Extreem offroad luchtfilter

Ik heb een filter (merk ontsnapt mij even) met binnenkant gewoon foam, maar met een plastic shell errond.
Dit zou de dubbele foam filter vervangen en geen olie meer nodig maken op de binnenste foam (enfin, er is maar één dus).
Ik heb hem toen gekocht om eens te wisselen met mijn dubbele foam filter omdat het er erg netjes uit ziet, minder vuil verzamelt door de main spur, geen olie noodzakelijk is,...
Wat zijn de meningen daar over? Het zand kan er eigenlijk niet in, tenzij onderaan de spleet.
Ik ga deze week in de duinen rijden. Goed idee hiermee?

Les 2 in marketing; noem het een 1:1 tuning part voor een Ducati, dan kan je er dan 35 euro voor vragen:
Carterventilatie RCM

Deze filters werken erg goed, en doen heel goed waarvoor ze ontworpen zijn... Maar helaas zijn ze ontworpen voor ventilatie, dus dat lucht van binnen naar buiten wordt geblazen... Lucht vanuit het (hete) carter waar de smeerolie heet wordt en druk op kan bouwen. Die druk wordt ontlucht door de carter ventilatie, in die lucht zit oliedamp. Het papier houdt de olie vast zodat het niet op het glimmende Ducati motorblok spettert en ook niet in het mileu komt. Het filter is dus absoluut niet bedoeld als luchtfilter, maar puur voor ventilatie! De structuur van het papier is geen luchtfilter papier, maar absopsie papier. De enige filterende werking van een K&N 'luchtfilter' voor RC-Cars zit in de olie waarmee je hem in oliëed; dat wordt geabsorbeert en dat houdt de stofdeeltjes vast. Zodra de olie is verzadigd met stof zal het 'nieuw stof' niet meer vastkleven en dus door laten...

Nog vragen? Ik beantwoord ze graag ;-)

Enne: laat Roelof maar Dremelen; die weet echt wel hoe een tweetakt motortje werkt. Zijn tweede bijnaam is 'Mr. Dremel' ;-)

Laatst bewerkt:
Orion1980; nu zal ik je nog maar eens vragen eventjes de bovenstaande reacties te lezen. Besef je eigenlijk wel dat wat jij op je auto hebt zitten daadwerkelijk géén luchtfilter is, maar een filter met een heel ander doeleinde?
Als jij een gebruiksaanwijzing bij je K&N krijgt die vertelt dat het filter ook voor rc's te gebruiken is, dan ben jij één van de onachtzame consumenten die zich blij laat maken door de mooie praatjes van K&N...
Is het nu echt zo moeilijk om je ongelijk toe te geven? Want ik ben er zeker van dat je bij jezelf nu ook ergens wel weet dat je onzin vertelt. :)

Nee hoor sander,

Wederom zie ik het woord papier terug komen in het geheel. Er zit geen papier in die filters. Er zit katoen in. Medisch katoen wel te verstaan. Dat katoen is zo fijn mazig dat alles wat er door heen zou kunnen gaan enkel een micron groot is.

Maar je blijft maar zeggen dat ik geen gelijk heb, dus daaruit kan ik opmaken dat jij niet geloofd dat een betere air flow je motor ten goede komt? Of die K&N nu gemaakt is voor een filtering van buiten naar binnen of andersom, hij doet hier zijn werk prima. Dat is helemaal niet meer ten sprake in deze discussie.

@roelof,

je kan natuurlijk ook voor je met een dremel aan de slag gaat, een blokje kopen waar de fabrikant dit al voor je heft gedaan :mrgreen:

@ micro puller

Dus jij houd vast aan iets wat jou 16 jaar gelden is gebeurt? :rolleyes: Laat me raden, K&N heeft zeker geen product ontwikkeling afdeling, en heeft de afgelopen decenia stil gestaan op het marketing gebied. De filters van toen zijn excact het zelfde als de filters van nu.

16 jaar gelden, toen de dvd net op de markt werd gebracht en je je nog scheel betaalde voor een internet verbinding van 1.5 mbit.

