Flex RV8-70cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 8 nov 2023.

1. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Toch maar voor de zekerheid gegaan hoor. Rechts loopt 1 kabel van de gasservo en links heb ik de kabel van de sparkswitch naar de powerbox/ontvanger.
    Zo blijft het grootste deel toch gescheiden.
    DSCN3436.JPG
    En zo krijgt alles z'n plaats. Hoe het met de temperatuur zal zijn door de uitlaat weet ik niet. Is mijn eerste kist welke van geen echte uitlaattunnel is voorzien.
    Dus hopelijk komt dit goed.
    DSCN3435.JPG

Uitsparingen gemaakt in deksel waardoor de ontsteking er netjes door zit. Hierin rubber kabelring gestoken te bescherming.
    DSCN3431.JPG DSCN3432.JPG DSCN3433.JPG

Jonkje vindt dit leuk.
  2. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Heb net de flaps ingesteld om ze samen met de ailerons te doen werken. Hoe de juiste benaming is hiervoor weet ik niet.
    Mogelijks doe ik het op een vreemde manier! Ik heb alles op de linker slider gezet van mijn zender.
    In het verleden had ik het ook zo en dus niet op een schakelaar.
    Deze slider is voor mij het makkelijks bereikbaar om snel te switchen indien nodig.
    Dus heb ik het nu:
    -Slider volledig open (omhoog) = flaps en ailerons werken samen als 1 geheel.
    -Slider tussen 3/4 en halfweg tot klik van slider= ailerons alleen zonder flaps.
    -Slider vanaf halfweg tot volledig gesloten = bedienen van flaps los van ailerons. Op dit deel kan ik zelf ook op het gevoel kiezen hoeveel flap ik geef.
    Dit lijkt voor mij goed te werken alhoewel ik wel verwacht dat mensen deze manier vreemd zullen vinden.
    Vaak hoor ik dat m'n flaps op een 3 stand schakelaar zet, dan eventueel nog een extra schakelaar, zodat flaps en ailerons ook samen kunnen werken als 1 vlak.
    Hoor toch graag jullie meningen.

3. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Doe je dat voor extra wendbaarheid? Zijn de rolroeren alleen niet genoeg?

4. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Extra wendbaarheid als ik het wil ja. Eerder dan om wat 3d ermee te gaan vliegen.
    Zo word het ook beschreven in de handleiding.
    Zoals je hier kan zien gebruiken ze deze functie ook zodat ze samen te gebruiken zijn:

Ik weet dat ik me niet mag vergelijken met Jase, maar toch stiekem jaloers op zijn vliegkunsten.

5. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Intussen al een stuk verder gedaan en begint er al op te lijken.
    Toch gekozen voor het origineel idee van staartwiel.
    Wel heb ik een volledige nieuwe set gemaakt die een VEEL beter verend effect heeft. De originele is best stug en veert bijna niet.
    Links is origineel, rechts is mijn versie. Daar is ook een krul extra wat het veereffect ook nog eens bevorderd. Zit er intussen op en doet goed zijn werk.
    DSCN3421.JPG

Gelukkig heb ik voor de korte MTW 120K gegaan want deze past er eigenlijk best goed in.
    DSCN3395.JPG DSCN3396.JPG DSCN3453.JPG

Volledig staartgedeelte is demonteerbaar. Hier niet gekozen voor de verbinding met de gewone servostekkers, maar voor powerbox one4one.
    Voor hoogteroeren kon ik de bestaande openingen gebruiken:
    DSCN3394.JPG
    Voor richting heb ik kleine sleuf bij moeten maken wil ik het op de goede plaats hebben.
    DSCN3445.JPG DSCN3448.JPG DSCN3449.JPG DSCN3451.JPG DSCN3450.JPG

6. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    En alles in de romp met de PB pioneer krijgen ook elk hun vaste plaats.
    Batterijen komen als alles goed gaat met het zwaartepunt net achter de ontvangers te liggen.
    Zeer blij met mijn krimptang. Had ik jaren geleden al moeten aanschaffen.
    DSCN3452.JPG

7. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Let op dat je staart wiel niet te goed veert. Deze kan dan in je richting roer slaan is mijn ervaring.

