Floriske.nl's heli avontuur

je meent het ?????:mrgreen:

Haha .. nee ik snap dr niks van ;)

Misschien ben ik wat te verwend geraakt door de atom en kan ik de omschakeling tussen het kunnen van de V120 en de Atom niet goed in de vingers krijgen.

Zoals ik al zei, ik doe 'm nog niet weg. Maar staat nog wel even op een laag pitje.

Tuurlijk kan hij niet vergeleken worden, zelfs niet met mijn 250 dat vliegt gewoon een stuk makkelijker :D op de club zeiden ze altijd hij vliegt en voelt als een 500 die niet gegroeid is:rolling:

Voor mij is het wel makkelijk want er zijn altijd lipootjes vol voor de 120 dus als het ff kan voor en tussen buien door snel de tuin in en hoppa, de grotere lipos worden geladen op planning en daar heb ik nog wel eens "had ik maar een lipo vol":D

ik laad altijd de 6s lipo's na het vliegen zodat ik altijd kan gaan vliegen wanneer ik wil.
en vlieg toch altijd elke week wel, dus dat is niet zo'n probleem.

Weet je wat ik niet snap, aan de ene kant wordt er geklaagd dat de v120 zo snel kapot is(wat ik zelf totaal niet herken ook niet na 30+crashes in gras en 200+vluchtjes), aan de andere kant wordt er gezegd dat bochtjes al bijna lukken en vervolgens heeft men het over flips en rolls oefenen.:confused:

Dan ben ik niet duidelijk geweest denk ik. Standaard, wat compactere bochten/banked turns/achtjes gaan op zich al prima, het zijn de lange bochten waar veel meer stickbeheersing bij komt kijken waar ik nu op aan het oefenen ben.

Daarnaast moet bij de 450 de "knop" nog steeds om dat ik gewoon door kan blijven vliegen, iets wat ik bij de V120 al lang deed (verleden tijd omdat ik er al even niet meer mee gevlogen heb).

Als 1 achtje goed gaat dan moeten 2 of meerdere stuks achter elkaar eigenlijk ook geen probleem zijn.

Hetzelfde geld voor nose in, met de V120 geen probleem, met de 450 eigenlijk ook niet, maar ook dat kwartje moet "tussen de oren" gewoon ook nog even vallen ;)

Met de V120 heb ik inmiddels 74 vluchten gevlogen, met de 450 pas 34 waarvan minimaal de eerste 15 alleen maar hoveren en instellen naar eigen gevoel waren.

En wat Sven zegt: "Flips en rolls zijn makkelijker dan banked turns" daar kan ik me wel in vinden. In de sim gingen rolls in mijn geval sneller goed dan het bochtenwerk. Maar een roll irl is toch weer even iets anders, dat is ook weer een knop die gewoon eerst om moet.

Edit: en wat betreft de problemen met de V120 zijn er volgens mij 2 modellen "maandagmorgen" en "de rest van de week".

En dan bestaat de rest van de week ook maar uit 1 dag volgens mij aangezien de ervaringen zo ongeveer 50:50 zijn ;-). Bij de een gaat regelmatig wat kapot en bij de ander nooit.

flips en rolls zijn makkelijker?

dan doe je ze (nog) niet goed.
Een goede flip is stilhangend, dus je moet op de zelfde plek en hoogte eindigen als je begonnen bent.
Daar komt nogal wat pitchmanagement bij kijken, en anticiperen op wind. Daarnaast moet je ook wel s een haartje corrigeren op aileron tijdens het figuur.

een flip is natuurlijk wel wat meer dan alleen de elevator onderin trekken..
een flip kan ook rustig. en dan komen de foutjes omhoog.

een gevlogen roll (dus op het rechte stuk van een rondje vliegen) is inderdaad niet zo moeilijk.
Maar probeer hem ook op dezelfde hoogte te houden, en de snelheid constant.

