Floriske.nl's heli avontuur

Tja je hebt gelijk over dat de electronica (heel) duur kan zijn,zeker bij de grotere en moderne 3d heli's..

Heb ook wel een upgrade van die oude 30 gedaan, het V1 hoofd en de V1 tail zijn alle 2 V2 geworden.. kwam echt teveel speling op, is een gekend zwak punt van de eerste raptor 30ers.

Was een upgrade van 30 euro, en ze waren zoals nieuw, speling is ok nu, vliegen we toch wat met een beter gevoel rond :)

Nog een oude fb E550 raptor gekocht ook,deze was nieuw, zat zelfs nog niet helemaal in elkaar. Motor en regelaar erbij, 125 euro. Ga maar is wat onderdelen kopen voor deze heli,125 is niets dan. Of koop is een dig servo voor een moderne fbl 550.. kost al snel 100 euro.. terwijl deze "oudjes" met een futaba servo van 25 euro ofzo dik tevreden zijn..

Prestaties zijn niet te vergelijken uiteraard.. maar voor de huis tuin en keuken heli vlieger presteren deze heli's zeer goed..

Hopelijk blijf ik er wel onderdelen voor vinden.. gaat niet zo super met thunder tiger heb ik (nog maar is) gehoord..

eigenlijk zijn de "oude" types wel exact geschikt voor wat de meesten er mee doen...
alleen zijn de hevellengtes anders.. ook gemaakt voor flybar, waardoor minder sterke servo's nodig zijn

hoeveel mensen vliegen er werkelijk knetterhard 3d, de vliegstijl waar de nieuwe types zichzelf gaan bewijzen?
de nieuwe types zijn daarvoor ontworpen, hevellengtes etc zijn er op aangepast.. wat regelmatig ook betekend dat er erg veel van de servo's wordt gevraagd.
dus dure servo's nodig, omdat ieder minpuntje van de servo zich meteen in het vlieggedrag en gevoel laat zien

niet vergeten, mensen willen tegenwoordig nieuw, en nieuwe ontwerpen
er zijn er veel die een nieuw model willen.. ook al was de voorganger nog goed
align bv brengt ieder jaar wel een nieuw type uit.. effectief is er regelmatig vrij weinig gewijzigd, alleen her en der wat maatjes veranderd waardoor de onderdelen niet meer geheel uitwisselbaar zijn
en juist align is er erg groot mee geworden...

thunder tiger deed dat niet, en die is er bijna aan onderdoor gegaan.
en zo zijn er meer voorbeelden.

vandaar mijn mening, oud is niet automatisch slecht.. eerder andersom, bij sommige types.
ziet er misschien alleen wat gedateert uit.
daar is zat aan te doen.

Nee helaas :(

De servo's waren helaas niet meer voorradig bij freakware. Uiteindelijk is de vervangende Servo de 14e verzonden, maar de tracking status bij DHL is al 11 dagen ongewijzigd dus ik vrees dat het pakketje kwijt is. Ik heb dit bij freakware gemeld en zij gaan contact opnemen met DHL.

Ondertussen vlieg ik met de 500, maar dat is toch weer even wat anders ;)

Zucht .. het zit jou ook niet mee dus .. jammer man.

het komt vast een keer goed, maar het had eigenlijk al lang moeten vliegen he.

Tjah, op zich wel balen maar de heli is nog heel een de Servo wordt kosteloos vervangen dus het had erger gekund.

Jij hebt en Oxy 3 d'r bij zag ik? En hoe bevalt die? Is dat eigenlijk een 450 size of tussen 250 en 450 in oid?

jaa k ben de blije eigenaar van een oxy inderdaad, heb 'm nog niet vliegen.

ben nu de servo's nog aan 't inbouwen en dan moet ik nog een motor en regelaar bestellen.

maar een super leuk machientje, heel netjes in elkaar. Totaal nergens speling op en een goed doordacht ontwerp.
het is een 300 size, maar vliegt als een volwaardige heli.

ben erg benieuwd.

Ook naar jou 550 straks, dat is een mooie size waar ik misschien ook wel weer heen wil

Ik lees goede verhalen over de Oxy dus dat zal vast goed komen.

Ik ben over de 550L Dominator erg te spreken. Gpro is weer een flinke stap vooruit tov de 3GX en de Edge 100A regelaar die ik er op heb zitten ipv de Talon 90A bevalt ook goed.

Vliegt super stabiel en het lijkt daardoor soms wel of je in slow motion aan het vliegen bent. M'n 500 DFC vliegen is ineens weer "hard werken" ;) om over de 450 nog maar te zwijgen.

Elk FBL systeem zou ik toch vervangen voor een Brain, daar blijf ik toch bij. Vind het een goed systeem en vertrouw daarop en ken het goed. Dus dat maakt 't qua afstellen en vliegeigenschappen toch wel handig om een en 't zelfde systeem te gebruiken.

Al zal de Gpro vast en zeker een prima systeem zijn hoor.
Veel erger dan een 3Gnix kan 't niet worden haha.

Ik wacht nog even op de nieuwe 500 van Compass, hopelijk nog dit jaar foto's op de markt en wie weet begin volgend jaar de machine.. hoop ik.

En toch ben ik, ondanks alle verhalen, niet ontevreden over de 3GX.

Ja, het is in het begin en onding om af te stellen, maar als je het een paar keer gedaan hebt valt het eigenlijk best mee. En mijn 500 vliegt er gewoon prima en strak mee, geen rariteiten oid.

