Floriske.nl's heli avontuur

Toevallig nog een hint of tip waar het staat, hoe ze het noemen zodat ik niet heel de manual uit hoef te pluizen? ;-)

En zijn er in jullie ogen nog "must have" telemetry modules of zijn ze eigenlijk allemaal enigszins overbodig maar leuk voor de heb? :-P

Even wat rondgeneusd over telemetry sensors en die van Futaba blijken behoorlijk duur te zijn voor wat je krijgt.

Tijdens het rondneuzen kwam ik de Unisens-E tegen en die zou ook met FASTTest en dus de R7008SB moeten werken:

SM-Modellbau online Shop - UniSens-E

Sensor + Usb kabel = € 84,80 en dan kan je voltage, stroom, capaciteit, baro/hoogte/vario en rpm monitoren. De capaciteits meting schijnt ook nog eens behoorlijk accuraat te zijn.

Wie weet een leuk hebbeding voor in "de toekomst"

tja .. is 't het waard

ik kijk tijdens 't vliegen echt niet op een schermpje .. en wil ook geen computer hebben wat tegen me aan praat.

Wat ik op zich wel interessant zou vinden om af te kunnen lezen is het verbruik (wat bij de UniSens-E) dus schijnbaar vrij accuraat is) en de headspeed, maar de vraag is inderdaad of dit € 85,- waard is.

Toevallig nog een hint of tip waar het staat, hoe ze het noemen zodat ik niet heel de manual uit hoef te pluizen? ;-)

En zijn er in jullie ogen nog "must have" telemetry modules of zijn ze eigenlijk allemaal enigszins overbodig maar leuk voor de heb? :-P

Staat niet echt lekker in de handleiding
Gewoon ff poosje prutsen, kom je er vanzelf uit

Qua telemetrie, persoonlijk heb ik er nog geen behoefte aan
Enigste wat me nuttig lijkt, is het monitoren van een aandrijfaccu/ontvangeraccu

Ok, kom het vanzelf wel tegen dan.

Rx voltage wordt in geval van de 14SG icm R7008SB standaard gemonitord. Daarnaast is monitoren van je Lipo voltage (of een ander voltage dat je graag in de gaten zou willen houden) eenvoudig toe te voegen met een kabeltje van $3,48

Zelf vind ik verbruik en headspeed ook wel interessant, maar ik ben er nog niet uit of ik dit wel € 85,- waard vind dus voorlopig maar even niet.

Even een gratis tip vanuit mijn zijde: Laat nooit iets met Kiala versturen!!!

Ik had van iemand 2 ongebruikte 6S lipo's overgenomen welke door hem met Kiala verzonden zijn. Toen het pakket er na 2 weken nog niet was maar eens navraag gedaan en het heeft me uiteindelijk ruim 3 weken, 10 mails (waarvan het grootste deel niet eens beantwoord werd) en een telefoontje naar een nummer dat ik via via heb moeten achterhalen omdat het niet op de kiala website staat, gekost alvorens ze überhaupt eens tot actie over gingen. Om vervolgens 2 dagen later de volgende reactie te krijgen:

Jammer genoeg zijn wij het spoor van uw pakketje kwijt en zien wij ons genoodzaakt uw pakket vermist te verklaren.
Zoals op onze site vermeld staat, staat Kiala in voor een vergoeding in geval van verlies en schade aan het pakket, volgens de algemene CMR voorwaarden. Schade wordt alleen door Kiala vergoed (conform de CMR voorwaarden, ongeveer € 10 per kg) indien tijdens het vervoer onzorgvuldig met het pakket is omgegaan en indien het pakket vermist is geraakt. Voor verdere details over vergoeding van uw pakket, raadpleeg onze Algemene Voorwaarden.
Ofwel ik krijg waarschijnlijk iets van € 10,- terug en naar de rest kan ik fluiten.

Nu is wettelijk gezien, tenzij anders overeengekomen, de verzender van het pakket verantwoordelijk tot en met de levering, maar ik vind het niet netjes om het verlies bij de verkoper te verhalen. Ik heb dan ook gevraagd of hij eventueel bereid is de schade door het verlies te delen.

1e ervaring met Kiala en meteen nooit meer!

Ja zo iets heb ik ook met Post.nl meegemaakt hoor. Ik kreeg iemand anders zijn pakket. Werd geleverd op kantoor en snel zonder nakijken aangenomen door een collega.

En mijn pakket werd gelukkig bij die andere persoon, 2 gemeentes verder, afgeleverd. (wist ik eerst niet)

Zoek dan maar eens wie je moet contacteren bij post.nl...
Uiteindelijk toch iemand vast gekregen en de reactie was dat ze in België samen werken met de post. Ze vonden het spijtig dat hun onderaannemer een fout had gemaakt maar konden er niets aan doen!
Ja DUH!!!!

Zelf maar initiatief genomen en naar het adres van het pakket gereden en die hadden mijn pakket niet, waren wel blij dat ze hun pakket kregen...
Later op de dag nog telefoon, mijn pakje werd bij hen geleverd.

Klacht ingediend maar is nooit iets van gekomen.

En over UPS heb ik nog straffere verhalen. Oa. afgetekend door "iemand", maar niet door mij en geen pakket. Spijtig maar voor UPS was het pakket afgeleverd en afgetekend dus in orde...
Na 2 maanden klagen heb ik mijn goederen opnieuw gekregen van de webshop. Of die vergoed zijn? Geen idee.

