F22 Raptor - 6mm depron

Schilderen

De Spitfire die ik gemaakt heb is geheel dekkend geschildered in 4 kleuren. Ik schilder dan met de revell verf, die een heel klein beetje verdund wordt door de kwast heel af en toe in water te tippen. Dit geeft echt een egale dekking. Het depron is praktisch ondoorzichtig na verven.

Schilder met een plat kwastje dat 6mm breed is met zachte haren.

Als al het schilderwerk klaar is en de plaatjes (gewoon uitprinten op een kleurenprinter op 60 grams papier en uitknippen) erop zitten aflakken met spuitbus acryl vernis (action 1.99)

Deze F22 wilde ik gewicht besparen. Ik heb de revell verf verdund opgebracht (meer water) met een dunne kwast. Als je een stuk (b.v. een vleugel) met het kleine kwastje grofweg van verf voorzien hebt, pak je een dikkere kwast, doopt die licht in water, en strijkt de hele vleugel egaal. De verf is nu waterig, en als hij droog is het niet helemaal dekkend. Meer een 'tint'. Als je het depron tegen het licht houd kun je er nog steeds door heen kijiken.

Aflakken met (heel dun) vernis. Je moet zo onder de 5 gram totaal aan verf gewicht komen (verf + vernis). Door het aflakken leeft de basiskleur op en lijkt dekkend te worden, maar je kunt nog steeds door de vleugel heen kijken tegen het licht.

Let op, je kwasten moeten dunne soepele haren hebben. Dus niet van die lijm kwastjes of zo.

ok bedankt moet goedkomen.
ik ga zaterdag avond de start maken
ik probeer jullie op de hoogte te houden

Maiden

Hoi Volhout,

Leuk dat je er al lekker mee hebt kunnen vliegen. Is het een beetje een makkelijk vliegtuigje of moet je er toch echt wel mee overweg kunnen om deze in de lucht te houden. Deze is ook niet groot dus lijkt me dat de wind er redelijk veel grip op heeft. Ik heb de tekeningen al wel geprint maar heb nog geen setup vrij om er een te bouwen. Dit kan natuurlijk snel veranderen, je weet maar nooit wat er gebeurd........maiden die fout afloopt ;).
Ik ben benieuwd naar de vlieg eigen schappen van deze leuke jet. Komt er ook een MK II van deze ? met mooie kleurtjes en details enzo????
Ik zie het wel.
Veel plezier met deze leuke F22.

F22

Hoi Mark,

Er komt geen MKII van deze. Er zal nog wel een hoop mee ge-experimenteerd worden. Maar het is en blijft een vliegende plank.
Een van de dingen waar ik niet tevreden over ben is de motor regelaar. Met een 6030 prop start hij goed op 2S, met 7035 minder goed, maar met de 7x4 komt hij echt moeilijk op gang, als hij draait gaat het wel goed. Van deze regelaar kan ik de timing niet programmeren. Ik ga dus zoeken naar een geschikte regelaar. Ik had dit eerst ook op de Spitfires, maar daar gebruik ik nu 3S, en dan is het probleem over.

Omdat het probleem echt bij het aanlopen is denk ik dat het iets te maken heeft met de massa van de prop (de 7x4 is echt zwaarder dan de 7035). Ik denk dat ik ook een 6050 kan proberen met de huidige regelaar.

Hoi Mark,

Er komt geen MKII van deze. Er zal nog wel een hoop mee ge-experimenteerd worden. Maar het is en blijft een vliegende plank.
Een van de dingen waar ik niet tevreden over ben is de motor regelaar. Met een 6030 prop start hij goed op 2S, met 7035 minder goed, maar met de 7x4 komt hij echt moeilijk op gang, als hij draait gaat het wel goed. Van deze regelaar kan ik de timing niet programmeren. Ik ga dus zoeken naar een geschikte regelaar. Ik had dit eerst ook op de Spitfires, maar daar gebruik ik nu 3S, en dan is het probleem over.

Omdat het probleem echt bij het aanlopen is denk ik dat het iets te maken heeft met de massa van de prop (de 7x4 is echt zwaarder dan de 7035). Ik denk dat ik ook een 6050 kan proberen met de huidige regelaar.

