Extreme Flight Vanquish [full review]

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door JVDO, 22 dec 2007.

  1. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik vond net op de site van donatas een lijstje met gewichts gegevens is handig als je wil uitrekenen hoe je met welke componenten zo licht mogelijk kunt blijven:

    Left wing: 73.4g
    Right Wing: 72.5g
    Cockpit: 61g
    L.Aileron: 22.7g
    R.Aileron: 23.8g
    Stabilizer and elevator: 46.9g
    Rudder: 18.3g
    Fuselage: 234.3g
    Carbon wing tube: 17.7g
    Cowling: 58.5g
    Landing gear: 44g
    Wheel pants: 19.2g

    ----------------------

    Total parts weight: 692,3g (~24.7oz)


    Site met bouwverslagje: Donatas Pauzuolis RC page
     
  2. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Jens,
    Kan je aangeven wat mixerinstellingen zijn om de roll-coupling weg te werken?
    Heeft hij daarnaast ook nog een pitch-coupling?
    Kan je een foto van de binnenzijde maken ter plekke van de vleugelbuis om te bepalen of deze makkelijk een centimeter omhoog te plaatsen is?
     
  3. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Hans, ik heb nog geen tijd gehad om te mixers te proberen, als het weer een beetje goed is zal ik dat zaterdag eens proberen bekijken.

    Ik zal straks enkele foto's nemen.
     
  4. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Jens,
    Bij voorbaat dank voor het nemen van aanvullende foto's. Ik zie op de foto's in dit draadje een rechte vleugelbuis. Is de vleugel ook recht of heeft deze enige V-stelling?

    Uiteindelijk ben ik op zoek naar het optimale F3A oefenkistje in ongeveer dit formaat.
    Groet,
    Hans
     
  5. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Het naar boven plaatsen van de vleugelbuis zou moeten lukken...er zal wel wat werk aan zijn voor verstevigingen
    Als je echt wil moet het zelf mogelijk zijn de vleugel op 1 lijn met de stabs te brengen.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2008
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Jens mijn dank,
    Heb jij de Sebart Angel 30 al eens gevlogen en zou je een vergelijk durven maken bij F3A vliegen als beoogd gebruiksdoel?
    Groet,
    Hans
     
  7. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Over de V stelling...
    Het zal niet veel zijn maar volgens mij heeft hij wel een heel klein beetje positieve v stelling.

    De vleugelbuis gaat in het center naar binnen.
    [​IMG]
    zo is het moeilijk te zeggen of hij v - stelling heeft
    [​IMG]
    Al zeg je op deze foto's van wel...
    [​IMG]

    [​IMG]

    En nog 1tje om af te sluiten, 1 jaar oud, heel wat vluchten en enkele inverted crashes later, de reden waarom ik geen methanol meer wil... Soms zegt een foto meer dan 1000 woorden :)
    [​IMG]
     
  8. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Ik heb nog nooit met de Angel 30 gevlogen, dus kan hier moeilijk een vergelijking maken, ik hoorde wel al dat de 50 goed vliegt, maar die is natuurlijk terug al een pak groter.
    Van de video's die ik al zag lijkt hij wel goed.

    edit; even naar de specs gekeken.
    Vanquish 1.22m span 1200gr
    Angel 30 1.28m span 1400gr
    Heel veel verschil is er dus niet.
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2008
  9. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ha Jens,

    Bedank voor de informatie.

    Dat is wat mij betreft ook een uitgemaakte zaak. Dit jaar met electro begonnen, mijn methanol-buiten-opbergkist is gesloten gebleven en ik denk dat hij ook niet meer open gaat.
    Wel ga ik straks de Saito36 benzine proberen op een F3A kist.

    Ik zie dat de Vanquish bij Bert voor een zeer schappelijke prijs ligt.
    Aerobertics.be - Extreme Flight
    Helaas heb ik 3s 3200 packs voor mijn Acromaster. Mogelijk moeten er enkele 4s paketten bij komen als ik van de standaard setup gebruik ga maken.

    Groet,
    Hans
     
  10. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Geen probleem.

    Ja, de vanquish is nu voor een mooie prijs beschikbaar.
    Ik heb hem met 3s gevlogen en dat gaat goed, maar als je echt F3A wilt vliegen zou ik de FP Evo lite 2100 of 2500 mAh packs aanraden. Zo heb je op geen enkel moment in een normaal F3A programma een tekort aan power.
     
