Esc vs bec

Je hebt helemaal gelijk Arjan.
Enige voordeel is dat de houdkracht van digitaaltjes wat hoger is en vaak ook de middenstand wat stabieler.
Dat betaal je dan wel weer door een hoger stroomverbruik en hogere aanschafprijs.

Maar oudere techniek werkt nog steeds prima, soms beter dan al die hightech digitale zooi.

GJ

Ja, voor alle klassen waarbij snelheid een rol speel (F5B en F3J vanwege de lierstart) kan ik me er iets bij voorstellen maar bij F5J zijn de belastingen veel lager. Ik denk dat ik door stabiele, spelingvrije aansturingen te maken meer win dan door digitale servo's te gebruiken. Als bonus bespaar ik geld en voorkom ik stroom-problemen

Ze zeggen dat digitale servo's een betere middenstelling hebben en kunnen meer kracht leveren. Handig b.v. bij F3J starts waarbij veel geweld los komt.
Eerlijk gezegt heb je veel kracht niet nodig bij F5J.
Wat dit draadje betreft vind ik dat het soms erg opgeblazen wordt over het gebruik en niet gebruiken van de BEC van de regelaar. In de jaren 90 dat ik nog electroduur vloog had ik een electrozwever met 6 servo's en vloog alleen met BEC. Ik heb nooit problemen gehad.
Probleem is dat sommige het uiterste vergen van hun motor, accu en regelaar en komen daardoor in de problemen.
Met mijn nieuwste pike (die ik vorige week heb ingevlogen)vlieg ik ook alleen met BEC en tot nu toe geen enkel probleem. 2 starts is meer dan voldoende voor de accu en wordt daarna weer opgeladen.

Een digitale servo is grotendeels hetzelfde als een analoge servo en gebruikt in principe dezelfde onderdelen zoals motor, tandwielen, behuizing en de terugkoppeling middels een potentiometer. Het grote verschil zit 'm in het gebruik van een microprocessor, die de binnenkomende signalen analyseert en de motor aanstuurt. Digitale servo's verwerken de inkomende signalen op een andere manier als analoge servo's waardoor de servomotor een nauwkeuriger, sneller en soepeler wordt geregeld.
Een analoge servo krijgt in de neutraalstand geen stroom. Als een signaal wordt ontvangen of wanneer druk op de servoarm wordt uitgeoefend, reageert de servo door stroom/spanning naar de servomotor te sturen. De spanning wordt in een vaste puls van 60 cycli per seconde doorgegeven, waardoor in feite kleine schokjes stroom ontstaan. Door de lengte van de puls te vergroten gaat de servoarm naar de gewenste positie. De potentiometer geeft de elektronica door wanneer de gewenste positie is bereikt. De lengte van de puls wordt verkleind om te vertragen tot er geen stroom meer wordt doorgegeven en de servo stopt.

Een digitale servo functioneert heel anders. De digitale servo ontvangt signalen door middel van de microprocessor en kent vooraf ingestelde parameters. De lengte van de puls en de hoeveelheid spanning kunnen op elkaar worden afgestemd, zodat de servomotor de gewenste instructie krijgt en optimaal functioneert. De puls heeft een veel hogere frequentie dan bij een analoge servo. De lengte van de puls kan daardoor evenredig korter worden. De spanning wordt in een hogere frequentie doorgegeven waardoor de initiële reactietijd korter wordt, de servo sneller en soepeler op veranderde instructiesignalen reageert.

De hogere frequentie waarmee de spanning naar de servomotor wordt gestuurd en de snellere stroomtoevoer zorgen voor een te verwaarlozen hoger stroomverbruik.

En als je dit in combinatie met een speling vrije aan sturing doet zie je dat een digitale servo nauwkeurige reageert dan analoog.

Een F3J servo wordt alleen maar in de start zwaarder belast de in zweef vlucht is het het zelfde het geld dan eigenlijk alleen voor het richtingsroer en het hoogte roer.

Wat betreft de opmerking van Adrie betreffende "het opgeblazen gebruik van BEC of geen BEC" is het vrij simpel toen jij electroduur vloog in de jaren 90 was dat niet met 2,4 en 2,4 gebruikt meer stroom dan de 35 MHZ.

