Bouwverslag Fokker FVIII

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 9 mrt 2019.

  1. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.740
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel Ralf... prachtig project en al weer een flinke stap in ontwikkeling van het tekenwerk... bedenken.
    Gewoon Museum kwaliteit... dat is toch wat je altijd bouwt?
    Zie het voorgaande... wordt je gewoon eng van zo mooi dat is vormgegeven/uitgewerkt...

    Dan kan het altijd nog dienen als museumstuk voor de komende 100 jaar...
    Jammer dat er geen betaalbare en compacte rotatiemotoren zijn.
    En is het er een... zijn het altijd opgeblazen hypes rond die 'zooi'!? Haha.
     
  2. Ronald van Aken

    Ronald van Aken

    Lid geworden:
    5 okt 2006
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Zoetermeer
    Gemaakt uit een Schneider kit meer info heb ik niet.
    Maiden zie YT B25 maidenflight
     
  3. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.195
    Locatie:
    Haarlem
    Dank Bas :yes:
    Ben idd bezig met het tekenwerk, dat kost nog niets behalve heel erg veel tijd ;)
    De FVIII had stermotoren i.p.v. rotatiemotoren, maar 2-Takt benzine prefereer ik, is K.I.S.S. :)

    Groeten Ralf
     
  4. Peter Houweling

    Peter Houweling

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Haarlem
    Wordt weer een project om van te smullen!:banana:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Westervoort
    Da's allemaal weer schitterend werk Ralf,
    heerlijk om met al dat Fokker 'spul' te werken,
    En een grotere maat van de FVIII , daar kan je ook weer veel details in kwijt, hoop dat je 'm ook gaat bouwen!

    gr. Frank
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.195
    Locatie:
    Haarlem
    Dank Frank, mede door het plan hier met jullie te delen overweeg ik of ik hem idd ga bouwen.
    De intentie is er zeg maar :)
    Jij hebt ruime ervaring met je Fokker FII en de ZG62, wat denk jij van de 2 ZG38’s als aandrijving voor dit formaat?

    Groeten Ralf
     
    Peter Houweling en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. AER

    AER Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Apeldoorn
    Laatst bewerkt: 8 okt 2020
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.195
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel AER!
     
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.232
    Locatie:
    groningen
    Of was 'ie veel te zwaar?


    jan.
     
  10. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.232
    Locatie:
    groningen
    Zwaar ondergewaardeerd. Mooi ding. :)


    jan.
     
  11. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Westervoort
    2 ZG38's zijn (zoals eerder al gemeld zag ik) meer dan sterk genoeg maar geven je wel de mogelijkheid om met een relatief laag toerental te vliegen,
    alleen de afmetingen zijn 'vervelend'zeg maar. Een optie is natuurlijk om de boel weer elektrisch te maken zodat alles binnen de motor gondel blijft en te werken met een geluidmodule.
    Ik ben o.a.bezig met een Super Constellation schaal 1:10 volledig elektrisch die met geluidmodules uitgerust gaat worden, en om het effect hiervan te testen hebben we een proef gedaan en zo'n module ingebouwd in een Multiplex Funcub XL; dat klinkt verbazend goed:



    gr. Frank
     
    Ramses, MicropropSport en AER vinden dit leuk.
  12. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.195
    Locatie:
    Haarlem
    Dank voor je reactie Frank :yes:
    Dat ‘vervelend’ ervaar ik precies zo en ik had het liever anders gezien. Na er nog eens een nachtje over geslapen te hebben is deze combi het helaas niet helemaal :(
    Die soundmodule van je klinkt prachtig!!
    Elektrisch, dat wordt dan een forse aderlating...
    Voordeel is wel dat de constructie lichter kan, er hangen immers 2 veel lichtere motoren aan de gondel die minder trillen ook. Accu en regelaars kunnen dan voorin de neus.
    Ik zou eens een kostenplaatje moeten maken.
    Heeft de soundmodule een aparte voeding nodig en waar kom je qua prijs ongeveer op uit?
    Nog maar eens naar de afmetingen van de verschillende bouwschalen kijken :rolleyes:

    Groeten Ralf

    Constellation is ook gaaf trouwens :yes:
     
  13. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.582
    Locatie:
    Heeze
    .
    Gave plannen Ralf! :thumbsup:
    Succes met het puzzel en tekenwerk, ook een leuke fase!

    Groeten, Ramses
    .
     
  14. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.195
    Locatie:
    Haarlem
    Ben bezig de romp uit te werken in 'hap klare brokken' voor de lasersnijder.
    Ik ga uit van 3mm liteply, hoofdspant en neus 6mm triplex.
    Om een idee te geven van de afmeting heb ik er een mannetje bij geplaatst.

