Floriske.nl's heli avontuur

Ik ga weer eens een wellicht domme vraag stellen ;-)

Stel dat ik een ontvanger vervang door een andere kan ik er dan klakkeloos van uitgaan dat de zender instellingen gelijk blijven (subtrims en afr)?

Ik heb de 500 nu weer opgebouwd en afgesteld (voor nu even met de oude bladen) met de R2008SB receiver er op, maar die wil ik straks gaan vervangen met de R7008SB, vandaar.

Ik ga weer eens een wellicht domme vraag stellen ;-)

Domme vragen zijn er niet,domme antwoorden daarintegen????

Volgens mij moet dat niet uitmaken want de ontvanger doet alleen maar instellingen ontvangen van de ingestelde waardes uit je zender.....maar bind me niet vast aan dit antwoord.....(dom antwoord waarschijnlijk)

nog een domme antwoord :

ik zou de chance pakken en de subtrims mechanisch wegwerken,
... mijn idee en mijn domme antwoord ,
en ik heb niet gezegd, dat Jeroen's antwoord dom is !!!

idd zou een nieuwe ontvanger niks veranderen, denk ik

Groet
Uwe

In principe maakt het geen fluit uit.
Wel ff checken of de richtingen van de servo's etc nog hetzelfde zijn (je weet nooit)
en je kan natuurlijk vrij makkelijk 2 servo's op de swash verkeerdom in de ontvanger steken.

Ga dan niet in de zender reversen, draai gewoon de stekkers om..
De correctierichting van de stabilisatie staat dan nl nog verkeerd.

Maar, als je alle kanalen identiek overzet, mag het eigenlijk niet uitmaken

ik zou de chance pakken en de subtrims mechanisch wegwerken,

Dat is altijd 't mooiste uwe, maar soms ontkom je er gewoon niet aan om toch wat subtrim te gebruiken om je 90 graden op je servo hevels te halen bij midstick.
Tenzij je zin hebt om je servo's open te schroeven en je gear's wil gaan verzetten.

Volgens mij is het zelfs bij 3GX zo dat je inderdaad de subtrim in je zender moet aanspreken voor je 90 graden.
Ik doe het ook, ( wel zo min mogelijk natuurlijk ) maar dan direct in de FBL software.

Probeer met de metalen servo hevels van Align deze maar eens mechanisch haaks te zetten ... dat gaat je niet lukken ;-)

Ik heb de servo hevels op alle servo's geprobeerd en zo gemiddeld tot ze alle drie zo veel mogelijk haaks stonden, maar subtrim daar ontkwam ik echt niet aan.

Thx voor alle antwoorden, ik ga gewoon verder met afstellen en hoop dan dat met de wissel van de ontvanger eea gelijk blijft. Anders pech en begin ik gewoon weer gedeeltelijk opnieuw.

Dat was de bedoeling inderdaad en dan hopelijk niet heel de afstel riedel opnieuw door hoeven lopen.

Net bevestiging gekregen dat de bladen morgen geleverd worden dus als het goed is zondag weer vliegen met de 500.

Bladen zijn vandaag binnen gekomen en warempel ... deze set was out of the box prefect in balans. Zowel qua gewicht als COG :-D

Meteen gemonteerd en alles definitief afgesteld. Vervolgens de 500 ook in de T14SG geprogrammeerd zodat ik de T6J niet meer hoef te gebruiken aangezien deze waarschijnlijk samen met de quad verkocht is.

Wat me opviel is dat de Subtrim- en swash AFR waarden bij de 14SG anders uitvielen dan bij de 6J. Had eigenlijk wel verwacht dat die gelijk zouden zijn. Voor de 14SG de afstelling dus gedeeltelijk opnieuw moeten doen.

Als het meezit zondag re-maiden.

