F5B meeting verplaatst!!!!!!

Ben bij 3 winkels geweest vandaag, maar net de 221 hadden ze niet. Komt dinsdag binnen. Kan ik zondag mooi de servo's vast op hun plek zetten, stangen buigen en kabels solderen. Dinsdag of woensdag lijmen dan is het vrijdagavond programmeren en zaterdag vliegen. O ja en de propellor balanceren en borgen is ook wel handig.

Waarom niet gewoon met ingedikte 24 uur epoxy, zo worden ze ook door de fabrikanten (RFM, Avionik, etc) ingelijmd.
Bij DS kisten doen wij (en iedereen) dat ook en al is de hele vleugel aan gort, de servo zit nog vast.

GJ

Ik gebruik Araldite voor de servo's. Dat wordt echt heel hard, eerst de eerste 48 uur echter nog een beetje rubberachtig. Verder is het lekker dik van nature en na 10 minuten zit het al vast, dus niet lang afwachten ofzo.

Jos

Voor het verlijmen van servo's gebruik ik altijd goop (of zap-a-goo, verkrijgbaar bij rctechnics). Dit spul blijft rubberachtig maar is beresterk. Juist omdat het niet keihard wordt zal een servo er minder snel spontaan uitpoppen (al heb ik dit zelf eerder nog nooit meegemaakt). Door een draadje tandfloss mee te verlijmen is de servo er ook weer heel gemakkelijk uit te halen indien nodig. Ik gebruik tegenwoordig altijd goop als het kan.

De 19e komt er nu snel aan. Ik heb er zin in!

Marc

Laatst bewerkt:
Gebruikte vroeger 24 uurs epoxy voor het motorschot. Maar ook daar heb ik nu reeds 3 keer Araldite gebruikt en nog geen problemen gehad. Zelfs niet met 7.7KW. Let wel, ik gebruik drie lagen van 2mm printplaat. Er is dus veel lijm oppervlak.

Wat betreft het gebruik van flexibele lijm, ik heb daar zo mijn vraag tekens bij. Je wilt dat de servo niet meer kan bewegen, anders heb je straks speling op de roeren.

Je wil geen flexibele ophanging van je servo ivm flutter.
Alles moet zo stijf en star mogelijk.

GJ

Gebruikte vroeger 24 uurs epoxy voor het motorschot. Maar ook daar heb ik nu reeds 3 keer Araldite gebruikt en nog geen problemen gehad. Zelfs niet met 7.7KW. Let wel, ik gebruik drie lagen van 2mm printplaat. Er is dus veel lijm oppervlak.

Wat betreft het gebruik van flexibele lijm, ik heb daar zo mijn vraag tekens bij. Je wilt dat de servo niet meer kan bewegen, anders heb je straks speling op de roeren.

Hoi Jos,

Als dit gaat over de Goop dan kan ik vertellen dat er 0,0 beweging in de servo zit omdat de laag die je aanbrengt zeer dun is. Ook zit er geen torsie in de servo. Ik dacht ik noem het even omdat montage en verwijderen van de servo heel gemakkelijk gaat. Voor de rest heeft iedereen zijn eigen voorkeuren -als het maar blijft plakken toch :) -. Ik weet niet wat Araldite is en zal er de volgende keer eens naar kijken.

Araldite koop je hier in Engeland bij de Halfords. Neem aan dat ze dit in Nederland ook hebben?

Ooops.....

Araldite® Adhesives

Het lijkt dat ze dit wel in Engeland en ook Belgie verkopen maar weer niet in Nederland.

Jos

Araldite? Welke!
In nederdand gedistribueerd door Viba, Zoetermeer.
Araldite 2012,2022, 2026 alle industriekwaliteit.
Lijmen geven uitstekende verbindingen met epoxy, carbon, ABS, PVC etc.
Nadeel, kort houdbaar na opening duo-spuiten. 50 ml inhoud. Speciaal pistool voor het uitdrukken van de lijm, die gemengd wordt in speciale tuitjes.
Ook stevig in prijs. Vaar ook op E-bay aangeboden als de maximum houdbaarheidsdatum nadert.
Noot: Het gaat hier om twee componenten acrylaatlijmen.
Araldite is ook op de markt als epoxy... dat lijmt een stuk minder op Styreen, ABS pvc. beziet onder...
http://www.xtrack.nl/product/araldite-rapid-24ml/
Er zijn betere epoxies op de markt...

