Fieseler Fi-156C Storch | Stick & Tissue

Misschien heb je hier wat aan Ramses.

20210930_182021.jpg
 
.
Prachtige plaat, thanks :yes:

Een Bushmaster is altijd nog te koop. Zo een kist wordt toch wel een stuk lastiger denk ik.

Dat denk ik ook! Zo`n mooie Svenson Storch kom je niet veel meer tegen.

Groeten, Ramses
.
 
.
Grappig filmpje, ik had eerder al wat andere filmpjes van Petrincic Bros RC gezien, deze nog niet, dank voor de link.
Precies wat hij meerdere keren aangeeft, vreemd dat het door servo`s beweegbare slats en niet de vaste slots zijn?!
Vliegt ook veel te snel naar mijn idee, de kist lijkt mij te zwaar en overpowered.
Het vliegt op zich goed, maar niet zoals een Storch.

.
De update van mijn twee Storch`s laat op zich wachten...
Niet veel tijd gehad, maar hoop misschien dit weekend weer wat verder te bouwen aan Storch E.

Groeten, Ramsres
.
 
.
Hey Bart,

Wegens omstandigheden sinds de laatste update nog amper gehobbied...
Een paar weken geleden wel heel af en toe iets aan Storch E gedaan, hierbij een update tot de staat waarin deze nu op de bouwtafel staat:

.
Update Storch E:

De aileron- en flapservo`s ingebouwd en aangesloten en de snoertjes gesoldeerd.
Ik laat de snoertjes door de cockpit op de plek waar in het echt gele buizen zitten.
Hier de snoertjes geel geschilderd en klaar om door de cockpit gevoerd te worden:

full


De hoogte- en richtingsroerservo`s ook ingebouwd en aangesloten, als aansturing heb ik balsa stootstangen gemaakt.
Na het inbouwen van alle servo`s en het doorvoeren van de snoertjes kon Storch E dichtgemaakt worden.
De resterende stukken tissue aangebracht:

full


Motorkap van balsa gemaakt, de romp en vleugels zijn nu helemaal bekleed:

full


De ontvanger, regelaar en accu komen alle in dit compartiment i.v.m. het CG:

full


Enige nog te doen is de cockpitbeglazing:

full


Waar ik een beetje van baal bij Storch E is dat de romplongerons i.v.m. het gewicht toch te dun zijn gekozen...
Storch B is mooi strak en recht, Storch E lijkt een uitgehongerd paard... het tissue trekt de latjes naar binnen:

full


Ik dacht dat op te lossen met strookjes 80 grams papier, gevouwen als een hoekprofieltje:

full


Deze over de gedeukte longerons gelijmd, maar helaas, gaf niet het gewenste effect...
Accepteren maar en verder met de cockpit beglazing.
Voor de MG15 had ik een bol en rond raampje nodig.
Ik had eens een chocolade verpakking bewaard, deze kwam nu mooi van pas:

full


full


Verder met de rest van de cockpit beglazing:

full


Groeten, Ramses
.
 
Valt nog vies tegen hé licht bouwen.. Net zoals bij mij is het een gevecht aan het worden tussen (te) licht willen bouwen en sterkte. Zoals ik al reeds eerder aangegeven heb structureel maak ik liggers 4x4 en als struts 3x3mm. Voor mij werkt die formule.. Je moet het als geheel beschouwen, nu staar je je blind op je uitgehongerde (leuk gevonden) romp zoals ik op mijn bespanning deed..

Succes met de verdere bouw en ik ben benieuwd naar je maiden..

Voor de rest rustig aan en het is maar hobby, er zijn veeeeel belangrijkere zaken...
 
Valt nog vies tegen hé licht bouwen.. Net zoals bij mij is het een gevecht aan het worden tussen (te) licht willen bouwen en sterkte.

Klopt! Eigenlijk is Storch B precies goed qua constructie, sterk en mooi recht/strak.
Helaas maakte dat `m net te zwaar voor SUB250, Storch E is wel licht maar heb daar veel concessies voor moeten doen.

Je moet het als geheel beschouwen, nu staar je je blind op je uitgehongerde (leuk gevonden) romp zoals ik op mijn bespanning deed..

Klopt ook, vind het wel jammer dat het niet zo strak is, maar ga me er verder niet op blind staren.
Laat het zo, voor het vliegen zal het niet veel uitmaken, doel blijft Sub250.
Storch B wordt de mooie Storch, Storch E hopelijk SUB250 met wat concessies...

Succes met de verdere bouw en ik ben benieuwd naar je maiden..

Dank je!

Voor de rest rustig aan en het is maar hobby, er zijn veeeeel belangrijkere zaken...

Zeker waar, andere zaken gaan dan ook even voor de hobby nu...
Wanneer ik weer wat tijd gevonden heb zal ik hier weer een update plaatsen :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Voor de rest rustig aan en het is maar hobby, er zijn veeeeel belangrijkere zaken...
O ja, vertel. :rolleyes:

Ik denk, mag ik zo inschatten, dat Ramses er nu wel een beetje de pest er over in heeft. Zo precies als hij altijd is en nu gaat het niet zoals hij het wil. Ik kan me dat in ieder geval goed voorstellen.
 
