vandaag stond vliegen op het progrmma, het was zo mooi weer. Weer van het type ""humeur garantie"".
Spullen verzamelen. Hybrid (rw2b vleugel en S14 romp) en de Avionic. Even ontv. accu checken: te lage spanning bij de Avionic. Na volladen 1 week geleden nog maar 3.3V per cel = Niet Goed, dus andere ontvanger accu erin (kabels verlengen, solderen, etc. etc.). Nw Sergei S3 prop had ik al gemonteerd. Deze spinner ging heel stroef op de as, dus ik dacht: loctite is deze keer niet nodig.
Op het veld de rakken fxxtrack camera geinstalleerd. Eerst maar even met de Hybrid aanvangen (rw2b vleugel, s14 romp). Model klaar gemaakt, maar de motor wil niet starten. Thuis wel, toch iets veranderd? stekkertjes los? Zoeken we thuis wel uit. Goed volgende kist opgebouwd. Avionic met gereviseerde motor, Markus 300A regelaar en nieuwe Sergei S3 prop. De motor start ook niet! Oeps, hier ken ik wel de oorzaak. Verkeerde instellingen in de zender voor de Markus regelaar. Instellingen aangepast. Model gelanceerd, motor klinkt na ~1sex. ineens raar, motor uit, prop blijft draaien. Toch niet de regelaar opgerookt met mijn nieuwe stoere Sergei S3-prop? Geland, spinner blijkt naar het uiterste puntje van de as te zijn geschoven!
Weer iets geleerd: als de spinner heel stroef op de as gaat, is dat zeer waarschijnlijk geen garantie dat de spinner goed blijft zitten omdat de imbus schroef dan bij het aandraaien niet precies plat op het vlakke kantje van de as terecht komt maar waarschijnlijk toch iets schuin. Zodra de prop gaat draaien ontstaat er speling.
Dus naar huis, motor asje geschuurd met fijn schuurpapier, en de binnen kant van de spinner ook. Spinner schuift nu makkelijk op de as. Dit keer klein beetje blauwe loctite (borging, geen permanent) op imbus schroef en op het uiteinde van de motor as, alvorens de spinner voorzichtig te monteren. Met het op de as schuiven en draaien van de spinner verdeel je de loctite over de as. Model schuin naar beneden houden tijdens montage en ook zo laten drogen. Wat je niet wilt is dat de loctite in de lager terecht komt. Volgende week nog een poging. Er zijn vast ook andere oplossingen.
Goed: ik heb vandaag gevolgen! en het weer was echt prachtig. Humeur nog steeds uitstekend.