  11. SkullTrail

    SkullTrail

    Lid geworden:
    1 jul 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Munster
    Net als de Edge540 en de Extra 300 vind ik dit ook een erg mooie kist. Ik ben iemand die uiteindelijk wil gaan vliegen met jets/warbirds en een zo'n mooie ''3D'' kist. Nu ben ikzelf eigenlijk helemaal niet van het 3D vliegen, inverted vliegen, loopings, rollen etc vind ik allemaal nog wel leuk maar verder gewoon lekker rondvliegen met een redelijke snelheid.

    Is zoiets ook mogelijk met zo'n kist of is het dan weggegooit geld? Of is het zo dat je deze vliegtuigen in de normale versie kan kopen en in de 3D versie (grotere flappen etc) ?
     
  12. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @SkullTrail; Ik denk dat je voor dergelijk vliegen beter iets anders koopt, deze toestellen zijn echt voor acro gemaakt en niet echt voor de snelheid.
     
  13. SkullTrail

    SkullTrail

    Lid geworden:
    1 jul 2008
    Berichten:
    84
    Locatie:
    Munster
    Dacht ik al maar toch jammer, zijn nou eenmaal erg mooie kisten. Vooral de edge540, toen ik die voorbij zag komen bij de Red Bull air race wist ik dat ik ooit zo'n vliegtuig moest hebben :p jammer dat ze alleen geschikt zijn voor acro:(
     
  14. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Je kan er natuurlijk altijd tof mee rond vliegen, maar dan zo ik voor een methanol model gaan.
     
  15. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ik heb 18% rol bijgemixt met rudder en 8% hoogte met rudder, hiermee gaat de Vanquish
    behoorlijk goed rechtuit zo lang je de snelheid mooi constant houd als een F3A model.

    Ga je sneller of langzamer vliegen ga je zonder tegensturen een kant op.
     
  16. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Bert;

    Bedankt!
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Als dat nodig is, is dat nodig, maar is het niet erg veel? vooral die 18% rol vind ik wel heel erg veel..
     
  18. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Ja, dat is veel. Toch vliegt het ding niet slecht, eenmaal ingesteld kun je binnen het snelheidsbereik van een F3A model er goed mee vliegen. Voor 3D vliegen zou ik die mixers liever weglaten, daar krijg je dan allerlij rare reacties van bij hele lage snelheden. Ik heb even geprobeerd te vliegen met de mixers op een schakelfunctie, maar dat gaf dan weer het probleem dat de servo's niet precies genoeg waren om met de mega grote uitslagen nog F3A te vliegen met behulp van dual rates.

    Ik heb er dan ook een F3A kistje van gemaakt.
     
  19. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Bert, ja ik dacht al dat de mixers heel snelheids afhankelijk gingen zijn en vermits ik dit kistje meer als allround kist gebruikt had heb ik eigenlijk niet echt nood aan deze mixers, en slaag ik er toch goed in om er "proper" mee te vliegen.

    Ik wou de mixers wel eens gaan testen, ook voor wat resultaten te kunnen geven naar iedereen toe, maar er kruipt natuurlijk toch wat tijd in en die had ik niet direct.
    Ik zal de volgende keer dat ik ga vliegen eens wat experimenteren met de waardes die jij hier aangeeft.

    Er zijn ook wel in F3M discussies over het gebruik van dual rates en het verlies van precisie. Sommige mensen beweren dat het echt nodig is maar dan zie je dat bv Mark Leseberg (die er in toch wel bovenuit steekt) en ook Gernot gewoon met lange "3D" armen vliegen. Voor de acromasters heb ik mijn hoogteroeren verstoken en daar kon ik wel wat verschil merken. Vooral rond het center. Maar ik denk dat dit met de 7955, die de dubbele resolutie heeft terug al veel minder merkbaar zal zijn.

    Maar waarschijnlijk merk je het nog veel meer bij deze kleinere servo's...
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2008
  20. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Kleinere servo's zijn vrijwel altijd slechter wat nulstelling en precisie aangaat.

    Is de 9755 maar 2x zo precies als de gewone hitec's, hmm dan maar wachten op de JR DS 8717 HV met een deadband van minder dan 0.001ms.

    Eerlijk is eerlijk, daar waar Hitec altijd heeft uitgeblonken in de tandwielkasten van zijn servo's, heeft JR altijd uitgeblonken in de precisie van z'n servo's. Nu gaat Hitec iets doen aan de precisie, gaat JR nieuwe tandwielkasten maken. Het gaan nog leuke tijden worden.
     

Deel Deze Pagina