Toch vreemd. Ik heb echt nog geen probleem gehad met dit soort dingen. Vlieg eigenlijk altijd met 2S accu's maar die gaan prima.
Hoop dat je het probleem snel hebt opgelost dan kan je weer onbezorgd verder vliegen. veel plezier.

zo ik laat maar even wat van mij horen.

ik ben nu vrijwel klaar met wat ik nu kan doen.
ik moet nu allen nog de electronica uitkiezen+bestellen.
maar ik vond het vrij makkelijk gaan.
ik zal proberen zo snel mogelijk een paar fototje's te plaatsen.

Grtz,Niels

F22 Vlieg ervaringen

Niels,

Ik heb mijn F22 uitgerust met een 16 grams motortje van UH met 7x4 prop en gebruik een 2S 350mA LiPo. Het hele ding weegt 130 gram. Vliegt best aardig, maar komt volgens mij power te kort (hij kan maar net prop hangen(**)). Zodra ze weer kleine propjes hebben (b.v. 6050) bij UH ga ik er eens wat verschillende testen.

Als ik het ding opnieuw zou bouwen zou ik een iets zwaardere motor kiezen (die 16g motor gebruikt nu 5A terwijl 6A max is), en dus zwaardere LiPo's (geen 350mA 20C maar b.v. 500mA 20C).

Zwaartepunt moet -voor- de motor liggen (ik heb 1cm voor het "motorschot"). Stel je zender op op "elevons", en regel de uitslag voor hoogteroer op c.a. 70% van de uitslag van rol.

Het ding glijd goed (landen = motor uit en naar de grond zweven), maar heeft snelheid nodig om goed te vliegen. Ik vlieg met dat 16g motortje bijna constant vol gas. Maar het geeft een hoop lol. Vandaag laag over het ijs van het kanaal, inverted...

Fijne jaarwisseling ...

Harm

(**) nu ik het weet is het geen probleem, maar het vervelende van weinig power is dat als je in de wind een looping maakt de vertikale snelheid zo af neemt dat het ding als een vlag in de wind wegwaait omdat je hem er niet goed doorheen kunt trekken, en de massa van het ding is te weining om hem met aanduiken er doorheen te duwen. Oplossing: laat het ding op zijn kan vallen en rol eruit.

Harm,

Bedankt voor de tips.
Als ik tijd en geld heb ga ik er weer mee door.
Ik heb nu nog eerst een parkmaster en een flatana af te maken.
En dan natuurlijk weer vliegen in de zomer + mooie winter/lente dagen.

Grtz,Niels

TIP - betere ontvangst - groter bereik

Depron modellen worden meestal indoor gevlogen. In een hal is de maximale afstand tussen piloot en model beperkt. Vlieg je met een depron model buiten, dan is de afstand tussen model en piloot vaak (veel) groter.
Hierdoor worden de zendsignalen zwakker, en krijgt de ontvanger meer last van storing van electronica in het vliegtuig.

Met brandstofmodellen zijn het vaak de servo's die storing veroorzaken, bij electro modellen is de ESC een veel grotere bron van storing.

Er is veel verschil in kwaliteit van ESC's. Maar kwaliteit kun je in de folder niet zien. Dus ben ik er ook ingestonken, en heb een "super simple 10A ESC" van UH besteld.

Deze ESC heb ik ingebouwd in mijn F22, en heb een range test gedaan met mijn 40MHz Futaba zender. Voldoende met motor-uit, maar abominabel slecht met motor aan.

Ik ben eens gaan uitzoeken hoe dat nou precies komt.

Krimpkous van de ESC gesneden, en het circuit op papier nagetekend. Dan blijkt dat bijna alle ESC's eenzelfde circuit gebruiken (ATMEGA8 chip, 3 driver transistors, en een 6-FET vermogensbrug). Maar wat is er nu mis met de "super simple ESC" ??.

Om een hoog rendement te halen moeten de vermogens FETs van de ESC snel schakelen. Door dit snelle schakelen ontstaan hoogfrequent stromen die storing kunnen veroorzaken. Om de storing te minimalizeren moeten deze hoogfrequent stromen in zo klein mogelijke omgeving voorkomen.