Maar meestal loopt het goed.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb gelukkig nog geen probleem gehad,

wel een keer een pakje uit Duitsland eerst 3 weken later gekregen,
maar het kwam, tsja, en een keer een belangrijke brief (met geld ook nog),
die kwam niet aan,
maar dat is 25 jaar geleden,
en geld moet je ook niet zo versturen !

Groet
Uwe

Dat er een keer iets mis gaat of een pakketje kwijt raakt kan natuurlijk gebeuren. Maar dat er vervolgens gewoon niet op e-mails van klanten gereageerd wordt en er totaal geen telefoonnummer van je klantenservice op je website staat dat gaat er bij mij niet in. Ik heb uiteindelijk het nummer van Kiala Nederland in de telefoongids opgezocht om zo bij de klantenservice terecht te komen. Alles bij elkaar heeft het dus 3 werken geduurd voordat ik een reactie kreeg :-(

En dan ook nog eens maar € 10,- van 55,- vergoeden ...... genoeg reden om nooit meer iets met Kiala te (laten) versturen.

Gelukkig heb ik de nagenoeg nieuwe 14SG met R7008SB voor nog niet de helft van de nieuwprijs kunnen kopen. Dat maakt deze tegenvaller weer ietwat goed.

Overigens is dit voor mij gelukkig wel pas de eerste keer uit enkele honderden online aankopen dat het zo mis gaat.

Vandaag de T14SG inclusief gratis laag stof van het nauwelijks gebruikt zijn ontvangen.

Ff een fris doekje er over gehaald en hij was weer zo goed als nieuw :-D geen krasje of slijtage plekje te bekennen. En ondanks dat er een quad mee gevlogen is zat zelfs de ratchet nog op de throttle stick. Die heb ik meteen maar even vervangen door het gladde palletje.

Verder meteen maar de software geupdate naar de laatste versie en m'n 450 geprogrammeerd om hem te testen. Hij werkt 100% en wat een verschil met mijn T6J :-D Niet alleen qua programmeren, maar ook hoe de sticks aanvoelen en de zender in de hand ligt.

En dat voor maar € 250,- incl. de R7008SB rx. M'n beste koopje in tijden!

Ik ben, na het lipo debacle, weer een blij man ;-)

Enige "minpuntje": de onderste switch rechtsachter (waar je eigenlijk th zou willen hebben) is momentary ipv latching. Eens kijken of ik het typenummer van de latching versie kan achterhalen ter vervanging.

mooi floris,

die schakelaars vind je zo op internet, ik had er laatst ook een bestel voor mijn t8j.
Mijne links achter bovenop was afgebroken, en was een latching, maar heb ik nu een momentaty gemaakt omdat dit m'n timer reset is.

eventueel kan ik nog wel even voor je nakijken waar ik toen de schakelaar heb besteld.

Heb net even gekeken en er zijn een paar verschillende types. Nog ff uitzoeken welke in de 14SG past. Komt van de week wel. Morgen eerst maar eens de re maiden van de 450 en zoveel mogelijk vliegen. Gok dat het een van de laatste mooie dagen gaat worden.

Ik heb m'n timer overigens onder een 3 standen schakelaar zitten. Dat werkt ook wel prettig. 1=reset 2=start 3=stop/pauze

daarom heb ik zo'n momentaly switch op de timer.
Naar me toe trekken is reset, loslaten is timer standby, en throttle stick 5% omhoog is timer start.

Ik hoop ook nog op een weekje mooi weer, volgende week een event op de club waarbij alle leden als het goed is komen. Zal wel weinig vliegen worden gok ik dan

Grr, vandaag wéér stom geweest en ditmaal ook niet met de 450 maar met de 500 :-(

Omdat de 500 nog niet in m'n nieuwe zender stond moest ik deze met de oude vliegen. Maar daar waar de 14SG zo ingesteld staat dat je altijd een model moet kiezen als je hem aan zet pakt de T6J gewoon het laatste model. En je raad het al .... deze stond op de 450 ipv 500 :oops: STOM STOM STOM!

De 450 heeft een ander swash type dus de 500 reageert hier compleet verkeerd op.

Resultaat: heli kiept direct om bij het geven van ietwat positief pitch om op te stijgen :-(

Schade: 2x main blade en 2x DS515M servo.

Van een servo alleen een gear kapot, van de andere ook en daarnaast in de binnenzijde van de top een busje waar een van de asjes in valt afgebroken. Die laatste was dus sowieso niet meer te repareren en heb dan ook maar gewoon twee nieuwe besteld.

Totale financiële schade incl verzendkosten net geen € 130,-

Deuk in m'n ego: onherstelbaar, maar wel een heel wijze les geleerd.

Floris man ... dat is klote.

We hadden 't er laatst nog over, mij overkwam bijna hetzelfde dat ik dus met de futaba het verkeerde model had geselecteerd.
Jammer dat futaba daar geen beveiliging in heeft.

Balen is het wel.

Ja inderdaad echt kl#te, maar ook ontzettend stom van mezelf :oops:

De T14SG is zo in te stellen dat je altijd bij opstarten moet kiezen met welk model je gaat vliegen. Maar daar stond de 500 dus nog niet in. Anders was dit niet gebeurd.

Iemand op de club wist me te vertellen dat Futaba geen "model id" heeft omdat dit een patent van Spektrum zou zijn waar ze geen rechten op willen nemen vanwege de kosten. Of het waar is ... geen idee.

Maar de optie op de T14SG werkt ook prima. Die zat dus alleen helaas niet op de T6J.

Dat is inderdaad balen Floris, zonde.
Dan ben ik toch ontzettend blij met mijn Vbar Control, want die heeft dit probleem niet.
Succes met het herstel.

mvg. Freddie

Back