Extra 300S toscano 1.6 meter spanwijdte

En voor de huls weet ik nog niet.

Pim

Met een rolletje bruine pakpapier en een flesje dunne CA kan je ook 2 hulsen maken .
En huls heeft niks te houden , dient alleen maar om de buis door de gaten in de ribben te krijgen . ;)

Vroeger zo veel hulsen gemaakt voor de Speed 400 op de IMA styro kits.

Mvg Johan

o.... Dat scheelt weer wat geld. Alle beetjes helpen. :D ik ga morgen misschien naar hobby-in in waalwijk. Ik zal het eens aan hem voorleggen.

Pim

Een 30mm buis heb je echt niet nodig, zeker niet als je een carbon buis neemt.

Een 16mm carbon buis is al meer dan voldoende, dit is een goedkoop alternaties, €13,63 voor een 16mm buis met een binnenmaat van 14mm. Je moet dan alleen wel zelf een buitenbuis maken zoals Ultim@te heeft uitgelegd.

https://www.carbonwinkel.nl/Details/903/Carbon-Buis-Gepultrudeerd.html

Maken van de buitenbuis, hier word het uitgelegd, alleen dan voor een uitlaat buis, echter het principe blijft hetzelfde: Uitlaatbuis

heb je geen 2 comp epoxi staan dan ??
je zal toch nog meer dingen moeten verlijmen met epoxi straks ( motorschot bijvoorbeeld) als je dit gebruikt en een beetje verdunt dan gaat dat prima .
met superlijm kan ook alleen superlijm wordt keihard en zal eerder kapot gaan dan de iets taaier blijvende epoxi .
en wat P bedoeld met bakpapier , dit is ipv een condoom en je moet toch glasmat eromheen doen dan , dus kwa kosten maakt het weinig uit .

suc6

O... Ik dacht in de plaats van glasvezel dat bakpapier zodat je zo'n hardkartonnen kokertje krijgt.in dat geval zie ik nog wel morgen.

Pim

Een buiten buis van glasvezel met epoxi is velen malen degelijker dan met ca of een kartonnen buis met ca, daarnaast moet je ook niet vergeten dat een potje ca velen malen duurder is vergeleken met epoxy.

Om een mooie passing te krijgen werkt een condoom of folie beter dan bakpapier is veel dunner.

Pakpapier is geen bakpapier . :D

Een buiten buis van glasvezel met epoxi is velen malen degelijker dan met ca of een kartonnen buis met ca

Daar ben ik niet van overtuigt , de hardpapier buisen vind je in vele modellen,
heb ze hier ook liggen om te gebruiken in de biglift,s

Petrausch heeft ook papieren hulsen bij zijn strongal alu buisen .

Normaal word het papier met epoxy gelijmt , is goedkoper , makkelijker en ook millieuvriendelijker , maar voor motor houders die ik zelf maak uit papier gebruik ik CA . ;)

Mvg Johan

Een voorbeeld voor Pim.

Omdat ik geen pakpapier meer heb een envelop van A4 genomen en de randen afgeknipt .
Pakpapier is iets dikker en steviger .
full

Papier een beetje oprollen zodat hij net het begin van het papier pakt .
Niet te strak beginnen , misschien eerst eens droog oprollen en kijken of je de rol makkelijk kan schuiven , het moet heel makkelijk gaan.
full

Dan een streepje CA leggen en direkt 1-2 cm verder rollen dan weer een streepje CA en verder rollen .......
full

zo verder tot alles is opgerolt , dan de rol er direkt afhalen van de buis en eerst minstens een kwartier laten drogen .
full

Dan schuif je hem weer op de buis en verlijmt de buitennaad met CA , aandrukken met een stukje plastik er overheen . (anders zitten je vingers ook vast :D )
full

Daar na er weer afhalen van de buis .
Je kan nu binnen en buiten van de huls kijken waar nog wat CA op kan .
Bijna alles moet CA gezien hebben .

Nu eerst weer een half uur wachten en dan kan je hem op lengte maken en van bijde kanten de punt er af dremelen (of ijzerzaagje nemen)
full

Daarna haal ik even een halve rond vijl door de buis, hierdoor word hij wat gladder van binnen .
Bij gebrek aan een vijl kan je ook iets ronds nemen waar je een stukje schuurpapier op plakt.
Wel iets nemen wat er net in past .
full

Door dat ik geen groter stuk papier hat is hij iets dunner als hij eigenlijk moet zijn , de helft groter aan papier zou hier genoeg zijn .

Foto met een 30 mm Petrausch huls die 1 mm sterkte heeft.
full

Belangrijk is het telkens goed later drogen tussendoor en geen aktivator gebruiken .
Door aktivator krijg je bubbels die niet meer weg krijgt .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry voor de mensen die het er niet mee eens zijn maar ik ga toch voor de manier van plotterwelt. Aangezien je die kartonnen buizen wel vaker ziet.

Pim

zo zijn er meerdere wegen naar rome , ieder moet zijn eigen ervaringen opdoen , ik draag alleen mijn ervaring aan en als je deze toepast dan is het mij goed , denk je met iets anders beter uit te komen gewoon doen .

iig succes het komt vast goed .

Kom net terug van hobby-in. Ik heb een 18mm carbonbuis gekocht met een binnendiameter van 16mm. Kan ik weer vooruit.

Pim

@plotterwelt
Waar heb jij dat papier gehaalt? En welk merk/type lijm gebruik je? Ik probeer liever niet teveel uit en dat het later niet werkt, zonde van het geld.

Pim

Pakpapier krijg je in de boekwinkels , vroeger pakten wij onze school boeken daar in . :D

(kaftpapier , wikkelpapier)

En gewoon dunne CA nemen , ik heb altijd 20 grams flesjes van de modelbouwzaak.

Mvg Johan

vandaag weer tijd gevonden om even te bouwen.
dit keer waas het kielvlak aan de beurt. niet heel veel gedaan,
vooral de ribben tekenen. Hij zit nog niet vast gelijmd, daarmee wacht ik tot het hoogteroer.

full

full

full

full

full

full

het totaal tot nu toe.

full

volgende klus is het richtings roer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Weet iemand wat voor soort servo's ik nodig zou hebben. Of moet ik me hier nog niet druk over maken? Hoeveel N/cm ? Hij moet wel 3d kunnen vliegen. Het liefst bestel ik bij hobbyking maar als dat niet goed is is het niet erg. Ik heb nog een graupner c577 liggen (40N/cm@6 volt)(gratis bij mijn zender), ik weet niet of ik er iets mee kan doen. Ik hoor het graag van jullie!!!!

Pim

Of je stopt er HS255 servo's in , die hebben een trekkracht van 4kg, op HK kun je kijken naar een servo van rond de 4KG en zou voor 6KG gaan op het rudder, hier komt het meeste op te staan.

Op mijn Sebart Angel 50e zitten allemaal s3003 servo's... Die hebben maar 3KG maar voldoen meer dan genoeg

Back