Leeftijd is helemaal niet van belang, maar als je even het commetaar van de jonge man leest, hij valt met zijn prille levens ervaring midden in een discussie op een bebaapde mannier waarmee hij aangeeft dat hij verstand heeft van dingen waarvan ik zeker weet dat hij het niet heeft,

Vermogen dat omhoog gaat door betere airflow hahahaha,

Zie hier het commetaar van iemand van 15 jaartjes oud. Het gelach op het eind geeft aan dat hij het voor onmogelijk acht en dit met een cynische ondertoon wil duidelijk maken.

Alleen jammer dat hij daar de fout in gaat. Want het is wel degelijk waar.

@ micro puller
Laat me raden, K&N heeft zeker geen product ontwikkeling afdeling, en heeft de afgelopen decenia stil gestaan op het marketing gebied. De filters van toen zijn excact het zelfde als de filters van nu.
Ik denk het wel, ze voldeden toen namelijk al prima aan de eisen die er aan een carterventilatiefilter werden gesteld en die eisen zijn in de loop der jaren niet veranderd.
Denk je nu echt dat K&N zijn R&D afdeling gaat inzetten om luchtfilters voor rc doeleinden (verder) te ontwikkelen? Over naief gesproken :rolleyes:
En wat jou opmerking over Anko betreft, realiseer je dat jouw opmerkingen ongeveer hetzelfde overkomen op oudere / meer ervaren gebruikers in dit draadje.
Zoek nou voor de lol gewoon eens op "K&N breather filter" en je zult zien dat dit exact dezelfde filters zijn als diegene die jij in de modelbouwzaak koopt (inclusief flaconnetje olie)
Ik zal verder geen woorden vuil maken aan deze discussie. Als jij zondig je blokje om zeep wilt helpen, veel succes (maar ga anderen nu alsjeblieft niet vertellen dat ze dat ook moeten doen)

....
Of die K&N nu gemaakt is voor een filtering van buiten naar binnen of andersom, hij doet hier zijn werk prima. Dat is helemaal niet meer ten sprake in deze discussie....

Lees nou even mijn (gefundeerde) informatie; een K&N carter ontluchtingsfilter is NIET gemaakt/bedoeld als luchtfilter! Het materiaal is puur bedoeld om olie op te vangen. Het is GEEN medisch katoen! Het is speciaal ontwikkeld olie opnemend papier (misschien met wat katoen vezels erin).
De filterende werking als luchtfilter berust puur en alleen op de olie die de deeltjes vastkleeft..

Wees wijs en koop een echt RC-Filter!
De topic starter vraagt om een extreem luchtfilter voor offroad omstandigheden en dan is de allerslechtste raad die je kan geven: 'koop een K&N filter'....
De beste raad is: 'koop een dual-stage offroad filter, olie die met echte luchtfilter olie en zorg dat alles goed afgedicht op de motor is gemonteerd'

Ach jongens, laten we hem anders maar gewoon in zijn waan? Hij is duidelijk te bevooroordeeld om een degelijke argumentatie te begrijpen.
Als hij graag met zijn K&N's speelt, moet hij dat zelf maar weten. We mogen er in elk geval zeker van zijn dat we met dit topic menig ander forumgebruikers hebben weten te waarschuwen en dat zij wat minder naïef zijn dan Orion1980. :)

Als je dan toch een top airflow wilt hebben .... laat die K&N dan ook gewoon achterwege rij gewoon zonder filter. Ik heb zo'n kreng ook gehad en papier of medische materiaal leuk .... alleen erg jammer dat er oo snel perforatie optreed door zand wat er hard tegen aanslaat (bv van je spur)

Wil je een filter die het zelfde bereikt als een K&N filter maar toch veiliger is: R&N!

Orion1980 zei:
Dat ding waar jij t over hebt is die charger toch? Nog al wiedes dat dat niet werkt. Je motor zuigt zelf lucht aan, dan ga je er toch geen lucht inblazen, dat is een overkill, waar het hier om gaat is de optimalisatie van de bestande airflow.

