Bouwverslag Fokker FVIII

De 2 ZG45's hebben een goede bestemming gekregen, de Zirolli B25 van Femmo :yes:
Het deed me goed zeer te beseffen dat deze motoren niet schaal weg te werken zijn in de FVIII.
Een niet te luide geluidsproductie zonder goede (grote) dempers was niet haalbaar.

Elektrisch is gelukkig wel mogelijk

Goed, verder met de gondels

IMG_1378.JPG


De onderdelen goed verlijmen, de bovenzijde laat ik nog even open mocht de strutbevestiging nog werk nodig hebben

IMG_1386.JPG


s89.JPG


De groene mal moet ervoor zorgen dat de ogen op de juiste plek komen.
Ik heb alu afstandsbussen gedraaid om de hitte van de vlam te weren

IMG_1453.JPG


Buisjes op maat vijlen, de lengte op de tekening klopt perfect

IMG_1454.JPG


En het knooppunt van de 4 stuks

IMG_1462.JPG


Tussen de alu afstandhouders heb ik een 0,5mm alu plaat geklemd tegen de hitte
Spannend of dit gaat werken of dat de houten mal afgefikt wordt :hammer:

IMG_1463.JPG


Alles afgesteld en vastgeklemd, eerst uiteraard de delen zeer goed geschuurd en ontvet.
Nu is het zaak een opstelling te maken zodat de brander er rondom goed bij kan

IMG_1465.JPG


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Dan moet het er maar van komen, ik heb er lang genoeg tegenaan gehikt :D

IMG_1468.JPG


Flux erop en de brander ertegenaan

IMG_1470.JPG


De eerste verbinding zit vast met zilversoldeer, phoeh, de brandwering lijkt zowaar te werken

IMG_1471.JPG


IMG_1477.JPG


Dan de 4-sprong goed in de flux

IMG_1480.JPG


Keurige soldering van onderaf gezien

IMG_1479.JPG


aan de bovenzijde helaas een kier, mss toch nog wat meer moeten verhitten.
Dat mogen jullie van mij zien, ook hier gaat niet alles zo 100% volledig als je zou willen
De las is al met al toch enorm sterk en ik ga dit kiertje maar voor het zicht gewoon dichtzetten met vulmiddel :rolleyes:

IMG_1488.JPG


Al met al erg tevreden met het resultaat :banana:, er ging heel wat voorbereiding aan vooraf
Om maar niet te spreken van al die keren dat je het in je hoofd al hebt voorbereid en gesoldeerd
Het is gelukkig uitgekomen zoals ik het graag wilde :yes:

Groeten, Ralf
 
Top dat je het eindelijk aandurft.
En het resultaat ziet er niet verkeerd uit.
Ik heb het vermoeden dat het kiertje net iets te groot was om dicht te vloeien.
Ga zo door met dit mooie werk het blijft gewoon genieten van iedere vordering.

Grrt John
 
Daar kun je wel eens gelijk in hebben John, bij de 2e gondel ga ik iig proberen ook nog wat extra soldeer toe te voegen
Maar thanks!

Groeten, Ralf
 
Mooi werk Ralf.

Jammer dat de ZG's niet pasten, brandstof is toch mooier dan elektro.
Maar het gaat echt mooi worden!

Je zou dat kiertje ook kunnen vullen met zachtsoldeer zoals Resist 2.
Hoef je niet echt heet te maken, zilver soldeer blijft gewoon zitten.
Niet zo sterk als zilversoldeer natuurlijk maar wel veel sterker dan plamuur.

Succes Willem
 
De 2 ZG45's hebben een goede bestemming gekregen, de Zirolli B25 van Femmo :yes:
Het deed me goed zeer te beseffen dat deze motoren niet schaal weg te werken zijn in de FVIII.
Een niet te luide geluidsproductie zonder goede (grote) dempers was niet haalbaar.

Waarbij ik wil opmerken (om de verwachtingen van diverse forum leden wat te temperen) dat dit project nog niet start, maar in de fase "verzamel rustig wat er voorbij komt" zit. Dave Platt style: ""buy it when itt is available" en deze aanbieding kon ik niet laten glippen.....

Ralf wat je maakt is geweldig....hoed af
 
Ik heb nog cockpit mallen, ooit op gekocht, van een versie maar weet niet hoe groot. Dus mocht je maten hebben kunnen we kijken of ik cockpitglas voor je kan vacumeren.
 
Ik ben blij dat de motortjes een goede bestemming gaan krijgen n.m.l de B25(mooie elegante bommenwerper) die ik ook op m'n to do lijstje heb staan om eens een keer weer te gaan bouwen en vliegen maar wanneer?
Voor wat betreft de Fokker is het wijs om deze elektro uit te gaan voeren omdat je inderdaad geen uitstekende motoren in de gondels heb zitten wat je bij de zenoah 45cc motoren wel hebt maar dat wist je van te voren en had daar geen problemen mee had ik van je vernomen.
De Laser motoren waar je het over had en die je wel behoorlijk weg kon werken gaan dan ook geen doorgang vinden heb ik nu vernomen.
Het enige wat je nog zou kunnen doen zijn 2 radiaal motoren 50cc 7 cilinder benzine motoren aan de gondels monteren maar die kosten bijna 1900,00 eurie per stuk(dat is wel heel echt schaal wat motoren betreft).
Al met al is een groot project zoals dit een goede voorbereiding het halve werk om goed beslagen ten eis te komen(kwa afmetingen) wat je allemaal nodig hebt en moet aan schaffen en ik denk(ook ik en alle andere bouwers)dat we dit soort dingen zeker niet over het hoofd moeten zien omdat de kosten toch aardig op kunnen lopen.
Het heeft er denk ik ook mee te maken dat je me bericht had dat jullie op de vliegclub niet meer dan 78 db mochten gaan produceren na wat klachten te hebben gehad dus ik kan me deze beslissing wel indenken die je hebt moeten maken.
Dus Ralf ga door met dit project en maak er wat moois van.

Mvgr Hans
 
Laatst bewerkt:
Hans en anderen dank voor jullie reactie, ik ben ook blij dat de ZG45's een mooi nieuw onderkomen gaan hebben in de B25.
Ik wilde de kist gewoon te graag met Zenoah's uitvoeren maar zag in dat het helaas toch niet haalbaar was
Idd ook gezien de aankondiging dat er op onze club strenger op geluid gehandhaafd ging worden. Vandaar de verkoop weer.
Laser 180's zijn ook nog een optie, daarbij steken de cilinders echter ook uit waar elektro compleet onzichtbaar weggewerkt kan worden.
Tja, 2 radials, prachtig natuurlijk maar kostentechnisch waanzin, vergt bovendien ook goed onderhoud.
De kosten van een grote bak als deze lopen idd dramatisch hard op, daar sta ik wel even met mijn oren van te klapperen.
Vleugelpijpje hier, triplex indekking daar, bekleding, elektronica en noem maar op.
Ben Dutch RC Kits/ Ray daarom ook zeer dankbaar voor het leveren van dit prototype van de kit :yes:
@Willem, ik zal dat Resist 2 eens gaan testen, ik kende het niet. Gebruik je daarbij ook flux oid?
Putty of epoxyplamuur levert op deze plek geen sterkte, maar is hier ook niet nodig. het zit echt goed vast zo.
@femmo, we zien je draadje tzt wel verschijnen, hebben we weer wat fraais om naar uit te zien :yes:
We gaan gewoon door met bouwen

Cheers, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Het gaat voor zover ik gehoord heb om een strengere handhaving van de geluidseisen, Max 78 Dba voor 2Takt. Geen beperking. Als een kist daaraan voldoet moet het geen probleem zijn lijkt me

Groeten Ralf
 
Dan maar gelijk de struts van gondel #2 gesoldeerd
Opletten op de linker en rechter uitvoering ;)
Ik heb nu iets meer soldeer toegevoegd en er zijn geen kieren meer

IMG_1506.JPG


IMG_1508.JPG


Dan uiteraard nu het spannendste deel, past het op de bevestigingspunten van de vleugels of niet?

IMG_1498.JPG


Het lijkt er wel op :banana:

IMG_1500.JPG


Ik zag in het Fokker FVIIb draadje van Kjel dat hij schaal bevestigingspunten had gemaakt, uit gezette strippen :thumbsup:
Wellicht ga ik dat ook nog proberen

IMG_1503.JPG


IMG_1497.JPG


Groeten, Ralf
 
Hoi Ralf

Dat ziet er heel strak uit. Mooi soldeerwerk. Ik ken de voldoening als na al je noeste arbeid het nog past ook. Het blijven mooie kisten, die oude Fokkers.

gr kjel
 
Back
Top