Bij de "super simple ESC" worden de hoogfrequent stromen door de LiPo geleid (er zijn op de printplaat geen componenten die de hoogfrequentstromen blokkeren). Dus de storing van de ESC is afhankelijk van de bedrading tussen ESC en LiPo.

Ik heb dit probleem opgelost door het toevoegen van een keramische condensator (100nF 10V) zoals aangegeven in onderstaande foto.

full

Met deze simpele modificatie was het ontvangstbereik al ver-drie-voudigd.
De component kun je bij CONRAD en elke electronica winkel kopen voor een een paar eurocent. Ik heb de ESC weer ingepakt in schilderstape (ik had geen krimpkous van die maat) als isolatie.

Een tweede bron van storing zijn de draden tussen ESC en motor. Deze draden schakelen de spoelen in de motor, en er moeten dus hoogfrequent stromen lopen. Nu zijn er meerdere manieren om de hoogfrequent storing van deze draden te verminderen.

Een eenvoudige manier is de lengte van de draden zo klein mogelijk te houden (knip de draden aan de motor op 1cm van de motor af, en van de ESC ook, zodat ESC en motor heel dicht op elkaar zitten). Hoe korter de draden, hoe minder storing. Deze methode heb ik in mijn Spitfire toegepast.

Voor de F22 heb ik een andere methode gebruikt. Ik heb de draden tussen motor en ESC, en de hele ESC in aluminiumfolie gewikkeld (alu-folie isoleert, dus dit kun je alleen doen als je ESC wat zwaarder is dan nodig, anders wordt hij te heet). Zie foto.

full

Weer een nieuwe bereik-test gedaan en het bereik is weer verdubbeld.

Dit verhaaltje geeft aan dat je met simpele middelen je zendbereik kunt vergroten. Ik moet wel zeggen dat een 2.4GHz systeem waarschijnlijk geen enkel probleem zou hebben gehad met deze ESC, omdat de storing van de ESC buiten deze band ligt.

Ik moet nog wel even kwijt dat ik van verschillende kanten gehoord heb dat mensen helemaal geen problemen hebben met deze ESC. Dat is heel goed mogelijk !!! Ik heb twee exemplaren van deze ESC, met 1 maand tussentijd besteld, en beide zijn inwendig anders (de BEC in de ESC was verschillend), dus het is heel goed mogelijk dat anderen een versie van de ESC hebben die dit probleem niet heeft.

Maar het kan nooit kwaad wat te experimenteren.

Mijn onvangst is nu goed.... ik kan weer rustig buiten vliegen ... tot aan de horizon..

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi Volhout

super bedankt voor deze tip!!
Kan het zijn dat hierdoor mijn multiplex uno is gecrashed? Want ik vloog in een rustige glijvlucht en het model was al iets verder weg. Vervolgens zette ik de motor aan en toen stotterde de motor wat en reageerde niet meer en ging recht de grond in........ Model is niet afgeschreven maar wel aardig beschadigd. mijn ESC was de super simple 50 ampère.
Wat ik me nu wel bedenk is dat het een opto esc was dus het gaf geen voeding aan mijn ontvanger.
Kan dit een dus de oorzaak geweest zijn?

mvg
Jan-Willem

Het verhaal wat jij verteld kan heel goed veroorzaakt zijn door storing van de ESC. De opto isolatie doet hier weinig aan af, omdat de storing wordt uitgestraald door de draden (net als je zender uitstraalt) en dit door de ontvanger ontvanger wordt via de antenne.

Om te zien of je ESC de storing veroorzaakt doe ik het volgende.

Ik heb een ontvanger (CORONA) met een LED die continue brand als het ontvangstsignaal goed is. Hij gaat knipperen als het signaal slecht is.

Ik zet mijn zender met ingeschoven antenne op de grond, en loop met mijn model weg. De motor staat uit (gas dicht). Ik kijk op welke afstand het ledje voor het eerst knippert (dan jitteren de servo's nog net niet).

Dan herhaal ik dit met half gas. En kijk wat de afstand dan is. In mijn geval was dat heel wat minder. Je kunt het nog eens herhalen met vol gas, maar met grotere modellen kan dat een zware klus worden ....

Je kunt nu in ieder geval zien of je ESC veel storing veroorzaakt, of dat het wel mee valt. In mijn geval was de afstand met lopende motor 10x zo weinig. Na wijziging is het bijna even ver.