We hebben vanmiddag mijn model in de vlucht gemeten en dan verbruikt hij met een gesimuleerde F5J wedstrijd vlucht gemiddeld 120 ma per vlucht. Dit was met mijn Futaba zonder telemetrie met een R6308SBT ontvanger . We hebben ook drie vluchtje uitgevoerd met een Graupner MX20 Hott en hier kwamen we op een gemiddeld verbruik uit van 168 ma. We hebben de zelfde test met een explore F3J en een Electro explore gedaan en daarbij scheelt het verbruik nauwelijks
De F3J ligt 2 á 3 ma hoger dan de Electro versie wel is weer een duidelijk verschil tussen een zender met of zonder telemetrie.

Realiseer je je dat je het hebt over een verschil van 0,02A, in je laatste zin zelfs 0,003A? En dat dat bij de 3A die een normale BEC levert niet echt vreselijk veel is....?
Daarbij verbruikt een 2,4GHz ontvanger volgens mij niet meer, maar juist minder stroom. Maar dat weet ik niet zeker.

Je opmerking over digitale servo's: "..... een te verwaarlozen hoger stroomverbruik" gaat voorzover ik weet in tegen de heersende opvattingen dat digitale servo's juist véél meer (piek)stroom trekken. Ik lees her en der 0,2 tot 0,7A voor analoog, 1,5 tot 2A voor digitale servo's.

Maar goed...iedereen doet het op zijn manier. Ik weet wel dat ik nooit problemen heb gehad met 6 analoge servo's op een 3A BEC. Voorwaarde is dan wel dat alles soepel loopt en de servo's niet overbelast worden.

Mag ik even mijn ongezouten mening geven...
In plaats van theoretische waarden te roepen lijkt het me handiger om gewoon lekker naar buiten te gaan en dan tijdens verschillende weersomstandigheden gewoon na de vlucht uit te lezen wat je verbruikt hebt, met dit ding SM-Modellbau online Shop - UniLog Empfngerstromsensor 20 A mit GPN/FUT Anschlusskabel 2523

Het is zo afhankelijk van je vliegstijl hoeveel stroom je verbruikt.
Ook turbulente lucht kan je stroomverbruik enorm doen stijgen.
Digitaaltjes hebben gewoon (bewezen en gemeten) een hoger stroomverbruik als ze kracht moeten blijven zetten, dus ook in de middenstand.
Dit is een gevolg van hun precisie, ze willen per se op die exacte middenstand staan.
Een analoge servo is minder kritisch en is denk ik in F5J een betere oplossing.
Wat ook nog kan is dat 1 servo gewoon niet lekker loopt, die kan dan zomaar het dubbele trekken van wat normaal is.
Dat kan zelfs komen omdat hij niet goed ingelijmd is, als je een huisje klemt loopt alles zwaarder.

Omdat iedereen met digitaaltjes vliegt wil dat niet zeggen dat het beter is.
In de wedstrijdvliegerij zie je dat (te) vaak, als Pietje wint dan moet iedereen de spullen hebben die Pietje heeft.
Misschien is Pietje wel een betere piloot en kan Pietje zelfs met een Easystar winnen??
Echt, in F5J is toch echt de piloot een hele grote factor, daar is de meeste winst te halen, zorg dat je je model onder alle omstandigheden kent.
Gerben en ik hebben altijd in weer en wind gevlogen, je zal ons ook nooit horen zeuren dat het zo hard waait, zelfs een Cumulus kan je in een strakke wind 5 vliegen, dat maakt het juist leuk.

Dus.. weg van het internet, ga in een veld staan en lekker vliegen en meten.

GJ

Zal van het weekend is meten wat ik verbruik na een vluchtje. Ik heb geen meetapparatuur dus ik moet het doen met wat ik terug laad in de accu. Wel een stevig windje van het weekend dus kan ik eens vliegen met ballast.

Laatst bewerkt:
Vanochtend 4 vluchten gehad waarvan 2 zonder ballast (1670 gram) en 2 met ballast (2339 gram)
De eerste 2 vluchten waren nagenoeg indentiek. Eerste 2 vluchten 10 min gevlogen en de laatste 2 met ballast 8.40 en 10 min.

Eerste 2 vluchten met 20 sec motorloop per vlucht. (193 meter).
In deze accu heb ik 412 Mah terug geladen.

De 2 vluchten met ballast heb ik 25 sec motorloop per vlucht gehad. (170 meter) In deze accu heb ik 545 Mah terug geladen.

