Floriske.nl's heli avontuur

delay kan dit gedrag inderdaad ook veroorzaken..
normaal heb je dat alleen bij trage servo's, of bij schaalheli's nodig.
officieel met een pod boom en een normale setup moet deze 0 staan.
Of je moet er achter komen dat je wel wat nodig hebt..

Verder, kan jij Gain instellen voor rudder, aileron EN elevator?
rudder, ok
maar die andere 2?
3gx kan volgens mij niet eens gain instellingen op deze manier ontvangen..
Misschien dat inderdaad een futaba stabilisatie hier mee kan werken.. maar had er nog niet van gehoord..

grappig.
Mikado heeft dit nu ook voor de vstab..
alleen wat uitgebreider, als ik mij niet vergis

De Vbar control doel je dan op gok ik? Dat is weer veel uitgebreider inderdaad.

Nog even een vraag over de 500: Op dit moment draaien de servo's op 5,5V net als op de 450. Zou het veel verschil maken deze op 6V te draaien en zou dit wellicht nog bij kunnen dragen aan het strakker krijgen van de staart?

Heb hopelijk morgen tijd om de 500 weer even testen en te kijken naar de delay instellingen, dan weet ik in ieder geval of opnieuw nalopen van de staart en nogmaals afstellen/instellen wellicht nut gehad heeft.

als je maar gaat lezen bij de T Rex 250, Floris,

daar zie je dat een heel groot verschil is
a) tussen hoeveel Hz je hebt, en
b) of je werkt met 5 .. 5,5 .. of 6,0 volt

bij mijn T Rex 250 een enorm verschil,
en da delay dan laag,

ook bij de groteren, bv. Gaui X7 heb je dat,
ik heb dan 8,4 volt op de (HV) servo's, en dan gaan die echt snel,
dat heck van de Gaui is nu 10 keer strakker dan de T Rex 700 met 5,5 volt !

....ja en de aansturing moet echt super super super licht en soepel gaan,
dat scheelt 95 punten

Groet
Uwe

Dan is 6V ipv 5.5V misschien ook nog wel een goed idee. De servo's en FBL unit zijn er voor geschikt dus waarom niet.

Als ik de tail control rod bij de servo los haal en met de hand beweeg dan loopt deze echt super soepel. Ik wil dit ook nog eens proberen zonder main blades en opgetoerd.

suc6 Floris, ik ben benieuwd of je ook geluk hebt,

bij mij was het een echt verschil,
wel is volgens het boek de servo minimal sneller,
maar komt dan niet in dat tail-waag gebeuren tergt,
hetzelfde als je bij de 250er probeert met governoor te vliegen,
dat lukt met een langzame servo ook niet

Groet
Uwe

Kleine heli's zijn veel kritischer op de servo
grotere heli's minder..

De 250 is gewoon kritisch op de staart. dat 0,5 volt bij die heli uitmaakt, geloof ik best.
Op een grotere heli geloof ik niet dat het nu meteen alle problemen oplost.

De bec spanning naar 6V maakte bij mijn T-rex 250 een enorm (en dus merkbaar) verschil. Ik heb wel de kleine bladen gebruikt met een 100% vlakke throttle curve. Ik heb geen idee wat ze er nu bij leveren.

Net even de delay instelling gecontroleerd. Staat netjes op 0.

Verder de heli en keer opgetoerd en met de hand de tail control rod bewogen. Beetje lastig in te schatten of ik teveel kracht moet zetten of juist niet. Kan de staart in ieder geval vloeiend met 2 vingers naar het ene en andere uiterste bewegen.

Helaas vandaag ook niet testen. Ben vrij, maar de vrouw des huizes is werken dus papa kan niet zomaar even van huis ;-)

6V heb ik nog niet ingesteld. Wil eerst eens kijken hoe het nu gaat.

