Fanjet 600

Als je dan bij RBC zo'n setje PSH's koopt, een linkse en een rechtse, heb je dan de goede combi, of moet je twee rechtsen (of linksen), i.c. twee setjes kopen?
Je moet in ieder geval twee dezelfde hebben, want als de roerhoorntjes dezelfde kant op bewegen, moeten de scharnieren ook naar dezelfde kant uitslaan.
Vraag: hoe krijg ik twee stuurstangetjes samen op een servo-arm bevestigd, zodanig dat ze nog wel de vereiste bewegingen kunnen maken? :confused:
Als je inderdaad A=B maakt, blijft de hoek tussen de stangetjes constant, en kun je er dus gewoon een bocht in buigen. Je schuift 'm dan door een servotonnetje en klemt dat in de knik vast.
Maar met A=B worden de servobewegingen misschien wel erg beperkt. Bovendien denk ik dat je niet voldoende ruimte in het kielvlak hebt als je de servo zo ver naar achteren plaatst, vandaar dat ik voorstelde om de servo op z'n kop te plaatsen, met het servohuis in dat beroemde kapje.
Beslis je om B<A te maken om meer servo-uitslag te hebben, dan ga je problemen krijgen met twee PSH's i.v.m. ongelijke uitslagen en dus torderen van het hoogteroer. In dat geval zou ik 1 PSH overwegen, tenslotte hebben de meeste kisten met doorlopend hoogteroer ook maar 1 roerhoorn. Het komt alleen wat asymmetrisch te zitten, dus zorgen voor voldoende torsiestijfheid. Of met 2 PSHs het hoogteroer in tweeën delen.
Ik vind ook dat je veel scharnieren gepland hebt, uiteindelijk dienen de PSHs ook als scharnier.
 
Bedankt voor het meedenken Max.

Maar met A=B worden de servobewegingen misschien wel erg beperkt.

Dat snap ik niet . . . :confused:

Ik heb een erg lange servo-arm getekend, maar dat kan natuurlijk best korter. De lengte van de arm op de PSH is traploos instelbaar. :D


niet voldoende ruimte in het kielvlak

Ik wil een Hitec gebruiken (HS-125MG - Hitec RCD ), die is nog geen cm. dik! :D Moet kunnen.


met het servohuis in dat beroemde kapje.

Dat kapje wordt in het echt misschien 1,5 cm. hoog . . . Daar past op deze schaal geen servo in! :nooo:


veel scharnieren gepland

Ja, klopt, dit is zomaar even een schets; het gaat om de idee.

Voorlopig is de eerste prioriteit nu gelegenheid vinden om de nieuwe 3-view te laten vergroten, en een houtdraaier te vinden . . . (Vorige was een koekebakker. :mad: )


jan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de servo omdraaien.

De PSH zou ik met 1 aansturing aan elkaar verbinden, en in het midden daarvan de servoarm monteren (servo dus 180 graden draaien zodat de as aan de voorzijde zit).

Waarom?
volgens mij kost het bedienen van de rechter PSH redelijk wat kracht omdat de aansturingshoek vrij recht is en de aansturing vrij wel recht op de as van de PSH staat.
(misschien komt het door de schets maar valt me zo even op).

Hier even ingetekend:
http://www.bosmodelair.nl/diverse/janbrilmanpsh.pdf

Lijkt mij de betere aansturing, weet je ook zeker dat beide uitslagen gelijk zijn.
 
Berto,


Ja, dat zit zeker mooier.

Het heeft echter één (groot) nadeel: je moet nu iets sleufachtigs maken, waar die stuurstang doorheen schuift, anders trek je
de heleboel krom . . .

Maar misschien weet iemand daar weer iets slims op?

(NB: ik heb geen draaibank.)


jan.
 
Net gleufje maken in de (alu.?)servoarm, en op het stangetje zo`n tonnetje met een inbus.
Dat stukje draad van dat tonnetje glijdt dan door de gleuf heen.
 
Nou we toch bezig zijn: wie kent iemand of een bedrijf in de buurt van Groningen cq. in het noorden van Nederland, die een mooi gladde houten cylinder van 143 mm. diameter en 77 mm. hoog kan draaien? :confused:

Wie of wat ik bel of mail: krijg overal nul op het request . . . :mad:


jan.
 
Maar met A=B worden de servobewegingen misschien wel erg beperkt..
Ik bedoel hiermee dat als je zeg 30 graden uitslag van je hoogteroer wil, zul je (waarschijnlijk) ook de uitslag van de PSH armpjes tot 30 graden moeten beperken. Bij A=B moet de servo dan ook 30 graden bewegen, terwijl zijn maximale uitslag bij ongeveer 60 graden ligt. Je moet dat dan elektronisch beperken door de zender instelling, maar dat gaat ten koste van de nauwkeurigheid.

Ik heb overigens nog een leuke oplossing, gebaseerd op het plaatje dat ik eerder hier liet zien. Maar ik heb even tijd nodig om dat netjes (=begrijpelijk :)) uit te schetsen.
 
Nog een optie . . .

full


:D


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een optie . . .
Is ook een goeie, geen problemen met ongelijke aansturing, torderen enz.

