Voor ik verder met de buitenkant ging, wilde ik eerst de basale inrichting van de cockpit in orde hebben. Op de tekening van de NVM kon ik wat over het interieur vinden, maar ik vond het lastig om het in de goede proporties te krijgen. Eerst de stoelen maar, die lijken veel op de stoelen in de FG-2!
Uit 0.4mm en 3mm triplex ging dat snel
De stuurwielen waren een probleem, tenslotte lamineerde ik ze uit smalle stroken 0.4 triplex met de draad dwars. Een paar spelden, dunne zap erover, klaar
De spaken uit 1mm triplex, zagen en vijlen en het hart (waar ook de stuurkabels over lopen) een plakje van beuken rond 8mm,
Het instrumentenpaneel en handels is wel zoeken, gashendels, verstelbare props, carburateurvoorverwarming, ik weet het niet.
Uit 0.6mm aluminium (scheerschuim blik) hendels geknipt, van sculpey clay ronde knoppen gemaakt (kon geen goede kralen vinden) en vastgelijmd
Op deze foto zie ik de matige afwerking beter dan met het blote oog. Het is behoorlijk klein! De console voor de gashandels en kompas in elkaar geknutseld en geprobeerd zijn plek te geven, goed op de echte Fokker zitten te letten. Het instrumenten paneel uit 0.5 mm triplex gezaagd, geboord en de gaten op maat geruimd, daar is gelukkig een tekening van. Het paneel maak ik uit twee lagen, op de achterste komen afbeeldingen van instrumenten en daar komt dan later de geverfde voorkant op
De plaatsing moet wel een beetje kloppen, er komen 3D geprinte vliegers in. Ze zijn erg zichtbaar zoals hier de echte
het zou mij niet verbazen als Anthony Fokker hier zelf aan het stuurwiel zit. Het zijraam is veel lager dan de voorruit
Het uitneembare interieur, ook de BWK krijgt zijn instrumenten en radio
De vliegaccu schuift van voren onder de stoelen. Als de 3D piloten netjes passen, kunnen er nog de nodige details gemaakt worden, dat kan ook later. Van de zomer zal het tempo wel wat lager worden….
Groet, Vincent.