The Scorpion Backup Guard is a completely self-contained Li-Po battery and BEC circuit in one! ...
Meer informatie, vandaag gepresenteerd:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Post #8757 RC Groups

De Backup Guard is ook direct bij Scorpion verkrijgbaar.
Op die pagina staan ook de manuals, Engels- en Duits-talig:
http://www.scorpionsystem.com/catalog/accessories/backup_guard/S_Backup_Guard/

BUG-600.jpg

Laatst bewerkt:
Dank je wel Ron.
Dit is wel heel erg mooi om te proberen.
Als ik het goed gelezen heb is het dan niet nodig om de rode draad van je BEC los te halen. Of heb ik dit verkeerd gelezen??

Dat dacht ik ook Arno. Mocht het een keer verkeerd gaan met je accu's dan heb je altijd nog een backup. En het is nog lekker licht ook. Helemaal mooi.

Ik zit te kijken, wat is er nou anders aan dan dat je gewoon een losse BEC en los lipootje neemt?
Je moet dat Scorpion ding opladen en dan sluit je hem aan op je ontvanger.
Zodra de BEC van de regelaar onder de 5V gaat dan neemt de Scorpion het over.
Dat kan dus ook gewoon met een losse Castle Bec, je moet dan alleen wel weer een regelaar hebben waar je de BECspanning van in kan stellen.

Maar.... wat gebeurd er als je regelaar afbrand dus je bec sluiting maakt, dan heb je ook niks aan je backup want die loopt in dezelfde stroomkring.
Niks redundant of zo, of je moet dingen af gaan zekeren of zo.

GJ

Even een oud draadje uit de motteballen halen.

Ik hoop binnenkort mijn nieuwe zwever te ontvangen en ik ben aan het kijken naar hoe ik de stroomvoorziening er in wil gaan plaatsen.
Het gaat om een Orca eVo van aer-o-tec. Ik koop hem niet voor f5j wedstrijden, ik sluit niet uit dat ik er een keer aan mee doe met de Orca maar de grootste inzet is voor mij om er lekker veel mee te kunnen vliegen.

Met mijn Topmodel Diva vlieg ik al 5 jaar met een 5cellen2000 eneloop. Die heb ik sinds er een motor inzit nog steeds als ontvangeraccu en heb de 3A bec van de regelaar los gehaald (bekende truc met het rode draadje). Dit werkt tot op heden foutloos en in principe wilde ik voor de Orca hetzelfde doen maar dan met 4cellen omdat dit wat compacter is.
Nu heb ik ergens gelezen (weet niet meer waar) dat eneloops moeite hebben om hun spanning te behouden bij grotere belasting en dat dit zelfs brown-outs van ontvangers tot gevolg heeft gehad.

Hier een beetje bang van geworden wilde ik dus kijken naar alternatieven maar na dit hele draadje ben ik er nog niet helemaal uit.
Er zijn volgens mij drie opties:
- bec van de regelaar gebruiken. De kontronik schijnt dit te kunnen hebben en de tester uit de fmt vliegt er ook zo mee......maar dit blijkt als ik de ervaringen lees echt geen verstandige oplossing. Dat staat in dit draadje ook al en zie ik dus ook niet zo zitten.
- losse ontvanger accu. Dit zou dan een 4 cellen eneloop o.i.d. worden en ik kan dus niet meer vinden waar ik dat gelezen heb maar die zouden dus de belasting van 6 digitale servo's niet te kunnen trekken. Zijn hier ervaringen mee?(goede of slechte)
- een aparte bec. Hier heb ik geen enkele ervaring mee. Komt dit dan parallel aan de regelaar en is alleen de motoraccu voldoende of moet dit dan met een eigen 5cellen nihm of 2Slipo?

Met betrouwbaarheid en veel vliegtijd in het achterhoofd. Wat adviseren jullie voor zo'n kist?
Voor wie hem niet kennen:
ORCA-V, ORCA-X, ORCA-4X

Vier (of vijf) Ni-MH cellen van goede kwaliteit kunnen gemakkelijk de stroom leveren die zes digitale servo's kunnen vragen. Een BEC, eigenlijk een spanningslimiter, zal hier meer moeite mee hebben. Bovendien, met 4 (of vijf) Ni-MH cellen heb je geen lektronica nodig die ook weer defect kan raken.

Nog niet zo heel lang geleden werden voor de aandrijfmotor ook Ni-MH cellen gebruikt. Hier ging het om stroomsterkten van vele tientallen ampère. De stroom voor de servo's zal geen enkel probleem zijn.

Back