Fast4ward rigger

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 18 sep 2018.

  1. Jan1975

    Jan1975

    Lid geworden:
    10 sep 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Brabant
  2. Jan1975

    Jan1975

    Lid geworden:
    10 sep 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Brabant
    Is voor mij gewoon hobby heb meer en Deel met een graupner 26cc zenoah gevaren dus dit is nieuw voor mij
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    @Jan1975 Bedankt voor de foto's. De Fast4ward ziet er mooi uit... de natuurlijke wood-finish :). Heb je er al mee proefgevaren? Ben wel benieuwd naar filmpje...

    Even wat tips gebaseerd op mijn ervaringen (lees: schade en schande):
    - ESC volledig waterproof maken (sommige gebruiken kit of epoxy-mengsel, als het maar volledig afsluit en niet te veel zuren bevat die de elektronica kunnen aantasten) ;
    - ESC-kabels waar mogelijk inkorten;
    - kabelverlenger van servo naar ontvanger... kruipt altijd water in met corrosie en storingen als gevolg. Dus liever: solderen en weer isoleren;
    - servo... ziet eruit als standaard 9 grams ... moet zijn: metal-gear en liefst tikkie sterker. Open maken en afvullen met kogellagervet opdat er geen druppel water in komt (helaas ook al 'ns voor gehad);
    - ontvanger ... inpakken in ballon en deze dichtsealen met tie-wrap.
    - turnfin ... kan misschien iets ingekort worden en meer recht naar beneden wijzen. Enkel scherpen aan de rechter zijde (heb je wss al gedaan).

    Welke flex-as heb je gekocht en met welke koppeling?
     
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ziet er goed uit!
    Dat model roer komt me bekend voor. ;)
    Ik heb zelf de onderste schroef door een kunststof schroef vervangen. Als ik dan wat raak, blijft de achterkant er waarschijnlijk in zitten.

    Potverdikkie - krijg weer zin om te varen! :)
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  5. Jan1975

    Jan1975

    Lid geworden:
    10 sep 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Brabant
    Ik heb er nog niet mee gevaren ik heb nog geen kopligging de as van de motor is 3 mm en schroefas 2 mm flexibele as en klopt de servo is 9gram standaard niks bijzonders maar bedankt voor deze info ben nog op zoek naar een kopligging weet nog niet wat dacht aan slang weet het echt niet als hij vaar kom er zeker een filmpje hier op dit is mijn 2de de eerste kwam bij ali expres van daan was niet slecht maar is het net niet dit is meer mijn ding
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welkom Jan.
    Wat waren je overwegingen om een 4000rpm/volt motor te kiezen?
     
  7. Jan1975

    Jan1975

    Lid geworden:
    10 sep 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Brabant
    Die heb ik niet overwogen ik kwam het tegen en was mooi klein 28mm dat is wat ik wel in de gaten gehouden heb meer ook niet eigelijk van daar ik had een 2100 en 3400kv legen van 1:10 auto maar die zijn gelijk stuk groter daar is ook gelijk de as 5mm dik van en de buiten mantel 38mm
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    4000kV kan wel... mijn persoonlijke voorkeur zou dan uitgaan naar 2s.

    @Jan1975 zie PB voor koppeling
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wees voorzichtig met het kiezen van een Kv waarde (een motor heeft slechts 1 Kv, niet 4000).
    Kv heeft een gigantische invloed op opgenomen stroom en opgenomen vermogen, beide zijn evenredig met derde macht van Kv (en tweede macht van spanning). Bij dubbele Kv willen opgenomen stroom en vermogen acht!!! keer zo groot worden, poefffff :(

    Een motor levert geen Kv, een motor heeft een (1) Kv. Net zoals een auto geen massa levert, maar 1 massa heeft.

    Willen versus kunnen.
    Motor Kv (in rpm per volt) betreft willen, max. motor-stroom (in ampère) en max. vermogen (in watt) betreffen kunnen ...
    1. Willen
      Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien. Kv dient alleen om toerental en spanning aan elkaar aan te passen, da's alles.
      (Kv = rpm_onbelast / spanning)
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen het benodigde koppel, en daarmee de stroom die zal gaan lopen.
      (stroom = koppel × Kv)
    3. Kunnen
      De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgt minimale accu-capaciteit.
      capaciteit (in Ah) = stroom (in A) × tijd (in hour)
    Elektromotoren willen toerental constant houden, hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
    Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren willen het toerental constant houden.

