), zit onder het tandwiel van de uitgaande as. Van dit tandwiel was het grote tandschijfje losgekomen:

Foto-KIUZSPDE.jpg


Dit tandwieltje hoort met een klempassing op het kleine tandwieltje te zitten:

Foto-6VGZYIZK.jpg


Leuke constructie, maar matigjes uitgevoerd. Zou haast denken dat het uit China komt....
Ik heb het de 2 tandwieltjes goed schoongemaakt met aceton en het tandwieltje gelijmd met Loctite 648. Dezelfde Loctite wordt ook gebruikt om pinions van gearboxen vast te lijmen die 3kw+ kunnen verdragen, moet ruim voldoende zijn voor een servo-tandwieltje.

Servo heeft al even gedraaid, lijkt te werken. Even laten drogen en morgen de boel terug inlijmen. Nu nog even verzinnen welke aandrijving er in de Enigma gaat... Probleem met de CC125 Opto is nog niet opgelost voor de 6S setup, zal wel de Neu 1509 worden waar ik vorig jaar mee vloog op het einde van het seizoen.

Groet,
Gerben
 
Inmiddels zit de servo weer op zijn plaats en heb ik er gisteravond 2 vluchtjes mee gemaakt. Hevels van de ailerons zijn trouwens ingekort, zit nu op 5.4mm. Nog steeds ruim voldoende uitslag voor aileron en remwerking.

Vluchten gister waren met de Neu1509/1Y op 5S en 4kw. Fijne, betrouwbare setup.
Later op de avond nog een landingspin toegevoegd, zodat hij niet doorschiet tijdens de doellanding. Zaterdag gaat hij mee als reserve-model voor de wedstrijd.

Groet,
Gerben
 
Plat kantje op de uitgaande as.
P4293834.jpg


Temp sensoren ontdaan van hun magneetje zodat er een nauwkeuriger meting plaats vindt (tip van Gerben)
P4293826.jpg


Temp sensor rechtstreeks op de fets.
P4293829.jpg


Temp sensor op de motor.
P4293832.jpg


Klaar om te monteren.
P4293831.jpg


Plankje voor de rest van de onderdelen.
P4293835.jpg
 
Mario,

Gaat lekker zo.

Dat platte kantje lijkt me iets aan de kleine kant. Ik gebruikt een bijna versleten dremelschijfje, wat nog maar 10mm rond is. Door de kleine diameter wordt het kantje niet gewoon plat, maar zelfs ietsje hol, waardoor het madenschroefje van de spinner nog beter vast zit.
Hoe ga je het plankje van de apparatuur vastzetten in de romp?

Zag trouwens het achterste boutje van de vleugel nog in de romp zitten. Voor de mijne heb ik besloten de vleugel achter te tapen, heb het houten plankje achterin volledig weggeslepen (er hoort geen triplex in een GFK kist), en kon meteen de accu opening een stuk verder naar achter doortrekken, wel zo makkelijk bij het plaatsen van de accu en vleugelstekker erachterlangs in te voeren. Zal nog wel eens een fototje plaatsen.

Nog even doorbouwen, kun je binnenkort vliegen :):):)

Groet,
Gerben



Groet,
Gerben
 
Gerben,

Het platte kantje lijkt misschien wat klein zo omdat het shot van de zijkant is genomen.

Plankje ga ik vastzetten dmv 2 schroefjes aan 2 steuntjes die ik lijm ter hoogte van het achterste boutje, voor de bereikbaarheid worden er nog 2 gaten geboord naast het achterste boutje, en omdat mijn lipo's plat kunnen liggen kan ik makkelijk onder het schot door als dat nodig zou zijn, maar ik heb al een zwaarte punt test gedaan en zo te zien komt de lipo voor het schot uit.

Ziet er inderdaad naar uit dat ik binnenkort je hulp in ga roepen voor de maiden :yes:

Gr,

Mario
 
Aluminium busjes verlijmd.
P4303837.jpg


Plankje gemonteerd, door de schaduw lijkt het scheef te zitten maar hij zit echt recht.
P4303836.jpg
 
Ik zit er trouwens sterk over na te denken om gewoon 4 850 mah Eneloop celletjes te gebruiken, A om het simpel te houden, werkt gewoon altijd B het weegt maar 2 gr meer als de CC bec met een 500 mah lipo.
 
Bijna klaar, alleen de Unilog nog een plekje geven en uitslagen afstellen.
Vliegklaar kom ik op 1700 g uit.


P4303841.jpg


P4303839.jpg
 
Dat ziet er al beter uit.

Ik zou hem wel proberen dat bolletje (althans zo lijkt het) ook weg te veilen.

Gr Mark

Ps. Ronde 2 was zonder putje in Dalfsen ;)
 
Volgens mij is het geen bolletje, maar het holle gedeelte van de as wat je ziet.
Zo ja, is er nu dan geen probleem dat er te weinig materiaal dikte over is om de grubscrew goed vast te zetten?

Gr. Remie
 
Ik vraag me af of 850mAh eneloopjes een voldoende lage inwendige weerstand hebben om spanningsdips te voorkomen, waardoor de 2.4mHz ontvanger een brown out zou kunnen krijgen. Iemand hier ervaring mee?

Groet,
Gerben
 
Ik vraag me af of 850mAh eneloopjes een voldoende lage inwendige weerstand hebben om spanningsdips te voorkomen, waardoor de 2.4mHz ontvanger een brown out zou kunnen krijgen. Iemand hier ervaring mee?

Groet,
Gerben

Hmzz in e Hawk geen last met 800mah eneloops maar dat zijn maar 3 D60 met een ontvanger dat is waarschijnlijk een andere verhaal.
 
Vanmiddag nog een 2tal vluchtjes gemaakt met de F5Bmigma. (maar 2? ja de andere 3 waren met de B08)

Paar foto's:
EMCRzondag1mei2011_38_.jpg


EMCRzondag1mei2011_35_.jpg


Met dank aan Alexzzz voor de foto's.

Trouwens 1 tapeje van de 2 weggehaald onder achterkant van het stabilo. Scheelt al iets, maar staat nog steeds een tikje up getrimd. Volgende keer toch maar eens zonder proberen.

Groet,
Gerben
 
Mooie foto's (vooral de eerste!!) Alex & Gerben :yes:


Heb nog een statische test gedaan maar dan met een 100% volle lipo, echt bizar dit soort vermogens 8O daar moet ik echt nog even aan wennen.

Enigma-statische-test-lipo-100%25%281-5-2011%29.jpg
 
Back
Top