Bouwverslag Fokker FVIII

Dat is jammer om te horen Hans :(
3 viertakters op een kleiner formaatje klinkt anders ook wel gaaf! :yes:
Heb je al een ander plan voor je 3 radiaal motoren?

Groeten, Ralf
 
Weer wat vorderingen met het tekenwerk :yes:

Base part van de vleugel, hieruit worden straks de ribben gegenereerd
Vooral de vorm van de tip heeft me vele uren gekost (en dan is ie nog steeds niet helemaal zoals ik hem wil :stout:)
Hier bezig met het uitzetten van de liggertjes voor de beplanking

s15.JPG


Stabilo

s12.JPG


Vleugelmiddendeel wat verder uitgewerkt, wil er nog een luik in kwijt om de vleugelhelften te koppelen

s13.JPG


tabs nog wat verfijnd

s14.JPG


Projectje op zich ;)

s11.JPG


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Hallo John, de inbouw is slank dus zou zeker passen
De 1.20 20cc is hun grootste model, dat zou marginaal zijn voor deze afmeting kist vrees ik
Verder wil je op een 2-motorige kist betrouwbare krachtbronnen, van de RCV is er erg weinig feedback te vinden over het gebruik in modellen
In dat geval zou ik liever gaan voor b.v. Laser, OS of Saito

Groeten, Ralf
 
Weet van de SP modellen dat die altijd lastig af te stellen waren en veel warmte problemen kenden.
Heb er 1x 1 in een Corsair gezien maar die had alleen maar problemen met zo`n motor, zou dus ook niet mijn keuze zijn.
 
Voor de wielen voor deze kist kom ik uit op een diameter van 225 mm met breedte 34mm
De Toni Clark Pup wielen zijn 225mm :yes:, weet iemand misschien hoe breed deze zijn? (ze lijken me smaller)

TC pup wheels.JPG


Een dergelijke maat wielen ben ik verder nog niet tegengekomen (ca. 9"), weet iemand andere?

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Exact zoals je zegt Frank, het uitdenken en omzetten naar iets wat praktisch maakbaar is, dat is de uitdaging :yes:

Groeten, Ralf
 
Ralf,ik heb denk ik wat je zoekt!
De wielen hier op de foto hebben wat de velg betreft een diameter van 175mm en als er een bandje omheen zit dan zouden deze de 225mm moeten gaan halen.
De wielen met het bandje erom heen meten 215mm dus ik denk dat als jezelf de wielbandjes maakt dan moet dat goed komen.
De breedte van de bandjes die om de velgjes zitten zijn 25mm breedt (eigen maaksel van water afvoerslang van de wasmachine met krimpkous er om heen)dus als je de bandjes zelf maakt van vloeibare latex(zoals Bert van Eyk die z'n bandjes zelf heeft gegoten voor z'n Fly baby dubbeldekker)zou je een heel mooi resultaat kunnen bereiken!

wielen voor vliegtuig.JPG


Dit zijn n.m.l gewoon ouderwetse kinderwagen wieltjes.
Als je interesse erin hebt mag je ze wat mij betreft hebben.
De as diameter is 10mm.
Ze wegen wel 260gr zonder bandje erom heen.

Mvgr Hans
 
Dank je wel voor je aanbod en meedenken Hans :thumbsup:
Teus heeft voor mij de maat doorgegeven van de Toni Clark Pup wielen en deze komen mooi uit. 225x30mm.
5 mm smaller dan gewenst maar daar hoeft dan verder geen band meer voor gemaakt te worden. Covers wel. Ze wegen 320 gram per stuk. De velg lijkt bijna hetzelfde als de jouwe.

Groeten Ralf
 
Oke ik loop even wat vast en zou graag wat input van jullie gebruiken
Ik wil de gondelbevestiging onder de vleugels zilversolderen met stalen pijpjes ø8x1mm

s22.JPG


Het idee was deze te splitsen in 2 prefab delen en deze daarna samen te voegen
Deel 1 met de bevestigings ogen, op deze manier secuur te maken

s23.JPG


en het voorste stuk, koppen bij samenvoegen op maat rondvijlen

s24.JPG


Onderste is gebogen rond 4mm verenstaal, met stukjes messing pijp 4-6mm past dit in de stalen pijpjes

s26.JPG


Samengevoegd wordt het dit

s25.JPG


Ik moet dus weer hitte gaan inbrengen bij de kop en ben bang dat de las van de ogen losgaat, juist de plek waar de grootste kracht door wordt overgebracht.

1. wordt de kwaliteit van de verbinding hierdoor minder?
2. optie om de ogen eerst te Tig-lassen zodat ze niet lossmelten, daar heb ik hulp bij nodig
3. zien jullie een andere mogelijkheid de boel goed uitgericht te krijgen zonder een fancy steunconstructie te moeten maken?

Keuze voor ø8x1 pijpjes is dat deze niet meer bekleed behoeven te worden daar ze een redelijke schaal dikte/afmeting hebben.
B.v. staaldraad zou opgedikt moeten worden.

En dan komt het er uiteindelijk zo uit te zien:

s27.JPG



Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Ralf

upload_2020-10-20_20-26-24.png

foto w.p. 10-2020

Hier een sterk vergroot voorbeeld
hoe ik,
en veel anderen
ronde delen passend aan elkaar maak,
om ze dan te solderen.
Deze passing is een groot deel
van de sterkte van je verbinding.

Het metaal, zeker bij iets grotere diameter moet echt tegen elkaar aan passen.
Zilversoldeer heeft een soldeerspleet nodig van maximaal 0,2mm.
Is de spleet groter kan het zilversoldeer deze niet vullen.

Het werkstuk op de foto moet nog verder soldeerklaar gemaakt worden door de delen passend in elkaar te schuren.
De volle lengte krijgt een stukje schuurlinnen over zijn buik geplakt.
Het holgezaagde tegenstuk wordt daar tegenaan geschuurd en zal de juiste vorm en passing aannemen.
Is deze passing voldoende/goed kan je solderen.
Ik had een kant en klaar werkstuk maar heb het afgelopen zaterdag in de ijzerbak gedeponeerd.

Jammer.
Het verzamelen is gestopt,
Het bewaren krijgt langzaam een einde.
Opruimen is het devies.

Veel modelbouwplezier,
Willum


Tig-lassen is ook weer een vak apart dat je echt moet leren.
En echt dun en fijn laswerk als het jouwe, ik zou het gewoon solderen.
 
Dank Willum!

"stukje schuurlinnen over zijn buik geplakt" dat is een zeer bruikbare tip voor een mooie pasvorm dank!
-Tig valt hierbij dus af
Ik denk dat ik niet ontkom aan een klemconstructie als ik de 2 delen wil samenstellen

Groeten, Ralf
 
Dat is mooi dun schuurlinnen :thumbsup:
Gebruik jij nog een speciale ondergrond voor bij het solderen?
Een oude stoeptegel doet het bij mij

Groeten, Ralf
 
Back
Top