F5B meeting verplaatst!!!!!!

Ik heb net een email van Heiko Greiner gehad (top 3 vlieger uit Duitsland) en daar wat tips van gehad.
Ik heb ook wat adressen van mensen gehad die F5B in andere landen organiseren, die ga ik de komende dagen mailen.

Voor degenen die naar Heist op den Berg gaan, ga op zaterdag, zondag schijnt het al heel snel afgelopen te zijn.

Dus tot zaterdag dan maar.
Ik rij in een wit autootje met grote letters "AEG power solutions" (hoe toepasselijk).

Gert-Jan

Hallo, ik organiseer de wedstrijd volgend weekend in heist.
Jullie zijn zeer welkom daar e nHeiko heeft zich ingeschreven voor de wedstrijd samen met Guntmar Rueb.
Er zullen nog andere toppers aanwezig zijn dus het belooft een prachtig en spannend weekend te worden.
jullie kunnen op de website de huidige deelnemers lijst terug vinden.
Model Aero Sport Heist Nieuws
ik hoop julli zaterdag te mogen ontvangen.
Luc Van Tricht

Ik heb afgelopen dagen weer met verschillende mensen contact gehad en ik heb voor mezelf besloten dat ik volgend jaar F5B competitie ga vliegen.
Dit jaar probeer ik met wat "buitenlanders" mee te trainen en dan volgend jaar voor het eggie.
Mochten er nog meer mensen zijn die toch ook mee willen trainen dan zouden we dat in Nederland kunnen doen.
Dus denk even na of je dit wilt, we bespreken dit ook wel even op de meeting.
Vandaag ook Rudi Freudenthaler gebeld, helaas is de S14 niet op voorraad, duurt 6-8 weken.
De S13 heeft hij er nog 1 van op voorraad, dus snel beslissen als iemand die wil hebben.
Hij is ook in Heist op den Berg, vrijdagavond tm zondag.

Ik heb inmiddels doorgekregen dat de Hawk verzonden is.
Ik heb vandaag de aandrijving besteld, het wordt erg experimenteel.
Ik heb een Axi 2820/8 PG4/33 besteld, daar komt dan een 16x16 prop op (of iets wat goed bij de motor werkt.
Dit alles op een 4S lipo.
Als dit werkt is het redelijk betaalbaar als instapklasse.
Hawk, motor, prop, regelaar en lipo zit onder de 500 euro.

Met deze kist kan je op 19 juli dus echt kennismaken via een leraar leerling systeem.

Tot dan!

GJ

De hawk heb ik ook als instap hotliner net binnen (als opvolger van mijn 600 watt blizzard)
Motor etc nog kopen maar kom 19 Juli ook maar eens kijken hoe dit alles vliegt en de heftigere modellen.
(afhankelijk van het weer natuurlijk maar ga ervan uit dat het goed vliegweer wordt) :)

Heel heel misschien - als het dan mooi weer is - dat ik dan daar in de buurt ben (Hoorn) en dan kom ik zeker kijken. Heb zelf niks snellers dan een funjet maar dat mag de pret niet drukken..

We zijn net terug van de F5B wedstrijd in Heist op den Berg.
Erg ontspannen sfeertje daar, en ook erg warm.
Helaas had Freudenthaler zijn S16 niet mee dus ik ben met bijna lege handen teruggekomen.
Al met al was het een hele gezellige dag, beetje warm.
Ben nu aan het twijfelen of ik zelf een kist uit mijn mallen bouw of dat ik een S14 bestel.
Als ik iets zelf bouw is het te zien op 19 juli, als ik iets bestel is de levertijd 8-10 weken.

GJ

Hey GJ,

Helemaal mee eens..... Was erg gezellig daar. (en leerzaam)
Ik ga heel erg m'n best doen om er bij te zijn op de 19de.

Misschien met Ariane V11 (als ik intussen een nieuwe motor bestel....) anders met de Excite F5D in hotliner setup (ook erg snel......)

Groet,
Janwillem

GJ,

Mail mij even je Tel nummer.

Zit nu in Uithoorn.

Morgen langskomen?

Jos

P.s. heel leuk dagje en leuk jullie te ontmoeten! Sorry voor de slechte prestaties. ;)

Gerben heeft binnen een paar uur een F5B kistje in elkaar gezet, hulde.
Vandaag heeft Gerben dus de eerste kist voor de 19e juli gevlogen.
Vermogen is niet spectaculair maar gaat wel lekker pittig omhoog.

Setup:
Kontronik 600 met gear
Markus SL 80 regelaar
Kokam 4S 3200 H5.
gemeten waarden, 150 A opstartstroom, 120A vlucht dus zo'n 1500 watt.
Gewicht 1650 gram vliegklaar.

in verband met portretrecht geen foto van Gerben maar van mij.

gjf5b.jpg

GJ

Goed bezig GJ,

Zaterdag was in hoge mate inspirerend......
Ik heb gisteren een nieuwe motor/prop/accu voor m'n Ariane besteld.

Jetz gehts loss :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Janwillem

@gert-jan

Mooi man kan ik je mooi mee herkennen op 19 juli

Alleen KOntronik 600 Max 1000 Watt ?? welke prop zit erop dan ??

Laatst bewerkt:
@Guus.

