Flying wing opbouw.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door pompebled, 15 jul 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eric,

    Om mee te vliegen zijn de schuim scharnieren aan de stugge kant en moeten de servos relatief hard werken. Ik heb bij de mijne een deel van het schuim in de scharnieren weggesneden waardoor ze soepeler bewogen, zie de foto in de eerste post op pagina 1.
    Een beetje speling hadden ze toen ook al, maar er was mee te vliegen...
    Landen was een ander verhaal want bij de laatste landing (radslag type) braken beide flaps als postzegels van de vleugels.

    Toen gelamineerd en de ailerons met foliescharnieren bevestigd.
    Pas daarna viel de enorme speling in het mechaniek van de servo's op, waar amper mee te vliegen valt.

    Ik laat de schuimflappen voorlopig zitten, want daar ligt het niet aan (behalve de te corrigeren kromming aan de rompzijde), het is de speling in de servo's.

    Groeten, Jan.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Speling in de servo's is funest.
    Servo's eruit en goede terugplaatsen.
    Dan heb je een heel ander vliegtuig.

    GJ
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat....
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Voor ik begon met de servo's in de vleugel te vervangen, ben ik aan het pielen met een RadioLink Byme-D, een stabilisatie printje speciaal voor een delta set-up.

    Tijdens het instellen en Kalibreren begon de rechter servo kuren te krijgen, in de zin dat 'ie niet altijd op de sticks reageerde.
    Grmbl, grmbl, dus tóch eerst de servo's vervangen, te beginnen met het onwillige exemplaar.
    Omdat de servokabels in de vleugel onder de lamineerfolie liggen, heb ik de servo opngeschroefd met het plan om de kabels los te solderen en ze aan de nieuwe servo te solderen.
    Na het losschroeven van de servo zag ik de oorzaak van het zo nu en dat niet werken gelijk; de massa en signaal draad waren niet dóór de gaatjes op de print gestoken en gesoldeerd, maar hingen er los tegenaan, de middelste kabel trok ik ook zó los.
    Dat was dus de oorzaak dat er de laatste keer voor de klapper niet mee te vliegen was...

    Ik had de oude er nu toch uit, dus met een nieuwe servo aan de oude kabel gesoldeerd, kan ik weer verder.

    Het werkend krijgen van de Byme-D is een hobby op zich, maar met hulp van de tech support van de fabrikant gaat het de goede kant op, maar dat is een ander verhaal...

    Groeten, Jan.
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Je kiest ze wel uit, Jan. Even zoeken op YouTube levert allemaal resultaten op in de trant van "Radiolink Byme D issue..... "

    Er zijn best veel onberispelijke systemen op de markt die stuk voor stuk delta-mixen aan kunnen en ook voor een paar grijpstuivers nog wel 'ns van eigenaar wisselen. Instellen kan veelal in een minuutje via USB.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    De keuze voor de Byme-D is gemaakt op basis van de afmetingen, er is weinig ruimte in dit vliegtuig.

    Het 'probleem' is de wijze waarop deze stabilizer werkt, vergeleken met andere.
    Zo heb ik bijvoorbeeld een ZMR Nx4 Pro in mijn Easystar clone schuimpje, die, als de neus naar beneden gaat, beide ailerons omhoog beweegt en bij een ongewenste rolbeweging beide ailerons in tegengestelde richting beweegt.

    Dan sta je vreemd te kijken, als de Byme-D bij een duik, maar één elevon omhoog beweegt, waardoor het vliegtuig in een rol terecht komt.
    Een rolbeweging, wordt door de Byme-D gecorrigeerd door één elevon naar beneden te bewegen, wat een rol/duik tot gevolg heeft.

    Op de werkbank ziet dat er bizar uit, maar neem je het vliegtuig in de hand en laat je het bovenstaande bewegingen uitvoeren, dan blijkt de combinatie van beide reacties de boel recht te houden.

    De uitgebreide gebruiksaanwijzing is in dit opzicht duidelijk geschreven door iemand die bij de ontwikkeling ervan betrokken is geweest en dus weet hoe de Byme-D reageert en het niet nodig vond dit in de gebruiksaanwijzing te vermelden.
    Iemand die dit niet weet, snapt er in eerste instantie geen zak van... In tweede instantie trouwens ook niet, ik ben twee dagen aan het zoeken en proberen geweest.
    Iets wat ik zelf had kunnen bedenken, maar ook niet vermeld wordt, is het feit dat de motor ingeschakeld moet zijn (prop eraf!), wil de kalibratie succesvol zijn, met de motor uit op de zender lukt dat dus niet.

    Ik zou vanochtend in de praktijk testen, maar op het veld aangekomen, begon het flink te regenen en stak de wind op...
    Ik heb toen het droog was nog wat rondjes gevlogen met mijn Flidl met een loodje op een kebab prikker achter de staart. Dit blijkt de goede balans te zijn voor dit vliegtuig, dus daar kan ik mee verder, in de zin dat accu en servo's een andere plaats krijgen, om zonder deze contrapties en extra lood te kunnen vliegen. De harde wind maakt het leven moeilijk voor dit lichte vliegtuig, dus ik ben geland voor de wind dat vóór me regelde...

