Floriske.nl's heli avontuur

Ik heb gisteren overigens zowel met de 3300mAh als de 3600mAh lipo's gevlogen.

Het is nog wat vroeg om hier echt een uitsluitsel over te geven, daarvoor moet ik nog wat meer vluchten op de teller zetten, maar vooralsnog lijkt de 3600mAh niet zijn vruchten af te werpen.

Met 3600mAh haal ik theoretisch maximaal 8 tot 9 minuten met rustig vliegen zoals gisteren en met de 3300mAh 9+ minuten.

Ik krijg bijna de neiging om 3000mAh ook nog eens te proberen.

9! Minuten [emoji33]

Ik haal 5 als ik rustig vlieg...... Of is 9 puur hoveren?
Dat is op 80% vlakke throttle curve wennen aan de heli: heel rustig wat heen en weer vliegen, bochtjes/achtjes en wat hoveren en piro's oefenen. Ik vlieg niet aan 1 stuk door in FF.

Dat zijn wel theoretische maxima hè, gebaseerd op het aantal bijgeladen mAh na 6 minuten vliegen.

Dit soort theoretische tijden haalde ik in het begin met de 450 ook (daar vlieg ik nu 6 minuten mee, 7 zou moeten kunnen maar 6 is genoeg), maar dat wordt vanzelf minder als ik wat fanatieker ga vliegen, het was meer om de verschillen onderling tussen de 3600mAh en 3300mAh eens aan te geven.

Had je de onderste helft van deze post over het wel- of niet passen van de lipo's overigens gezien?

vergeet niet dat je wel een gemiddelde moet pakken over 5 of meer accu's...
heb je een vlucht met veel wind, heb je vaak ook hoger (of juist lager) verbruik.
vlieg je wat meer rond, is het verbruik ook vaak lager.
vlieg je echt volgas rond, dan is het juist weer wat hoger.
Veel staartgebruik scheelt ook. ene kant op is minder vermogen op de staart, dus minder verbruik. andere kant op is juist meer benodigt vermogen, dus hoger verbruik.

gemiddelde van een accu of 5.. vaak zie je dan dat de bovenste en de onderste waarde altijd wel ongeveer je minimale en maximale verbruik worden.
Gewoon doen wat je altijd doet. in het dagelijks leven let je toch niet meer exact op wat je nu allemaal doet, en die accu moet het gewoon tot de timer gaat volhouden..

Op 1 vlucht je totale verbruik baseren geeft afwijkingen..
op een 3600 moet je wel wat langer vliegen..
of hij moet zeer stevig zwaarder zijn.. maar dat geloof ik niet.

Uhm ik laat altijd 20% in m'n lipo.. Nee uwe ik vlieg de zelfde 500... Maar het gaat om theoretisch vliegtijd begrijp ik? ... Begon al aan m'n zelf te twijfelen [emoji26]

Zodra je merkt dat het vermogen wat terugloopt, (ik voel dat aan de pitch) moet je gewoon stoppen. Je kunt ook op de timer afgaan maar als je als een idioot vliegt gaat dat niet op.

Ik krijg bijna de neiging om 3000mAh ook nog eens te proberen.
Daarom vloog ik zelf met 2650mAh. Voor mij de beste mix tussen vliegtijd, gewicht en cg. 5 minuten 3D, 6 á 7 minuten rustig rondvliegen.

Een lichtere heli voelt groter aan en 'zweeft' beter. Hier heb je heel veel profijt van in mijn bescheiden mening ;)

@student: Dat is duidelijk, het was puur om even aan te geven wat de eerste indruk was. Het ging nog maar over 2 vluchten per lipo, maar wel bij vergelijkbare omstandigheden/vergelijkbare vluchten. Het verschil tussen die 2 lipo's is overigens 33gram (544 en 577gr).

@Ruudm: theoretisch inderdaad, ofwel verbruik/vliegtijd en dan terug rekenen naar het aantal minuten bij 80%.

@Rhelie: in mijn geval voldoet de timer nog prima, ik vlieg niet als een malloot en zet de timer altijd zo dat ik nog wat marge heb. Bij de 450 heb ik bijvoorbeeld altijd nog 1 a 2 minuten over.