Ik heb op de 450, 600 en 700er de 3GX systeem en kan nou niet zeggen dat ik er ontevreden over ben.
Moet er wel bij zeggen dat ik nog niks anders geprobeerd hebt, misschien in de toekomst[emoji6]

ik heb meerdere 3g's gehad.. en inderdaad hebben ze een paar aandachtspunten.
heb je dat eenmaal door, zijn het gewoon goeie dingetjes.

voornaamste gezeik zit in de staartgyro, wat intern de gp750 is. en die heeft last van hoogfrequente trilling.
dat wetende, heb ik een keer kapotte lagers kunnen ontdekken omdat mn staart langzaamaan z
steeds gekker ging doen.
op de nitro kon ik aan de staart zien of de motor goed stond.
ik heb gebreken, de heli heeft ze ook. als we het maar van elkaar weten, kunnen we dat uitbuiten ;-)

3GX op een T Rex vind ik ook niks mis mee, goed afgesteld vliegt die goed, het is geen v-Bar, en ik zeg ook "goed".

Er zijn duidelijk voorstanders van de MSH brain, v-bar en BeastX... Maar wat is nou over het algemene het grootste verschil tussen de fbl-systemen? Is dat enkel het gemak van programmeren of merk je daadwerkelijk verschil in het vlieg gedrag? Het maakt me in elk geval wel nieuwsgierig om eens een ander systeem te proberen.

Gr Jeroen

denk niet dat we floris zijn topic moeten gaan bevuilen met eindeloze FBL discussie's ;-)
Ik heb gewoon erg slechte ervaringen met 3GX ( bijv. spontaan omvallende heli's tijdens optoeren ).

Als je 't echt over FBL systemen wil gaan hebben jeroen, zou ik even een nieuw topic openen. Maar dan begin je wel een topic met eindeloze discussie omdat iedereen zijn eigen voorkeur heeft natuurlijk ;-)

ja, dat omvallen waren ze berucht om..
de 3g's ook.
al waren zij toendertijd echt niet de enigste waarbij het wel eens gebeurde.. de 3g's deden het, of niet. lekker consequent ;-)

mij was al vrij vlot opgevallen dat de swash aan het wandelen ging tijdens optoeren, ik stuurde domweg de swash gewoon recht.
Dat automatisme is er ingesleten.. dus ik houdt altijd de swash in de peiling tijdens optoeren.
daarom krijg ik het altijd op mn heupen als ik iemand zn heli zie optoeren, terwijl hij met zijn hoofd nog compleet de verkeerde kant op zie kijken.
andere units hebben het niet vaak.. maar ook die doen wel eens gekke dingen tijdens optoeren. aftoeren ook trouwens.

Even kort over verschillen: Ja die zijn er echt.
afstellen van die dingen is persoonlijk, kun je weinig over zeggen.
daarnaast hoef je het maar 1 keer goed te doen, daarna wat tweaken, en klaar.
eigenlijk niet echt een reden om de ene af te schrijven of de andere omhoog te prijzen.
ben je er aan gewend, lukt het altijd wel.

Al is de ene uit de doos wel een heel stuk netter dan de andere..
ene unit heeft veel getweak nodig, de andere hangt opeens als een blok.
ik vlieg nu Vbar, en dat was eigenlijk vanaf de eerste vlucht een verademing.
al vloog de 3g echt niet slecht.. maar de vbar was gewoon meteen zoveel lekkerder om te sturen..
kan het niet echt goed uitleggen. gevoel.
hangt ook wat beter tijdens een piroutte vlucht.
vbar laat ook meer dingen zien van tijdens de vlucht. dankzij dat ding ben ik achter het staartprobleem van mn 450 gekomen..

blijft een persoonlijk iets.
vbar's kosten nogal wat.. beast minder..
ene is uitgebreider, andere monitort ook nog. wat wil je?
denk dat dat de echte vraag is.

Ja nu je het zegt @Student dat verhaal met die swash herken ik wel.
Al heeft alleen mijn 700 daar last van, de 600 en 450 totaal niet.

En dan gaat het met name om het aftoeren, dan moet ik blijven corrigeren tot de snelheid eruit is. Maar ook bij mij is dit eigenlijk vanzelfsprekend geworden, daarom blijf ik ook zeer allert bij de 450/600er tijdens het op/aftoeren ook al hebben deze er totaal geen last van.

....

Bedankt voor je uitleg Student ik wil het "gevoel" ook wel eens ervaren van een andere fbl-systeem.
Ik heb besloten voor mijn nieuwe project een mini Vbar te gaan uitproberen.

Gr Jeroen

ga je zowieso geen spijt van krijgen..
wel incalculeren dat je de pro software erbij koopt.
zonder pro werkt het nog geweldig, maar met kun je alles een stuk mooier en meer in detail instellen.

maar je gaat het merken ;-)

top Jeroen !!
"je zou het merken" (schreef al @Student:
en dat is ook zo,
de eerste keer dat ik de v-Bar gebruikte was:
"de heli blijft gewoon in de lucht staan, ook bij meer wind"
en ik voelde mee meteen "thuis"

Groet
Uwe

de eerste keer dat ik de v-Bar gebruikte was:
"de heli blijft gewoon in de lucht staan, ook bij meer wind"
en ik voelde mee meteen "thuis"
Beetje saai toch? hoef je niets meer te doen ;)
Dat zou je met andere fbl systemen vast en zeker ook kunnen ervaren maar kan me voorstellen dat je weer het zelfde koopt als je er goede ervaringen mee hebt. Jammer dat het zo kostbaar is om verschillende een tijd te proberen.

Back