@student: er zit trouwens inderdaad een functie in de zender om je throttle met 1 van de schuiven aan te passen/bij te kunnen regelen oid, maar deze staat bij de 14SG standaard uit.

suc6 voor (re-) maiden zondag !

die throttle regelaar mit schuif- of draai- regelaar
kan je idd aan en uit zetten, ook auto-uit-voor idle,
dat je die dus alleen voor N-mode gebruikt,

is wel wat ingewikkeld een nieuwe zender,
maar als je het maar 'n beetje door hebt,
zeker heel leuk.

suc6 verder,
Uwe

Daarom hamert men er ook zo op dat zenderinstellingen eigenlijk nooit 1 op1 uitwisselbaar zijn ;-)

Ja das duidelijk, maar bij een zenderwissel bij 1 heli en ook nog hetzelfde merk Tx had ik toch verwacht dat de waarden enigszins gelijk zouden blijven.

Jup ;-)
En toch is het niet zo..

Zo zijn 2 heli's die identiek zijn ook zelden exact identiek qua instelling
of je moet alles identiek hebben, en er even moeite voor doen..

... toen ik 2 dezelfden T Rex 250 had,
was de ene niet met de instelling van de andere te vliegen,

ik praat niet over subtrims,
de verhouding van throttle en pitch een heel groot verschil,
de ene motor pakt veel sneller aan dan de andere,
en vervolgens vliegen zij ook heel anders (met de zelfde instelling)

dus,
niet doen.

Groet
Uwe

Vandaag de re-maiden van de 500 gehad en helaas niet helemaal succesvol.

Ik krijg de staart niet rustig. Heb in eerste instantie de gain waarde uit de 6J (30%) overgenomen in de 14SG met de veronderstelling dat ik nog wel wat bij zou moeten stellen, maar wat ik ook instel tussen 15% (waarbij enorm tail wag ontstaat) en 55% (waarbij de staart behoorlijk oscileert) ik krijg m niet goed.

Ik vermoed dus dat er bij het "omkiepen" toch nog wat meer een tik heeft gehad.

Wat heb ik inmiddels uitgesloten /aangekeken:

Featheringshaft = kaarsrecht
Main shaft = kaarsrecht
Main bearings lopen soepel en zijn spelingsvrij
Tail servo is ok
Tail unit loopt soepel en is spelingsvrij
Torque tube loopt soepel (wel de voorste 2 lagers van een drupje vet voorzien vanwege een licht "piepje")
Tail grips lopen soepel en zijn recht
Tail blades zijn goed in balans
Tail boom supports zijn goed
Tail fin en stabiliser zitten recht en goed vast

Iemand nog ideeën? Ik weet het niet meer :-(

3Gx zit overigens ook op exact dezelfde wijze gemonteerd.

Vervang de lagers in de tailgrips maar eens:

Als de kogellagers een tik hebben gehad, kan het heel goed zijn dat de kogels op een bepaald punt wat meer ruimte hebben. In rust bewegen de grips dan probleemloos en soepel, zelfs als je als een dolle aan de bladen trekt om centrifugaalkracht te simuleren. Maar zodra de boel werkelijk draait glipt er een kogeltje in die extra ruimte, en beginnen de lagers beroerd te bewegen.

Heb ik nu twee keer gehad, dat dat aan de hand was.

Valt bijna niet te testen. Probeer het maar eens...

Groet, Bert

Meestal als het met gain niet goed te krijgen is, is er iets in de hardware aan de hand

speling, lagers in de staart, zwaar lopen aansturing in het hoovergebied, servo heeft tik gehad
Zoektocht...
rotwerk.

maar je vind de boosdoener wel ;-)

@Bert: het vreemde is dat de staart de grond niet geraakt heeft. De heli is op de grond naar linksvoor omgekiept en niet meer terug met de staart op de grond geweest.

@Student: rotwerk kan je het wel noemen inderdaad.

@Bert: het vreemde is dat de staart de grond niet geraakt heeft. De heli is op de grond naar linksvoor omgekiept en niet meer terug met de staart op de grond geweest.

Daar moet je je niet op vastpinnen: het kan ook van bijvoorbeeld ordinaire slijtage komen.
In mijn geval kwam het van schoonmaken met een plantenspuitje: corrosie in de lagertjes

Het kan een verschijnsel zijn wat op zich niets met de crash te maken hoeft te hebben, en toeval.... dat bestaat WEL....

Groet, Bert

Back