Die dingen werken inderdaad niet (op 2 takt), maar jouw redenering waarom trekt écht op niks. Een automotor (4 takt) zuigt ook zelf lucht aan. Dus een turbo heeft daar ook geen zin volgens jou. Waarom is dan tegenwoordig dé trend kleinere motoren maken met een turbo en/of compressor, om toch voldoende vermogen te leveren, maar alleen op het ogenblik dat het nodig is, en anders het vermogen én het verbruik van een klein blok te hebben?

Waarom het bij een 2 takt niet werkt is omdat de extra lucht die je in je blok pompt gewoon rechtstreeks naar de uitlaat geblazen wordt, je wint dus niks.

Een verbeterde luchtstroming heeft inderdaad invloed op het vermogen. Gelijk op welk principe je motor werkt. Bij tweetakt is dé manier je uitlaat, daarna de vertiming (vanaf hier ook geldend voor 4 takt), daarna alle kanalen polijsten, en daarna het luchtfilter. Racers (1:1) hebben er wel wat levensduur voor over om die laatste 0,5% extra vermogen uit hun blok te halen. Als ze konden reden ze zonder filter. Alleen is een zandkorrel daar wel heel wat minder gevaarlijk als bij onze kleine en zuigerveerloze motoren.

nog een citaat:
Tegenwoordig hoor je regelmatig verhalen dat een K&N filter niet goed zou zijn. Dit is echter niet terrecht. Helaas zijn er op het moment immitatie filters te koop, voor een lagere prijs dan de orginele filters, die verkocht worden als zijnde een K&N filter. Dit is echter niet zo.
Bij de immitatie filter komt het vaak voor dat de het beschermende filter materiaal niet goed aansluit op de boven of onder kant van het filter, en/of niet goed aansluit waar het filter materiaal elkaar moet overlappen. Je kijkt dan op diverse plaatsen zo door het filter heen naar buiten, wat wil zeggen dat een zandkorrel ook zo naar binnen kan.

ik moet toegeven dat ik fout zit, ik heb dit gevonden,(het is in het engels)

Who keeps telling people that K&N filters are good for R/C cars? I'm now seeing these things on Savages...WTF!

People do NOT install these on your car/truck. They are NOT for R/C...K&N even recommends not using them for R/C!

It has come to my attention that the K&N filter that many people run on their T Maxxes is infact a detriment to the RC motor. It offers little filtration benefits due to the type of engine it was designed for. I have made a few phone calls and checked around (K&N website) to see what the deal is.By all accounts K&N will tell you that they do not, that is DO NOT, manufacture or market any filter for any RC car/truck/plane/helicopter. In short they are not in the RC business. Best guess here is someone discovered that the small filter fits on R/C cars and it snowballed from there. The whole purpose of this is to just make sure that everyone knows this.

ik heb de hele lap text flink ingekort, site link:
http://www.rcnitrotalk.com/forum/showthread.php?t=2203

Heb ik dan toch de vraag waarom eerst wel PK stellig geloven en niet ons en nu je iets op een buitenlands forum ziet geloof je dat ineens wel.

Kortom, dat Beetje status omdat er zonodig een high performance veel lucht doorlatende Filter op je carburateur moet zitten, kost je dus 100+ euro.

Overigens, je kan wel zeggen dat ik geen verstand heb van 1:1 auto's, maar volgens mij werk jij niet in een autogarage, en ik wel.

Kortom, dat Beetje status omdat er zonodig een high performance veel lucht doorlatende Filter op je carburateur moet zitten, kost je dus 100+ euro.

Overigens, je kan wel zeggen dat ik geen verstand heb van 1:1 auto's, maar volgens mij werk jij niet in een autogarage, en ik wel.
Met 15 jaar, laat me niet lachen, dat mag niet eens, heb je het niet over een snuffelstage??

Hahahaha. tuurlijk niet. maar zaterdag hebben ze af en toe wel een hulp nodig. en mn oom werkt daar. (half mede eigenaar, hoe noem je zoeits?)

Maargoed, we gaan offtopic.

Hahahaha. tuurlijk niet. maar zaterdag hebben ze af en toe wel een hulp nodig. en mn oom werkt daar. (half mede eigenaar, hoe noem je zoeits?)

