extra 330s Jonk

na het choken kun je eventueel nog met gas open, de prop snel heen en weer te shaken, zonder over het compressiepunt te gaan uiteraard. Dat start nog iets makkelijk. Alex kent dat ondertussen ook :-)

Inderdaad, vanaf +/- 0:10 zie je me dat doen;

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ah.... dat is duidelijk... dank voor de uitleg.
Nog 1 vraagje, de choke-hevel is bij mij geveerd en blijft niet in de "andere" stand staan, wordt dat ergens tussen geklemd?. Iemand daar een fotootje of kleine uitleg van?

@ The-Max ... sorry om je draadje te kapen... Zag ineens de foto met dat stangetje voorbij komen.

Cor
 
Ah.... dat is duidelijk... dank voor de uitleg.
Nog 1 vraagje, de choke-hevel is bij mij geveerd en blijft niet in de "andere" stand staan, wordt dat ergens tussen geklemd?. Iemand daar een fotootje of kleine uitleg van?

Ik heb 2x een 3W80 gehad, en daar klemde de chokeklep gewoon in beide standen. Weet je zeker dat je de gashevel niet verward met de choke? De gashevel is wel geveerd.... (choke is de buitenste)
 
oh.... wellicht vergis ik me .... als ik thuis ben , zal ik nog eens kijken.
Dank Alexzzz

Cor
 
Hi ,

Een vraagje , hoe zit dat met het choke heveltje? Dat moet je uittrekken door de cowling , door de prop als die stilstaat. Maar hoe doe je de choke dan weer uit als die draait?

Op mijn 3W motor veer de choke hevel automatisch terug, bijd ejouwe ook? hoe zorg je dat hij open blijft staan?

Bedankt ,
Cor

als de choke dicht is kan er amper lucht naar binnen. hij kan dus niet genoeg lucht aanzuigen waardoor hij verzuipt. doordat hij verzuipt slaat hij vanzelf af en kan je de choke er af halen.

de choke blijft hier open of dicht staan. er zit bij jou waarschijnelijk een veertje of zo op. (zit ook op mijn zdz40) dan moet je er een servo op zetten of het veertje weg halen. ik heb daarbij de servo op een draaiknop zitten zodat de choke ook een beetje open of dicht kan staan (is soms handig als het koud is.)


voor het gas stangentje zijn we nog even in discussie. want ik kan nu nog niet echt grote uitslagen instellen(hoogte roer kan niet verder).

gr max
 
ik weet niet of het nog de originele vleugels, stabilo's zijn, maar ik heb die kist destijds gebouwd voor F3A-X wedstrijden te vliegen, niet voor 3D, dus ook geen grote roeruitslagen.

en idd, soldeerbussen zijn uit den boze in deze kisten, alles draadstang 3mm rechtstreeks in ballinks.

hou er rekening mee dat je voor de gas een kwaliteitsservo, NIET digitaal gebruikt, de motortrillingen gaan gewoon verder naar de servo.

de veer die waarschijnlijk op de gashevel zit, laat die zitten, eventueel zelfs nog een paar toeren meer opdraaien.

komt je gasaansturing los, valt de motor uit, beter dan dat ie volgas blijft lopen.
 
er zit nu een staafje op zonder solderingen. de servo die er op zit is een standaart anologe servo.
het veertje die op het gas zit blijft er gewoon op zitten. deze verder opdraaien lijkt mij niet echt nodig. maar van de andere kant, kan je eindelijk eens uren maken met het vliegen. maak je er estafette vliegen van :mrgreen:
 
Upsie .... ik zat er naast , heb de choke en gashendel door elkaar gehaald. Dank voor de hulp.