    Nog belangrijker
    Uit bovenstaande moge blijken dat de Kv motorconstante he-le-maal niets zegt over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte van de motor. Zowel een motortje met een vermogen van slechts 10watt als een 1000kilowatt motor, denk 1:1 trein, kunnen dezelfde Kv parameter hebben.
    Accuspanning en gewenst (onbelast) toerental bepalen samen de Kv motorconstante.
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Let wel... in Duitsland wordt succesvol aan wedstrijden deelgenomen in de mini-hydro klasse met motoren >4000 kV èn 3s. Heeft persoonlijk niet mijn voorkeur, omdat ik verwacht met een rpm <30.000 uit te komen met een wat "grotere" prop-maat (allemaal relatief). Een (geslepen en gebalanceerde) 33mm prop lijkt mij efficiënter dan een 29mm prop (1.4pitch). Totdat iemand met z'n bouw- en vaarkunsten het tegendeel bewijst :).

    Daarnaast is het ook nog zo dat een aandrijflijn om moet kunnen gaan met dergelijke rpm's. Dat zal boven een kritische-rpm ook tot allerlei extra wrijvingsverliezen leiden.
     
  11. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Vandaag eindelijk vaarweer!

    Prop was bij laatste vaart in 2018 een 1.4x36 (=50.4) Nu een 1.6x33 (=52.8) erop gezet. Dus een kleine 5% meer “total prop pitch”. De epoxy plaatjes onder de drijvers met echte VHB-tape vastgezet. Gewoon weer op 2S gevaren.
    De boot komt nu veel beter en sneller in plané. Na één rondje was de snelheid er ineens uit. Naar de kant gesukkeld.... koppeling bijna los. In m’n enthousiasme niet vantevoren gecheckt. Daarna nog wat rondjes gevaren. Top!

    Maar de boot vaart niet goed recht. Ik heb geen filmpje, maar probeer het uit te leggen. Als de boot rechtuit vaart, staat ie niet in lijn met de vaarrichting, maar iets erop gedraaid. De metalen turnfin heb ik vervangen door de meegeleverde epoxy versie omdat ik dacht dat de metalen niet op de juiste wijze geknikt was.

    Kan het zijn dat de epoxy versie te dik is en drag veroorzaakt? En hoe diep moet de turnfin eigenlijk in het water steken?
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Wat voor soort prop zit er nu onder? (Merk, materiaal)
     
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Na de tip van Jan: Graupner S-serie (dus plastic/carbon mix)
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Mmm... investeer ‘ns in Tenshock alu hyrdroprop. Als je de rigger op de juiste manier op een tafelblad zet en foto wilt plaatsen... Drijvers en onderzijde strut rusten dan op het blad, turnfin en roer steken naar beneden aan zijkant (voor foto op MBF).
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Zie post #92 (zijaanzicht) en #96 (turnfin)

    Voor de alu prop: waar makkelijk verkrijgbaar? Ik durf niet veel groter, want ze stuitert nu al stevig op een bocht als er golfjes zijn.
     
  16. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Vandaag een paar accu’s gevaren. Vaart nu op het water en wat mij betreft hard genoeg. Helaas kwam het achterste lagertje uit de strut los. Morgen weer vastzetten met groene loctite.

    Sorry-geen filmpje.
     
  18. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Vandaag tussen de buien door.



    Ik denk dat ik op 2S niet veel harder meer kan.

    Als ik op 2S met prop 33x1.6 vaar, is dat vrijwel gelijk aan 3S met prop 26x1.4. De 3S accu is zwaarder, dus meer vermogen nodig. Zou dan 29x1.4 een goed uitgangspunt zijn?
     
    Marc en eric_laermans vinden dit leuk.
  19. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Nu nog gewoon het gas erop houden in de bochten...
     
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Noem het zwemangst in te koud water, noem het geen zin om rubberbootje op te pompen, noem het geen zin om waadpak aan te trekken, noem het te ver weg voor de werphengel ;)

    Komt goed.
     

Deel Deze Pagina