Maargoed, we gaan offtopic.
Ik heb zelf 2 weken stage gelopen bij een mitsubishi dealer:mrgreen:, en ik werk wel eens aan m'n vader z'n buggy:mrgreen:(1.8L 4cyl. 100pk en 550 kg FTW!!):mrgreen:

Pkracing zegt goed.
Dit forum, en andere forums + K&N zelf, zeggen niet goed, 't is nu overduidelijk:mrgreen:.

Dennis, voordat je dan voortaan iets zegt, weet het of zeker dmv. betrouwbare bronnen of eigen ervaring, of zeg gewoon niets...

Andere mensen komen dan op het verkeerde spoor

Beetje veel om overal op te reageren.

Maar goed, dan ben ik maar naief sander, wat zal t jou uitmaken? Ik geloof niet dat ik jou of wie dan ook er mee tot last ben toch?

Wat ik alle lezers kan meegeven is dat hier op dit forum wel vaker dingen worden geroepen door mensen die het willen laten doen voorkomen alsof ze ervaring hebben. Als je dan niet mee doet aan de hype dan hoor je er niet bij. :mrgreen:

Deze discussie is en blijft eindeloos, want ik blijf bij mijn standpunt. Zo heb ik nog wel meer voor de meute nog onbegrijpelijkere standpunten. Die voor de forum gebruikers hier nogal tegendraads zijn en veel ergernis zullen oproepen.

Ergens hoop ik dat jullie gelijk hebben, want dan maak ik dikke kans op een mooie schade vergoeding. Maar zoals al gebleken is, weer een middag door het stof gereden en niks aan het handje met de motor geen zand geen stofjes geen krasjes. Dus ja, wie heeft er nou gelijk he. We zullen het nooit weten.

Voor de gene die nog altijd denkt dat er papier in zit (al dan niet met katoen vezels), ik weet niet waar jij die info vandaan haalt, maar ik heb een van me filters eens uit-mekaar gehaald en kan je dan toch echt vertellen dat er alles behalve papier in zit.

@Zjeraar

Je kan wat mij betreft nog meer dinge verzinnen, maar ik snap niet waar jij ergens in mijn repliek leest dat ik het over 4 takt heb als het om de charger gaat dus waarom je daar over begint is mij een raadsel.

Iedereen hier kan verder wel leuke dingen roepen, maar ik heb pas 2 onderbouwde replieken gezien hier. En onderbouwd zijn dingen die je kan vertellen uit EIGEN ervaring en of dingen die je weet door bepaalde kennis die je vergaart hebt met je werk/hobby etc. Ik heb het dan niet over dingen die 16 jaar gelden gebeurt zijn en of dingen die je op een of ander forum vind/ziet.

@ micropuller

Nee beste kerel

Denk je nu echt dat K&N zijn R&D afdeling gaat inzetten om luchtfilters voor rc doeleinden (verder) te ontwikkelen? Over naief gesproken

Wat denk je nu zelf. Dat ik denk dat er afdelingen bezig mee zijn? Doe me een lol zeg. De kleine filters zijn gelijk aan de grotere, althans de materialen die er voor gebruikt worden. Deze materialen hebben in de afgelopen 16 jaar (lijkt mij) wel degelijk een ontwikkeling ondergaan. Zo niet dan kan ik niet begrijpen waarom K&N nog bestaad.

Als K&N voor de kleine filter dus nog steeds de zelfde materialen gebruikt als dat ze 16 jaar gelden deden, dan alleen heb jij hier recht van spreken. Zijn er ook maar miniscule veranderingen opgetreden aan de vorm, het gaas, de stof de olie of wat dan ook, dan is bij deze jou argument van tafel geveegd.

Ik werk in een fabriek, en ik werk samen met een afdeling die product ontwikkeling heet. Die mensen worden er voor betaald om nieuwe producten te ontwikkelen maar ook om oude (waar nodig) reeds bestaande producten verder te ontwikkelen en al dan niet te verbeteren.

Materiaal kosten en dergelijk zijn nooit de afgelopen 16 jaar gelijk gebleven, dus ik snapm niet dat jij nog steeds in de waan zit dat wat er 16 jaar gelden gebeurt is heden ten dage nog steeds tot de werkelijkheid (zou kunnen) behoren

Back