Enigma bouw/foto verslag

Zal kijken of ik de lipo draden nog wat korter kan maken, die van de ESC kunnen echt niet korter kom er nu net bij.

Gr,

Mario

Let wel op, met de grote mod wordt het riskant de regelaar op 4S te gebruiken. 1x een spanningsdip onder de 12V en de regelaar brandt af.

Dat is niet waar. Dat dacht ik eerst ook maar het blijkt niet zo te zijn. Ik had namelijk een Lipo waar de draad van los kwam, het soldeer was vlooibaar geworden door de warmte op een slechte tab (te vaak gebogen). De motor haperde eerst en toen tijdens de volgende klim was het aan en meteen weer uit. Op de log zag je mooi het voltage instorten helemaal naar NUL en dan weer terug. Geen regelaar brand en sinds dien weer gevlogen.

Volgens George (lang verhaal) klopt dat ook wel. Je moet echter wel proberen te vermeiden de regelaar met minder dan 10V te laten draaien. Als het een keer gebeurd is het niet erg maar hij wordt dan wel sneller warm met alle gevolgen van dien. Dus idd na de modificatie niet met 4S gaan vliegen maar 5S of 6S.

Mario, nu je die kleine ingreep hebt gedaan hoef/moet je de negatieve draad van de 400A sensor NIET gebruiken. Gewoon los laten hangen met een stukje tape er over ofzo ter isolatie.

Jos,

Heb nu net alles ingebouwd, neem aan dat zo laten ook geen probleem is? (edit: ok duidelijk)

Gr,

Mario

Mario, nu je die kleine ingreep hebt gedaan hoef/moet je de negatieve draad van de 400A sensor NIET gebruiken. Gewoon los laten hangen met een stukje tape er over ofzo ter isolatie.

Laatst bewerkt:
Mario, ik heb het nooit geprobeerd om ook de negatieve draad aan te sluiten maar volgens George is het geen goede zaak.

Hier in Engeland vliegen ze al een tijdje met die Overland Extreem's. Nog van de 35C generatie al. Dus dat zal wel goed komen.

- draad van de Unilog is weer los Jos ;)

Statische test met de CC125, lipo heeft het er moeilijk mee!!

Click-the-image-to-open-in-full-size-8.gif

Click-the-image-to-open-in-full-size-9.gif

Laatst bewerkt:
Leuke setup.

De Lipo doet het wel goed hoor, dat zijn vrij normale grafieken. Ik vlieg ook 6S van die cellen en dan met een lager KV motor. Kom ik met het zelfde amperage op 5 KW uit vanwege de 50% hogere totaal spanning.

Je ziet, als de Lipo maar warm is (in de winter nog niet zo vanzelf sprekend) dan zou je zelfs met 4S nog met de grote modificatie kunnen vliegen.

:)

Ok, maar ik mag toch aannemen dat met zo'n Overlander 4S 3700 60C lipo een veel hogere cel spanning over blijft als met de Turnigy 4S 3000 40C lipo (dipt nu naar 3,1V) :confused:

Overlander 3700-40C/60C = 148A/222A max

Turnigy 3000-40/50C = 120A/150A max

Je hebt nu bijna 14V aan het begin met een stroom van 245A. Dat is dus 3,5V onder piek belasting. Met 6S zou dat 21V zijn en dat klopt met mijn ervaringen.

Bedenk dat in de lucht het vermogen terug loopt vanwege dat de prop heel snel al minder invalshoek heeft vanwege de enorme versnelling van het model. Het laagste voltage wat je in de vlucht zult zien is dus aan het begin van de klim.

Met een grotere capaciteit zal het voltage ietsjes omhoog gaan maar niet heel veel. Overigens doen de Turnigy 40C het net zo goed als de andere packs.

Ik zou je geld dus lekker in de zak houden of misschien een 5S pakket kopen voor als je toe bent aan meer vermogen.

Jos

Ik heb naar het advies van Gerben de bekabeling aangepast.