Nee, 1500 watt uit deze setup.
Er zat een 16x13 prop op maar we gaan hem even met een 17x13 testen.
Regelaar is maar 80A en ik ben zelf met deze regelaar tot 174A gegaan, dus afwachten wat ie kan hebben.

JanWillem, wat heb je voor motorset gekocht?

GJ

Hey GJ,

Ik heb een NEU 1512/1D/6.7 bij E-Flight besteld.
Met een 16x17s op 0 graden spinner en 5S. (max 16" op de Ariane)

Kan later ook mooi in een andere kist en dan met met 4S op 17x18 +5/+7 of 18x19.

Jos waarschuwde me wel om niet met de laatste generatie lipo's op 5s te gaan vliegen. (vanwege over-rpm) :(

Een Engelse kennis van Jos had er net weer één opgeblazen op een nieuw 5S pakket.

Kortom: ouwe gare 5S erin en gaan......

Janwillem

Ah mooie setup... jammer dat het Neu is ;-)

Net een Surprise 14 besteld, volledig (hup holland hup) oranje met zwarte onderkant en zwarte tips.
Nu 8 weken wachten...

GJ

Tja, sorry GJ.... Geen Plettenberg ;)

Jammer van die 8 weken levertijd. Ik had ook al even bij hem geïnformeerd.
Duurt mij te lang.

Ga je die 220/37 gebruiken voor de S14?
Met wat voor prop/lipo/regelaar ?

Wel jammer dat je hem nog niet hebt voor de 19e

groet,
Jw

Tja, 8 weken is lang maar beter dan een jaar bij Avionik en de prijs is beter, avionik is nu al 1400 euro.
Ik gooi inderdaad de Plet 220/37/A1 P4 erin.
Regelaar twijfel ik nog over, of een Markus SL300 of een Schulze 18.200F.
Als lipo de Kokam 3200.
Bij alle merken heb ik direct contact met de fabriek dus als ik info wil , of als er iets gerepareerd moet worden dan kan dat binnen zeer korte tijd, dat is ook de reden waarom ik geen Neu wil.
Ik moet betrouwbaar spul, geen ge-experimenteer, hoef ook niet de snelste kist van het veld te hebben, ik wil gewoon constant leren vliegen en van daaruit verder gaan.

GJ

Volgens mij ligt het experimenteren meer bij de personen dan bij het materiaal. En natuurlijk heeft de pletti/schulze combo zich meer dan bewezen in de harde praktijk.

Maar er vliegen ook erg veel mensen met de Neu/CC combo die het goed doen en het spul heelhouden.

Ik schrok ook erg van de prijzen van de Avioniks en nog meer van de levertijden :( Is gewoon niet leuk meer.....

En wat betreft de snelheid, kijk maar naar de Duitsers..... Lang niet de snelste kisten, maar super constant. Mooie vloeiende lijnen vliegen is gewoon heel erg efficiënt. En reduceert de kans op fouten :-D:-D

Het viel op dat de mensen die met extreme setups vlogen bij de eerste 3 a 4 stijgvluchten de rakken strak konden vliegen maar daarna kwamen de fouten. En dat kost uiteindelijk meer tijd (en dus minder rakken)

Vloeiend vliegen lijkt gewoon een lagere aanslag op de concentratie.

Janwillem

JW, dat is misschien wel de opmerking van de dag. Concentratie is heel belangrijk. Als je daar met trillende handen staat dan wil het gewoon niet meer. Zo iets heb ik nog nooit gehad. Ach ja, wat wil je na die crash!!!

Wat betreft prijs en tijd van Avionik vs Surprise. Mij zul je geen Surprise zien kopen. Zeg nooit nooit gezien die S16 nog niet te zien is maar ik acht de kans heel klein.

Hier dan het volgende. Ik heb die Avionik vleugel behoorlijk gevlogen nu. Heb hem mee gehad naar Kiev vorig jaar en nu dus gecrashed in het mais! Hij ziet er nog steeds als nieuw uit afgezien van de lichte delaminatie op de roeren die er van af het begin al in zat. Mijn eerst 2 Surprise S11 vleugels waren niet sterk genoeg. De S13 vleugel heeft een kapotte servo en de huid ziet er niet meer strak uit. Denk dat hij niet is getempered in de mal en dat het weer er dus in gaat zitten na een tijdje.

Die RW2 vleugels die ik gezien heb in Engeland van Mike Seale en Nigel Potter zien er helemaal niet slecht uit. Des ondanks dat ze 3-4 jaar oud zijn. Meer richting Avionik dan Surprise. Je kan dan ook zelf bepalen wat voor servo's je er in stopt (Hyperion DS09).

Je begrijpt dus wel dat ik voor de 3de optie ga. ;)

Wat betreft motoren en regelaar. Een ieder moet voor zichzelf bepalen waar hij het makkelijks mee kan werken. Voor mij is dat Neu en CC maar voor GJ is dat zeker Pletti en Schulze / Markus. Het maakt voor de rest weinig uit.

Wel belangrijk is dat je een setup bij elkaar zoekt met een goede propellor en 28-30 second motor loop tijd. Dat is mijn ideaal. Een ander kan het met meer of minder. Ik niet.

Jos

Back