Epller 471 en ASW17.....Met bouwfoto's

Interessante materie, die turbulators. Dat van die paaltjes wist ik niet, maar is eigenlijk wel logisch. Ook interessant vind ik de perforatieturbulators. Daarbij wordt gebruik gemaakt van lucht in of uitlaat in de zone waar je turbulentie wilt hebben 8).

Wat je schrijft over loslaten en weer aanliggen klopt natuurlijk wel. Het probleem van een seperation bubble kan echter met een ruw oppervlak worden voorkomen c.q. vermindert. Er is dan geen sprake van een loslaten maar van een klein vacuum net achter het hoogste punt van de vleugel. Die sep. bubble doet zich ook voor bij hogere snelheden en dan is een trip strip (in verband met zijn eigen weerstand) weer minder prettig.

Ik had het verhaal van het proefje en de bocht vliegen ook al van een vrijvlieger :D. Het leven is te kort om alles te proberen, maar we doen ons best.

De cockpitkap wordt van afvalmateriaal in elkaar geplakt en in vorm geschuurd. Later, als deze helemaal is afgewerkt, maak ik met behulp van krimpkous de definifie cockpitkap. Zo kan dat met deze afmetingen!

Hieronder wat afbeeldingen van de ruwbouw...

afb19795.jpg

afb19796.jpg

afb19798.jpg

Ziet er goed uit! Maar waarom een cockpitkap van krimpkous? :? Dieptrekken met wat doorzichtig plastic is toch veel mooier. :D

Het balsa hulpstuk voor de cockpitkap zaag ik een keer door in de lengte. nadat de vorm definitief is. Dat betekend dat deze, na aan elkaar te lijmen, ietsie smaller geworden is. Dan krimpkous over de mal krimpen. Het krimpkous is dan, doordat de mal ietsie smaller geworden is, precies ongeveer :wink: op de breedte maat van de zwever. Overtollige krimpkous weg snijden, van het balsablok afhalen, en klaar is het " glas" van de cockpitkap. Dit lijm je dan weer op een frame.

jan brilman zei:
Berrie!

Is er iets bekend over de instelhoek? :roll:

Lijkt wel een graad of 8! :?

jan.

Die is 5 graden!! Als ik in de grafiek kijk van E471, dan is 5 graden bij dit lage Reynoldsgetal precies Ca max (1.2) :roll: Slomer kun je een vliegtuig niet krijgen volgens mij!!!

Jawel, maar niet zoveel als ik zou willen. De bouw zit net weer in zo'n fase waarin ik niet goed weet waar mee verder te gaan. (en meestal ook geen zin heb iets beet te pakken.) Was juist de laaste week weer aan het denken hoe verder te gaan. De neuslijsten en vleugeltips zijn op/aan de vleugels geplakt. Die moeten in vorm geschuurd worden.

Ook het hoogteroer krijgt langzaam zijn vorm. T'zijn er twee, een linker en een rechterhelft.

Verder wacht de romp op een laatste goede schuurbeurt voordat de eerste likken plamuur (van die lichtgewichtrommel) erover gaan. Er moet op elke gram gelet gaan worden nu!

Ik ben zelf ook nieuwsgierig naar de vorming van de krimpkous cockpitkap.Wellicht dat ik dat maar snel ga uitvoeren, na het schuren.

Ik kijk uit naar de foto's van je verdere vorderingen. :D

Ik zat net nog even de foto's en de constructie van je vleugel te bekijken en vroeg me af hoe het met de sterkte hiervan zit. De constructie (1mm bekleding en een 3mm ligger van balsa) ziet er namelijk niet echt stevig uit. Of zie ik dat verkeerd? :? En waarom ply voor de ribben?

Ja! Ik wil ook nog wat foto's zie, ik ben gek op bouwverslagen van zwevers... :roll:

:lol:
Ik zou die kleine 1.5 m wel eens willen zien vliegen!

Matthias

Vleugel is als volgt opgebouwt: Bovenbeplanking 1mm balsa, onderbeplanking 1mm hard balsa. Hoofdligger is van 3mm balsa.

Als ik dat zo in mijn handen houdt lijkt het sterk genoeg voor deze toepassing. Als dan ook nog bespanning overkomt moet het helemaal goed zijn.

Waarom triplex ribbetjes? Wel, daar heb ik om twee redenen voor gekozen. Het profiel is nogal sterk gewelfd. De ribbetjes zijn zeer dun en dat maakt het erg lastig om nauwkeurig een profielribbetje te maken. Met triplex gaat dat makkelijker. Daarnaast is de vleugel natuurlijk vol beplankt. Zodra een plank over een ribbetje lijmt krijg je trekspanning in het ribje. Zou deze van balsa zijn, dan trek het profiel uit de zeer kleine ribbetjes. Dus omdat te voorkomen koos ik voor triplex. Omdat ze zo klein zijn is de gewichtstoename minimaal. :teacher:

Enne, wat de foto’s betreft. Jullie gaan me toch niet onder druk zetten he! :evil:

Nou.......een beetje wel.... 't is nu nog zomer dus kan ik em wellicht een keer op de dijk zien vliegen :D.

Een beetje :offtopic:, maar ik heb intussen een zwevertje gemaakt dat enigzins van de Supergee is afgeleid. Door stevig flaps te zetten en vanwege het gewicht van slechts 260 gram lijkt dat wellicht wat op je kistje. Met een beetje wind kan ik daarmee op de bosrand bij ons veld blijven hangen 8).

Maar goed, terug naar je kistje: We zijn gewoon benieuwd. 'T is per slot van rekening wel iets heel anders dan de doorsnee tegenwoordig.

Toch zullen jullie nog even geduld moeten hebben. Ik wil eerst even een depron speed 400 vliegend vleugeltje maken om wat te spelen te hebben op het veld. Dan zal de ASW weer beet gepakt gaan worden.

het zal wel winter worden eer dat hij vliegt hoor Peter! Maar tzt zal ik wel even aangeven als we bij je dijk gaan vliegen!

Zo, ik heb vanavond weer wat geschuurd. Ik denk dat de romp aardig in vorm is, dus de mal van de cockpitkap kan van de romp.

Nu nog even doorzagen, een beetje schuren en weer aan elkaar lijmen.
Morgen de lijmnaad weer schuren en proberen met krimpkous cockpitkapje te maken.

Eerst kijken of ik hier een fotootje krijg.... Da's even wennen met de nieuwe server.

Doorzagen%20van%20kap.jpg

Zo, na het uploaden was ik mijn plaatje even kwijt. Gelukkig vondt ik hem bij de laatste uploads. Het is gelukt.(maar dat hadden jullie al gezien..)

Het verhaal gaat verder….

Elk deel van het twee delige stabilo bestaat uit een onder en een boven plankje van lich 1.5mm balsa. Daartussen zitten twee strookjes van 1.5mm balsa als liggers. De achterzijde van de plankjes zijn schuin geschuurd op dezelfde wijze als bij de vleugel.

Omdat ik geen aluminiumbuisje meer in huis had heb ik messing genomen voor de stabilopennen. De messingbusjes worden met bruislijm in het stabilo verlijmt. Die bruislijm zet lekker uit en zorgt dan voor een vloeiende verdeling van de krachten op de 1.5mm dikke beplanking. Ongeschuurd weegt het stabilo, met een spanwijdte van 340mm 10gr. Niet extreem licht. Maar na een schuurbeurtje zal er nog wel een gram afgaan. De spanwijdte van het stabilo, 340mm tegenover de vleugelspanwijdte van 1500mm is volgens mij redelijk fors!?

Tussentijdse gewichtscontrole geeft aan dat het zwevertje nu, inclusief apparatuur, 210gr weegt. Einddoel is 270-300gr, aldus de bouwtekening.

Onderdelen%20stabilo.jpg

Inlijmen%20messingbusje.jpg

300g is niet veel voor dit formaat. Kapje ziet er ook goed uit. :)
De verhouding stabilo/vleugel kan je wel narekenen middels de TVR...even het draadje zoeken waar peytr hier wat over geschreven heeft....

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13270 (pag. 2)

Met de zoekfunctie zijn nog wel meer draadjes te vinden.

In het kort:
TVR = (opp. stabilo/vleugelopp.) x (tail_arm)/gem. koorde)
tail_arm is afstand 25% MAC vleugel en 25% MAC stabilo...waarde tussen de .35-.5 :)

Igwe Aneke zei:
even het draadje zoeken waar peytr hier wat over geschreven heeft....

In het kort:
TVR = (opp. stabilo/vleugelopp.) x (tail_arm)/gem. koorde)
tail_arm is afstand 25% MAC vleugel en 25% MAC stabilo...waarde tussen de .35-.5 :)

Ik ken de formule, Peter heeft me in het draadje over de "electrothermiekduurvluchtzwever" al op gewezen. k'Zal eens een schatting maken.

Back