FORUMLEDEN en Techniek: ……”equipment”

Die grote hendel op de eerste foto werd vast en zeker gebruikt om het aftast-element handmatig over de atomen te bewegen. Wel eerst een borreltje pakken (zeker geen koffie Ad!) om de hand stil te kregen.

Even nog geen nieuwe opgave, morgen weer, ik wil weer richting equipment. Is beperken tot één opgave per dag een optie? Om te voorkomen dat we te snel ons kruit verschieten?

Die grote hendel op de eerste foto werd vast en zeker gebruikt om het aftast-element handmatig over de atomen te bewegen.

En op te pakken natuurlijk!!! Nou is zelf bedienen van dit soort apparatuur (bij ons tenminste) uit den boze. Meekijken kan, om aan te geven waar je foto's van wilt hebben, maar van de knoppen moet je afblijven!!!!

Om nog terug te komen op je vraag, foto komt van de Faculty of Chemical Engineering van de University of Michigan (die luxaflex op de achtergrond komt me ook al niet te Russisch over). Als ik goed kijk (uitvergroot) weet k ook niet wat ik met op hoofdletter sigma symbolen moet, maar daarna staat A6006 en FSCO.

Groet,

Ad

:offtopic:

beste vrienden

zopas terug van het schaatsen...
heerlijk......

mare
voorzichtigheid is geboden...:cool:
een glaasje jenever of rode wijn niet gedronken ....
en met de auto terugrijden.....dat kan niet....

dus....kben ik nu thuis een glaasje aan het drinken.....

ik heb zopas even google gekeken<;;;;
naar de "tunnel" microscoop.....
wonderbaarlijk....door IBM.....
:idea::idea::idea::idea:
mooi.....

en nu
thuis stamppot klaarmaken.... met.....
jaaaaaa
gevonden in de supermarkt
met Gelderse Rookworst.....

dat zal smaken:cool::cool::cool::cool:

en dan ...
gaan we een nieuwe opgave zoeken....

EEN PRETTIGE WINTERSE AVOND AAN IEDEREEN.......

steffe

:cool:
Sorry Steffe, maar ik had het antwoord van Ron goedgekeurd. Jij kwam wel dicht in de buurt, maar ik wilde wel Scanning/Raster Tunneling Microscope of STM zien.
Ad

ok Ad
Geen probleem:cool:

wij zijn hier een grote familie :)

Ron.....
een mooi plaatje plaatsen ...

groeten
steffe

ik denk dat Ron een zwaaaaaaare opgave aan het zoeken is....

Zo iets?

kilogram.jpeg

De echte "protptype kilogram" zoals die bij het BIPM in Sèvres in de kluis is opgeborgen.
Ik had deze nog op m'n lijstje staan, maar we hebben de standaard meter ook al gehad....
Deze gaat dus gebruikt worden om de constante van Planck voor de nieuwe definitie van de kilo met de Watt balans vast te leggen.

Nog maar even op Ron wachten.......

Groet,

Ad

... ik wilde wel Scanning/Raster Tunneling Microscope of STM zien. ...
Tunnelvisie was een duidelijke hint.

ik denk dat Ron een zwaaaaaaare opgave aan het zoeken is ...
De nieuwe opgave, minder zwaar dan mijn vorige opgave. Ik heb middels dobbelsteen geprobeerd een keuze te maken uit de foto's. Het betreft hier twee types. Welke types is niet belangrijk. Wat doen deze machines?

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Die vertikale kolom met paarse blokjes die aan de onderkant "afbrokkelen" doet me aan iets denken, is volgens mij een kenmerk voor een bepaalde fabrikant, maar kan niet herinneren welke.
Die signaallampen worden toch dikwijls gebruikt bij laserapparatuur? Maar ja, dat zegt ook weer weinig, want bijna in elke stap van produktie van PCB's komen lasers voor. Ik blijf het gevoel hebben dat het iets in die richting is, ook de clean room condities.....

Groet,

Ad

Is dit een machine gebaseerd op deposititietechnologie, waarmee computerchips met beweegbare lagen geproduceerd kunnen worden?

Johannes

Is het een wafercutter die de wafer in kleine vierkantjes/rechthoekjes snijdt danwel zaagt of freest?

... Ik heb middels dobbelsteen geprobeerd een keuze te maken uit de foto's. ...
Inderdaad, met een laser Jitze, een laser-dicing machine. Nu is Ad ook het logo duidelijk denk ik. De volgende opgave is voor Jitze.

Advanced Laser Separation International (ALSI) , Beuningen bij Nijmegen, Philips spin-off. Heb ik ook gewerkt, lekker 2x12km knallen op de fiets en wassen/omkleden op het damestoilet (met slot).

innovation.jpg

Deze machines gebruiken vier luchtkussenvoetjes op gepolijst graniet en twee lineaire motoren, nauwkeurigheid is niet zo extreem groot als bij de machines van ASML, geen kudde laser-interferometers nodig. Voordelen van lasersnijden zijn smallere snedes (minder verliezen, vooral bij kleine dies zoals diodes), het wafermateriaal kan dunner zijn en het proces produceert geen fijnstof. Op de vierde foto wordt een casette met wafers geladen.

Flash animaties. De waferstage beweegt steeds onder een hoek van 45 graden.
mounts
intro
single-_vs_multi-beam
snijproces

... De nieuwe opgave, minder zwaar dan mijn vorige opgave ...
Minder graniet :)

Laatst bewerkt:
Nu is Ad ook het logo duidelijk denk ik.

Inderdaad Ron, maar niet zoals ik verwachtte. Ik was gek genoeg ALSI tijdens een andere zoektocht al eens tegen gekomen, maar was er nu toch niet opgekomen.
Mooie apparatuur, met enorme ontwikkelingssnelheid. Toch goed dat NL op dit terrein internationaal meedoet!!

Groet,

Ad

We blijven op state-of-art gebied.

Dit apparaat heb ik een half jaar lang van boven, onder, binnen en buiten bekeken:
full

Close-up:
full

Wie biedt?

Laatst bewerkt door een moderator:
Back