Nu hoor ik net dat de roll en flip niet zo moeilijk zijn, maar goed uitgevoerd komt er meer inzicht en knuppelvaardigheid bij kijken dan bij een lange bocht.
lange bocht kun je oefenen door gewoon een hele grote cirkel te vliegen, bijvoorbeeld 15 m doorsnee.
en doorgaand.. bij een doorgaande bocht komen vaak de foutjes eruit.
lukt dat 2 kanten op, lukt de normale bocht meestal ook een stuk beter

Ik zie het qua 120 een beetje anders, (en geloof me ik ken hier 6 mensen in de buurt met een 120 ) er zijn a) mensen die kopen hem nieuw en blijven er mee vliegen, zoals hij is gekomen, b) je hebt mensen die er aan gaan modden, (metalen gears etc.) en je hebt de pechvogels. Geloof me de grootste groep van die probleem 120's zit in de middelste groep. van de 6 mensen die ik ken hebben er 3 verschillende mods en 3 (4 met mijzelf erbij)niet. alle 3 de mensen met mods die klagen en zijn constant aan het sleutelen, toeval ???? denk het niet. dat maakt het dan wel 50/50 maar context is net even anders.

Tjah, het zou inderdaad kunnen komen door het modden, maar mijn V120 is in ieder geval nog steeds stock en ik heb er meer aan moeten sleutelen en geld voor onderdelen ingestoken dan me lief is.

Gaat hij weer kapot en ik heb het onderdeel niet liggen dan wordt hij ook niet zeker meer gerepareerd.

Zoals ik zei er zijn altijd mensen met pech:D

ik heb in de 2jaar dat ik hem vlieg ongeveer 15-20euro schade gehad en daarvan is ongeveer 90 % van de eerste heavy crash(30meter vol de grond in en TH nog niet geprogt te hebben) toen ik dacht, hij vliegt zo makkelijk dat ik ook wel eens een looping kon doen :rolling:

flips en rolls zijn makkelijker?

[...]

Deze had ik gisteren gemist :oops:

Dat een perfecte flip of roll moeilijker is dan een perfecte bocht geloof ik meteen. Maar als beginner verwacht ik van mezelf ook nog geen 100% perfectie.

In de sim hoverde ik echter toch echt eerder inverted (op 1 plek wel te verstaan) dan dat ik een lange bocht kon vliegen.

Met flips had ik wat meer moeite, met name om die redelijk op 1 plek/hoogte te doen, maar bij rolls ging dat al vrij snel redelijk goed. Mede dankzij "Freddy can fly".

Het voordeel van een roll t.o.v. een bocht is dat je deze stapsgewijs kan oefenen, zoals in het fimpje ook uitgelegd wordt.

Het is alweer even geleden dat ik de sim opgestart heb, maar zal dat 1 dezer dagen toch nog eens doen om nog wat flips en rolls te oefenen en daarna irl met de V120.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk dat een beginner dat ook makkelijker leert.
inverted hoover bedoel ik dan
je automatismes zijn nog niet zodanig overtuigend aanwezig dat dit je tegenhoud..

als ik inverted ga vliegen, moet ik heel bewust tegen een paar automatismes in.
Ook 1 van de vele redenen dat het bij mij erg langzaam gaat ;-)
in de sim doe ik erg veel inverted, no problemo
maar in het echt is er dan toch die "crashbarriere" in het achterhoofd...

Qua lange bocht, gewoon veel doen.
zoveel is er niet anders dan bij een korte bocht.
aankomen, haar aileron, misschien tikkie pitch bij om hoogte te houden, en staart meesturen.
tegen het einde van de bocht op de aileron weer rechtzetten.

niet te scherp op de aileron sturen. en wil je zeker weten of het goed gaat, maak een doorlopende cirkel.

Die zelfde "crashbarriere" heb ik irl ook natuurlijk. Vandaar dat ik ook eerst in de sim en vervolgens met m'n V120 wil oefenen alvorens de 450 er aan te doen geloven.

