Floriske.nl's heli avontuur

Gaat mij ook niet meer gebeuren Freddie! Ten eerste omdat dit een wijze les was en ten tweede omdat ik de T6J niet meer ga gebruiken.

Ik ga denk ik maar eens kijken of ik deze niet samen met de quad als een rtf setje kan verkopen. Als iemand er een leuke prijs voor wil geven tenminste.

Zonde Floris. Maar het is mij in het begin ook overkomen. En daarnaast ben ik ook wel eens vergeten om naar idle-up te gaan. Iedereen maakt fouten en dat hoort er nu eenmaal bij.

Ik vlieg mijn twee Logo's met hetzelfde programma op de 14SG. En dat voorkomt ook veel ellende. Maakt niet uit welke ik pak, altijd goed :-)

Zorg dus wel dat je de duurdere ontvanger kiest, anders heb je nog steeds het zelfde probleem.

Zonde Floris,maar ik denk dat het een ieder wel eens is overkomen
ook mij is zoiets een x gebeurt (heb aantal Align heli's 600E,600N,700N.700E en wat klein grut) en bij mij stond het ook eens verkeerde model van de vorige vlucht in mijn zender en starte de 700N (precies de zelfde instellingen als de rest alleen gas werkt andersom) en je raad het al motor starten op hold wat ik altijd doe en lopend naar de vliegplek hold eraf en volop als een gek draaien.....

Dus het kan een ieder overkomen en de volgende keer kijk je wel 2x op je menu scherm ofdat je het juiste model heb gekozen

S6 met repareren

phhh Floris, balen ..

ook mij eens gebeurt wat Joop schreef,
vergeten op idle te stellen
en de heli begon naar een daalvlucht weer met softstart
(ook dat kan je instellen, weet ik)

Uwe

Pfff Floris, dat is echt balen maar wel weer een geluk dat jezelf niet geraakt bent...dat had ook gekund hè en een 500 wil je echt niet tegen je knar.....

Toch snap je niet dat een merk als Futaba daar geen beveiliging voor heeft... Is daar niks op te verzinnen?
Zelf heb ik een Devo8s van Walkera en die heeft dus wel een "fixed ID" voor elk model...
Je kan zeggen wat je wilt van de Devo serie maar ik ben er erg tevreden over;)

Succes met de wederopbouw!

Model match is iets van spectrum..
Futaba gaat er van uit dat je de model match in je opstart routine hebt zitten :mrgreen:
Ikzelf kom van de 35 mhz vandaan, dan ben je niet anders gewend dan het zelf te controleren. en dan had ik al een zender waar ik de naam van het toestel in het display had staan...
anderen konden dat niet, die zetten dan groot het modelnummer in de zender op het toestel

Ik check het meestel wel een keer of 3..
met aanzetten, met accu aan het toestel hangen, en met aansluiten...
en dan doe ik meestal nog wel een controle of alle servo's wel doen wat ze moeten doen..
Zo heb ik al een paar keer een hoop schade voorkomen ;-)

Maar wel erg ### dat het je overkomt.

Thx voor al het medeleven en de geruststellingen dat ik echt niet de enige ben die deze fout heeft gemaakt ;-)

Het is en blijft mijn eigen stomme schuld, maar het zal me niet snel weer gebeuren gok ik.

De T6J ga ik als aangegeven gewoon niet meer gebruiken en in de 14SG heb ik 'START SEL." aangezet op "QUICK SEL." EN "ALWAYS".

Dat houdt in dat ik bij het aanzetten van de zender met de SensorTouch knop altijd het model moet kiezen waar ik mee wil gaan vliegen.

@Sven: zit deze functie toevallig ook niet op je T8J?

Daarnaast vlieg ik nu de 450 en 500 nog met S-FHSS, maar op de 500 komt de R7008SB FASSTest receiver die bij de 14SG zit. Dan heb ik dus ook 2 verschillende protocollen voor 2 verschillende heli's en zou het helemaal niet meer mis moeten kunnen gaan.

De T6J en m'n quad zijn misschien al verkocht...

ik heb die functie in de t8j nog niet voorbij zien komen floris.
En wat joop ook aangaf, moeten je ontvangers daar ook niet op ingesteld zijn / die mogelijkheden hebben.

ik heb gewoon de standaard r2008sb ontvangers op beide heli's

Dat is jammer, is wel een handig hulpmiddel om deze fout niet nogmaals te maken.

START SEL. heeft niet met je ontvangers te maken. Je wordt eigenlijk gewoon verplicht een model in je zender te selecteren. Kies je het verkeerde model dan gaat het nog steeds mis. Dus het blijft opletten, maar je wordt wel telkens bij het aanzetten herinnerd aan het feit dat je het juiste model moet kiezen.

Ook de (duurdere) FASSTTest receivers hebben volgens mij niet zoiets als "model match" van Spektrum. Het enige verschil met FASST is volgens mij telemetry.

nog even snel de menu'tjes door gelopen van mijn t8j, maar kon die functie niet vinden daarin. Dus zal wel alleen op de wat duurdere zenders zitten vermoed ik.

Futaba heeft het gewoon helemaal niet..

Misschien in de nieuwe generatie zendprotocollen. Maar dat is toekomstmuziek
ze zullen vast ergens mee bezig zijn, alleen wanneer gaat het de markt op..

En over de vraag of je wel eens de enigste bent: dat ben je nooit :mrgreen:
Ik denk dat iedere modelbouwer (die al een paar jaar actief bezig is) wel een uurtje door kan praten over alle kleine/grote fouten die hij wel eens heeft gemaakt..
en zoals een wijs man ooit zei: Alles waarvan je denkt dat het fout kan gaan, gaat ooit fout..