@JoopB: voorlopig kan ik vooruit (zie onder) maar wie weet ga ik me daar ook nog eens aan wagen. Ik vond het prijsverschil zo minimaal tussen 3300mAh 30C en 2650mAh 40C dat ik voor de 3300mAh gekozen heb. Tussen de 3300 en 3600mAh zit wel aardig wat meer verschil.

Zodra er wat meer vluchten op zitten zal ik nog eens een vergelijking posten.

Ondertussen heb ik voor een zacht prijsje 2 nieuwe turnigy 3300mAh's er bij gekocht dus voorlopig kan ik vooruit met 4 stuks 6S

Daarom gebruik ik nu een Current/Voltage/Capacitysensor in combinatie met mijn Vbar Control zender.
Nooit meer de lipo te ver leeg vliegen, ongeacht de vliegstijl :)

mvg. Freddie

Even een heel ander vraagje voor een winterprojectje (Mini-H Quad):

Het uiteinde van een 2.4GHz receiver antenne mag niet binnen/tegen een carbon frame komen, maar dit mag neem ik aan wel gewoon in een antenna tube?

carbon geleid, en houdt dus ook signaal tegen.
daarom willen we de antenne liefst buiten het carbon frame hebben.

de antenne zelf recht op het carbon is ivm overspingende statische vonken misschien niet handig
buisje erom moet het goedkomen

carbon (kan) reflecteerd en absorbeert radio signalen van 2.4 ,omdat dit korte wave length signalen zijn heb je hier meer problemen mee als de oude 27/75mhz. door 2 antennes te gebruiken en in een verschillende hoek wordt dit euvel al bijna uitgesloten omdat er altijd wel 1 van de 2 een direct line of sight heeft en altijd signaal ontvangt.

heeft weinig met geleiding te maken.

Vandaag weer even op het clubveld geweest, maar met windkracht 5 met uitschieters tot 8 à 9 was het niet echt ideaal vliegweer.

Toch even met de 450 gevlogen om te kijken hoe dat aanvoelde na een aantal vluchten met de 500 en dat was best lachen :-D wat een klein zenuwachtig (zeker met dit weer) ding is dat ineens ;-) maar wel leuk gegooid en gesmeten.

Daarna nog 1 lipo met de 500, maar daar is het verder bij gebleven vandaag.

Gisteravond was het avondvliegen op de club. Daar ben ik, ondanks dat ik niet heel lang kon blijven, ook nog even gaan kijken en dat was wel lachen. Erg druk en met name een hoop vliegtuigen met flink wat licht en vuurwerk er op en er aan.

9 storm 75-88 km/h 20,8-24,4 m/sec. Schoorsteenkappen en dakpannen waaien weg; kinderen waaien om

dat is de definitie van windkracht 9 trouwens,
da vliegt niemand meer !

groetjes, Uwe

Toch gaf onze windmeter echt vlagen van windkracht 8 en soms zelf 9 aan Uwe.

Let wel: Ik heb het hier over windvlagen hè, niet constant. Dat zat gemiddeld ergens rond 4 à 5

Vanmiddag ook nog even 5 lipo's leeg gevlogen, maar man wat stond er een puist wind 8O Maar gelukkig is alles weer heel mee naar huis gegaan.
Hopelijk volgend weekend iets minder wind.

mvg. Freddie

Toch gaf onze windmeter echt vlagen van windkracht 8 en soms zelf 9 aan Uwe.

Let wel: Ik heb het hier over windvlagen hè, niet constant. Dat zat gemiddeld ergens rond 4 à 5

ik geloof je wel Floris,

ik bedoel, dat bij windkracht 9 echt niks meer gaat,
en die definitie is leuk: 'kinderen waaien om'
... moet je eens voorstellen

groetjes, Uwe

Ah ok, dan had ik je even verkeerd begrepen Uwe :oops:

Die omschrijving is wel bijzonder inderdaad :-D

Gelukkig zijn er bij ons over het algemeen weinig kinderen op het veld en als die er al wel zijn dan staan ze achter het hek dus waaien ze daar dan wel tegen aan ;-)

Back