Cor
 
na het choken kun je eventueel nog met gas open, de prop snel heen en weer te shaken, zonder over het compressiepunt te gaan uiteraard. Dat start nog iets makkelijk. Alex kent dat ondertussen ook :-)

Ik zou dan wel dringend de tip willen geven om de ontsteking uit te zetten! Of liever nog.. Dit helemaal niet te doen! Je loopt het risico dat ie vonkt en een slag maakt. Zeker als je hem per ongeluk door de compressie drukt en dus de ontsteking een seintje krijgt om te vonken. Kun je al een aardige tik van krijgen. Zeker met de scherpe en harde carbon props die we bijna allemaal gebruiken tegenwoordig.

Dat dit voor jullie werkt is heel mooi, maar vliegers met minder ervaring met grote benzinemotoren kunnen zo toch wel in gevaarlijke situaties terecht komen. Je ziet in het filmpje Alexander ook niet aan de prop komen, maar alleen aan de spinner. Mocht de motor dan onverhoopts vonken, dan is er niets aan de hand. (letterlijk en figuurlijk :))

Gewoon choke erop en slaan tot de motor een keer kucht of een paar slagen maakt. Dan choke eraf en slaan tot hij loopt! Misschien moet je 2x meer slaan dan wat je Alexander hierboven ziet doen. Mijn motoren starten na het choken altijd bij de 2e of 3e slag.

Gebruik bij het starten een dikke lashandschoen, zet de kist goed vast of vraag een helper voor het stabilo te gaan staan en blijf met je handen uit de buurt van de prop! Denk bijvoorbeeld ook na bij dingen als het touwtje om je nek (lanyard) waar je zender aan hangt. Ik heb al een aantal keer iemand tijdens het starten over een prop heen zien buigen waarbij dat touwtje heel erg dicht in de buurt van de prop komt. Bedenk wel dat die prop niet stopt, maar dat touwtje razendsnel opwind tot je nek in de prop komt!

Een grote benzine-motor van een modelvliegtuig met de hand starten is vergelijkbaar met een benzine-grasmaaier op zijn zijkant leggen en proberen te starten door het snij-blad van de grasmaaier met de hand rond te draaien! Geen normaal mens zou zich dat in zijn hoofd halen, maar wij doen het meerdere keren per weekeinde! Blijf je realiseren dat het starten van grote benzinemotoren van modelvliegtuig heel eenvoudig voor zeer ernstig letsel kan zorgen!



P.S. Ik haal wel altijd het veertje van de gas-aansturing los van het hendeltje zodat hij niet meer tegen de servo in staat te werken om automatisch het gas dicht te trekken. LAAT HET VEERTJE WEL OP DE AS ZITTEN! Het veertje heeft namelijk naast het dichttrekken van het gas ook nog de functie om de as van de gasklep in de lengterichting onder spanning te zetten. Als dat veertje er niet meer is kan de gasklep open geklemd blijven.

Ik ben er daarnaast voorstander van om minstens 2 manieren te hebben om de motor vanaf de zender uit te kunnen zetten. Ik gebruik dan ook op al mijn brandstofmodellen een electronische killswitch zodat ik altijd de motor kan stoppen als er iets raars gebeurd. Iedereen die wel eens 25 minuten rond heeft moeten vliegen omdat het gas niet meer reageert of niet meer volledig dicht gaat weet dat dat niet tof is! De tank is dan net leeg als je even niet oplet en aan de verkeerde kant van het veld zit!

Je moet nog wel een filter op je motor schroeven of ten minste een kelk, anders is je romp erg snel kapot vanwege de brandstof die in je sandwich komt.zonder kelk smerrt hij echt gigantisch

Naast een kelk is een luchtfilter op de motor inderdaad een goed idee. Niet alleen vanwege het voorkomen van uitspugen van brandstof maar vooral als je op de Ginkelse hei gaat vliegen. Zomers stuift alles als de ziekte. In het verleden is het echt een paar keer een enorme zandbak geweest. Al dat zand wordt, zonder luchtfilter, mooi door je motor heen gezogen taxieen/start/landen!
 