@sven: Dat zal dan wel inderdaad.

@Student: Het ging nu over "START SEL." niet over iets als model match.

Hier even een filmpje van Start Sel. op een 8FG:

Hier wordt "model select" gebruikt wat inhoud dat je uit een lijst met modellen moet kiezen.

Ik gebruik "quick select" waarmee je dmv "double tapping" op 1 van de zijden van de SensorTouch knop direct uit maximaal 4 modellen kan kiezen, maar het principe komt op hetzelfde neer.

Nogmaals: kies je het verkeerde model dan gaat het nog steeds mis, maar het is wel een extra stukje veiligheid.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat blijkt wel inderdaad ;-)

In alle frustratie over de schade aan de 500 vergeet ik helemaal te melden hoe de re-maiden van de 450 gegaan is.

Die vliegt na reparatie gelukkig strakker dan ooit tevoren :-D

Naast het opnieuw opbouwen heb ik ook de pitch hoek aangepast. Vloog nog met 10º Pitch, nu met ca. 11 à 12º. De heli voelt daardoor een stuk directer.

Cyclic pitch wordt als het goed is door de 3GX MRs unit geregeld aan de hand van je ingestelde roll rate, maar ook daar merk ik aardig wat verschil in na het verhogen van de collective pitch. Dat is wel even wennen. Vooral als ik vanuit vlucht over ga in hover heb ik nog wat de neiging om teveel uitslag op cyclic te geven. Kwestie van wennen gok ik.

Verder wat statische rolls (voorlopig alleen rechtsom, linksom of flips heb ik nog niet het vertrouwen voor en moet ik in de sim nog eens oefenen) en kortstondig inverted hoveren geprobeerd en daarbij moet ik nog wat beter het gevoel met het juiste punt voor 0º pitch krijgen. De 14SG is zo in te stellen dat deze piept of bibbert bij midstick, misschien dat ik dat eens moet doen op de throttle stick.

Om ook wat meer feeling met 0º pitch te krijgen ben ik ook steeds meer stall turns aan het oefenen en die gaan ook steeds beter. Nog wat rommelig, maar soms lijkt het al ergens op.

Een belangrijk ding dat ik gemerkt heb is dat ik door al het rondvliegen het hoveren soms vergeet op pijl te houden. Moet mezelf er eens wat vaker toe zetten om gewoon alle oriëntaties nog eens goed te oefenen want ik merk dat nose in soms weer wat onwennig begint te voelen.

Volgende zaken die ik wil mezelf maar eens aan wil gaan leren: Achtjes andersom (met de bochten "nose in" zeg maar), die vlieg ik nog steeds op de "veilige" manier en daarna meerdere cirkels achter elkaar vliegen.

Mooie vooruitgangen floris.

Vergeet niet dat na elke verandering qua afstellingen van je heli moet je er een paar accu's aan wennen. Maar als je genoeg vlieg-uurtjes probeert te maken raak je daar vanzelf aan gewend.

Persoonlijk zou ik geen biepjes of trillingen in je throttle stick instellen, maar ook dat is persoonlijke voorkeur. Je moet sturen uitgaande wat je heli doet, en niet of je throttle stick midstick is of niet.
Als je gewoon - 12 / 0 / 12 graden aanhoud merk je vanzelf wel waar je midstick zit ;)

Qua roll's. Ze zijn het makkelijkste in voorwaartse vlucht, hoeft niet hard.. maar persoonlijk vind ik het prettiger omdat je voorwaartse snelheid houd.
Hoe ik het oefende in het begin was gewoon vooruit vliegen op een aardige hoogte, vervolgens trek je de neus iets omhoog zodat je iets schuin om hoog vliegt, en maak je de rol met een klein dipje negatief halverwege. En doorzetten.. dan komt de heli vanzelf weer in een vertrouwde positie en verlies je niet al te veel hoogte omdat je al iets schuin omhoog vloog.

Misschien zijn er nog wel meerdere manieren om dit te oefenen, maar dit heeft voor mij erg geholpen in het begin.

leuk om te horen,

voor de 8-jes kijk eens de filmpjes van
Freddy-can-fly nr. 3, 4 of 5 zo iets,
heeft die mooi gemaakt voor de SIM.

suc6, Uwe

dat zijn inderdaad leuke filmpjes om te leren.

ik ben piro flips aan het oefenen op de sim ... geloof dat ik al 100 heli's verder ben .. en ik krijg het nog niet voor elkaar haha... oefenen oefenen oefenen ..

De filmpjes van Freddy heb ik allemaal bij elkaar in een mapje staan en raad ik inderdaad ook altijd iemand aan die met vliegen wil beginnen.

Achtjes (ik heb het dan over lange gevlogen achtjes met banked turns, geen geschoven achtjes) andersom is gewoon weer een knop die om moet. Het blijft een linker- en een rechter bocht, alleen draai je de heli naar je toe in plaats van van je af.

Komt vast goed!

leuke orientatie oefeningen:
- Langzame piroette. zeg een seconde of 5 om rond te gaan..
- Cirkel draaien, staart wijzend naar het midden van de cirkel (waar jij dus niet staat)
- Zelfde cirkel als hiervoor, maar dan verschillende orientaties proberen. neus naar het midden bv.
- Achtje zoals hierboven, halverwege natuurlijk even omgooien ivm staart naar het midden.
of ene lus tail in, andere lus nose in.

Deze dingen kun je erg langzaam proberen, zodoende zet ik ze ook neer als halve hooveroefening ;-)
al is het soms wel een stuk makkelijker als je een beetje vaart hebt..

Back