Bouwverslag Fokker FVIII

Mja hoe betrouwbaar is een ingekleurde foto...? Blijft lastig. Kwam onlangs deze fantastische foto tegen. Te mooi om niet te delen en past wel prima in dit sfeertje. Waarschijnlijk een Fokker FII..
0e0846afaa017a7fc2224f37f1ff3384.jpg

Dat is zeker een mooie plaat Merlijn, dank voor het plaatsen!
Frank Hartog heeft ooit een prachtige FII gemaakt

https://www.modelbouwforum.nl/threads/project-fokker-fii-schaal-1-5.32779/

Een stukje uit de tekst uit modelbrouwers:

We hebben wel vaker discussies over kleuren gehad, zeker over de zwart/wit periode (wat fotografie betreft). Maar wat we hier met elkaar maken is niet de realiteit. Het is een schaalmodel van de realiteit en die verschaling kan heel goed ook voor kleuren gelden. Daarom is, in mijn ogen, de belangrijkste regel: "als het er goed uitziet, dan is het goed genoeg".

Mooi geschreven :yes:

Tja hoe betrouwbaar is een ingekleurde foto?

Als we de RAL kleuren aanhouden neig ik erg naar de RAL 5002 omdat ik hem gelijkend de affiche en mooi en helder vind.
De 5003 vind ik wat 'grauwer' overkomen maar dat is puur persoonlijk (en ik moet er tegenaan kijken ;))

RAL.JPG

Groeten, Ralf

Ik heb Frank z'n FII afgelopen najaar nog zien vliegen tijdens PH in Blue. Mooie kist. Sowizo geweldig om zoveel NL toestellen bij elkaar te zien.

Als ik jouw kleurstaal zo zie lijkt 5002 indd best goed. Komt ook aardig overeen met mijn FVIIa. Al zit er op die verf al wat jaartjes patina.. Operatie Schaal '94 [emoji6]

Toch nog een fotootje van de FII..
IMG_20181013_105653.jpg

Dank Serge, ik heb me daar aangemeld.
Als ik de reacties zo lees op Modelbrouwers dan zijn er weinigen die met harde feiten aangaande de kleuren kunnen komen.
Dat wordt eigen interpretatie dus :D

Groeten, Ralf

Daarom KLM heeft er mee gevlogen, lijkt me juist dat ze enthousiast worden als er een model van gebouwd wordt .

Heb contact gehad met de KLM-VA maar zij konden mij niet verder helpen met de blauwe kleur.
Verder nog info gewonnen maar het komt erop neer dat niemand het met zekerheid kan zeggen.
Kleur blauw ben ik dus vrij in :banana:

Nou inmiddels is de registratie keuze gemaakt zeg maar :D
Na het werk even langs de Gamma voor zwarte kleeffolie.
En even heerlijk een avondje fröbelen aan de eettafel.
Gesneden met een scherp Stanleymes.
De letters heb ik in Autocad getekend en afgeschaald van foto's, de K en de M heb ik een oudere 'look' gegeven welke aardig overeenkomt met de KLM affiche.

DSC_0158.JPG

Spul hecht verrekte goed trouwens :eek:

DSC_0160.JPG

DSC_0163.JPG

DSC_0168.JPG

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Wat is dat toch voor materiaal onder de ramen, aan de kreukels te zien lijkt het eerder alu dan hout?
Groeten Ralf

Wat is dat toch voor materiaal onder de ramen, aan de kreukels te zien lijkt het eerder alu dan hout?

Beukten mensen die kreukels er gewoon met hun knieën in? :hammer:

jan.

.
Hey Ralf,

Volgens info uit het bouwverslag van Rob is het gewoon linnen over buizenframe, ook onder de ramen, geen plaatwerk:
De raampartijen zijn uitgesneden, en daarna kwam het volgende probleem: Hoe maak ik opliggende delen van het buizenframe. Het model is namelijk incorrect, de neus is gemodelleerd als plaatwerk, terwijl het gewoon linnen over buizenframe was (behalve de deur dan).

Op onderstaande foto lijkt daar ook stitching te zien:

0bc6284e1c61fee10e4995206b73771e.jpg

0a384dfdaa529807d08fc7356017bfc8.jpg

eed6ae32e51fae54dabe4dd27d0a32bf.jpg

Wordt weer prachtig! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Thanks Ramses,
Volgens mij zit er toch op de 2 baaien onder het raam iets van beplating.
Ook omdat de latten er daar aan de buitenzijde zijn geplaatst.
De stitching lijkt meer op nagels, maar wie zal het zeggen?

fviii-zij-5-jpg.316630

Groeten, Ralf

Het lijkt ook wel of er een soort mechanisme onder de ramen gemonteerd is, misschien om de ramen te openen? Lijkt me in die tijd nog wel voorstelbaar, en het zou meteen een verklaring voor afneembare panelen zijn, om die mechanismen te onderhouden? En als je goed kijkt, zie je aan de overkant de cirkelvormige omlijsting van het krukje.

Max.

Edit: op de foto in de bijdrage hier iets verder naar boven zie je de ramen inderdaad openstaan :bye:

Laatst bewerkt:
Bedacht me net dat ik nog een boek over Fokker op de plank heb staan die zich vooral toelegt op de jaren 20/30.

De ramen van de FVIII waren inderdaad voorzien van een mechanisme waarmee ze open gedraaid konden worden ipv te schuiven.

Overigens.. Als je helemaal apart wilt gaan... Er is een FVIII waarbij ze later de motorophanging gemodificeerd hebben. Functioneerde na de mod als fotovliegtuig bij KLM onder PH-OTO.
b83a20d747c4da8cfc0016a961d09066.jpg

Back