Deze schets geeft een andere leuke optie weer. Let niet op de verhoudingen, en de constructie is gedeeltelijk "doorzichtig" getekend.
Waar het op neer komt is dat de servo via een vorkconstructie (buigen en solderen) een asje draait, waarvan het einde in een hoek gebogen is (ongeveer 35 graden). Dit einde draait in een kastje dat in het hoogteroer geïntegreerd is. Bij elke hoekverdraaing van het asje hoort een hoekverdraaing van het kastje, wat met het hoogteroer scharniert om de scharnieren (duh...). Het asje heeft verder geen enkele lagering nodig, de rotatie bepaalt de stand van het hoogteroer, je moet alleen zorgen dat de gaatjes in het servowieltje zo nauw zijn dat het asje door de wrijving blijft hangen. Eventueel kun je het met een paar wielbusjes zekeren.
Ik heb deze constructie in een iets andere variant met succes toegepast in mijn RBC Hawk en Skyhawk modellen voor de ailerons (zie vorige foto).
aansturing.jpg
 
Goed nieuws en slecht nieuws . . . :(

Eindelijk de nieuwe 3-view laten opblazen, en dan begint het grote meten, intekenen, etc.etc. :p

Altijd erg leuk (vind ik). :)

full



Het slechte nieuws: de spanten die ik voor de opgeblazen tekening van Willenborg gemaakt had, passen voor geen meter . . .

(Willenborg mailde dat hij zijn tekening gemaakt had op basis van een 3-view ter grootte van een postzegel. ;) )

full



Die zijn nu dus te koop. :mad:

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >


En we kunnen (maar dan goed! :D) van voren af aan beginnen . . . :p

Laminaten maken, tekenen, zagen, etc.etc. :p

:banana:


jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt, Max.


Zitten een paar foto's bij die ik nog niet had, en die een goed beeld geven van hoe eea. in elkaar steekt.

Neem bv. die van de overgang tussen kielvlak en romp (de 9e foto). De romp is daar dun en plat, het kielvlak heeft een profiel (NACA 0009).


jan.
 
Als ik naar de klinknagellijnen kijk, lijkt het mij dat de romp direct achter de fan idd plat is, maar vanaf daar vloeiend verloopt naar het kielvlak.
Overigens is het horizontale deel van de romp echt als een plank!
Ga je de airbrakes ook nog werkend maken?

Max.

P.S. ik zie dat mijn linkje niet nieuw is, Frodo heeft je dat 2 jaar geleden ook al gestuurd. Maar misschien was je het toch vergeten ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer wat helderheid te krijgen over de motorisering, en dhr. Ramoser (die van de Varioprops) zei dat het belangrijk was om hem ZO LICHT MOGELIJK te bouwen. :teacher:

(Dat geldt wel vaker, maar hier in het bijzonder.)

Dus geen flauwekul erin, maar alles zo licht mogelijk (dus). :D

Dus (dus . . .) geen airbrakes. :nooo:

Zit nog wel met hem en AXI te stoeien over de juiste setup in termen van motor
en diameter van de prop . . . :confused:

En da's vervelend, want als ik niet weet welke motor, weet ik ook niet waar
het laatste spant moet komen . . . :mad:


jan.
 
En da's vervelend, want als ik niet weet welke motor, weet ik ook niet waar
het laatste spant moet komen
Ik zou het sowieso ruim houden, je laatste rompspant op doorsnede G, en dan een motorbok vandaar naar de achterkant (voorkant in de vliegrichting) van de motor. Je hebt flink wat ruimte nodig om straks de motor met propeller er in te kunnen friemelen. Ik zou denk ik een afneembare motorkap vanaf G naar achteren kiezen, de motorbok ook afneembaar houden en met een paar inbusboutjes aan spant G monteren. En een kwart van de fanring afneembaar houden (misschien niet nodig als je de motor met propeller eerst in de ring kan schuiven, en dan de motorbok tussen motor en spant G schuiven en aan beide vastbouten)

Max.

(P.S. Ik ga er hier van uit dat je een buitenloper gebruikt met het draaiende deel naar de propeller gericht.)
 
Laatst bewerkt:
Christian Ramoser (de baas zelf! :o ) beveelt de AXI 2814/10 aan.

MODEL MOTORS s.r.o. - modeláøské elektromotory AXI, MiniAC, VM

Ik krijg alleen nog niet van hem helder welke 'Nabe' en rotorbladen daar dan bij zouden moeten.

Hij wil ze wel afdraaien naar een passende maat (tegen betaling).

Ik maak het 'Mantelrohr' zelf, maar moet dan dus wel eerst iemand vinden, die een houten cylinder kan en wil draaien . . .

(Iemand die dat leuk vindt mag van mij natuurlijk ook de duct uit een stuk aluminum fresen, hoor! :p Lijkt me schitterend. ;))


jan.
 
Neem in ieder geval een 3-blad (of 5-blad :cool:) om interferentie met de achterliggende romp te minimalisesren (=quasi 4-blad).
Om profijt van de fanring te hebben moet je de bladen inkorten zodat ze bij de ring nog breed zijn.
Ik zou zeggen een 6A middenstuk met SG bladen, afgedraaid op de door jouw gewenste diameter. Het voordeel van de SG's is dat je al vlak bij de naaf een flinke bladbreedte hebt.

Max.
 
Back
Top