fokker dr1 1:3 balsa usa

Aangezien de broertjes von Richthofen beide een rode cowl hadden weten we nog steeds niet voor welke versie je gaat :rolleyes:

Dummy en cowl zien er prachtig uit! :D
Goed dat Balsa USA een epoxy cowl gebruikt in plaats van de gangbare ABS/plastic bagger.

Let er bij je vertraging op dat de propas een excenter heeft welke een paar mm varieert, door deze te draaien maak je de onderlinge afstand tot de motoras groter of kleiner, hiermee span je de snaar.
Exacte maat voor de gaten in je onderplaat zul je proefondervindelijk moeten bepalen.

Groeten, Ralf
 
lothar's versie...

De cowl was wel uit 1 stuk, ik heb het binnenste uitgesneden, en een stukje scafoam op maat gemaakt en klinknageltjes erop.

exacte maten moeten denk ik wel redelijk juist zijn nu voor de baseplate, binnen 2weken eens vragen aan vader of ie wat kan maken, ook nog enkele andere metalen onderdelen voor de fokker.
De strutbevesteging kan hij jammergenoeg niet laseren.

hier in de hangaar... hmm het rood lijkt hier wel wat te pink(is niet zo in het echt!)
P1120027.JPG


De dummy:
de ^plastieken delen samengelijmd, gaatjes geboord en 4 kapotte bougie's erin. Hieraan komt een zwart rekkertje die ik gewoon opspan.
De cylinderdeksels staan hierboven ergens op de foto...
stootstangen zijn gewoon een carbon staafje ertegen gelijmd.

en hier de benzinetoevoer: een stukje darm, blokje ertegen en dan het geheel in de krimpkous gezet. de verdikkingen erop zijn telkens opnieuw een schijfje krimpkous:
P1120013.JPG
 
welke kleur? koperkleur?

wel ik heb op de krimpkous transparante plastic primer gespoten en dan met een koperspuitbus erop gespoten.

de rest van de dummy heb ik met 2 soorten wheel spray van motip gespoten(direct na elkaar,nat dus)
als alles droog was hier en daar nog eens wat zwarte verf met een hard borsteltje erop gewreven, en direct het meeste wegvagen met een doekje...

Greetz
 
het is ver van een Glenn torrance fokker, maar dit wil niet zeggen dat we niet wat mogen afkijken:

struts.JPG


bovenste is hoe hij van balsa usa zit, de strut loopt door over de 3 vleugels
onderste is hoe ik het eventueel zou proberen te maken als bij glenn.
echter zitten de struts dan wat verder naar achteren...
 
geprint en eens op het plan gelegd. de strut komt 5mm meer naar achteren:
P1120046.JPG


ook eens de spandau's op grootte geprint en heel wat detailfoto's.
vader ziet het zitten om hier al enkele onderdelen voor te maken, dus dit komt denk ik wel goed!
P1120048.JPG
 
iemand een leuk adres voor 0,5mm alu plaat voor de hulzen?
en dan 0,8 of 1mm staalplaat voor de strutbevesteging?
ben de spandau's aan het interpreteren:p de leds en gunflasher komt er ook in!
een clublid is ook bezig met een geluidsmodule voor de gun's, alleen moeten we dat dan nog kunnen hoorbaar maken boven de motor:p
 
alu platen gewoon bij de drukker halen, deze worden gebruikt op te drukken en is afval erna, 0.3 dik ofzo iets
 
Waarmee maak je Lithoplaat eigenlijk schoon, thinner of iets dergelijks?
En waarmee valt het het beste te lijmen, contactlijm of epoxy?

Groeten, Ralf
 
Zou zelf kiezen voor contactlijm bij oppervlakte verlijming en epoxy bij punt/lijn verlijming. Ik schuur de aluminium- of lithoplaat wat ruw op voor de verlijming. Heb het balsa op de lithoplaat servodeksels van m`n Moth met CA gelijmd wat ook heel erg goed vast zit.

Groeten, Ramses
 
iemand een idee hoeveel watt speakers ik nodig zou hebben om het machinegeweer geluid boven dat van de vertraagde 38 te kunnen brengen?( ik kan het nog versterken door de wijze van inbouw natuurlijk...

groeten Chris
 
Zal het nog eens opzoeken, maar beloof niets.
Stond ergens op een forum zulks systeempje van enkel een e-motor met slap veertje op de as, met daarin een houtvijsje geschroefd, door het draaien slaat dit tegen triplex aan, was goed hoorbaar op het bijgevoegd filmpje.
Met enige fantasie laat je ook nog ledjes oplichten in de lopen.
Spaart dan toch het gewicht van een luidsprekertje met mogelijke versterker.
Een balsa romp is een uitstekende klankkast.

Johan.
 
ja dit is ook van mij....hehe

dat systeem werkt feilloos in de electro spitfire, althans tot dat de schakelaar het liet afweten(wat doorgebrand in de electronica) nu is een clublid bezig met alles (schakelaar,regelbare flikkerleds, en het brushed motortje voor het geluid) in een kleine printplaat te gieten. wat op zich gewoon de max is voor een electrotoestel!

voor de fokker heb ik ook al printplaatjes voor de flikkering en de leds, maar hier zit ik echt wel met een benzine motor waarboven het geluid moet komen. en dit kan normaal niet anders dan met boxkes.
ook hier zijn we aan het experimenteren met vanalles om het geluid te crieeren, nu ben ik aan het kijken wat ik het best gebruik voor het af te spelen.
en indien ik toch lood nodig heb in de neus, steek ik er liever wat nuttigs in...:p
 
Ook een ramp als je de uitvinder van, er op wijst dat er een systeem bestaat.

Een speelkaart tussen de schroef met een wasspeld zoals bij een fiets zal hier wel niet helpen zeker?

Johan.
 
hallo,
gestaag... maar stukje bij beetje, trager dan verwacht, veel te veel andere nodige activiteiten!
soit

vanmorgen even tijd gehad om de motorplaatsing uit te proberen.
alles zou op deze manier net net binnen de kap vallen.
bougiekabel sleept wel tegen de motorkap op deze manier, maar sommige zeggen dat de standaard kabel toch vervangfen moet worden(reden weet ik niet) een kleinere bougie zou mijn probleem ook al oplossen denk ik.
de opstelling van de carburator past ook net en kan ik zo laten(tenzij men mij anders aanraad??) als ik het kunststof deel tussen motor en carbu eruit neem heb ik wel meer ruimte rond de carbu, maar staat hij wat gedraaid. maakt niet uit want waar ik de gasaansturing ga plaatsen weet ik nog niet.
P1120187.JPG



P1120189.JPG


P1120191.JPG


het plan is om hier de handleiding niet te volgen, en niet de firewall vast te kleven. maar links en rechts(eventueel ook bovenaan) de firewall vast te zetten met alu profielen in de zijkanten van de romp, zodat ik motor + firewall kan losmaken en zo makkelijker aan de binnenkant kan komen.

hoe de dummy motor monteren weet ik ook nog niet! alsook of de koeling zo wel goed komt. ik denk eraan om het linkse luchtgat met een flexibel eventueel wat te richten op de cylinderkop, en met depron te werken boven het rechtse luchtgat zodat de lucht verplicht is om naar beneden te gaan...
 
Mooi te zien!

Je pakt een hoop extra ruimte voor je carb. als je de aandrijving omdraait.
(propelleras aan de andere zijde van de motor)
Je kunt dan alleen het 90 graden bochtstuk niet gebruiken.

Groeten, Ralf
 
Back
Top