na het choken kun je eventueel nog met gas open, de prop snel heen en weer te shaken, zonder over het compressiepunt te gaan uiteraard. Dat start nog iets makkelijk. Alex kent dat ondertussen ook
Ik zou dan wel dringend de tip willen geven om de ontsteking uit te zetten! Of liever nog.. Dit helemaal niet te doen! Je loopt het risico dat ie vonkt en een slag maakt. Zeker als je hem per ongeluk door de compressie drukt en dus de ontsteking een seintje krijgt om te vonken. Kun je al een aardige tik van krijgen. Zeker met de scherpe en harde carbon props die we bijna allemaal gebruiken tegenwoordig.
Dat dit voor jullie werkt is heel mooi, maar vliegers met minder ervaring met grote benzinemotoren kunnen zo toch wel in gevaarlijke situaties terecht komen. Je ziet in het filmpje Alexander ook niet aan de prop komen, maar alleen aan de spinner. Mocht de motor dan onverhoopts vonken, dan is er niets aan de hand. (letterlijk en figuurlijk

)
Gewoon choke erop en slaan tot de motor een keer kucht of een paar slagen maakt. Dan choke eraf en slaan tot hij loopt! Misschien moet je 2x meer slaan dan wat je Alexander hierboven ziet doen. Mijn motoren starten na het choken altijd bij de 2e of 3e slag.
Gebruik bij het starten een dikke lashandschoen, zet de kist goed vast of vraag een helper voor het stabilo te gaan staan en blijf met je handen uit de buurt van de prop! Denk bijvoorbeeld ook na bij dingen als het touwtje om je nek (lanyard) waar je zender aan hangt. Ik heb al een aantal keer iemand tijdens het starten over een prop heen zien buigen waarbij dat touwtje heel erg dicht in de buurt van de prop komt. Bedenk wel dat die prop niet stopt, maar dat touwtje razendsnel opwind tot je nek in de prop komt!
Een grote benzine-motor van een modelvliegtuig met de hand starten is vergelijkbaar met een benzine-grasmaaier op zijn zijkant leggen en proberen te starten door het snij-blad van de grasmaaier met de hand rond te draaien! Geen normaal mens zou zich dat in zijn hoofd halen, maar wij doen het meerdere keren per weekeinde! Blijf je realiseren dat het starten van grote benzinemotoren van modelvliegtuig heel eenvoudig voor zeer ernstig letsel kan zorgen!
P.S. Ik haal wel altijd het veertje van de gas-aansturing los van het hendeltje zodat hij niet meer tegen de servo in staat te werken om automatisch het gas dicht te trekken. LAAT HET VEERTJE WEL OP DE AS ZITTEN! Het veertje heeft namelijk naast het dichttrekken van het gas ook nog de functie om de as van de gasklep in de lengterichting onder spanning te zetten. Als dat veertje er niet meer is kan de gasklep open geklemd blijven.
Ik ben er daarnaast voorstander van om minstens 2 manieren te hebben om de motor vanaf de zender uit te kunnen zetten. Ik gebruik dan ook op al mijn brandstofmodellen een electronische killswitch zodat ik altijd de motor kan stoppen als er iets raars gebeurd. Iedereen die wel eens 25 minuten rond heeft moeten vliegen omdat het gas niet meer reageert of niet meer volledig dicht gaat weet dat dat niet tof is! De tank is dan net leeg als je even niet oplet en aan de verkeerde kant van het veld zit!
Je moet nog wel een filter op je motor schroeven of ten minste een kelk, anders is je romp erg snel kapot vanwege de brandstof die in je sandwich komt.zonder kelk smerrt hij echt gigantisch
Naast een kelk is een luchtfilter op de motor inderdaad een goed idee. Niet alleen vanwege het voorkomen van uitspugen van brandstof maar vooral als je op de Ginkelse hei gaat vliegen. Zomers stuift alles als de ziekte. In het verleden is het echt een paar keer een enorme zandbak geweest. Al dat zand wordt, zonder luchtfilter, mooi door je motor heen gezogen taxieen/start/landen!