    Een andere keer maar weer proberen met de Flying Wing.
    Onder voorbehoud van een geslaagde testvlucht, lijkt de Byme-D een goed werkende gyro stabilisatie te zijn, met een incomplete gebruiksaanwijzing, dat dan weer wel.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2021
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Die (servo) reacties van de Byme D klinken wel heel erg bijzonder (counter-intuitive). Ook het feit dat de motor ingeschakeld moet zijn voor kalibratie vind ik merkwaardig. Ik heb al jaren twee exemplaren Eagle Tree Guardian 2d/3d in gebruik, maar dat systeem werkt zo intuïtief als maar kan. Maar experimenteren en dingetjes uitvogelen is een erg leuke bezigheid.
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2021
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Na het afstellen van de Byme-D en de elevons mechanisch identiek afgesteld na het vervangen van de gesneuvelde servo, vanmiddag even wezen testen.
    Met of zonder stabilisatie, ik krijg de vleugel niet fatsoenlijk de lucht in; hij blijft een eigen koers volgen en is eigenlijk niet in de lucht te houden.
    Ik heb dus ook een aantal 'uit de lucht val incidenten' met onwelgevoegelijk taalgebruik gehad, waarna de neus ietwat gestuikt is en overal modder zit.

    Straks de boel deels demonteren, schoonmaken en met kokend water aan de slag om het schuim weer in model te krijgen.

    Ik snap er onderhand geen moer meer van waarom het toestel na het aanbrengen van de lamineerfolie zo onhandelbaar is.
    Kan het gladder worden van het oppervlak zoveel invloed hebben?
    Dat de benodigde snelheid zoveel hoger is geworden, dat dit met de hand niet meer te realiseren valt en daardoor vaker wel, dan niet, mislukt?

    Misschien breng ik een starthaak aan en probeer een Flitsch-start met een kort lijntje aan mijn net afgemaakte hoogstart kabel...
    Aan de andere kant, als dat mis gaat, raak ik de grond met nóg meer snelheid.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2021
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Wat was het gewicht en wat is het nu?
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Een gladde huid werkt goed bij voldoende snelheid én de exact goede profielen.
    Bij lage snelheden en niet héél grote koordes zul je met een spekgladde huid problemen kunnen krijgen.

    Ook bij grotere snelheden zul je, wanneer je onregelmatigheden hebt in het profiel er met ruwe huid niet al te veel van merken, maar met een gladde wel.
    Met een gladde huid krijg je over een langer traject een laminaire stroming die erg gevloelig is voor locale loslating, met alle gevolgen van dien.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hein,

    Vliegklaar zit ik nu op 636 gram, de lamineerfolie heeft aan de oorspronkelijk 626 gram dus maar 10 gram toegevoegd.
    Tenzij de 580 gram die ik in het begin van deze thread noemde, zonder het gewicht van de Mobius camera was (46 gram), maar dat lijkt me niet logisch...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2021
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Met "CG 200mm from the nose" en beetje "reflex, 3 - 4 mm" heeft Andrew Newton een prima vliegend toestel. Dan moet het jou ook lukken. Stabilisatie is eigenlijk niet nodig.
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Rick,

    Welk profiel deze vleugel heeft kan ik je niet vertellen, de onderzijde is in ieder geval vlak, maar, ik heb voor ik de boel in elkaar lijmde, de profielen van root en tip omgetrokken op een stuk karton, voor het geval ik ooit nog eens malletjes moet maken om ze uit schuim te kunnen snijden met een snijdraad.

    Root is 265 mm (inclusief aileron) lang en op het dikste punt 30 mm.
    Tip is 206 mm (idem) lang en op het dikste punt 23 mm.

    Hier gaat de dikte van de gebruikte stift (0,8mm) nog vanaf, maar voor het idee moet het gaan...

    Groeten, Jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Vertel mij wat, ik heb die video's uiteraard ook gezien en kreeg de vleugel in eerste instantie ook vliegend, weliswaar niet zo soepeltjes als die van Andrew, maar die doet het ook al ietsje langer dan ik.

    Het gedoe is pas begonnen na het lamineren...