    Tekenwerk is nog 'under construction' maar dan zijn jullie vast een beetje op de hoogte :yes:
    Buiten dat het leuk is om te doen geeft het een goed zicht op waar je op welke constructie details moet letten.
    Er gaat vreselijk veel tijd in verloren, dat wel :rolleyes:

    De vele spanten bij de raam sectie zitten precies ter plekke van de raamstijlen zodat dit straks hopelijk nauwelijks opvalt

    s1.JPG

    Waarom nou die hele zijwand uit plaat 3mm vragen jullie je af?
    Hierop komen later veel latjes op gelijmd waar de bespanning tegenaan komt.
    Op deze manier heb je 'vlees' en kunnen de latjes slap uitgevoerd worden zonder dat ze knakken bij het vastpakken
    Ik kan er later nog wat gaatjes inschieten om gewicht achterin te besparen

    s2.JPG

    s3.JPG

    s4.JPG

    Er zullen wel heeel wat platen 3mm ply in gaan zitten o_O:rolleyes:
    De romplengte is hier 2,6m en het breedste punt is 35cm

    s5.JPG

    En de rompdeling, 4 stroken 6mm vliegtuigtriplex lijken me genoeg
    Tevens nog 4 deuvels voor de uitlijning

    s6.JPG

    Voor zover weer even,
    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2020
    Ramses, Bart83, Berto en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Westervoort
    Nou Ralf, ik denk niet dat die tijd 'verloren' is hoor, sterker nog; wij vinden dit leuk :hammer:

    gr. Frank
     
    Ramses, AER, Berto en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.195
    Locatie:
    Haarlem
    Nu met de latjes welke erop gelijmd moeten worden (blauw)

    s9.JPG

    s10.JPG

    Groeten, Ralf
     
    Ramses, Bart83, Frank Hartog en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    rotterdam
    Dat wordt een grote!
    Voor wat betreft de brandstoftanks ga je die alleen in de gondels zetten of gaan die als buffertank dienen en komt de hoofdtank in de vleugel?
    Voor degene die er interesse in hebben start 18 okt de serie vliegende hollanders met heel veel Fokker'tjes

    Mvgr Hans
     
  18. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.195
    Locatie:
    Haarlem
    Hans, de tanks waren alleen bedoeld voor in de gondels, 360cc zou meer dan genoeg moeten zijn voor de ZG38 (ca. 15-20 min. vliegtijd schat ik).

    Op het moment richt ik me voorlopig op het ontwerp en tekenwerk, ik zal later de beslissing nemen over de aandrijving.
    Elektrisch heeft absoluut zijn voordelen, zeker voor het schaal uiterlijk want de aandrijving kan geheel onzichtbaar weggewerkt worden.
    Ook is een soundmodule nog een optie zoals Jan en Frank aangeven.
    (de speakers en de Lipo's waren al in de neus getekend :D)
    Benzine heeft als voordeel dat je zo vaak als je wilt je tank kunt bijvullen op een vliegdag zonder te moeten wachten op het laden van de accu's.
    Ook als je de kist voor langere tijd wegzet behoeft dit geen onderhoud (Aspen), waar een accu nog steeds gecycled dient te worden.
    Beslissing voor later...

    Ik zag de aankondiging van de TV serie met Fokkers ook :yes:!
    Fokker, Plesman en de KLM, dat wordt op zeker met een bak chips voor de TV :beer:

    Hoe vordert jouw Fokker FVIIb-3m?

    Groeten, Ralf
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  19. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    rotterdam
    Daar ben ik mee genokt omdat het toch wat te groot werd maar ga een wat kleinere versie bouwen met 3x 6,5 cc 4takt motor'tjes.
    Motor'tjes heb ik al bij elkaar verzameld en getest en lopen zeer betrouwbaar op de proefstand.
    Heb de tekening(en wat onderdelen) van de Fokker Fviia die ook Jonkje heeft(of had)die hij te koop had(of nog heeft) staan.
    Ik ga hem wel op dezelfde manier bouwen zoals ik bij de andere in gedachte had(dus zoveel mogenlijk volgens het 1:1 principe).
    Tekeningen hebben niet veel aanpassingen nodig kwa maatvoering.
    Spanwijdte wordt wel iets meer dan 2,20mtr .
    Helaas dus geen Fokker Fviib met 3 (7 cilinder) radiaal motoren.

    Mvgr Hans
     
  20. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Westervoort
    Het is niet zonder trots dat ik kan melden dat het CAD model van m’n FII als basis is gebruikt voor het model in de serie
     
    femmo, Bart83 en Henri Kaper vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina