P
peytr
Guest
Interessante materie, die turbulators. Dat van die paaltjes wist ik niet, maar is eigenlijk wel logisch. Ook interessant vind ik de perforatieturbulators. Daarbij wordt gebruik gemaakt van lucht in of uitlaat in de zone waar je turbulentie wilt hebben 8).
Wat je schrijft over loslaten en weer aanliggen klopt natuurlijk wel. Het probleem van een seperation bubble kan echter met een ruw oppervlak worden voorkomen c.q. vermindert. Er is dan geen sprake van een loslaten maar van een klein vacuum net achter het hoogste punt van de vleugel. Die sep. bubble doet zich ook voor bij hogere snelheden en dan is een trip strip (in verband met zijn eigen weerstand) weer minder prettig.
Ik had het verhaal van het proefje en de bocht vliegen ook al van een vrijvlieger
. Het leven is te kort om alles te proberen, maar we doen ons best.
Wat je schrijft over loslaten en weer aanliggen klopt natuurlijk wel. Het probleem van een seperation bubble kan echter met een ruw oppervlak worden voorkomen c.q. vermindert. Er is dan geen sprake van een loslaten maar van een klein vacuum net achter het hoogste punt van de vleugel. Die sep. bubble doet zich ook voor bij hogere snelheden en dan is een trip strip (in verband met zijn eigen weerstand) weer minder prettig.
Ik had het verhaal van het proefje en de bocht vliegen ook al van een vrijvlieger