Lijmsterkte van deze acrylaten is vele male groter dan sikaflex, zo ook de afschuifsterkte.... sterker dan het sterkste ruderhoorntje... of servokastje....

Ander geschikt lijmmiddel kan Betalink K1 zijn (Dow chemical), een PU kleefpasta. Daarmee lijm je spoilers aan auto's. Dat laat alleen los, als het plaat eronder weg roest.... Vergelijk Sikaflex...

Vraag? Heeft het zin de servo's eerst te voorzien van krimpkous?
Overigens.. Daar heb je ook varianten in. De meer rubberachtigen, of de stuggere (polyester?) soort om bijvorbeeld accupaketjes e.a. in te pakken.

Eenmaal in krimphoes... waarmee vast kleven?
Epoxy, de bovengenoemde, secondenlijm (gel).... of Sikaflex

Laatst bewerkt:
Krimpkous niet gebruiken voor F5B. Sorry jongens maar dit is geen kinderspel. Ten eerste is er geen ruimte voor die krimkous en daar zit zeker wel een boel flex in als je klaar bent!

Tape omwikkeld?
Of is het, vast is vast... en nooit meer los? En stel: bij een kapot heveltje is het servo uithakken geblazen.... ofwel nieuwe servo...

Weer een vraag of twee...
BEC van de regelaar gebruiken?
Digitale servo of analoog?

Tijd voor een apart draadje met Hot-tips. Do's and dont's
en véééé'l plaatjes....
Keep it simple keep it supid.

Laatst bewerkt:
Ik hoe het bij lijm altijd bij het materiaal waar het model van gebouwd is, dus epoxy, ingedikt en eventueel met wat katoenvlokjes.
Als er iets stuk is, tja, dremel erbij en de servo eruit slijpen.
Je kan krimpkous er omheen doen, als er ruimte is.
Harde krimpkous en dan wel weer opruwen voor het lijmen.

Bec?
Nou, ik heb het getest met een Marcus regelaar, 175A getrokken uit een 85A regelaar.
BEC spanning bleef erg stabiel maar ik denk dat niemand BEC gebruikt bij dit soort stromen.
Het werd ook afgeraden door Markus-RC.
Dus losse ontvangeraccu, 300 mAh is zat om een dagje te vliegen.

Digitale of analoge servo's.
Ik gebruik Dymond D60, superservootje maar wel analoog.
In de Surprise komen Graupners, ook analoog.
Vraag me eigenlijk af of er al betrouwbare 9mm digitaaltjes bestaan.
Liever een betrouwbaar analoog servootje dan een digitaaltje dat zich nog moet bewijzen.

Over tips en tricks.
Mijn idee is niet jouw idee.
Iedereen doet het op zijn eigen manier en er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
We hebben ook geen goede F5B vliegers in Nederland die als voorbeeld kunnen dienen.
Mijn ervaring wat sterkte en betrouwbaarheid betreft komt puur uit het dynamic soaring, daar komen veel grotere krachten op de spullen te staan dan bij F5B.
Als ik zie hoe een f5B kist gebouwd is, dat zou een paar rondjes DS niet overleven, DS gaat echt veel harder en agressiever.

Maar ik zal her en der wat dingen gaan verzamelen aan tips en trucs en dan langzaam op de site F5B.nl gaan zetten.
Iedereen kan daar dan uithalen wat hij denkt dat de juiste oplossing is.

GJ

Typisch voor modelbouwers is dat. Zoveel modelbouwers, zoveel meningen ;). Ach en dat maakt het meestal ook wel weer leuk eigenlijk.

In m'n Surprise zitten Futaba 3150, Hitec 5125 en een Hitec 65. In de Raketenwurm komen 3x Hitec 5125 en 2 x D60's. Voor de accu gebruik ik nu Eneloop 800's. Heb toch wat gewicht achterin nodig omdat de motor en regelaar aan de zware kant zijn.

