Esc vs bec

Discussie in 'F5J' gestart door jeedee, 16 sep 2012.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Wat bedoel je daarmee Ron? Nimh in het algemeen kan het niet?
    Dat eneloop nimh-cellen zijn weet ik. Ik vlieg ze op bijna al mijn zwevers, alleen mijn grote Twin heb ik dikke sub-c cellen maar dat was uit zwaartepuntoverweging.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik bedoelde gewone NiMH cellen gebruiken Justus, zoals Ernst ook schreef.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het heeft ook wel mijn voorkeur: goede NiMH met een goede schakelaar, lekker simpel, degelijk en betrouwbaar. Ruimte zal geen probleem zijn want de staartservo's zitten in de staart.

    Enige wat ik mij dan wel afvraag is waarom het dan wel op de markt is. Wat is dan de overweging om een kilo met bec te gebruiken? Is dat echt alleen maar gewicht?
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Justus, dit hele forum staat van voor tot achter vol van de voor- en tegenargumenten voor/tegen een BEC en voor/tegen losse ontvangeraccu's.
    Als je het mij vraagt is het lood om oud ijzer.
    Met een goede NiMh ontvangeraccu kun je een hele dag vliegen. Met een goede regelaar met BEC ook. Met een goede losse BEC ook.
    Voor iedere oplossing is wat te zeggen. En kapot kan het allemaal. Een losse BEC, een regelaar met BEC, een ontvangeraccu...kan allemaal kapot. En ik weet vrij zeker dat in jouw toepassing geen verschil in betrouwbaarheid te vinden is.
    Dus ga vooral je eigen gang en kies wat jou het meest aanspreekt.

    Ik heb in elektrozwevers nooit iets anders gehad dan een regelaar met BEC. En daarvan is er één kapot gegaan (Castle in mijn ASW20). Maar ik heb ook wel eens een kist verloren door een kapotte ontvangeraccu.

    Die schakelaar waar jij het over hebt zou ik dan weer weg laten. Is onnodig (je kunt net zo goed de stekker van je accu aansluiten)
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Daar heb je helemaal gelijk in Arjan. Door alle voors en tegens zou je bijna niet meer durven vliegen.
    Mijn eerste gevoel is met 3 reacties bevestigd.....dank daarvoor!

    Ik vraag mij dan wel af waarom al die electronica er is. Voor het gewicht zal het niet zijn toch?
    Vinden 'wij' modelvliegers het leuk om te kunnen melden dat we lipo's voor de ontvanger gebruiken?
     
  7. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ik kan je de YGE regelaars aan raden, werken perfect.
    En in mijn SSL E vlieg ik met een 4cel eneloop 800mah backup pakketje. De Supra E heeft dat ook. Gaat perfect.
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb de kontronik driveset 510 op het oog. Die is eerder in dit draadje besproken en zou het ook op die manier goed moeten doen.
     
  9. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
    HV servo's een optie voor je orca?

    Hoi,

    Ik lees dat de kist nieuw is. Dit betekent dat je de servo's nog kan kiezen? Zou dan overwegen HV servo's en natuurlijk ontvanger te gebruiken als je de BEC wil voorkomen en lichter wil eindigen dan eneloop.

    In mijn Aspire gebruik ik futaba 3172. Dit is de HV variant van de bekende 3150. Voor f5j meer dan toereikend, ook voor hoogte.
    Voordeel is dat je het geheel direct kan voeden met een eigen kleine 2s lipo. In mijn geval 600mAh van 30 gram (pichler red power bij hoellein).
    De bec op de regelaar gebruik ik dus niet, rode draad uit. In principe dus net zo "save" als een standaard kist.

    Ben de omgekeerde weg bewandeld, regelaar met een HV BEC was toendertijd moeilijk te krijgen / te duur. Mijn F3J Aspire heeft HV servo's, dus geen keus (1 stel vleugels, 2 rompen)

    Nadelen: meer kabels in de romp.
    kist is niet door verwijderen akku snel "uit te zetten"

    Groet

    John
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hij is inderdaad nieuw, ik hoop hem in april of mei te ontvangen.
    Maar ik heb een tijdje geleden al de vertrouwde 3150's gekocht (ik kreeg met de kerst 20% korting bij Schweighofer) en heb bij servorahmen.de mooie frame's met tegenlager gekocht. In de staart komen 2 kleintjes voor de V staart, Stefan adviseett DES428's dus daar houd ik het dan ook bij.

    Multiplex ontvangers zijn allemaal al geschikt voor 2S......ik heb er wel naar gekeken maar zag er het voordeel niet van in.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2014
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wat bedoel je met 'gewone NiMH cellen'?
    Eneloops zijn in mijn ogen heel normale NiMH-cellen!
    80% of meer van de F3B/J-ers vliegen met Eneloops!
    Toch geen groep die lage eisen stelt aan de apparatuur ...
    :confused:
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Twee zaken:
    1. BEC vs ESC-BEC vs ACCU
    Ik gebruik bij matige vermogens dwz < 500 W en niet te zwaar belastte Lipo en ESC heel graag een ESC met BEC. Nooit problemen gehad.
    Bij F5B wel een aparte accu.