..ik ben net nog gevlogen met mijn kleine Rex'i met 6 volt,
dat is bij deze wel een groot verschil,
als ik nu (wat ook kan) de gain weer omhoog doe,
zou de start goed zijn, nu heb ik nog een kleine tail-waag

groetjes, Uwe

Zo, net de 500 eindelijk weer kunnen testen en hij vliegt weer strak :-D

Nadeel is dat ik nu geen idee heb wat het is geweest. Komt het doordat ik de staart er af heb gehad, nagelopen en weer gemonteerd of door het opnieuw doorlopen van de gyro instellingen ... maar ach, het vliegt weer, das het belangrijkst!

Gain is ook weer nagenoeg gelijk aan wat het was. Nu 28, was 30.
+ of - 20% gain onder een draaiknop kunnen zetten was wel ideaal voor het afstellen overigens!

In hover zit er nog een heel minimaal/verwaarloosbaar waggeltje in, maar dat was voorheen ook al. Misschien dat ik dat er nog uit krijg met 5,5 -> 6V.

leuk om te horen Floris,

wat ik had bij de Rex'i :
met 6 volt kan ik de gain iets hoger draaien, en de waag was weg,
toen ik met 5,5 volt de gain hoger draaide, kreeg ik oscillatie.

suc6, Uwe

super floris, weer lekker kunnen vliegen met dat ding. Mooi.

wel raar dat de exacte oorzaak nog een twijfel is, maargoed als je er zeker van bent dat je heli goed in elkaar steekt... dan zijn er ergere dingen in de wereld ;)

Ik doe m'n best Joop ;-)

Vandaag maar 1lipo gevlogen. Het was gewoon te koud. Na een paar minuten ging zelfs tail in hoveren niet echt soepel meer vanwege de stramme vingers.

Het waaide ook behoorlijk met flinke vlagen en dit leek de lichte waggel op de staart nog wat te versterken. Toch de volgende keer ook 6V eens proberen en kijken of dat verschil maakt. Had vandaag niet zo'n behoefte aan een tweede vlucht ;-)

Verder wil ik de sim weer eens op gaan pakken. Vlieg nu aardig rond, maar de "nauwkeurigheid" laat nog wat te wensen over naar mijn zin. Dus daar wel ik toch wat meer op gaan oefenen.

Even een paar weekjes stil geweest hier, maar uiteraard wel nog gevlogen alleen niet heel veel met dit weer.

Heb met name wat rustiger gevlogen, hoveren weer eens opgepakt en geprobeerd wat gecontroleerder te vliegen ipv gooien en smijten. Dan merk je wel dat je dit gewoon ook bij moet houden, hoe leuk rondvliegen ook is. Nose in was weer even wat wennen...

Afgelopen zondag met windkracht "hard en vlagerig" ook de 450 weer uitgelaten. Dat was hard werken :-D als met een lange bocht, of bij uit komen van een stall turn toevallig de wind grip krijgt op de kop van een 450 dan hangt hij ineens compleet ergens anders als je niet uit kijkt ;-)

Verder ga ik, na het bouwen en proberen van een multi/quad, ook mijn volgende "uitstapje" naast de heli's maken. Ik heb namelijk van iemand hier uit het dorp voor een prikkie een nog ongevlogen, maar complete Bixler 2 (Easystar clone van HK) overgenomen om eens te kijken hoe het is om met een plank te vliegen.

Eerst maar even wat simmen en dan als de wind weer wat gaat liggen eens kijken of ik hem heel kan houden ;-)

leuk floris,

ja hier is 't ook geen vlieg weer hoor .. bah.
Van mij mag 't voorjaar ook wel weer van start gaan.

wel een mooie tijd om wat extra tijd aan je heli's te besteden qua onderhoud ;)

.. hier is buiten ook niet te vliegen,
dus testen in de woonkamer,
helaas alleen beperkt met de 250er, ha ha

hij en Floris,
veel plezier met de PLANK

Groet
Uwe

Back