Ik denk, mag ik zo inschatten, dat Ramses er nu wel een beetje de pest er over in heeft. Zo precies als hij altijd is en nu gaat het niet zoals hij het wil. Ik kan me dat in ieder geval goed voorstellen.

Nee hoor, dat valt heel erg mee!
Ben wel meer "tegenslagen" gewend in de hobby, dat oplossen maakt het juist leuk!
Tuurlijk had ik liever twee mooi strakke Storch gemaakt, maar vind het niet zo erg.
Het ontneemt me in ieder geval geen bouwplezier, ga vrolijk verder.

Storch E blijft uitdagend om SUB250 te halen, Storch B wordt zoals ik graag m`n Storch heb (schaal en brandstof).
Twee keer leuk dus ;)

Het feit dat ik niet met de hobby bezig ben heeft een hele andere oorzaak.
Komt wel weer, en wanneer ik weer wat gedaan heb volgt er weer een update :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Prachtig mooi modelbouwwerk. Leuk dat je ook bij een klein model veel details aanbrengt.
Vervelend dat de stringers wat te licht blijken te zijn maar als het model dadelijk in de verf staat zal het niet meer zo opvallen als nu.

Mvg,

Bart
 
.
Dank je Bart :)

.
Update Storch B:
De motor voor Storch B is binnen :yes:
Wat een pracht (miniscuul) stukje techniek!

Het is een Norvel 0.049 (0.8cc) tweetakt motortje met ABC zuiger en cilinder en Schneurle porting.
Ook voorzien van een regelbare (rc) carburateur en een echt uitlaatje.
Ongelopen en compleet in origineel doosje met beschrijving en compressie ringetjes!

Een bekend en geprezen motortje in de 1/2A wereld, ik ben erg benieuwd!
Zelf heb ik alleen ervaring (in t verleden) met Coxjes in deze maat, maar die zijn toch behoorlijk anders...
Deze Norvel 0.049 weegt compleet trouwens maar 57 gram!!

full


Aansteker er voor de foto bij gelegd ter schaalreferentie:

full


Groeten, Ramses
.
 
Als je een E-motor, accu en regelaar neemt zit je ook (bijna) op dit gewicht..

Hoe groot wordt het tankje? 10cc

succes met het inlopen gewenst..
 
Hoe groot wordt het tankje? 10cc
Succes met het inlopen gewenst..

Tankje moet ik nog uitproberen, nog geen idee.
Thanks!

Ik dacht eigenlijk dat het meer race motoren waren . . .

Klopt! Vooral de CL versie wordt daar veel voor gebruikt (zoals de CL versie in jouw filmpje).
Die heeft maar 1 stand en dat is volgas.
Maar ik heb de RC versie met een regelbare carburateur.
Kan dus het toerental met een servootje regelen...

Groeten, Ramses
.
 
.
Dank je Bart :)

.
Update Storch B:
De motor voor Storch B is binnen :yes:
Wat een pracht (miniscuul) stukje techniek!

Het is een Norvel 0.049 (0.8cc) tweetakt motortje met ABC zuiger en cilinder en Schneurle porting.
Ook voorzien van een regelbare (rc) carburateur en een echt uitlaatje.
Ongelopen en compleet in origineel doosje met beschrijving en compressie ringetjes!

Een bekend en geprezen motortje in de 1/2A wereld, ik ben erg benieuwd!
Zelf heb ik alleen ervaring (in t verleden) met Coxjes in deze maat, maar die zijn toch behoorlijk anders...
Deze Norvel 0.049 weegt compleet trouwens maar 57 gram!!

full


Aansteker er voor de foto bij gelegd ter schaalreferentie:

full


Groeten, Ramses
.
Wat een schatje!:kwijl:
Druk aansluiting is bijna net zo groot als de uitlaatopening...:rofl:
 
Maar ik heb de RC versie met een regelbare carburateur.
Kan dus het toerental met een servootje regelen...
Voor wat het waard is: deze motortjes lopen "stationair" bij ongeveer 6000 toeren, 5 en half als je een hele goeie hebt.
Dat is normaal, en voor de meeste 1/2A formaat vliegtuigjes langzaam genoeg om te kunnen landen (komt ruwweg overeen met 25~30 km/u).
 
Druk aansluiting is bijna net zo groot als de uitlaatopening...:rofl:

Inderdaad :D

Voor wat het waard is: deze motortjes lopen "stationair" bij ongeveer 6000 toeren, 5 en half als je een hele goeie hebt.

Klopt, ik heb al flink wat ervaringsverslagen gelezen op het internet waar ik dat ook tegenkwam.
De meesten gebruiken het motortje voor race doeleinden waar ze ook heel erg geschikt voor is.
Maar ik heb ook meerdere succesvolle toepassingen gezien in een schaalmodelletje met een iets grotere prop.
Ben erg benieuwd naar de loop van de kleine Norvel, maar ben nu even bezig met een club bouwproject.

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top