    2. NiMH Eneloop.
    Het is een fabeltje dat eneloops hun spanning niet houden bij belasting.
    Ten eerste, eneloop = Sanyo en deze zijn super ook bij lage temperaturen.
    De witte 2000 ers zijn beter dan de zwarte XXX 2500.
    In mijn F3F kisten gebruik ik 4 (vier) stuks van de witte 2000 mAh van Sanyo met 6 digitale servo's.
    Niet vaker laden dan nodig is, en ook bij vriesweer nooit enige last gehad van brown outs oid.

    Ik spreek niet van andere merken NiMH's want met mijn 41 jaar electrovlieg ervaring zweer ik nog altijd bij Sanyo voor NiXX accu's.

    Rick
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niet-Eneloop cellen.
    Weetje: Sany is overgenomen door Panasonic
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sanyo
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Het is me nog altijd niet duidelijk wat je met je opmerkingen over 'gewone NiMH' en Eneloop bedoeld hebt.

    Dat Sanyo was overgenomen was nog niet tot me doorgedrongen (leeftijd?) maar ze bestaan nog steeds als uitstekend merk.
    Olympus is overgenomen door Sony, maar heeft ook nog altijd zijn eigen producten en ontwikkel groepen, net als Citröen en Peugeot. Ze zullen samenwerken en misschien zijn de Panasonic Evolta wel dezelfde cellen, dat zou iemand kunnen onderzoeken.
    Voor mij blijft de betrouwbaarheid en lage Ri van de 2000 (en 800) Eneloop bovenaan staan. Beter dan 'gewone' of imitatie Eneloop cellen.


    Rick
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Gewoon' in deze context is gewoon non-Eneloop NiMH cellen die tientallen jaren gebruikt en verkracht zijn en zodanig heet konden worden dat de romp ging vervormen.

    Poeh, wat een verbinding-sstreepje allemaal niet (non?) kan aanrichten ;)
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2014
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Dat je voor aandrijving normale NiMH en géén Eneloop aan zou raden kan ik me voorstellen. Deze accu's worden vaak meer malen per dag geladen en ontladen. En vaak ontladen opgeslagen. Deze 'normale' NiMH's houden ervan misbruikt te worden, maar dat houdt niet in dat ze voor iedere toepassing beter zijn.

    Voor gebruik als ontvanger en zender accu die lang zo vaak niet hoeft te worden opgeladen is een Eneloop uitermate geschikt.
    De Eneloop heeft naar mijn ervaring voor ontvanger gebruik een lagere Ri dan een 'gewone' NiMH die niet continue zwaar wordt belast.

    Rick
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mij ging het erom dat Justus aangaf bang te voor brown-outs Rick. Maar jij geeft aan dat hij zich geen zorgen hoeft te maken, ook al zou hij Eneloops gebruiken. Wellicht heeft e.e.a. te maken met verschillende capaciteiten, een cel met grotere capaciteit zal minder snel lagere spanning geven, zowel door die hogere capaciteit als door lagere inwendige weerstand (ongeacht technologie).
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Grote accu's hebben (in principe) een lagere Ri, dat is logisch.
    Maar voor 6 digitale servo's zijn goede 2000 mAh pencellen ruim voldoende.
    Ik gebruik ze een weekend wedstrijdvliegen met 6 MKS digitale servo's zonder tussenladen, zonder een enkel probleem.

    Mijn Franse zoon is professioneel alpine/wintersport fotograaf en heeft ook in vriesweer nooit betere resultaten met accu's in zijn zware flitsers gehad dan met de witte Eneloops.

    Rick
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben geen fan van Eneloops.
    Zelf heb ik dan liever een kleine lipo met een losse (goede) bec.
    De reden is dat je lipo's snel kan laden en bijladen.
    Eneloops moet je met zorg behandelen, langzaam laden.
    Na een paar keer snel laden kreeg ik er niet meer de capaciteit uit die er eerder wel uitkwam.

    Een andere optie voor jou zou nog kunnen zijn een 2S lipo met 3 diodes in de voedingslijn.
    Je kan dan LV servo's gebruiken maar hebt dan toch een lichte accu met grote capaciteit.
    In F5B is dat ook jaren gebruikt, zonder problemen.

    Het voordeel is dat je dan eventuele problemen met electronica uitsluit.

    Dan nog iets:
    Bij veel HV servo's moet je sowiezo een diode in de voedingslijn opnemen.
    De spanning van een 2S lipo kan te hoog zijn (8,4V).
    Er zijn meerdere servo's hierdoor stuk gegaan.

    GJ
     
  20. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Op 3150 kan he ook ongestraft direckt een 2 sel life pakket zetten. Doe ik ook in mijn SSL
     

Deel Deze Pagina