Flying wing opbouw.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door pompebled, 15 jul 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hoi Eric,

    Jij bent een lekkere...
    Het rondjes vliegen met mijn Fusion schuimpje en de gemotoriseerde Lidl zwever is een eitje, vergeleken met de stress die het pogen te vliegen met 'wapperende' ailerons op de Flying Wing oplevert.
    En dan ook nog met de Mobius op statief, of op m'n pet...?

    Daar moet ik nog even over nadenken.

    Andere vraag, waar haal ik zoiets in Nederland:
    https://www.hoelleinshop.com/Access...le&ProdNr=KM579103503&t=49303&c=59448&p=59448
    De verzendkosten vanuit Duitsland naar Nederland zijn een veelvoud van de materiaalkosten, hoezo, Europese Unie?

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2021
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Reclame maken voor bedrijven mag hier niet volgens mij, maar Hangar Modelbouw in Kampen heeft deze eindlijsten wel volgens mij.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Klopt, maar ik vind €8,95 verzendkosten voor een eindlijst van €2,95 ietwat uit proportie. Ik zou er bijna voor naartoe kunnen rijden...

    Groeten, Jan.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik denk dat je nog wel even moet zoeken als je iemand probeert te vinden die het gratis bij je langs komt brengen.
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Voor je de servos vervangt, check even of het echt daar aan ligt of dat er ook nog speling op de aansturing zit. Alle beetjes helpen.
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.740
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vanuit Sneek even naar Waalwijk?
    Kampen is maar 70 kilometer.
    Is er geen clubgenoot die iets nodig heeft zodat jullie samen kunnen bestellen, of misschien gaat er iemand van de club naar een winkel?
    Vroeger bij ons op de club vertelden we elkaar als we ergens naar een winkel gingen zodat we dan voor elkaar bijvoorbeeld brandstof mee konden nemen.

    GJ
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.740
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dennis stuurt voor heel weinig kosten op....
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Welke maat eindlijst heb je nodig, dan kijk ik of ik die heb liggen……. Ik zit morgen toch in de buurt voor mn werk :D
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Ter vervanging van de ailerons heb ik 10x35x1mm nodig, twee stukken van 35 cm. Groter/dikker is geen probleem, daar hebben we gereedschap voor.

    Laat me maar weten of je iets hebt liggen en waar 'in de buurt' is voor jou?
    Ik moet morgenmiddag naar Roden op en neer en zit vanaf goed twee uur in de auto, mijn wederhelft is wel thuis.
    Stuur even een PB als het wat wordt...

    Groeten, Jan.
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Je gaat er dus echt een vliegende tank van maken? :rolleyes: Oftewel, vuur met vuur bestrijden? Heb je niet nog ergens een plaatje 6mm Depron liggen? Dat een klein beetje schuin afsnijden, plakbandje en vliegen maar. Moment = kracht x arm. Elevons wil je zo licht mogelijk. Voor modelvliegers met een boten achtergrond is dat over het algemeen behoorlijk wennen.
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Ik ga even kijken of ik een heb liggen voor je :thumbsup:
     
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Zit wat in, anderzijds geeft Jan al een dat het nu te zwak is
    Persoonlijk zou ik depron met een 25 grams matje en glitsa parketlak proberen. En dan het glasmatje met de vezels op 45 graden, zo haal je de hoogste torsiekracht
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Heb jij al film-materiaal gezien dat de hypothese van Jan bevestigt? :bier: Jan is vooral een boten-man die vermoedt dat het nu te zwak is, vrees ik.
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Heren,

    Mijn constructie zal inderdaad aan de zware kant zijn, met lamineerfolie om de ailerons en dezelfde folie als scharnieren (onder én boven), maar wat ik niet mooi vind is het feit dat de ailerons niet recht zijn en beide aan de rompzijde boven de vleugel uitsteken, een anderhalve millimeter.
    Misschien laat zich dit met de strijkbout nog corrigeren, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

    Dat is allemaal niet zo tragisch, maar het feit dat de uiteinden van de flaps 4-5 mm op en neer kunnen bewegen, zonder dat de servo beweegt vind ik erger...
    De speling tussen servo arm, stang en clevis op de flaps is minimaal, de speling zit écht in de tandwielen (of gammele lagers) van de servo's.
    Gezien de korte inzetduur lijkt me lagerslijtage onwaarschijnlijk.

    @ Eric; ik heb wel 5 mm Depron liggen, de achterlijst van de vleugels is 12 mm dik, dus twee stukken op elkaar zou moeten kunnen.
    Eventueel een stukje 2 mm carbon staf erin voor de stevigheid en/óf de truc met het diagonaal opgelijmde weefsel van Mugen MRX-3.

    Groeten, Jan.
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    2 x 5mm Depron klinkt als een goed plan. Scherp, nieuw blad Stanley-mes voor mooie snedes.
     
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    als dat niet werkt kan je altijd nog een balsa eindlijst erop knutselen Jan :thumbsup:
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    hij hoeft dat niet te bewijzen toch.... ik geloof hem op zn woord :yes:
    maar je hebt inderdaad gelijk dat je heel snel geneigd bent om te zwaar te bouwen, zeker als botenbouwer
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Niet, tenzij iemand beweert dat de elevons in het bestaande ontwerp niet sterk genoeg zouden zijn. Dit soort modellen wordt met duizenden tegelijk wereldwijd verkocht en succesvol gevlogen met dit soort elevons.
     

Deel Deze Pagina