En omdat het een donkere lucht was hier boven het Beekbergensche ben ik maar met de Wurm bezig. Romp is bijna klaar, alleen de servo ook nog even tegen de "bovenkant" van de staart aanlijmen voor wat extra stevigheid. Dit doe ik wel met ingedikte 24 uurs R&G.

Op de duitse F5B site www.f5b.de staan ook wel veel tips.

Maar nu eerst m'n kannetje Griekse koffie maar eens opdrinken die al overkookte omdat ik aan het typen was.

Typisch voor modelbouwers is dat. Zoveel modelbouwers, zoveel meningen ;). Ach en dat maakt het meestal ook wel weer leuk eigenlijk.

Op de duitse F5B site www.f5b.de staan ook wel veel tips.

Maar nu eerst m'n kannetje Griekse koffie maar eens opdrinken die al overkookte omdat ik aan het typen was.

Johan, zo veel wijsheid!

Inderdaad, die Duitse website is verdomd handig aan het worden. Denk dat we ook een hoop kunnen leren van de Belgen. Denk dat dit forum best kan uitgroeien tot een goede informatie bundel. Daar kan een ieder dan zijn tips uit halen idd.

Tja, ik geloof dat er veel meer uit mijn handen zou komen als ik niet zo veel op deze forums zou kijken. Maar dat komt ook nog steeds door een gebrek aan geld om mallen te laten frezen en mijn eigen kisten te soppen.

Oh en nog 1 ding, de oude D60 armpjes gingen nog wel eens kapot maar denk dat je voor de rest weinig kapotte servo armpjes zult beleven. En dan nog is er wel een mogelijkheid om dat armpje er af te krijgen zonder de hele servo er uit te halen. Als de servo intern kapot is dan moet hij er toch helemaal uit en maakt het dus ook niet meer uit of je hem gewoon weg slijpt. Zoals GJ al zij.

Ik heb tot nu toe nog maar 2 kapotte servo's gehad, en dat is vrij recentelijk gebeurd. Een bijna nieuwe Mojo 8mm servo, die kan ik je niet adviseren. En een vrij recente Voltz. Het schijnt dat de laatste serie Voltz servo's nog wel eens kapot gaan in de potentiometer of de electronica. Ze worden nu ook niet meer gemaakt dus dat lost dat probleem ook op.

Ben zeer onder de indruk van de Hyperion 9mm servo's en ook geen problemen gehad met Futaba S3150 en Hitec HS65HB. De Futaba heeft wel wat speling, de andere niet. Misschien het proberen van een S3155 waard voor wat meer snelheid en minder speling.

Jos

Iedereen die info wil over de meeting op 19 juli kan tm 19 juli bellen naar:

06-396 140 55

Bereikbaar tussen 18.30 en 20.00.

Gert-Jan

Ieder geval zit ik nu de hele wereld aan fora af te speuren naar werkzame voorbeelden. Dat kost nogal wat tijd, is leerzaam.... en kom veel Nederlandse namen tegen.

@Gert-Jan... Wilco c.g. is 70 mm van af leading edge... ;)

Uiteraard zoek ik op trefwoorden als F5B, Raketenwurm, Surprise...etc.
Dus m'n favorietenbakje raakt aardig vol, en nog geen servo geplakt.
Inlezen en nog eens inlezen.... hoe en wat...

Verder zou de hier opborrelende informatie niet onder dit draadje moeten vallen.... maar in het bouwverslag van de Hawk F5B

Als eerder aangegeven begin ik vooralsnog met een lichte set-up voor de Wilco.
Hoop op totaal +/- 1050 gram uit te komen. De belastingen zullen niet in de buurt komen van de zwaardere profi-kisten.
De bouwkwaliteit, duurzaamheid van de Wilco is ook niet die van een competitie kist. Dat merk ik op punten in de afwerking. Het geheel ziet er van buiten zeer strak en oogstrelend uit.... dat zeker...

Kwaliteitsvoorbeeld: Een ailleron liep vast op reeds 2 mm neerwaardse slag. De ander liep keurig soepel. Dat kreeg ik pas door toen ik de (transport)tapejes weg trok.
Zaakje onderling nameten. De skirt (tochtstrip) was te breed bij het vast lopende ailleron. En nog eens te de dik aangezet met epoxy tijdens de productie in de mal. Verder vast gekoekte losse epoxyklodders in de vouw-naad.

