Bouwverslag Fokker FVIII

Ik kwam laatst op een beurs dit boek tegen, leuke oude foto's en verhalen.
20190419_061953.jpg

20190419_062616.jpg

20190419_062130.jpg

20190419_062554.jpg

20190419_062130.jpg

20190419_062245.jpg

20190419_062159.jpg

20190419_062233.jpg

Heerlijk leesvoer :kwijl:

Groeten Ralf

Laatst bewerkt:
De belangrijkste beugels voor de motorgondels zijn gemaakt van 3mm verenstaal en 1mm messing strip, met zilver gesoldeerd.
Ik heb op tekening de juiste afmeting bepaald voor het verenstaal en deze zo nauwkeurig mogelijk gebogen.

DSC_0170.JPG

DSC_0171.JPG

Boel uitrichten

DSC_0172.JPG

Ze worden met M3 boutje vastgezet, inslagmoeren had ik van tevoren al in de vleugels geplaatst.
Die waaien niet meer van hun plek :D

DSC_0175.JPG

De basis is goed :yes:

DSC_0179.JPG

DSC_0180.JPG

Groeten, Ralf

Minuutje of 15 gevlogen is 100ml benzine verstoken. Dat was relatief veel want gezien de straffe wind stond de gasstick continu op 50-60%. Duur dagje [emoji6]

Hier voor jullie een speciale paas-editie :bier:

De TGV waar John het over had dendert inderdaad door want inmiddels heb ik het begin van de gondels ook kunnen vormgeven.
Bakje gemaakt van 6mm balsa, terplekke van de struts wordt 5mm triplex ingelijmd. Motorschot is ook 5mm triplex

DSC_0183.JPG

Messing lipjes gebogen en de boel maar weer eens in elkaar geschroefd

DSC_0185.JPG

Ze hangen alleen nog maar aan de voorste struts, achteraan de gondel komt ook nog een setje (en voor)

DSC_0189.JPG

Aardig wat downthrust t.o.v. de romp nullijn, 6 graden
Tussen de gondels en de romp loopt (heel ideaal) bij de echte een connectie.
Deze kan ik mooi gebruiken om de 3 motorkabels door te voeren :yes:

DSC_0191.JPG

DSC_0196.JPG

DSC_0197.JPG

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Eelco hartelijk dank voor het plaatsen van de foto's :banana:
Superleuk deze kist weer terug te zien na al die jaren :yes:.
De kist is erg licht en vliegt goed, profiel is Clark Y, spanwijdte 1,2m. Oorspronkelijk bedacht voor 2x Speed 400 motoren, nu brushless.
Prachtige omgeving trouwens, kan me voorstellen dat je de stap hebt genomen daarheen te verhuizen.
Nogmaals dank!
Enne die kleur blauw is naar mijn gevoel spot-on, Oratex blauw 050

Groeten Ralf

Laatst bewerkt:
Afgelopen dagen wat klein vrutwerk gedaan
Stabilo en vin bespannen

DSC_0406.JPG

Stabilo uitgelijnd en gelijmd

DSC_0407.JPG

Rudder servo een plek gegeven met bowdenkabel

DSC_0408.JPG

Behangen waar zover al kon

DSC_0411.JPG

Rudder bespannen en scharnieren op de juiste plek gezet (lijmen doe ik na het schilderen)

DSC_0414.JPG

Achterste gondel bevestiging gesoldeerd

DSC_0415.JPG

Groeten, Ralf

Van de kleur groen van Oratex had ik nog enkele meters liggen, zonde om niet te gebruiken, dit wordt nog geschilderd in blauw en zwart.
Wellicht moet ik voor het blauw eerst een grondkleur grijs aanbrengen voor een goede dekking, eerst nog even testen op een strookje

DSC_0416.JPG

Hoogteroeren klaar om te bespannen, de gaatjes maak ik erin om geen luchtopsluitingen te krijgen zodat de folie mooi hecht.
Hevels zijn gezaagd uit 2mm Paxolin

DSC_0418.JPG

DSC_0427.JPG

DSC_0431.JPG

DSC_0432.JPG

Voordat ik de romp verder kan bespannen moet ik eerst de staartslof maken en de plekken aanbrengen waar de kabels ondersteund gaan worden.
Ondersteuning van de kabels ben ik nog niet helemaal uit over hoe ik dit wil gaan doen.

Groeten, Ralf

Adri Brand is bezig met stickers voor mijn Fokker FVIII :yes::yes::yes:
Hij heeft ook de stickers voor de prachtige Fokker FXX van Rob gemaakt en enkele daarvan zijn herbruikbaar (alleen iets kleiner :rolleyes: )

DSC_0199.JPG

Ik kreeg dit plaatje vast toegestuurd van hem

Ralf FVIII b.jpg

Vooral het logo wat op de neus komt is opgebouwd uit hele kleine stukjes, ik ben heel benieuwd hoe dit er straks uit komt te zien :)
Geweldig dit :banana:

Groeten, Ralf

Het behang zit er weer perfect op :). Ga je voor het schilderwerk de luchtkwast gebruiken of de gewone kwast?
Prachtig ook die originele letters en logo's. Adri blijft een kunstenaar op dat gebied :worship:.

Groet,
Lex

Pff het KLM logo op de staart van mijn 1/8 DC3 was al een redelijke uitdaging qua snijden. Moest er eigenlijk nog een op de neus hebben maar die was te klein voor de desbetreffende snijplotter.
415d0d7e0ad808c4942290972294e54b.jpg

Het logo ziet er wel heel mooi uit Merlijn :thumbsup:, ik ben ook heel benieuwd hoe mijn kleinere logo eruit komt te zien.
Dank Lex, waarschijnlijk ga ik een zachte platte kwast gebruiken voor het schilderen.

Het 4mm (+3mm) verenstalen landingsgestel boog wel iets door onder het gewicht van het toestel incl. accu's, regelaars en motoren.
Bij de echte zat een afgeveerde stang

PH-AEF 1.jpg

Nu had ik nog een setje oleo's liggen welke ik heb omgebouwd
Eerst versterkingen inlijmen in de gondel voor de aanhechtingspunten

DSC_0439.JPG

Al deze details tikken qua gewicht wel behoorlijk aan :(, de omgebouwde oleo's wegen samen 75 gram

DSC_0440.JPG

Hier nog een originele en daarnaast de omgebouwde versie
Heerlijk zo'n klein draaibankje voor dit afdraaiwerk :yes:

DSC_0446.JPG

En weer wat foto's in opgebouwde toestand
De veels te kleine wieltjes die ik er even tijdelijk opgezet heb ontsieren de plaatjes maar ik ben nog steeds op zoek naar de juiste.

DSC_0454.JPG

DSC_0459.JPG

DSC_0463.JPG

DSC_0474.JPG

Groeten, Ralf

Back