Esc vs bec

Discussie in 'F5J' gestart door jeedee, 16 sep 2012.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik lees hier toch een hele hoop subjectief (laat ik het zo benoemen) geneuzel.
    • Ja, als je bang bent voor een brown out, zijn grote(re) cellen een oplossing. Maar dan: waar leg je de grens? Waarom geen 10 Ah lood accu? :rolleyes:
    • Dat je een Eneloop niet snel mag laden, en dan maar voor een Lipo kiest vind ik raar. Als je een lipo 0,1V te hoog of 0,1V te laag ontlaadt is hij ook overleden. Een accu moet je gebruiken en laden op de manier zoals is voorgeschreven. Wil je een puntje anders, dan moet je iets in de keten aanpassen. De argumenten die ik hiervoor heb gehoord klinken toch een beetje als: ik wil een auto met dieselmotor vanwege het koppel, maar er moet wel benzine in, want ik houd niet van die diesel-stank ...
      Ik laad mijn Eneloops met 1C. Ja dan duurt het wel een heel uur voor ze vol zijn. Jeetje!! Ik laad ze ook pas 5 min voor ik naar het veld wil ... :rolleyes:
    • Tot mijn verbazing heeft nog niemand hier iets geroepen over LiFePo's. Net een tikkie minder Volts dan Lipo, veel beter bestand tegen 'mishandeling' (iet wat men hier graag lijkt te doen :confused:)
    • 2S lipo toch te hoge spanning voor HV-servo's? Dan maar een diode erin!
      Tja, het kan. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om beide onderdelen gewoon goed op elkaar af te stemmen. Dus óf sevo's die echt 2S aankunnen (ook direct na het laden), óf een 2S LiFePo.
    • Bruikbaarheid bij lage temperaturen? (voor die enkeling die echt persé bij -10 en kouder wil gaan vliegen). Denk eens aan de aloude NiCad! Ja, het mag nog steeds ondanks spookverhalen: in elektrische apparaten. En dat is een modelvliegtuig toch?! :rolleyes:
      Maar ja, dan moet je telkens weer na afloop ontladen. Gaan we dan ook klagen, als we dat niet doen, en ze na korte tijd niet meer doen wat er op de verpakking stond?
    Wanneer houden we eens op met dat subjectieve geneuzel van "ik vindt ...". Lees de specs, en kies een op elkaar afgestemde set componenten, en behandel die zoals voorgeschreven!

    Wat zijn we toch een bosje verwende krengen. Alle huidige accu's van een beetje naam zijn veel beter en betrouwbaarder dan die van 15 jaar en langer terug. En wat doen we dan? Niet blij zijn, maar verontwaardigd dat we ze niet kunnen mishandelen ... :confused:

    Sorry voor deze uitval, maar dit moest ik even kwijt. In het algemeen, tegen niemand persoonlijk bedoeld.

    Dirk.
     
  2. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    zie post 120:):):):)
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Maar op elkaar afgestemde componenten blijkt dus niet zo'n heel makkelijke opgaaf.
    Weer 100 man, 100 meningen. Gelukkig zijn er ook vele wegen die naar rome leiden en ga ik voor een losse ontvangeraccu.
     
  4. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond

    overweeg ook om op de 3150 rechtstreeks een lifepo paketje op te doen dat kan zonder bec.

    word al heldentijd gedaan zonder problemen pascalvo gebruikt het ook al jaren

    gr erik
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    De staartservo's zijn geen 3150's (DES428) en ik weet het niet zeker maar ik weet niet of mijn lader lifepo's kan laden. Dat zou ik eens na moeten kijken.
     
  6. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Rick, gebruik je dan een 4 of een 5 cellenpakket?
    edit: Sorry, ik was snel, lees net enkele posts terug dat je er 4 gebruikt.
    Dat is mooi, want de 4 witte eneloops liggen al klaar voor mijn supra met 6 MKS servo's.

    Groeten, Patrick
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Een 4 cellen pakket, vraagt ook minder stroom dan 5 cellen.

    Wel heb ik bij mijn wat grotere modellen telemetrie waarbij ik altijd de accuspanning kan zien.
    Hierdoor ben ik in de praktijk mijn accu's minder vaak gaan laden!!

    Rick
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Diodes: wanneer servo geen/weinig stroom trekt, krijgt servo alsnog volle spanning.
     
  9. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Welk type lader heb je?
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom ik kies voor een lipo ipv een nimh is omdat ik (we) met kleine pakketjes vliegen.
    In de F5B vloog ik met een 350Mah pakje, daar kon ik makkelijk 2 wedstrijdvluchten (30 minuten) mee vliegen.
    En dan kan je ze tussen elke vlucht door bijladen.
    De duitsers vlogen zelfs met 200 Mah pakjes.
    Eneloopjes kan je niet even snel bijladen en iets te snel laden vinden ze echt niet fijn.
    Lipo's kan je wel degelijk met een iets te hoge spanning laden en ook kan je ze tot zo'n 2,5 V per cel ontladen.
    Meerdere keren gedaan en ze deden het gewoon een heel vliegseizoen prima.
    Met een goede lader kan er met lipo's helemaal niets mis gaan, maar eneloopjes kan je met een goede lader wel om zeep helpen.