Eerst de skirt smaller gesneden, gelijk aan de afmeting van de soepel lopende, vervolgens de klodders epoxy via de vrijgekomen naad -zowel op het balsa en de skirt- met tandarts freesje weg gedremeld (met de Proxxon). Na deze ingreep is het zaakje keurig gangbaar. Hoera!

Dan: Het roerhoorntje (messing palletjes met schroefdraad) van het bovengenoemde klieder-ailleron staat niet goed gecentreerd/in de hartlijn, van het servo afdicht kapje. Daarbij ook nog eens niet haaks in het vlak getapt (tapsel = ingelijmd moertje). Alles zo schots en scheef, in de meest ongunstige richting. Leuk!

Zo wordt je dus 'gedwongen' om zelf een hoorntje uit epoxy-,carbonplaat te hakken. Nee, niet erg, fix het wel... echter het is zo geen 4 uurs bouwtijd kistje meer.

Digitale Servo's. Amper duurder dan de D60. Hyperion of Graupner = Gelijkwaardig. Metalgetriebe. Hmmm, yummie, lekker!
Zeer goede resolutie op de RX-9 ontvanger van Multiplex en op de Simprop DS-9 (synthesized ontvangers). Heel wat anders dan een digitale maandagmorgen Corona Servo.

Maarrrrrrr... waar je vervolgens op vast loopt is het formaat.
De hoogte. Jawel. (niet de dikte... want ook 9 mm...).
De D60 is wat dat betreft niet te kloppen. Die zouden als gegoten hebben gezeten, zijn er voor gemaakt. Je ontkomt er gewoon niet aan, een must voor de 'pret' hotliner

De DES 428 MG kan dan iets onder de vleugel worden gestoken met nog geen 4 mm, maar dan komt er spanning/druk op de beide vleugelschalen te staan.
Net te krap, een voelbaar drukpunt op het gladde oppervlak aan de bovenhelft van de vleugel. Dat moet je niet willen.
Als de vleugel onder piekbelasting komt te staan, zou dat een breukpunt kunnen opleveren.

Servo's lijmen. 'Goede' krimpkous heb ik vandaag in Groningen niet kunnen vinden. Niet in de juiste maat of kwaliteit. Niet die van rubber, en die zijn gewoon te slap. Dat wordt hem dus niet.

Rest... de vleugel iets inslijpen, of Graupner DES half uit elkaar... zodat het printplaatje onderin vrijkomt, de servo wel net past.
Dat kapje moet ik dan vervangen door een stukje krimpkous...
Of de Dymond D60 aanschaffen...

Had graag de 19de mee willen doen, maar de accu's zijn niet binnen en heb geen tijd meer om de programmering van de regelaar rustig door te nemen, de kist rustig in te vliegen, te gewennen.

Het schiet niet echt op....

@ Jos. Futaba S3150? Gieren van plezier, maar hebben bij mij ook speling op de tandwielen. Minder robuust dan gedacht. Geen last van flutter. Voor de Wilco vallen ze buiten de boot.... te groot.

Laatst bewerkt:
Je hebt nog 8 dagen?! Wat is het probleem?

Ik heb een Surprise S11 in 1 dag gebouwd. De volgende dag op de competitie ingevlogen. ;)

Jos

Pollens!
Ome douane... en niet lekker passende servo's....

Ik heb ook het gevoel dat het in een uurtje te fixen is!
Forums uitpluizen kost meer tijd!
Voor deadlines ben ik al helemaal niet bang... is onderdeel van m'n inkomen.

Acties: Zondag? Laatste kans voor deze servo's! Anders gaan ze voor straf in een bootje!
Maandadag: Tante TNT bellen, dinsdag indien nodig, meneer Hangar Kampen... (maandag gesloten)... voor 3x D60 verlossing....

Laatst bewerkt:
Hey Gert Jan,

De Ariane is klaar :mrgreen::mrgreen::mrgreen: regelaar en UniLog geprogrammeerd,
Morgen even test vliegen.......

I'll be there next sunday....

Janwillem

Back