Lipo draden ingekort en de LMT stekkers omgewisseld (female nu op de plus), female/female verloop op de Unilog verwijderd dus nu kan de lipo rechtstreeks op de 400A shunt, min draad van de regelaar ingekort gelijk aan de uitgang shunt.

Logs spreken voor zich :)

UniLog-Diagramm-2%29--I----U-vom-3-6-2011.gif

UniLog-Diagramm-2%29--P----rpm-vom-3-6-2011.gif

Laatst bewerkt:
Update/upgrade

Zo mijn update/upgrade voor meer vermogen ligt ook gereed voor inbouw
(als ik eraan toe ben en mijn huidige 1,3-1,4 KW volledig beheers!):rolleyes:

full

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Laatst bewerkt door een moderator:
Zeker netjes Rob.

Nog even een tip voor jou Mario en ook anderen. Koop geen oneven packs zoals 5S of 3S van de Turnigy serie. Ook de in Duitsland populaire SLS packs hebben het zelfde problem. Er zit dan namelijk een Z bocht op de print plaat die de cellen verbind en met hoog strom smelt dat gewoon weg.

5S Z verbinders

Hallo Jos,

Het probleem was mij bekend daar ik zeer regelmatig bij de "oosterburen" op diverse forums aanwezig ben.
En het voordeel heb dat Duits mijn 3e moedertaal is!
Op de 1e plek staat trouwens Limburgs en pas daarna Nederlands.:yes:

Ik ben "zowieso" (Germanisme) niet van plan om naar 5S te gaan.
(Laswaardige stromen zijn ook wel leuk:p).

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Gewoon de z-bocht even doorsolderen met een stukje 4mm2, dan gaat het prima. Vaak moet je de accu draden toch even andersomsolderen op de accu, zodat de draden er niet aan de bovenkant uitkomen, dan kan dit soldeerklusje er nog wel bij.
Ik vlieg nu oa met Turnigy 5S 3600mAh 30C met piekstromen tot 360A en voorlopig gaat dat uitstekend. Zonder doorsolderen gaat tot een 250A ook nog goed, bij mijn packs in ieder geval wel.

Nadeel van de fullymax achtige cellen (Dymond 35C, Graupner V-max etc), met een lip aan elke kant (ipv de beide lippen aan 1 kant zoals de meesten gewend zijn), is dat je bij 5S een hele lange plus-kabel hebt van de achterkant van de lipo naar voren. Die cellen zijn trouwens wel heel geschikt voor 4S en hoge stromen, de lip is heel breed en kan hoge stromen aan.

Groeten,
Gerben

Enigma? Zei er iemand Enigma?
Hoei! Draadje wordt lang! Ik zie dat er weer een hoop ontwikkelingen te bestuderen vallen!

Ja, ja ik ben er er weer na een lang reces! Draad snel weer oppakken!
Komende week neem ik nog even vrij... (als het me gegund is) dan zal ik eens wat uurtjes gaan steken in die van mij.
Kan er op Valkenburg mee gevlogen worden. Ik hoop dat ik dat haal!

Jammer dat de plaatjes van Mario weggevallen zijn!

Gisteren op bezoek geweest bij de Zoetermeerse, bij de electro-flyin. Was weer gezellig, met een leuke variatie aan toestellen.

Mario heeft gevlogen met de 17x19.5GM, zie hier het resultaat:
Foto-F7U43D47.jpg

Foto-XKRFVRQ4.jpg

Om in dezelfde stijl te blijven, heb ik ook maar een Kira motor m'n Enigma geschroefd. De Kira F5B 5S met een CC180. Als prop een Willy 11 en een 5S 3600mAh Turnigy voor de energie.
Ging best wel hard eigenlijk, Mario was ook onder de indruk. De logs maken wel duidelijk waarom (met ongeveer 0.8sec ramping);
Foto-NMDVZNWL.jpg

Foto-IH6VAGEU.jpg

Was weer een leuk dagje :)

Gerben

Laatst bewerkt:
Back