Het schiet nu echt op,
Sjoerd kwam met het voorstel om er navigatieverlichting op te maken, hij verzorgde de (piepkleine) elektronica, ik de rest… Bij het kielvlak had ik daar al rekening mee gehouden, een 4mm alu buisje met de draadjes er al in. Een uitgeboord 6.5mm alu buisje en een afgeschuurd wit ledje
vastgezet met 5 min epoxy. Een mooie druppel aan de voorkant completeerde het heklichtje
De boordlichten in de vleugels waren wat lastiger, ik had volle balsa ribben in het buitenste vleugeldeel gebruikt. In de kopse kant van een 5mm rvs buis vijlde ik een “tanden “ zodat ik daarmee door balsa kon boren.
Met de nodige zorgvuldigheid ( ging 1X keer mis) bereikte ik de goede lengte
Daarna schoof ik een dun messing buisje met een draadje daar weer door
en dat kon ik met een gebogen stukje ijzerdraad door het al geboorde gat in de voorlijst eruit vissen
Met dat draadje trok ik de stroomdraadjes door de vleugel. De navigatie verlichting maakte ik van een dun alu buisje waar ik een afgevijld ledje met 5 min epoxy in vastzette
Als voeding een 2s 250mah lipo met de nodige stekkertjes, de elektronica zit onder de lipo
en een aan/uit schakelaar onderin de vleugelwortel.
De dummy motoren spoot ik met vallejo “gun metal”, de motoren werden hierdoor zichtbaarder. Het carter spoot ik, met een papieren sjabloontje, blauw.
Na al deze details kon het stabilo vastgelijmd worden. Aan de bovenkant het verbindingsstangetje naar het rudder, op de foto is alleen het heveltje te zien
Daarna de koordjes en veertjes van de staartwielbesturing door de romp getrokken en ingehaakt in de besturings hevel van het staartwiel. Met wat hulpdingetjes en geduld.. lukte dat. En het werkte ook nog!
Daarna de struts, met 0.9 hard messing draadjes door de hoofdligger en daarna een drupje zap
De FXX is nu klaar om, als de zon een beetje wil schijnen, wat foto’s buiten te maken.
Vincent