    Groeten, Jan.
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Dan ga ik je even uit de droom helpen. Ik heb een 100% platte wing (6mm Depron plaat) met GFK afwerking, spiegeltje glad. Ongeveer dezelfde afmetingen als jouw wing en dezelfde wingload en die vliegt ook probleemloos. Ik heb het idee dat je jezelf iets aan praat. Wat ik wel ervaar is dat de 'launch' zeker als je er al een hele tijd niet mee hebt gevlogen altijd een tikkie spannend is. Eenmaal in de lucht en op 30 à 40m hoogte is het probleemloos vliegen. CG is erg belangrijk en het kan zijn dat door het draaimoment van de prop één elevon wat meer omhoog moet staan als de andere (afhankelijk van de hoeveelheid throttle). Conclusie: schoonmaken en flink wat vluchtjes maken. Soms kan het helpen bij de launch op een verhoging te gaan staan zodat je wat meer tijd hebt te corrigeren.
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2021
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Yes but, no but, yes but...,

    De eerste vluchten, nog zonder lamineerfolie, waren bij weinig wind en een paar dagen later met windkracht 3-4. Het enige waar ik daarbij moest corrigeren was de dip naar de grond vlak na de start, vervolgens ging het toestel in een redelijk rechte lijn omhoog en kon ik er gewoon mee vliegen.

    Waar ik nu mee te maken heb is een vliegtuig, dat dingen doet, waar ik op de zender geen opdracht toe geef, afgezien van iets up, om de dip na de start te compenseren.
    Het vliegtuig breekt uit naar link, recht, troelala, zonder dat ik er veel aan kan doen.

    Ter controle neem ik m'n Flidl mee, die tot 3Bft in de lucht goed te hanteren is en mijn Fusion duwprop schuimpje, dat door de vele reparaties aanzienlijk zwaarder is geworden en daardoor een flinke startsnelheid nodig heeft om in de lucht te blijven. Dat vliegt gewoon, ook bij de wind die we gisteren hadden.

    De vliegende vleugel dondert uit de lucht, met of zonder input van mij.

    Maar, ik maak de zaak weer schoon en recht en ga bij de eerstvolgende droge dag weer testen, onder het motto: 'Gjin deade dingen baes'...

    Groeten, Jan.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Als je maar 10g hebt toegevoegd kan het dat niet zijn. Terug naar de basis en controleren:

    - klopt je zwaartepunt echt?
    - kloppen je roerinstellingen (0-stand) echt?
    - niks veranderd aan je programmatuur?
    - en indien mogelijk: ervaart iemand anders dezelfde problemen?
    - als je de stabilisatie pas later toegevoegd hebt: heeft ie het vreemde gedrag ook zonder?

    Ik ben geen vliegende vleugel kenner maar links/rechts zomaar uitbreken klinkt een beetje als zwaartepunt problemen.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hein,

    1) Zwaartepunt ligt op de plaats, aangegeven door de fabrikant, zo heeft 'ie ook gevlogen vóór het lamineren.

    2) Daarover lopen de meningen uiteen; de laatste servo die ik vervangen heb heeft minimale speling (eigenlijk wat je mag verwachten), de eerste servo die ik vervangen heb, heeft méér speling. Een elevon kan dus méér bewegen, zonder zender input dan de andere. Hier ben ik nog mee bezig, hoewel het uit de vleugel graven van een servo niet het leukste klusje is...

    3) Voor de laatste rampzalige 28 seconden heb ik de instelling op de zender nagelopen en opgeschoond, in de zin dat ik de offset, om beide roeren identiek te krijgen, uit de zender heb gehaald en de servostanglengtes mechanisch heb afgesteld.
    Daarnaast een uitschakelbare dual rate ingesteld, die bij de laatste tests uit stond.

    4) Dat is een leuke, er zijn een heleboel van deze kits verkocht, maar blijkbaar niet door forumleden; op buitenlandse fora kom ik geen rare dingen tegen.

    5) Ja. Eigenlijk maakt het niet uit of de stabilisatie aan, of uit staat, er is niet mee te vliegen.

    Ik hoop de speling uit de ene servo te kunnen opsluiten en doe dan nog eens een poging.

    Groeten, Jan.
     
  19. MeItIs

    MeItIs

    Lid geworden:
    1 mei 2013
    Berichten:
    11
    Beste Jan,

    Kan het zijn dat de vleugel(s) getordeerd zijn door het lamineren?
    Misschien is de tipverdraaing veranderd hierdoor.
    Je kan dit wellicht checken door de wing op een platte ondergrond (tafel bv) te leggen en vanaf een afstand van n meter of 2 a 3 naar de achterlijst te kijken ter hoogte van de hartlijn en proberen te zien of er verschil is tussen de linker- en rechterkant van de kist. De welving moet (vanzelfsprekend) links en rechts hetzelfde van de tafel af omhoog lopen.
    Mijn ervaring met gelamineerde vliegende vleugels is dat na bekleding je idd met wat meer snelheid onderweg bent omdat je wat eerder last krijgt van loslating, zoals RickNL al aangaf.
    En geen speling in servos en aansturing natuurlijk, dat is bij vliegende vleugels vragen om problemen, evenals goede terugstelling naar nulpunt van de servos en dus je elevons.

    succes ermee, Bart
     
  20. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik bedoelde eigenlijk, ervaart een ervaren vliegende vleugel piloot hetzelfde? Als je er een kunt vinden, laat de vleugel even door die
    persoon nakijken, evt afstellen en invliegen. Soms kan een tweede paar ogen wonderen doen.
     

Deel Deze Pagina