Laatst bewerkt:
Je ziet in het filmpje Alexander ook niet aan de prop komen, maar alleen aan de spinner. Mocht de motor dan onverhoopts vonken, dan is er niets aan de hand. (letterlijk en figuurlijk :))

Klopt, ik laat de ontsteking ook gewoon aan tijdens dat heen en weer halen, scheelt weer een extra handeling:) (maar inderdaad, let er dan wel op dat je alleen de spinner beet pakt, dan kan er nooit wat gebeuren)
 
Ik zou dan wel dringend de tip willen geven om de ontsteking uit te zetten! Of liever nog.. Dit helemaal niet te doen! Je loopt het risico dat ie vonkt en een slag maakt. Zeker als je hem per ongeluk door de compressie drukt en dus de ontsteking een seintje krijgt om te vonken. Kun je al een aardige tik van krijgen. Zeker met de scherpe en harde carbon props die we bijna allemaal gebruiken tegenwoordig.

dan denk ik dat je niet weet waar je over praat,

een ontsteking vonkt alleen maar als de magneet de sensor passeert, die passeert de sensor alleen maar als de prop over zijn BDP (bovenste dode punt) komt.

met een prop heen en weer te shaken komt die daar nooit over, zelfs niet per ongeluk.
 
stuk teflon met klemmen geregeld. worden zo opgehaald.
hij had nog over van zijn kist. een sukhoi van H9
wordt dus nog even motor laten lopen vanmiddag.
 
ik heb gewoon een vader die de motor voor mij aanslaat
Jij hebt gewoon je eigen "startmotor" mee naar het veld! :)



dan denk ik dat je niet weet waar je over praat,
Ik ga er maar even van uit dat je bovenstaande niet bedoelt zoals als je schrijft. Het is niet zo netjes om op zo'n harde manier over iemand heen te walsen en iemand buiten de discussie te zetten.

Op het moment dat je in een discussie tegen iemand zegt "je weet niet waar je over praat", zeg je letterlijk dat je met die persoon niet meer verder kunt discussieren omdat hij geen kennis heeft van het onderwerp. In dit geval zeg je dat tegen iemand die je totaal niet kent en waarvan je geen idee hebt wat zijn kennis en ervaring is.

Ik ga er maar vanuit dat je bedoelde dat ik niet helemaal volledig was in mijn uitleg en dat het niet helemaal duidelijk was waarom ik minder ervaren piloten deze werkwijze afraad. Ik zal daarom mezelf verduidelijken voor wat betreft het onderstaande:

een ontsteking vonkt alleen maar als de magneet de sensor passeert, die passeert de sensor alleen maar als de prop over zijn BDP (bovenste dode punt) komt.

met een prop heen en weer te shaken komt die daar nooit over, zelfs niet per ongeluk.

Een prop "heen en weer shaken" is een vaag begrip. Op de manier waarop Alexander het in het filmpje doet, krijg je het niet voor elkaar en is het dus betrekkelijk veilig. Daarom haal ik dat voorbeeld ook aan.

Het wordt anders wanneer een beginnende vlieger een blad van de prop vasthoudt met zijn hand en hem door de compressie heen en weer duwt. Iets wat je mensen ook nog wel eens ziet doen om snel brandstof de carburateur in te zuigen. Dan natuurlijk met de ontsteking uitgeschakeld. Dat zou een beginnende vlieger ook kunnen verstaan onder het vage begrip "shaken". Als je dat doet met de ontsteking ingeschakeld dan loop je dus wel het risico op een vonk. En dus op een klap van de prop. Teminste met de meeste electronische ontstekingen.
 
komt mijn vader terug van de winkel waar ze de 28mm teflon hadden. hadden ze de buiten maat opgemeten. toch maar bestellen dan. wou vandaag eigenlijk wel weer een motor horen lopen.......

max
 
Ik heb gisteren ook de 25 mm teflon over de 28mm buis gekregen. Idd erg heet stoken (met de verfbrander) met een tang het beginstukje wat wijder maken, zodra de eerste mm erover is , met de hamer erop kloppen... zo is het bij mij gisteren gelukt.

Cor
 
Back
Top