Enigma bouw/foto verslag

Mooie foto's (vooral de eerste!!) Alex & Gerben :yes:

Heb nog een statische test gedaan maar dan met een 100% volle lipo, echt bizar dit soort vermogens 8O daar moet ik echt nog even aan wennen.

Enigma-statische-test-lipo-100%25%281-5-2011%29.jpg

Hehe, ik denk als je de lipo ook nog voor verwarmd je helemaal dikke waardes krijgt :D

Eerst zo maar even kijken, er zit iig nog genoeg ruimte in deze setup motor en regelaar werden nauwelijks warmer tijdens deze test :D

Voorverwarmen is wel beter voor je lipo.
Het zou ook nog eens kunnen dat je in de vlucht nog wat meer stroom gaat trekken dan bij de statische test.
Maar je hebt een mooi vermogen om eens mee te gaan oefenen, dit is nog prima te beheersen.

GJ

Mario,

Da's wel even schrikken he, als je de motor aangooit :):)

Is dit de 16x17 smal of breed? En op hoeveel graden spinner?

Groet,
Gerben

Gerben, dit is met een RFM 16x17 wide met een RFM 38/6 5° spinner.

Ja je weet van te voren dat je met serieus vermogen bezig bent, maar in de praktijk even dat knopje omhalen is toch wel schrikken :rolleyes:

Het voorspelde vermogen door jullie is trouwens spot-on, netjes hoor :cool:

Gr,

Mario

De Orbit M-Saver Ultra onthoud de hoogste en laagst (onder belasting) gemeten spanning en geeft dit aan dmv beide waardes via de leds afwisselend te laten knipperen, getest onder belasting en bij de eerste rode led ging er 700mAh terug in de Eneloop 850mAh celletjes.

De M-Saver in actie,

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een fraaie ontwikkelingen allemaal! Ziet er goed uit!

Veel heb ik nog niet kunnen steken in de kist. Paar dingetjes gerealiseerd. Ligger is reeds in het hoogteroer verlijmd. En ik heb m'n motorspantje eindelijk eens uitgewerkt.

Uitgangspunt was een Campagnolo racefiets-trapas-bracket. Gesmeed aluminium naar ik mij heb laten vertellen. Vroeger heb ik wel eens een racefiets of twee van het frame af opgebouwd. Dat was toen mijn rug nog lenig was, mijn benen van elastiek en vol branie. Het waren pink-lichte fietsjes.

Motorspant als voorbeeld in sito en even op de motor geschroefd en een plaatje zoals het past in de Enigma-snuit. Meer plaatjes in m'n forumfotomapje. Staat aldaar ook wat commentaar... Straks met trots gepresenteerd... Campagnolo op de snuit van een F5B!

full

Tussenfase, kijken of het past...

full

full

Waarom dit idee? Eenvoudig. Om de propmeenemer zo dicht mogelijk bij het lager van de gearbox te krijgen. Hopelijk geeft dit minder hefboom-belasting op de as. Spul krijgt het bij opstart en rem aardig voor de kiezen.
Ik wist nog dat de italiaanse draad 36 mm was. (Je hebt ook BSA) Het Enigmaspant ook die diameter... F5B-Eureka!

Wellicht fraaie oplossing geeft een nieuw probleem... koeling. Daar ga ik nog even op zitten broeden. Maar eens met Gerben door kletsen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bas, ik vat em nog niet helemaal, ook niet na doorkijken van je foto-album.

Het Campagnolo-deel op de eerste en 2e foto alhier is hetzelfde deel? Staan de foto's dan niet op chronologische volgorde? Op de tweede foto ontbreken de boutgaten.

Zit de motor nu uiteindelijk zo gemonteerd als op de eerste foto? In dat geval zou de meenemer toch weinig dichter bij het lager van de gearbox zitten? De boutkopjes lijken mij de beperkende factor...

Hallo Jitze... het zijn wat proces stapjes. Een verhaal is het nog niet. Voordat alles vastgezet wordt kijk je of alles past. Daar heb ik wat plaatjes van geschoten.

Feitelijk heb ik een flens gemaakt uit een bestaand onderdeel. Het had ook uit een stuk daaieind afgedraaid kunnen worden.
In deze dus een versleten top-end-market bracket dat niets koste en uit gehard aluminium zou bestaan. Er zelfs nog titanium varianten op bestaan (nog sterker). Die had de bikeshop helaas niet liggen.

De flens zorgt ervoor dat het gearbox-as-lager en propmenemer dichter naar elkaar kunnen worden gemonteerd, de motor daarbij op de 4 bouten nog steeds goed vast gezet kan worden.
De flens is straks verlijmd met de romp, gefuseerd. Het schroefdraad is niet relevant, hoewel het de hechting zal verbeteren, zeker als er nog extra sleuven dwars op de draad er in zijn geslepen. Met een mixje van epoxy en carbonvezel gefixeerd.

