EPO foam spuiten!

Let goed op wat je doet met de Multiplex primer. het is een zeer aggresief oplosmiddel voor elapor. De toplaag van het schuim wordt er zacht door en wat plakkerig waardoor de verf goed hecht. je hebt echt maar heel weinig nodig. Laat het zeer goed uitdampen en breng daarna in zeer dunne laagjes je verf aan. Ander loop je het risico dat het oplosmiddel van de lak in de elapor trekt en de buitenste laag cellen op gaat blazen. Je kist ziet er dan niet meer uit! Ik weet uit ervaring dat je hiermee zelf de vleugels van een funjet krom kan laten trekken. Neem er dus goed de tijd voor en werk met dunne laagjes en laat die echt heel goed drogen.

Succes ermee !

Let goed op wat je doet met de Multiplex primer. het is een zeer aggresief oplosmiddel voor elapor. De toplaag van het schuim wordt er zacht door en wat plakkerig waardoor de verf goed hecht. je hebt echt maar heel weinig nodig. Laat het zeer goed uitdampen en breng daarna in zeer dunne laagjes je verf aan. Ander loop je het risico dat het oplosmiddel van de lak in de elapor trekt en de buitenste laag cellen op gaat blazen. Je kist ziet er dan niet meer uit! Ik weet uit ervaring dat je hiermee zelf de vleugels van een funjet krom kan laten trekken. Neem er dus goed de tijd voor en werk met dunne laagjes en laat die echt heel goed drogen.

Succes ermee !

Ik gebruik gewoon een primer van de action (acrylverf) om daarna met een willekeurige spuitbus (acrylverf) kleur er over heen te gaan.

Enige nadeel is dat als er veel beweging in de oppervlakte komt de verf wat haarscheurtjes kunnen gaan vertonen!

Funjet2.jpg

Zo gaat pieter hem doen. ;)

Hoe wordt de onderkant?

Ik heb groene en oranje fluoriserende verf gehaald maar ben nog niet uit de kleuren. Misschien laat ik de romp wel wit en alleen de vinnen + vleugels en canopy krijgen een kleurtje.

Succes ermee !

Hmm, dat klinkt best gevaarlijk....

Zou het een idee zijn om toch eerst die Motip primer voor kunststof te proberen?

De funjet onderdelen zelf zaten verpakt in een soort schuim, dat is vast geen elapor geweest, anders zou ik dat mooi kunnen gebruiken als proefstuk.

De onderkant van de funjet is een zwarte romp, elevons en tiptanks, de rest groen.
De checkers komen alleen aan de bovenkant, om et zicht te bevorderen in de lucht.

Hmm, dat klinkt best gevaarlijk....

Zou het een idee zijn om toch eerst die Motip primer voor kunststof te proberen?

De funjet onderdelen zelf zaten verpakt in een soort schuim, dat is vast geen elapor geweest, anders zou ik dat mooi kunnen gebruiken als proefstuk.

Helaas dat is geen elapor. De primer werkt op zich prima,maar je moet er goed mee opletten. Als je dat van te voren weet is er niets aan de hand. De hechting wordt er echt veel beter door. neem gewoon de tijd dan komt het echt goed. Vooral dunne laagjes spuiten! Maar dat geld ook voor de motip primer....

Helaas dat is geen elapor. De primer werkt op zich prima,maar je moet er goed mee opletten. Als je dat van te voren weet is er niets aan de hand. De hechting wordt er echt veel beter door. neem gewoon de tijd dan komt het echt goed. Vooral dunne laagjes spuiten! Maar dat geld ook voor de motip primer....

Heb net 20 minuten geleden de MPX primer geprobeerd, volgens de bijgeleverde handleiding moet je de primer opbrengen en direct weer afwrijven. Ik heb een watje gebruikt op de boel op te brengen en daarna met een keukenrol de boel weer schoongepoetst. Ik laat de boel nu ff drogen en ga straks even met Motip fluor oranje aan de slag.

De funjet zit nog niet in elkaar dus ik moet wel even goed zorgen dat de delen waar nog CA lijm moet komen verf vrij blijven.

Heb een test stukje gespoten:

- eerst ontvet met st marc
- laten drogen
- DUNNE laag primer erop (van afstand!!!)
- laten drogen
- 1 laag FLUOR groen erop
- laten drogen
- acryl er met de kwast op
- laten drogen (nacht)

En dat spul is er NIET meer af te krijgen........
oppervlak van het kapje (binnenkant) ziet er nog net zo uit als voor het spuiten, dus niet echt aangetast> heb natuurlijk DUN gespoten

DENK zomaar eens dat het wel goed komt :)

Heb een test stukje gespoten:

- eerst ontvet met st marc
- laten drogen
- DUNNE laag primer erop (van afstand!!!)
- laten drogen
- 1 laag FLUOR groen erop
- laten drogen
- acryl er met de kwast op
- laten drogen (nacht)

En dat spul is er NIET meer af te krijgen........
oppervlak van het kapje (binnenkant) ziet er nog net zo uit als voor het spuiten, dus niet echt aangetast> heb natuurlijk DUN gespoten

DENK zomaar eens dat het wel goed komt :)

Zet even merken/typen bij je gebruikte verf en primer!

St Marc als ontvetter,
Motip Transparante kunststof primer,
Motip Fluor Acryl spuitlak,
En een tube Acryl zwart/wit uit de schilderwinkel.

Dat was et geloof ik wel zon beetje.

Koop je motip trouwens gewoon lekker bij de gamma,
scheeld je zo 5 euro per bus vergeleken met een autoshop.

St Marc als ontvetter,
Motip Transparante kunststof primer,
Motip Fluor Acryl spuitlak,
En een tube Acryl zwart/wit uit de schilderwinkel.

Dat was et geloof ik wel zon beetje.

Koop je motip trouwens gewoon lekker bij de gamma,
scheeld je zo 5 euro per bus vergeleken met een autoshop.

Heb vanmiddag ook Fluorescerende Lak "geel" gehaald van motip (8 euro) ze hadden ook die Motip Hechtprimer voor Kunststoffen, maar er stond speciaal achterop " niet voor EP ofzo :confused: wat is jou ervaring nu??

Heb jij eerst nog witte ondergrond aangelegd voor dat je de Fluorescerende Lak opbracht, want voor beste resultaat raden ze dat aan!

Linkjes naar motip zelf:

Fluorescerende Lak
Hechtprimer voor Kunststoffen

Het schuim is al wit, dus zou weinig nut hebben denk ik.
Daarom dus transparante primer.

En het zal waarschijnlijk gewone styrofoam tot snot veranderen,
vandaar die waarschuwing. ;)

Voor 8 euro heb je het trouwens netjes voor elkaar.
Die van ons waren 12 euro geloof ik.

Ik zal het effe nakijken, maar volgens mij heb je idd dezelfde bussen te pakken.

Er staat idd NIET VOOR PE op, maar op het multiplex schuim gaat het perfect!

De hele funjet van Sven zit (in losse onderdelen) in de eerste laag primer :)

Eerst met een sponsje met st marc helemaal ontvet, toen met stevige keukenrol afgedaan, even laten drogen.

Toen alles mooi in de 1e laag primer gespoten, en dat ziet er prima uit tot nu toe :)

nu hangt de boel te drogen (nog geen sporen van opgezette "cellen" of andere schade) en dan nog een laag primer straks er overheen :)

Hah de moeilijkste stap is nu iig al gemaakt. ;)
Het schuim zit in een jasje, de rest komt daar nu gewoon bovenop.
Ben benieuwd of je het lekker voor elkaar krijgt.
Ik heb net iig de accu besteld. :thumbsup:

Komt denk ik wel goed :P

Net de 2e laag primer erop gespoten :)

HEEEEEEEL misschien vanavond de 1e laag groen (zijn er 2 of 3 nodig), anders morgen ;)

En dan aan de slag met de kwast :P

GOED

tussenverslagje van de funjet van sven.

What color did you order sir, green, GREEN YOU SAID.......?

DSCN3945.JPG

Dit zijn mijn vrienden in deze klus :)

DSCN3946.JPG

De primer. werkt PERFECT. heb het verschil ook al geprobeerd (met /zonder) En zonder krijg je de groene motip zo weer af gehaald met je vinger/nagel.... na de primer: no way, blijft mooi zitten.

DSCN3947.JPG

Kleine delen in de primer, je ziet een beetje doffe waas (dat is de primer)

DSCN3948.JPG

Uiteraard wat dingen netjes afgeplakt.

DSCN3949.JPG

Funjet zelf in de primer (wederom: de doffe waas is de primer)

DSCN3950.JPG

Alles hangt in de primer te drogen

DSCN3952.JPG

*KUCH*groen*KUCH*
En dat is de 1e laag nog maar....

DSCN3953.JPG

Veel groener kan niet.... toch??? (vast wel na de 2e laag ;) )

DSCN3954.JPG

Hatseflats :P

Die motip spuit prima, veel dunner als bijvoorbeeld die tamiya busjes, waardoor je eigenlijk bijna geen kans op druipers hebt :)

Zooooooo dat is de tussenstand, morgen ronde 2 voor de groene verf :)

Ik kreeg de vleugels niet mooi egaal gespoten. Na een wat nadere inspectie bleek de bovenkant van m'n vleugels (na het spuiten) een beetje aan te voelen als schuurpapier. Waarschijnlijk heb ik op de vleugels iets teveel van die Multiplex primer gedaan (met een watje er lichtjes overheen gewreven, blijkbaar iets te lang....)

met een watje? zitten er dan geen vezels in de lak, die hard zijn geworden?

Alles is nu al vrij egaal groen, hoewel je de spuitbanen nog wel ziet. Ik hoop (weet bijna zeker, en uit ervaring) dat dat bij de 2e laag verdwenen is :)

Back