Dat geld ook bij het continu doorvliegen, die knop moet gewoon om maar dat gaat tegenwoordig niet meer zo makkelijk als toen we nog jong en onbezonnen waren ;-)

een goed fbl systeem helpt ook een hoop ;)

De v120 doet het leuk, ook inverted. Maar kan niet op tegen een goed fbl systeem op m'n atom. ( ik gebruik de msh brain ). De v120 moet ik veel corrigeren inverted, komt natuurlijk ook door z'n lichte gewicht dat gevoelig is voor alles. De Atom gooi ik om en het enige wat ik doe is de pitch hele kleine tikjes bijsturen. Voor de rest hangt ie gewoon stil.

Enne niet te vergeten .. Hoogte, hoe hoger. hoe meer tijd om correcties te maken of een veilige redding uit te voeren ;)

nou, eigenlijk helpt een goed afgestelde heli gewoon een hoop.

de meeste fbl systemen geven je echt wel de mogelijkheid om rustig en deftig wat 3d en rondvlucht te kunnen doen.
ze gaan alleen wel eens anders met sommige situaties om.

Maar ook een flybarheli kan dit makkelijk. Als hij maar goed is afgesteld..
Corrigeren moet je toch

En over kleine heli's.. Met mn mcpx heb ik dus bijna geen barriere.
maar dat ding is ook zodanig licht, dat hij meestal zonder schade crasht..
zodanig licht, dat ik er normaal liever geen loopings mee doe.
meestal teveel wind, ding wappert overal heen in zijn speling. helemaal gek wordt je ervan
dus ik gebruik hem als inverted trainer, de "echte" figuren doe ik wel met de 450 of 600

uiteraard is dat ook erg belangrijk inderdaad, een goed afgestelde heli.
Waar ook het zwaartepunt correct is.

Een micro is redelijk af te stellen, maar niet zo nauwkeurig als een 500 size ( vind ik ). En dat resulteert inderdaad wel in goed of slecht vlieggedrag van je heli.

Micro's zijn inderdaad leuk om nieuwe dingen even te proberen omdat ze in 't gras niet veel schade ondervinden. Al vond mijn v120 het niet grappig toen ik 'm nose-down het gras in joekelde ;) .. gek he, zal de atom ook niet leuk vinden. Scheelt alleen wel een paar honderd euro aan kosten.

ach..
mijn mcpx heeft nu zijn eerste echte schade..
ooit een keer swash gebroken, heb ik gelijmt.
nu is de swash versleten. de binnenkogel, waar de linkjes op zitten, gaat iets meer dan een mm omhoog. en dus ook omlaag. en dat is best een hoop graden verschil, alleen door speling

vond het al zo raar dat hooveren zo lastig was...
maar meestal vlieg ik hem met net wat teveel wind, dan geef je die de schuld :mrgreen:

bekend euvel .. :)
Scheelt toch een paar graden in je pitch, ach ..of je maakt je er gewoon niet druk om en gaat er gewoon mee vliegen.

doe ik ook niet;-)

alleen is er nu amper mee te hooveren.. letterlijk...
beetje wind, en hij springt gewoon meters op en neer..
met met de andere heli's heb ik dat toch echt niet..

dan gaat het me wel interesseren :mrgreen:

Klinkt wel enigszins bekend. Alleen was het bij mijn 450 slechts 0,3mm axiale speling op de main shaft (wat resulteerde in ca. 1º pitch). Maar wat een verschil bij het hoveren nadat ik dit er uit gehaald had! Laat staan 1mm op de swash bij een micro :-D

blijf het nog steeds een dom design vinden van Align van jou type as.
Zag laatst ook een 450 die er een stuk of 4-5 shims tussen moest drukken.
Gewoon een goeie as met een collar werkt toch het best vind ik.

Back