Bij een standaard verlijmd epoxy spantje zou door de constructie van de RFM spinner in combinatie met de Kira gearbox, de propmeenemer zowat op het einde van de uitgaande as komen te zitten. Naar mijn smaak een ongelukkige locatie. Je ziet het terug in de Enigma van Mario
Met een andere motor, Neu of Plett was de bevestiging overigens geheel anders geweest, had ik geen flens hoeven bedenken. Dus iets van de Kira. Bij deze oplossing heeft de propmeenemer steun op de hele as. De verbinding is daarmee sterker.

Andere oplossing was geweest, de spinner aan de achterzijde in te korten. Echter daarmee wordt de grootste diameter kleiner, en sluit deze weer niet mooi meer aan op de neus... verder verzwak je de spinner.

De felsrand uit de romp weg te slijpen, het spant geheel kops te verlijmen. Doch ook dan blijft de afstand meenemer en kogellager nog redelijk groot.

En een epoxy neus bewerken had ik geen zin in.

Het is wellicht ook een beetje lastig het je voor te stellen. Je moet het van dichtbij kunnen besnuffelen om het een beetje in de smiezen te krijgen.

Laatst bewerkt:
Of laatste optie: De felsrand wegslijpen en een spantje helemaal voorin lijmen (beetje B08 stijl). Maar goed, dit kan ook.

Koeling: Tussen de boutgaten, zover mogelijk naar buiten, boor ik 2 a3 3mm gaatjes naastelkaar, en maak er een sleufgaatje van. 4 sleufgaatjes, die net langs de gerabox lopen, laten in mijn geval voldoende koellucht door. Met al dat aluminium heb je er een stevige radiateur bij voor extra koeling, wie weet helpt t.

Daarnaast heb ik bovenop de romp, net achter de motor een sleufgat op de deelnaad, ongeveer 8x30mm. Zal er eens een foto van maken. De Neu 1509 met 4kw blijft relatief koel in deze setup, lijkt goed te werken.

Vergeet met inlijmen van het aluminium blok niet het grondig te ontvetten met aceton en heel grondig te schuren (grofte 60 of groffer als je het kunt vinden) en dan direct te verlijmen, zodat er geen oxidehuid op het alu zit. Dit geldt ook (in mindere mate) voor de epoxy in de kevlar romp, ook die oxideert enigszins.

Wat Bas bedoelt met de lengte van de as: Bij de kira zit het voorste lager gelijk met het vlak van de boutjes waarmee je de gear in de kist schroeft. Bij een Plet/Neu steekt dit lager 9mm uit. De assen steken bij Plet en Kira evenveel uit voorbij het voorste lager. Netto steekt de as dus 9mm minder ver voorbij het montagevlak van de gearbox bij een Kira.

Groet,
Gerben

Gerben maakt een lang verhaal kort! Precies!

Koeling: Ik ga je drie boorgaatjes methode dan maar toepassen Gerben.
Aangezien dit voldoende koelstroming oplevert en dat wilde ik even bevestigd lezen....

Zulks een nifty spantje... is weer eens een andere invalshoek. Altijd leuk, nimmer eenvoudig. Het wordt dus kijken of dit gaat werken.

Eerst maar eens een boorsjabloontje tekenen op de Mac. Anders is het lastig mikken met die kleine diameters :yes:

Laatst bewerkt:
Vandaag samen met Gerben de Enigma ingevlogen, kist vliegt erg gemoedelijk en voorspelbaar met voor mij voorlopig zat vermogen :D

Was ook erg indrukwekkend om de kisten van Gerben te zien vliegen die toch wel een stukje harden gaan:rolleyes:

Video en hopelijk wat foto's zijn onderweg.

Die Avionik van Gerben vliegt idd als op rails. Athans... zo oogt het.
Op Dalfsen vloog hij 'effe' een stukje F3A-ish. Er zat behooooorlijk gang in...

Enigma gemoedelijk? Zucht... Was nu net op zoek naar een deeltjes versneller!

Laatst bewerkt:
De ellende is dat bij Gerben alles als op rails vliegt.
Ook al geef je hem een model waar bepaalde functies van gereversed zijn.

GJ

Gemoedelijk in de zin van gemakkelijk, geen gekke trekjes of verrassingen maar wel lekker snel, zwaartepunt ga ik nog wat aan tunen kan voor mijn gevoel nog wat meer naar achteren.

Die Avionik van Gerben vliegt idd als op rails. Athans... zo oogt het.
Op Dalfsen vloog hij 'effe' een stukje F3A-ish. Er zat behooooorlijk gang in...

Enigma gemoedelijk? Zucht... Was nu net op zoek naar een deeltjes versneller!

Back