@BeginnersLuck: mijn F22 is veel kleiner (42cm) tegen hun 60cm model (je hebt het neem ik aan over de filmpjes in post #93 in de link die jij aangaf).

Mijn F22 doet de high alpha net als die van hun, af en toe wat schommelen, maar je kunt bijna hoveren. Mijn aandrijving is echter minder zwaar, en de topsnelheid dus duidelijk minder (andere filmpje). Met het zwaartepunt 1cm voor het motorschot is hij net zo stabiel als dat model in dat filmpje.

Op dit moment gebruik ik een 6050 prop omdat die het meest efficient was voor snelheid. Voor hoveren was de 7x4 beter.
Het is echt een leuk dingetje .....

Ik heb nu het zwaartepunt weer wat verder naar achteren gebracht zodat de wendbaarheid groter is. Ga dat mischien indoor proberen.

Groetjes,

Harm.

Mijn F-22

Hoi Volhout,

Ik wou toch nog even mijn creatie laten zien op het forum.
full

Dit is het dan geworden. Moet de elektronica er nog op bouwen en dan op naar de maiden ;)

Maiden

Hoi Volhout,

Ik wou toch nog even mijn creatie laten zien op het forum.
full

Dit is het dan geworden. Moet de elektronica er nog op bouwen en dan op naar de maiden ;)

Nou het is gelukt de maiden is geslaagd en ik ben er super blij mee :-D.
Gaaf kistje om mee te vliegen. Ik ben nog verbaasd hoe makkelijk dit kistje te sturen is.

3504a0863122435d.jpg

3504a086311be067.jpg

Heb ook 2 F22's gebouwd
De gekleurde is volgens plan van Flightography.com - Radio Controlled Aerial Photography , zoals hiervoor beschreven; heeft een centrale motor Typhoon 6/3D met 6 x 5.5 prop en vliegt met 3 cellen 610 mAh. Hij weegt vliegklaar 280 gram
De grijze is volgens plan van RC Powers RCPowers - F-22 Raptor Deze heeft een HiModel 2212/06 2000 KV motor met 5.2 x 5.2 prop en vliegt met 3 cellen 1500 mAh. Deze weegt vliegklaar 570 gram. De motor is gemonteerd op het hoogteroer.
Op de site van RCPowers kun je het plan mits betaling downloaden en zijn er ook bouwfilmpjes: de moeite waard.

Heb al wat met beide modellen gevlogen; ze zijn snel en erg wendbaar. In de kleinere versie ga ik de motor vervangen zoals voorgeschreven door de maker: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 28-22-A 1600Kv Outrunner (Eq:2204) $12.88

Jos

Kleiner raptors

full

Links: 42cm, 16 gram 1700kV met 6050 prop op 2S350mA (130 gram 30 watt)
Rechts: 42cm, 30 gram 3000kV met 5.2x5.2 prop op 2S750mA (150 gram 70 watt).

Internationaal

Hoi Ik heb net in Denemarken gevlogen :). Ging weer super. Nu mijn 4 accu leeg gevlogen zonder schade ;). Ik heb nu alleen het gevoel dat ik af en toe meer power wil hebben om wat meer snelheid te kunnen maken. Ik heb al wel wat leuke motoren gezien op het net. Het kan maar zo zijn dat er een tweede aan komt die net wat meer power heeft. Morgen als het weer wil gaan we voor het derde land Duitsland. Kan ik er kleine vlaggetjes op maken waar de F-22 allemaal geweest is en heeft gevlogen is ook wel een leuk.
Veel plezier met alle mooie creaties.

Ik hem mijn F22 ook af, nu de setup nog. Hij is zo'n 55 cm.(foto's volgen trouwens)

Ik dacht aan deze regelaar: RCtechnics Internet Store
Deze motor: RCtechnics Internet Store

En de prop 7x4 ?????

En dan de accu: ik heb nog niet de beschikking over een lipo lader, deze ben ik wel van plan nog te gaan kopen, maar ik heb nog een 6 cellen Nimh accu van 350 mah.
Hij weegt tegen de 50 gram!!! dit is te veel, maar de vraag is of het toch goed vliegt.

Back