Wes56 vindt dit leuk.
  8. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Nu keer ik nog even terug naar dit bericht. Zouden jullie al direct een gat maken of eerst zien of de motor hier problemen mee heeft?
    Alhoewel dit ook in de handleiding van de DA staat:

The carburetor should have at least 1” (25mm) of clearance between the carb intake and the bottom

Dit zijn de exacte afmetingen die ik heb met een DA70.
    cowl.jpg
    Je ziet er is wel enige afstand maar loopt volledig schuiven van 5mm tot iets van een 22mm. Dus zit de carburator maar aan één zijde best wel dicht.
    Hier en daar kon ik via internet wel zien dat de meesten er een wel gaatje in maken net onder de carburator en sommige dan weer niet.

Vraag me wel af of er niet meer gevaar is dat er vuil,stof of insecten opgezogen worden via de carburator zo dicht bij deze opening?

9. raymon

raymon Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2003
    Ik zou dr gewoon een gat in maken. Kan nooit kwaat al is het als uitgang voor koeling. Viezigheid valt wel mee. Althans ik heb dr nog nooit last van gehad.

10. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Ik weet dat je best de motor gaan fine tunen met de motorkap er op.
    Ik wil het netjes houden en gezien de vorm van de motorkap kom ik op een rare plaats uit, om een gaatje te maken, waar schroevendraaier door kan.
    Doen jullie het allemaal met motorkap er op? Of gewoon afregelen met motorkap er af?

Ik kon ook deze oplossing vinden Mr42185.jpg maar met mij DA 70 lijkt me dit niet zo gemakkelijk om het ook zo te doen.

Laatst bewerkt: 27 jan 2024
  11. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    ligt aan je kap.
    mijn 35 cc zit de carb helemaal aan de achterkant, je kan vanaf de voorkant met wat moeite precies de 2 naalden zien.
    maar erbij komen is een dingetje. en vooral daar houden
    dus een klein stukkie methanol slang op beide naalden gedaan, zodat de schroevedraaier blijft zitten en niet zomaar eraf schiet

de mamba zit de carb redelijk aan de voorkant, en mijn kap is best groot.
    ik kan heel goed zien waar de schroevedraaier zit.
    dus 1 gaatje, en de rest kan ik gewoon zien. geen noodzaak voor verdere aanpassingen.

Beide toestellen heb ik een sticker over het gaatje geplakt, zodat het gat niet opvalt.
    gaatje in het zwart zie je toch niet meestal :D

zit de carb ver aan de binnenkant, kom je er echt slecht bij..
    dan is de oplossing die je laat zien wel weer handig.

hoe ga je de choke doen trouwens?
    servo? stukkie listig verbogen stuurstang?

12. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    1 gaatje zou kunnen als ik de naalden goed kan blijven zien. Nu zijn de naalden zichtbaar als je kijkt door de propopening:
    DSCN3465.JPG
    Hier komt straks nog de spinner met prop voor. Dus geen zicht meer. Langs de luchtopeningen kan ik ook niks zien door de baffles voor de motor.
    Dus wil ik gaatje boren/frezen om buisjes in te werken komt deze op een moeilijk plaats in de motorkap.
    Zie foto waar ik de gaatjes zou moeten maken:
    DSCN3466.JPG DSCN3468.JPG

Het idee is om binnenin de motorkap eerst een stukje harde isolatieschuim in te lijmen.
    cowl.jpg
    Door de motorkap en door dit schuim boor ik gaatjes. Hier zou ik dan 2 kleine buisjes in kunnen schuiven en vastlijmen.
    Dit zou dan zorgen dat ik blindelings de stelschroeven met mijn schroevendraaier kan vinden.
    Is dit overdreven? Misschien? Zou ook kunnen kiezen om gewoon motor af te stellen zonder motorkap en dan hopen dat motor even goed loopt met de motorkap.

13. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    overdreven ?? als je mij vraagt niet, eerder makkelijk en als je het netjes afwerkt is het helemaal niet storend.. ik zou er niet lang over na hoeven denken :thumbsup:

Wes56 vindt dit leuk.
  14. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Klopt…
    1 keer een half uur klooien en nog de verkeerde hebben, en je doet het alsnog :D

Jonkje en Wes56 vinden dit leuk.
  15. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Ok dat is duidelijk dat ik beter de mogelijkheid heb om de kunnen afregelen met motorkap erop.
    Zo uit de vrije hand lijkt me niet doenbaar.
    Ik probeer binnenkort een opstelling te maken om dit netjes onder een bepaalde hoek te kunnen inboren.

Laatst bewerkt: 29 jan 2024
  16. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    en de choke, hoe doe je die?
    Daar heb ik al zoveel oplossingen voor gezien, dat ik erg benieuwd ben hoe anderen het doen :D

17. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Als je kijkt in post 63 zit mijn choke gevel zeer dicht van de motorkap. Ik denk het simpel te houden en daar een klein gat te maken net genoeg om een klein stangetje, of klein kwiklinkje erop te bevestigen. Ik kan hier dan aan trekken of terug induwen om de choke te bedienen.
    Deze oplossing vind ik ook wel tof, maar zou dan wel een lange stuurstang nodig hebben.

18. Christiaan Vis

Christiaan Vis

Lid geworden:
    5 sep 2004
    probleem daarvan is dat het stangetje uitsteekt als de choke open is. ik heb het soortgelijk als op het filmpje met een 'umlenk' stangetje naar het brandschot en dan naar het brandschot en naar beneden gedaan. Werkt prima. Ik heb wel een happertje in de kap gemaakt zodat deze wat beter kan ademen (en is ook schaal voor de ultimate). Helaas niet echt een goede foto van maar de ronding is behoorlijk hetzelfde als bij jouw RV lijkt het. Kon net geen vinger tussen.

IMG_0499.jpeg
    IMG_0535.jpeg

Wes56 vindt dit leuk.
  19. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Ik wacht nog even met de choke. Misschien overweeg ik ook bovenstaande manier. Eerst gaatjes inboren voor de regelnaalden.
    Onder de carburator maak ik ook nog een openingetje zodat de carburator beter kan ademen.

20. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Vandaag de gaatjes gemaakt zodat ik de mogelijkheid heb om aan de regelnaalden te kunnen met motorkap gemonteerd.
    Het is goed gelukt en blij dat ik het heb gedaan.
    Het resultaat.
    DSCN3487.JPG
    Binnenkant heb ik een stukje isolatieschuim erin gelijmd met epoxy. Op die manier kon ik de buisjes deftig vastlijmen.
    DSCN3486.JPG

Voor de geïnteresseerden hieronder hoe ik het heb gedaan.
    Heb een soort van mal uit afvalhout gemaakt met geleider om dit correct te kunnen inboren. Ik kon op die manier de romp stevig vastzetten via de vleugelbuis en propeller as.
    Een blokje met 2x gat in zorgt voor de geleiding van de frees en boor.
    DSCN3475.JPG DSCN3476.JPG DSCN3478.JPG

En als alles goed gaat (gelukkig was dit goed) kom ik netjes recht tegenover de regelschroeven uit.
    DSCN3481.JPG

2x buisjes welke ik er met epoxy lijm inzet. Binnenkant buisjes heb ik dan zwart geverfd zodat dit minder opvalt.
    DSCN3485.JPG

Laatst bewerkt: 2 feb 2024
    ik ben een vliegtuig.nl, Jonkje en HansH vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina