Floriske.nl's heli avontuur

Kun je wel...
Bij kwaliteitsbladen zou je met 1 laagje plakband op een uiteinde klaar moeten zijn. Max.

Als dan de gewichten van de bladen nog zo verschillend zijn dat zelfs het tweede blad tape nodig heeft, hebben ze doorgaans verkeerd gematched in de fabriek.
Dat is gewoon een reden voor retour. En een normale rc winkel ruilt ze dan om.

hoi,

bij mijn bladen
heb ik maximaal 1 plakkertje van dat zilver-kleurige Align spul nodig,
dat Align bij nieuwe bladen mee stuurt,
en dat zijn volgens mij 0,5 gram,

maar meest blijft het onder deze grens
en ik hoef niks te doen,
en als ik al mijn heli's bekijk,
zo heeft geen enkele van de bladen een stikker,

de enige was de heck-bladen van de Blade,
(dat waren carbonbladen van een T Rex 500)
die hebben 1/2 stikkertje (0,25 gr. ) gehad,
die moeten ook super precies lopen met 10 - 12 duizend RPM.

suc6, Uwe

Ik zal er eens een mail aan wagen.

Het verschil is nog groter zelfs. Heb de tape er weer af gehaald en de bladen nogmaals op de balancer gezet om te kijken of het verschil gelijk bleef als ik de bladen van zijde wissel en dat is niet helemaal 100% zo, maar wel vrijwel.

Het gemiddelde is ook geen 2cm maar maar liefst 6cm :-(

Simpel: ik heb een blade balancer.

Daar hang ik de bladen met de "meskant" aan dezelfde zijde aan en dan zet ik het geheel evenwijdig aan de rand van ons (waterpas) barblad zodat ik de bladen goed recht kan zetten. Vervolgens wacht ik tot de bladen stil hangen en meet ik voor beide bladen het verschil tussen barblad en blade tip.

Even vlug een foto gemaakt met de telefoon (wel ff op de vensterbank omdat ik anders niet genoeg licht had):

20140930_220958.jpg

Wissel ik de bladen van kant dan blijft het verschil vrijwel gelijk. Dat sluit een slechte balancer uit.

Laatst bewerkt:
PPfft Idd stuur maar terug.....

Ik heb een hoop heli's gehad en nog steeds maar van alle bladen die ik heb gehad en gebalanceerd was het hooguit enkele mm verschil....(dat er 1 zwaarder was of lichter net hoe je t bekijk)
waarschijnlijk een slechte match uit de fabriek...
Dit is teveel om er uit te balanceren dus idd gewoon terug sturen

als altijd dat ene blad zwaarder lijkt, dan is erg wat mis.

bel de dealer maar, en vertel hem wat te doen,
een goede d. zou zeggen, stuur ze maar terug,
(kost ook weer geld ...)

suc6
Uwe

bladen balanceren:
Eerst lichtste blad opzoeken met de balancer
dan zwaartepunt markeren op beide bladen.
Eerst zwaartepunt gelijk maken. Bij een correct setje ben je met 1 tapeje oid klaar.
Daarna kun je met tape op het zwaartepunt de twee bladen laten balanceren op de balancer.

ik heb ook wel eens een echt fout setje gehad.
eerst zwaartepunt gelijk gemaakt (3x tape rond de punt..).. Bleek 1 van de bladen nog steeds te licht
dus nog eens extra tape op het zwaartepunt (weer 5x rond..)
En aangezien het de brandstof heli was, kwam er af en toe wat brandstof tussen de tape, en dan gingen de bladen weer uit balans..

irritant.
heb nu nog steeds de edges erop, die waren uit de doos al goed.

Om alleen al het zwaartepunt gelijk te krijgen moest ik 8 keer rond met de cello tape, maar daardoor werd het gewicht weer compleet verschillend waardoor ik bij het andere blad ook nog eens flink aan het wikkelen moest.

Vandaar dat ik er voor gekozen had om bij het ene blad 5x aan het uiteinde te doen en bij het andere 3 keer aan het begin, dan was ik met "zo min mogelijk" wikkelingen klaar.

Ik hoop dat Sam snel reageert en bereid is een nieuwe set op te sturen, want had de maiden eigenlijk voor komend weekend gepland. Na alle reacties ga ik met deze bladen in ieder geval niet vliegen.

Edit: net even gekeken en de 425D 3G bladen zijn niet op voorraad, dus tenzij hij ze uit een andere kit zou trekken zal het toch wachten worden als hij bereid is ze om te ruilen.

het hoeven natuurlijk niet speciaal 3g bladen te zijn... als hij een setje edge heeft liggen zou ik ze gelijk nemen. en dan moet hij de kosten maar verrekenen met align omdat er gewoon foute bladen in een kit zitten.

maar met wat je nu hebt moet je inderdaad niet gaan vliegen. ga je denk ik nooit 100% goed krijgen, waardoor je dus onbalans en trillingen gaat creeren.. niet handig.

De enige alternatieven die hij in Nederland op voorraad heeft zijn Align HD420F bladen of Radix Curtis Youngblood 430mm bladen. Beiden meer toegespitst op extreem 3D daar waar de 425D 3G bladen meer op stabiliteit gericht zijn. Van Edge heeft hij alleen de flybar versie.

Maar eerst de reactie maar eens afwachten.

Ben benieuwd naar zijn reactie....

En inderdaad.....met dit setje niet gaan vliegen want dan heb je een aardige onbalance in je kop zitten en dat komt niet ten goede van het vlieggedrag van je heli....

S6

De enige alternatieven die hij in Nederland op voorraad heeft zijn Align HD420F bladen of Radix Curtis Youngblood 430mm bladen. Beiden meer toegespitst op extreem 3D daar waar de 425D 3G bladen meer op stabiliteit gericht zijn. Van Edge heeft hij alleen de flybar versie.

Maar eerst de reactie maar eens afwachten.

Ik vlieg ook met de Curtis Youngblood .. had alleen last van tailblowouts.. heb 80mm tailblades dr op gezet van SAB.
Nu vliegt ie als een zonnetje :)

he, kitbladen?

dat is grappig..
daar heb ik altijd extreem slechte ervaringen mee bij align..
bij de 250, 450 EN 600 waren de kitbladen echt ruk. heel erg slecht gebalanceert, exact jouw verhaal.
setje bladen besteld (ook aligns, in theorie dezelfde), en die waren idere keer bijna perfect.

maar inderdaad, edge is zeker goed.
wel opletten, de edge met gele opdruk zijn officieel fbl bladen, de witte opdruk is flybar.
nu is edge zowieso slecht leverbaar schijnbaar, ander merk kan ook.
Ga je voor fbl op deze heli, proberen een beetje zware bladen te krijgen. 3d bladen zijn vaak in verhouding licht, en daar wordt de heli erg schichtig en agressief van.
edges zijn relatief zwaar, waardoor hij gewoon rustiger gaat reageren.
en toch KAN hij wel extreem uit de hoek komen als het nodig is ;-)

en er zit stevig verschil in. erg goed merkbaar, zelfs met stabilisatie.

Tjah, het viel te proberen Sven ;-)

@Student: bij mijn 450 Plus DFC waren de kit bladen perfect in balans, daar heb ik niets aan hoeven doen dus ik had de hoop dat dit bij deze ook zo zou zijn, maar helaas.

Back