Bouwverslag Fokker FVIII

Soldeerondergrond

Het liefst soldeer ik vrij in de lucht.
Dat kan niet altijd met constructies/soldeerwerk.
Af en toe gebruik ik een schone chamottesteen/ovensteen.
De meeste andere stenen die niet vuurvast zijn zoals beton of keramische tegels etc. die springen door de hitte snel en onverwacht kapot.
Pech voor je ogen. Altijd een bril op, of een groen of een andere.

Een andere ondergrond die ik vaak gebruik zijn vloerroosters.
upload_2020-10-20_21-29-43.png

foto w.p. 10-2020

Op deze manier is er weinig raakvlak en dus weinig warmte verlies.
Verder heeft dit rooster ik kan ook van onderen verwarmen.

Trouwens de brander op de foto is propaan-zuurstof.
Spitse geconcentreerde goed regelbare vlam.
Het schuurlinnen is van de grote rol, korrel bij deze is 120 dikte is 0,6mm.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 

Bijlagen

  • upload_2020-10-20_21-29-33.png
    upload_2020-10-20_21-29-33.png
    293,1 KB · Weergaven: 138
Na wat slechte nachtrust en een hoop tekenuurtjes later ben ik tot een nieuwe opzet van de struts gekomen :yes:
De pijpjes 8x1 aan de uiteinden plat knijpen (ook zo bij het landingsgestel van mijn BE2e gedaan, tot nu toe nog geen probleem)

DSC_4727.JPG


Ik heb geprobeerd de platgeknepen einden zo goed mogelijk te simuleren in CAD
Dat kost al met al heel wat workplanes, schetsen, sweeps en extrusies :hammer:
Resultaat: relatief simpel te maken struts met slechts een paar zilversoldeerverbindingen :beer:
En de ophangpunten zijn nu ook platgeknepen, dat zal niet meer loswaaien :D
Een mal garandeert straks de juiste positie van de struts aan de gondels, de platgeknepen stukken geven ook wat meer stelruimte aan de gondel :thumbsup:

s32.JPG


Gelijk de box (6mm triplex) van de gondel voorzien van wat gaatjes om gewicht te besparen

s29.JPG


s28.JPG


en met de alu beplating eromheen

s31.JPG


Zo, ben er weer blij mee, nu effe wat rust :D

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Gaat mooi worden Ralf,
Goed metaalblank maken, ontvetten en dan zilversolderen.
Beplating uit dun aluplaat, offsetplaat 0,3mm?
Goed te verwerken.

Maak er iets mooi's van.

Veel plezier,
Willum
 
Gelijk maar een mal ontworpen voor het afstellen van de struts aan de gondel.
Gaatjes exact op de plekken waar de struts aan de vleugel komen

s34.JPG


De gondelbox komt in de mal te liggen en de struts kunnen op de juiste plek geschroefd worden
Uiteraard is de mal voor zowel de linkse- als de rechtse uitvoering van de gondel te gebruiken ;)

s35.JPG


Ook het landingsgestel krijgt vorm, wederom ø8x1 pijpjes met ø6mm verenstaal als as voor het wiel

s36.JPG


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Landingsgestel wordt met deze diameters en diktes veels te zwak
Grotere diameters en diktes nemen!
Met de waardes die jij wil gaan gebruiken is dit veels te zwak voor een kist die zo'n 15 a 17 kg gaat wegen!

Mvgr Hans
 
Hans, de assen van het landingsgestel van de TC Tiger Moth zijn ook uit ø6 verenstaal, uitvoeringen variëren daarin van 13-15 kg.
Dit wordt zonder problemen gedragen.
Yke gebruikte dit ook voor zijn schaal 1:5 Fokker FVIIa en FXVIII

yke 1.JPG


yke 2.JPG


Wat zou jij voorstellen?

Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je wel een punt maar,
ik zie wel op de tekeningen(Fokker F XVIII) dat dat stalen gasbuis(geen RVS dunwandig) van 8mm is en dat is dikwandig!
Op het tekeningetje van de FVIIa is dat aluminium buis met als kern 6mm verenstaal wat denk ik met elkaar verlijmt is om een stevige costructie te krijgen.
Ik zou persoonlijk voor een diameter van minimaal 8mm(verenstaal) gaan voor wat betreft de wielas.
Ook zie ik dat er koper(vork koppelingen) wordt gebruikt wat naar mijn mening niet sterk genoeg is(makkelijk uitlubberen van het materiaal zelf omdat koper een zacht metaal is).
Wat ik ook zou doen is de constructie van de 1:1 bestuderen hoe dat geconstrueerd is en je zal tot de conclusie komen dat dit een zeer eenvoudige maar effectieve en stevige constructie is(ook de vering ).
Dit is in principe 1op 1 na te maken en is uiteraard meer schaal detail als je daar interesse in hebt(waarom spreekwoordelijk gezegt het wiel opnieuw uitvinden als het al uitgevonden is).

Mvgr Hans
 
Gasbuis waar ik vanuit ga is 8x1mm staal, dat is dikwandig (geen dunwandig RVS)
6mm verenstaal voor de as schuif je er in en dit kun je solderen/ lijmen of met JB weld verbinden.
8mm verenstaal voor de as lijkt me niet verkeerd maar dit is lastig te hechten aan de gasbuis

Mooie tekening van de FVII!
Scharnierpunten bestaan uit scharnier (aan de romp) met een verstelbare vork (forkend) eraan
Dan lijkt mij platknijpen en een gat erin boren eenvoudiger, niet schaal maar wel praktisch.

Groeten, Ralf
 
Dat zijn idd prachtige wielen :thumbsup:
De mooie spaakvelgen komen bij deze FVIII alleen jammer genoeg achter een alu cover en dat is zonde. Gewicht en prijs zijn eveneens niet mals.
De TC wielen zijn voor mij nu even de beste optie.

Groeten Ralf
 
Back
Top