    Wat betreft HV servo's.
    Hitec (de fabriek) heeft mij bevestigd dat ze de spanning van 8,4 Volt niet aankunnen.
    Dus 2 volle lipo's laten op den duur de servo's doorbranden.
    De Robbe ken ik niet, die gebruikten we niet in F5B.
    Ik zou altijd gaan voor wat extra zekerheid, helemaal als de servo's, zoals in F5B kisten, in de vleugel ingelamineerd zitten.
    Ik ken iemand die totaal 12 HV servo's gekocht had en meerdere malen vleugels open heeft moeten snijden omdat er een servo stuk was.
    Van de 12 servo's gingen er 6 stuk.
    Nadat hij een diode ertussen had geplaatst was het probleem opgelost.

    Een LiFePo levert een lagere spanning dan een lipo.
    Dus 2 LiFePo's kan je wel gewoon direct aansluiten.
    Maar een LiFePo is weer wat groter en zwaarder bij gelijke capaciteit.

    Een LiFePo kan je vaak ook gewoon met een loodaccu programma laden.

    Elk voordeel heb z'n nadeel...

    GJ
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg

    [​IMG]

    Ik heb het boekje niet bij me deze week maar er staat geen LiFePo bij het rijtje.
     
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Is alleen maar nimh en lipo lader :(
    Maar bij hobbyking koop je voor weinig een multilader die alles kan laden
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Maar om nu een nieuwe lader te kopen omdat ik een accu wil laden die ik niet heb.....dan kan ik beter een accu kopen die ik wel kan laden.

    p.s. er gaat ergens komend jaar wel een nieuwe lader komen om meer dan 4S te kunnen laden (maar dat hoort in het houd-nooit-op draadje) en dan kan ik er altijd nog voor kiezen om ook LiFePo te kunnen laden.
     
  14. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Nee joh malle, met deze lader kun je uit de voeten, helemaal met de super
    fantastische ENELOOPS die je gaat gebruiken :D

    Die kan je met gerust hart gebruiken in je kist en laden met
    je huidige lader.
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Of je neemt een fatsoenlijke regelaar met BEC, zoals 98% van de F5J vliegers en de rest van de wereld :) Het is tamelijk lastig om een regelaar zónder BEC te vinden, dat zal vast een reden hebben :cool:
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    En naar de specs van de beoogde regelaar kijkende (3A continu/10A piek) lijkt het er op dat ik de hele discussie voor Jan met de korte achternaam weer opgerakeld heb!!


    of wacht even.......ik heb er wel weer wat meer van geleerd dus nuttig was het wel!
     
  17. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik denk dat je hier eindeloos over kan discuseren, wel of geen BEC, losse ontvanger accu, losse BEC.
    Ik denk persoonlijk dat als je F5J vliegt met in de regel motoren die relatief weinig amp trekken je prima uit de voeten kunt met een goede regelaar met BEC-voeding. Ga je veel amp trekken dan vind ik het verstandig om een losse BEC aan te schaffen.
    Zoveel mensen, zoveel meningen zoals Justus al aangaf in zijn eerdere post.;)
     
  18. v-willy

    v-willy

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    118
    Door de jaren in F5B heb Nimh, lipo met BEC, lipo met 3diodes en vervolgens vlieg ik nu met LiFe gewoon omdat je deze rechtstreeks kan gebruiken. Er waren nog geen hoogvoltservo's. En nu steken die in onze toestellen ook nog niet omdat ze niet goed zijn of niet de juiste afmetingen hebben. ls je lipo gebruikt verkies ik met 10A BEC. Voor zover ik heb kunnen loggen blijft deze beter op spanning dan 3 diodes.
    Voor F5J gebruik ik momenteel een 10A BEC op de aandrijfbatterij zolang de aandrijfbatterij er eentje is met behoorlijk wat reserve. Als de batterij wegens gewichtsredenen bv. op de limiet gaat wordt het een life. Maar dan heb je er meerder nodig op een goed bereikbare plaats anders is het telkens laden

    Willy
     
  19. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    mijn mening:
    -optie A: low budget regelaar bijv HK plush serie.
    -optie B: high budget regelaar met bec (bijv kontronic)
    -optie C: high budget regelaar met bec (bijv kontronic) met parallel aan de bec uitgang een kleine accu (bijv 4x eneloop AAA)
    -optie D: aparte ontvangeraccu.
    -optie E: externe bec

    Ik vlieg nu met optie A in mijn F5J model, omdat het model licht in gewicht is (minder potentieel risico) en weinig stroom trekt.
    Voor een snel of zwaar model kies ik optie C, uit veiligheid voor personen en materiaal.
    Dit systeem is gedeeltelijk redundant.
    Optie D valt voor mij af, omdat ik kan vergeten de accu op te laden.
    Optie E heb ik nooit nodig gehad, ik heb altijd een regelaar kunnen vinden met voldoende sterke bec en ik hou niet van een extra printje en bedrading.

    Een schakelende bec kan denk ik betrouwbaarder zijn dan een lineaire bec, omdat de onderdelen veel minder vermogen dissiperen en dus minder heet worden.
     
  20. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Ik lees aldoor Lipo, maar bedoelen jullie niet gewoon 2S liFE ?
    Daar heb ik een poosje geleden ook info over ontvangen en gebruik ze naar volle tevredenheid.
     

Deel Deze Pagina